‘Experts’, forgeries and feigned objectivity:
How Russian disinformation tools influenced the no-campaign of the Dutch
referendum on the EU-Ukraine Association Agreement.

Master’s thesis
Russian and Eurasian Studies
Leiden University

June 30, 2017

Jonas Heirbrant

Supervisor: Dr. Max Bader



Table of Contents

T aoTe [V AT ] o U T PO P U PTOURRTRTOP 3
PART I: What is disinfOrmation? .......cceeiiiiiiiiieiene ettt ettt s s s 6
2 ol =0 o U T o ST 6
Terminology — defining terms and explain their interrelationship........cccccvveeiiiiieiiiciee e, 7
G0als Of diSINFOrMATION ....eouiiiiieie ettt s s s 9
How does Russian disinformation hope to achieve its aim? .......c.cccoeeieiiiiiii e, 10
Targeted groups and assOCiated MESSAZE .....uviiiciiieieiiiee ettt ertree e e e e srre e e et e e e e raeeeeeanees 10
What tools does disinformation bring to the front? ........cccoeveiiii i, 12
PART II: The Dutch referendum on the European-Ukrainian Association Agreement..........ccccccveenns 16
How did the referendum come tO eXISTENCE? ......ccceiiiiriiiiiiieeeeeee e e e 16
Who were the civil initiative-takers involved in the no-campaign? ......cccccevvviiieiiiiiec e, 18
What was the no-vote’s general motivation and argumentation? ..........cccccceeeiiieicciieeee e, 20

How should we interpret these preconditions in terms of a possible Russian disinformation

(o] 001 0 T 1 =4 1 S PPT R PPPPP 21
PART lll: How did Russian disinformation tools influence the no-campaign?..........ccccoovvvveeiieecnnnnen. 23
RUSSIAN STATE IMEDIA ...ttt ettt et e ettt et e e e s e s eea et e e e e e s s s annebaeeeeeesssannrenaeeeessssnnnns 24
How has RT and Sputnik supported the main arguments of the no-campaign?.......cccccccevvvnnenn. 24
Geopolitical treaty and fear of cONfliCt.......cooovciiiiiiiii 24

A stepping stone to EU-mMembership ...t sree e e e s snene e sans 26

No benefits for the Dutch or corrupt Ukrainian @CoNomMY ........coccveiiiiiiieiiiiieeeerieee s enneee s 26
Reaction and agenda Of the €lIteS .....iucuiiii i 27

THE NO-CAMPAIGN ..ottt sttt ettt she e st e st s bt e b e b e s beesaeesaee et e ebeenbeesaeesanesane 28
Coverage of RT and SPULNIK .......eviiiieee e et e e e e e e e e 28
FAKE NEWS — fOIZRITES . .uviieiiiiiee ettt et e et e et e e s et b e e e e s tbe e e e e atbeeesansbeeeennnreeenn 28
Verified sources that are deliberately misinterpreted .........ccoocvieeiiciiee e 31
Subtle imitations of 0DJECHIVITY ....eciiciiee e e e 32
INEEINET EFOIIS ..ttt st st st b e s be e sme e et eereenne e 32
(00T 01 o] = Tor VN o o [=To T =TSR 33
What-aDOUL-ISIM ..ttt ettt e b e b nnees 34

(@0 BT o] o] 1=Te J=N o 1<T o A RS 35

The ideals of a balanced message in established media ...........cooocviiiieeiiiiccci e, 38
CONCIUSION ...ttt sttt et s bt e e s ate e s bt e e s ab e e sateesbeeesabeesabeeenbeesabeeeseeeanseesneeesaseenns 39
21T o Lo =4 =T o] o1 42



Introduction

Ever since the Euromaidan revolution in Ukraine in 2014 there has been an outright hype in
Western media outlets for anything that revolves around Russian disinformation, fake news,
post truth, information warfare, hybrid warfare, etc. The topic lives in the public debate and
has gained more relevance because of it. Unfortunately, those terms are used trigger happy,
intermixed and often without a clear definition. The terms are dropped in the articles, and
few journalists bother explaining the matter in depth or with background, as long as it is clear
that Russia is the culprit interfering in Western democracy. This way of dealing with Russian
disinformation is counterproductive and we think it could be a breeding ground for the
skepticism and doubt disinformation seeks to cultivate. At the same time, the majority of high
level politicians in Europe is concerned on both EU and national level of Russian interference
into the democratic process. This has been illustrated by statements made during campaigns
towards the Dutch elections in March 2017, the French elections in May 2017 and the German
elections coming in September 2017. Most politicians base their concern on the fact that
political opinions on social media are all too easily manipulated by foreign states, namely
Russia. An influential example of Russian interference in the democratic process can be found
in the US with the November 2016 elections. There the possible interference by the Russian
state in the elections and communication with the Trump campaign during the elections still
foments distrust and continues dividing the country.

Although it should be stressed that the main victims of Russian disinformation are the Russian
population and Eastern European countries, our focus for this dissertation will be on the
Netherlands. On 6 April 2016, a nation-wide referendum took place in the Netherlands. The
Dutch were asked to express their opinion on whether they were in favor or against the treaty
for the Ukraine-European Union Association Agreement. Since the Netherlands was the last
EU member state to ratify the agreement at the time; the Dutch people, state and
government were inexperienced concerning national referenda, this moment of decision-
making formed a good target for Russian interference. Most importantly, a ratification by the
Netherlands would bind Ukraine to the EU, and this would mean both a strategic and symbolic
loss for Russia.

Of course, the Dutch referendum was soon subject to the fears disinformation allegations,
and certain elements in the no-vote campaign would be under alleged US investigation for
illegal Russian financing (Foster and Holehouse 2016). The no-campaign denied this, with
Thierry Baudet, one of the initiative takers, responding: “It would seem that being a
Eurosceptic makes you a Russian ally. That is not reality.” (Baudet, 2016). These discussions
about possible Russian interference and support to the no-campaign deviate from the real
issues at hand within the campaign. The subject was highly politicized and soon whether you
believed Russian interference was there or not had to be linked to your personal political
views on the EU-Ukraine Association Agreement. With the referendum passed more than a



year ago, the subject is less politicized but still as relevant. Therefore, this dissertation will
attend to the following research question: How has Russian disinformation attempted to
penetrate the public debate through the no-campaign? Our main focus will be on online
disinformation, as this is widely regarded as the most important source of disinformation
nowadays.

The first part of the dissertation will research disinformation itself. The reason why
disinformation is not clearly defined can partly be found in the academic debate. There is no
standard nor agreement on what constitutes disinformation. And in fact, the media kept the
plethora of terms used concise, compared to the academic world. Therefore, we believe it is
necessary to narrow down a clearly defined concept of disinformation, which we will be able
to use further down the line in our research. In this first part of the paper we will answer what
the difference is between disinformation, information warfare, hybrid warfare and reflexive
control. It is imperative to explain those terms and their relation to each other as they form a
whole, as little parts of a greater narrative played out by the Russian state. Disputes within
the academic debate will be discussed as well. When those terms and their interrelations are
explained, disinformation will be analyzed more thoroughly, explaining its perceived recent
revival, discerning its aims, target groups and argumentation and most importantly the tools
used to conduct disinformation. This chapter will provide a critical selection of Russian
disinformation’s tools that we will use for the research on the referendum in the Netherlands.
This will allow us to analyze and filter our primary source material in a structured manner.

The second part of the dissertation will explain in detail the context of the referendum on the
Dutch ratification of the EU-UA Association Agreement. First and foremost, who were the
actors, and what was their motivation in the referendum. Special attention will be given to
the initiative takers of the no-campaign, Burgercomité EU, Geenpeil, Forum voor Democratie
and the main personalities surrounding the initiatives. By explaining their initial motivation
and argumentation for the referendum, without moving into their actual campaign, we aim
to understand this position by performing a target audience analysis.

The context of the referendum will also be provided, because certain preconditions unique
to the referendum and The Netherlands might have had an important impact. We will also
assess how the no-campaign ran a neutral campaign under Geenpeil, and to what extent they
managed to separate the neutral campaign from the no-campaign. How factors like these
could have influenced the course of the campaign will be equally discussed. It is important to
note that this chapter is about shaping the right landscape to interpret the source material in
the next chapter in. Therefore, an assessment will be made at the end of this part of how
vulnerable the no-campaign as a target group was to a possible Russian disinformation
campaign, based on their beliefs and argumentation.



The third chapter will consist of the analysis of our primary sources and the original research
of this dissertation. First, RT and Sputnik’s argumentation on the referendum and Ukraine
during the campaign will be compared to that of the no-campaign. By doing this we want to
assess to what extent Russian narratives have been taken over by the no-campaign. Second,
we will analyze the social media of the actors of the no-campaign selected in Part I, mainly
but not limited to: Twitter, Facebook, Youtube and their own websites. The researched period
runs for the entirety of the campaign: from moment they gained enough signatures until the
referendum itself on 6 April 2016. The tools of disinformation clearly defined in part one will
be used to analyze and structure the researched material. Categorizations will be made of the
different materials and findings and each of the tools will be assessed for their effectiveness
and prominence in interfering in the Dutch referendum. Finally, we will present our results in
a conclusion, answering to what extent Russian disinformation influenced the no-campaign,
which tools of disinformation have been most effective in this campaign, and explain why
those tools might have been so effective.

This research primarily focuses on how Russian disinformation has seeped into the no-
campaign’s public debate, and how they have facilitated spreading Russian narratives. It does
not aim to answer to what extent Russian disinformation has had influence on the result of
the referendum. However, it does serve as an indicator of Russia’s success in this
disinformation campaign. As Keir Giles said: “the key criterion in judging their effectiveness
has to be the results: examples of successful penetration of Russian narratives into foreign
decision-making environments (Giles 2016, 35). This is exactly what we will do in this
dissertation. By assessing the above, this dissertation hopes to contribute to the academic
knowledge and debate on Russian disinformation.



PART I: What is disinformation?

In this chapter, we will build a concept of disinformation based on the most influential
academic research available on the subject. We aim to analyze the penetration of Russian
disinformation in the no campaign using the concept of disinformation below. First, we will
assess what constitutes Russian disinformation aimed at an audience outside of Russia. A
general overview will be provided of what disinformation is and what Russia’s tradition with
the subject is. Afterwards, the terminology will be explained as to disentangle the
interrelationship between disinformation and related concepts such as hybrid war,
information war, information space and information weapons. Finally, we will go deeper into
disinformation itself, discerning its goals, how it hopes to achieve them, assess the targeted
groups and according argumentation used and ultimately list the main tools disinformation
uses to achieve its goal.

In part two the context and actors of the no-campaign will be discussed, by doing this we will
demonstrate how Russian disinformation goals, targeted audience and associated message
described in academic theory this part can be found back in the characteristics of the
referendum and the no-campaign. We will show that the preconditions of the referendum
and the actors in the no-campaign gave strong incentive to Russia to conduct a disinformation
campaign. In part three, qualitative analysis of examples from the no-campaign will be used
to demonstrate that disinformation, as defined in this chapter, has penetrated the public
debate. Our qualitative and descriptive approach allows us to use the tools of Russian
disinformation defined in this chapter to analyze the information and content published by
the no-campaign in Part lIl.

Background

Despite the recent media hype and a boom in the number of academic articles, most scholars
agree that Russia has had a long and rich tradition of engaging in hybrid war and information
war. This includes disinformation, and the whole idea of some newly emerged phenomenon
is considered new wine in old bottles by many scholars (Snegovaya 2015, 9; Galeotti 2016a;
Giles 2016, 8). In Tsarist times there were already forgeries, the Bolsheviks had their ‘useful
fools’ [polezniye duraki] and during the Cold War the theory of active measures and
information manipulation was steadily developed and refined (Schultz and Godson 1984). In
addition, Maria Snegovaya claims that strategies such as reflexive control (cfr. infra), are older
than the term information war in its current meaning (Snegovaya 2015). She makes the
interesting remark that the Western perception of Russian hybrid and information war as
something new, whilst exaggerating its capabilities, can be seen as the very success of Russia’s
disinformation and public relation campaigns (Snegovaya 2015, 13).

Whilst we should be careful not to overstate the importance of recent developments, it must
be acknowledged that there has been an increase in attention in Russian military journals on

6



the subject since the colour revolutions. Scholars such as Thomas and Darczewska note that
to revive the idea of Russian information strategy, the ideas of Igor Panarin were influential.
Panarin is a Russian scholar specialized in information warfare and connected to the
Diplomatic Academy of the Ministry of Foreign Affairs of Russia. He designed a new
management system for Russian information war and information units that consisted of both
military and state news media (Thomas 2011; Darczewska 2014). Combined with the
expansion of the internet, this has led to the development of new tools and means to conduct
information warfare. However, according to Darczewska, it has not fundamentally changed
the rules: “Net propaganda is based on the disinformation, manipulation, information
fabrication, verbal provocation and intimidation techniques described by Panarin”
(Darczewska 2014, 27). Also important to the development of the subject, the Gerasimov
doctrine should be mentioned, a highly contested so-called new way of hybrid Russian
warfare, that was in fact an answer to Western threats, and has been misinterpreted and
cause for academic debate (Bartles 2016). Since the Euromaidan revolution many scholars
have analysed the intensified Russian information campaigns that came with the annexation
of Crimea and the unrest in Donbas. This has led to an increase in academic output and
growing knowledge and awareness on the subject.

Terminology — defining terms and explain their interrelationship

A plethora of terms concerning disinformation is used in academic research. We will situate
disinformation within bigger concepts such as information warfare, public diplomacy and
hybrid warfare. One of the main reasons behind the plethora of terms in English academic
research can be found in the discrepancy between the Russian terminology and academic
usage of terms and the one in the West. As Darczewska states: “[Russian authors on
information warfare] mix the military and non-military order and the technological and social
order by definition” (Darczewska 2014, 12). Since the academic debate in the West is based
on Russian authors, journals and institutions, we will set out to explain those terms in English,
but provide the Russian counterpart it is based upon.

The popular term of hybrid warfare, or the even more vague asymmetrical warfare will only
be touched upon briefly to state its relevance to this dissertation. It is an entirely different
subject with its own academic discussion. However, for more a thorough reading on the
subject, Mark Galeotti’s Hybrid War or Gibridnaya Voina? Getting Russia’s non-linear military
challenge right offers a good insight (Galeotti 2016b) as well as Bartles’ Getting Gerasimov
right (Bartles 2016). Crudely stated hybrid warfare is a non-Russian term, used by the West
and is seen as an indirect way of waging war, most notably described in the context of Russian
aggression. It blurs the lines between military and non-military means, in an effort to further
its own goals (Bartles 2016). Academic literature on hybrid warfare is often interwoven with
information war, as information war can be a part of hybrid warfare. Snegovaya claims Russia
engages in hybrid warfare to stay militarily competitive whilst being at a disadvantage
economically and in sheer military power (Snegovaya 2015, 9-10).



A key term for this part is information war. Most widely used in academic research, the term
is translated from the Russian term ‘informatsionnaia voina’. Information war in its turn can
be divided into two aspects: information-technical and information-psychological. The
information-technical aspect deals with the hardware and software that converts digital input
into useful data, or with the security of the information infrastructure objects (Thomas 2015,
16; Franke 2015, 29). This will not be treated in this dissertation. Information warfare will only
be discussed in its information-psychological aspect. This means the effect that the data has
on the subconscious mind of the population (Thomas 2015, 16). Now that we have established
what aspect of information warfare we will be discussing, we will study information war in
greater detail.

There is no unilateral agreement on what information war specifically entails, what is
conceptualized strictly under information warfare and is not. However, the work of Ulrik
Franke on information warfare has proven influential in the Western academic debate and
helped sharpen the lines. Franke has given a detailed account of the Russian academic debate,
explaining in detail the terminology and ideas of different Russian authors writing on
information war as well as important terms coined and defined by the Russian Ministry of
Defence (Franke 2015). As Franke’s work carries importance in the Western academic debate
surrounding information warfare, and his work is based on thorough analysis of the Russian
academic debate, military corporations and Ministry of Defence, it will serve as the basis
terminology for this dissertation.

“Information war [informatsionnaia voina] is a struggle between two or more states in the
information space with the goal to damage information systems, processes or resources,
critical or other infrastructure, to undermine political economic and social systems, to
destabilise a society and a state by massive psychological influence on the population, and
also putting pressure on a state to make decisions that are in the interest of the opponent.”
(Franke 2015, 14). As noted above, we will be working with the information-psychological
aspect of the term, therefore the latter of the definition is most applicable. The psychological
influence on the population and the pressure put onto the state to make decisions that are in

the interest of the opponent is what we will be looking for in our case study.

“The information space [informatsionnoe prostranstvo] is the sphere of activity related to
forming, creating, converting, transmitting, using and storying information to influence both
individuals and society, information infrastructure, and information itself.” (Franke 2015, 14).
Although this might seem trivial, it is important to demarcate our field of research within the
information space as well. This research will be confined to the digital information space,
namely social media and the internet.

Finally, “an information weapon [informatsionnoe oruzhie] is information technology, means
and methods that are used in order to wage information war.” (Franke 2015, 14). Thus,
disinformation can be categorized as an information weapon. It is a technology that has been

8



developed and used within the information-psychological aspect of information warfare. It
only serves as a part of information warfare on a whole. Within the technology that
disinformation is, we discern different aims and methods and targets that characterize
disinformation.

Goals of disinformation

Now that disinformation is situated within its terminology we will assess the concept more
closely. Concerning the goals of disinformation, there can be two aims discerned in the
academic debate that need not be mutually exclusive.

The first goal, supported by a large group of scholars and experts, is that Russian
disinformation aimed at the West is used to create doubt and confusion (Giles 2016, 37;
Pomerantsev 2014a; Laity 2016; Pomerantsev and Weiss 2014, 6). NATO Chief Strategic
Communications, Mark Laity, explained on his personal capacity that “The aim [of Russian
disinformation] is to make you trust nobody and bury you in various explanations of a story.
It’s creating indecisiveness. That makes you vulnerable to someone that is decisive.” (Laity
2016). Laity drew parallels to Hannah Arendt’s famous quote from The origins of
Totalitarianism: “The ideal subject of totalitarian rule is not the convinced Nazi or the
dedicated communist, but people for whom the distinction between fact and fiction, true and
false, no longer exists.” (Arendt 1951). The goal is to keep the recipient passive and confused,
to ensure that he is not agitated for action. Closely related to this, Galeotti adds that the goal
is to demoralize, divide and distract (Galeotti, 2016a). In the context of Europe, Stefan Meister
believes “the aim is nothing short of paralyzing and sabotaging the decision-making processes
in EU and NATO, organizations that depend on consensus, by influencing politics within the
individual member states” (Meister 2016,7). Considering the above, the Dutch referendum is
a very attractive target.

The second goal, supported by scholars such as Thomas, Lucas, Snegovaya and equally
Pomerantsev, goes further and states that disinformation as a part of information war is used
to achieve reflexive control [upravlenie refleksivnoe] (Thomas 2004; Bjola and Pamment
2016, 6; Snegovaya 2015, 10; Lucas and Pomerantsev 2016). Reflexive control is defined by
Thomas as “a means of conveying to a partner or an opponent specially prepared information
to incline him to voluntarily make the predetermined decision desired by the initiator of the
action” (Thomas 2004, 237). One could argue that this is another way of describing
disinformation. However reflexive control is more than just disinformation; the aim inherent
to reflexive control is that you manipulate your opponent in taking a decision that is harmful
to them, and disinformation is a means to achieve that reflexive control. Not all cases of
disinformation will have the aim of reflexive control behind them, however Thomas claims
that in a case of decision-making process, reflexive control and disinformation are most
effective to influence an information resource. (Thomas 2004, 240-241). According to Turko
and Prokhozhev who are quoted by Thomas, “the most significant of threatening actions is

9



disinformation that seeks to exert a goal-oriented effect on public opinion, or on decision-
makers for the purposes of reflexive control” (Thomas 2004, 254). In other words, the Dutch
referendum -the decision-making process- and the no-campaign and its followers -
respectively the information resource and the decision-makers- are the perfect victim to
achieve reflexive control over. Moreover, if we consider that this theory stems from
information war, we see it now used against a civilian population and political campaign that
is not aware it is the target of an information war.

How does Russian disinformation hope to achieve its aim?

Because of the universal nature of the reflexive control theory, it should be clear that there is
no clear-cut ideology behind disinformation. Russian disinformation in Europe therefore is
not aimed at loyally supporting certain political views on the long term. As the aim is to sow
doubt or make the target audience do something which is not beneficial to it, the focus should
be on the indirect influence and the ultra-flexibility disinformation shows in exploiting any
group (Wilson 2015a). Those making use of reflexive control try to find a soft spot in the target
audience’s critical information filter, which is the concepts, knowledge and experiences that
form his decision-making (Lucas and Pomerantsev 2016, 7). To ensure the best effect,
different types of argumentation are used on different target groups. One of the reasons why
Russia is able to conduct its disinformation campaigns in this manner lies in the nature of
Western societies. Russia exploits the freedom of expression and information and general
openness of Western liberal democracies to disseminate their disinformation and
consequently further their foreign policies through information warfare (Pomerantsev and
Weiss 2014, 14). Through the message that mainstream media are not to be trusted Russian
disinformation seeks to isolate the target audience from unofficial sources that are not
authorized (Giles 2016, 38). By doing this they penetrate the audience’s critical information
filter even further.

Targeted groups and associated message

The amount and types of groups and ideologies targeted by disinformation have increased
since the collapse of the Soviet-Union. During the Cold War, the Soviet Union mainly
supported the narrative of leftist groups. It was an ideologically defined war where leftist
support would further the agenda of the Soviet Union and there was no need to have different
messages for different audiences. Nowadays, the Kremlin is not dedicated to supporting a
certain political opinion. It seeks to play all sides. From the extreme left to the extreme right,
nationalists, separatists, traditionalists and postmodernists, Russia tries to influence them all
when convenient to further its own goals. (Pomerantsev and Weiss 2014, 6). Wilson goes
even further by claiming disinformation only serves the regime itself and not necessarily
Russia as a nation (Wilson 2015a). Ironically enough, this view of most Western academics on
who Russia targets is confirmed by a senior contributor to Russia Today (RT) and Sputnik,
Dmitry Babich. When asked the question in a debate why Russia supports right wing voices

10



such as the French extreme right Front National, he answers the following: “I think Russia
could also be supporting left wing parties, [...] we're looking for alternative voices in Europe.
The ones that show some understanding for our [position].” “It’s not directed at mainly right
or left wing. It’s directed at looking for people who are ready to listen to our arguments”
(Babich 2016). He goes on acknowledging that “Russian elite may be interested in changing
the Western policies” (Babich, 2016).

Important to this idea of supporting a plethora of groups is that each group will have their
own message and arguments adapted especially to their point of view. This is necessary for
the reflexive control to work. For example, on the right, extreme-right nationalists are
convinced by anti-EU messages or messages of a relentless and massive refugee invasion to
Europe. And it doesn’t stop with ordinary people: Multiple European right-wing parties such
as France’s FN, Austria’s FPO, Nigel Farage’s UKIP, Germany’s AfD and Hungary’s Jobbik have
all shown their sympathy towards Putin, and those political forces critical of the EU are
somewhat a constant in Russian support. The most salient example of this is an investigation
running against FN for illegal Russian campaign funding (L'express 2014) and a shady 9 million
Euro loan from the First Czech-Russian bank in 2014. Jean-Luc Schaffhauser, French Member
of European Parliament for Marine Bleu would have played a key role (Laske and Turchi 2015).
At an ALDE conference on Russian disinformation in the European Parliament in June 2016,
Schaffhauser went out of his mind against the allegations made by Guy Verhofstadt
concerning Russian funding of FN (ALDE 2016). A similar story, but of bribe-taking, could be
heard with Jorg Haider and the FPO (Pomerantsev and Weiss 2014, 20).

Russia is not only supporting right wing or Eurocritical political forces. Alternatively, leftists
are swayed by messages of ever-increasing globalization, anti-elitism and narratives of US
hegemony over Europe. Pomerantsev and Weiss use the example of the NATO concern of
Russian support to green movements’ effort to block ‘oil fracking’. This would maintain
Europe’s dependency on Russian energy (Pomerantsev and Weiss 2014, 19). Similarly, Stefan
Meister notes the sympathy of the left-wing Die Linke to Russian influence (Meister 2016, 8).
Populists in their turn are influenced by messages stressing the divide between the elite and
the rest of the population. They feel as if their voice does not matter anymore, and this can
link into the EU-critical voices as well, with the argument that everything is decided by elites
in Brussels. Conservatives are persuaded by arguments of a morally decaying West, due to its
progressive and liberal values. Russia would then set out to contrast this with its own moral
incorruptibility (Bader 2017). The list of possible targets and their according message is
endless. Pacifists are confronted with their fear of war, politicians with the fear of
unpredictability and entrepreneurs with the fear of monetary losses (Darczewska 2014, 35).
Ultimately, Russia tries to convey different messages that will attract all kinds of dissatisfied
groups of people. Bringing mixed messaging adds to the confusion, and it attracts a broad
spectrum of people to their communication means, who they then set out to divide
(Pomerantsev and Weiss 2014, 19). It should be noted that there are scholars, most notably
Stefan Meister, who believes that the overarching strategic narrative is aimed against the EU

11



and against liberal values (Meister 2016), however this does not affect the way disinformation
is flexible in attracting groups from every ideological corner and adapting their message to
them.

What tools does disinformation bring to the front?

We will assess the tools used to convey a certain message or narrative, list the techniques
commonly used in Russian disinformation campaigns to convince someone of a certain idea.
For this part, we will draw from different academic studies and their categorizations. We will
mainly explain the tools with which digital disinformation enters the information space.
However, in the interest of analyzing the case study, some other methods relevant to our
research will be discussed. Following the idea of Darczewska that Russian digital information
warfare does not differ in rules from its traditional counter-part, and many of these tools are
hardly new, we think this is permitted (Darczewska 2014, 27). One major difference with
traditional disinformation is the speed and intensity with which information is spread online.
Digital disinformation has gained much importance (Giles 2016, 28) and according to Milina,
online media are the primary information space where people share political opinions. Thus,
it is an important information space for disinformation, and the most relevant one for us to
research (Milina 2012, 54-56). Because the knowledge on Russian disinformation in a digital
information space is still developing, a plethora of tools and strategies are pursued. To
demarcate our research, the list of tools below will be a critical selection of the most
important and widely used tools, and is by no means exhaustive.

The most straightforward tool of disinformation is the usage of state media such as RT,
Sputnik, Russia Direct, Russia Beyond The Headlines (RBTH) or Russia Insider. These media
outlets have often been the subject academic research (Imamgaiazova 2016; Yablokov 2015;
loffe 2010). As this tool has the broadest reach in target audience, it is considered one of the
prime tools of how Russia can carry out digital disinformation. It is almost impossible to write
about Russian disinformation and not mentioning the media platforms mentioned above, and
many respected scholars in the field such as Snegovaya, Galeotti, Pomerantsev, Giles,
Thomas, Darczewska, Franke, Meister, Lucas, Wilson and Ben Nimmo use them as examples
in their research. Russia Today (RT) has a strong prominence on all social media, became big
on Youtube. RT’s motto, “Question More”, wants to tell the untold story, implying that the
mainstream media does not tell you everything, and foster distrust. At the same time, they
try to mimic the style and objectivity of Western media. They are considered as the extension
of Russian soft power in the digital information space. A similar platform is Sputnik News, a
new multi-language media platform set up in 2014, that was born out of the Voice of Russia.
In 2017, it is published in 34 languages and has the same aim as RT. RBTH has a similar
purpose, although they mostly capture their audience with messages with a cultural or
human-interest theme that puts Russia in a positive spotlight. It is the author’s conviction that
with this strategy they try to weaken your information filter, because these messages are then
intermixed with messages similar to those of RT and Sputnik.

12



The outlets mentioned above are used to distribute either fake news, stories that are entirely
made up, or stories that are partially made up and have been given serious spin. There are
different categories to discern. First there are unsourced or falsified claims, who try to mislead
on purpose. This is what could categorize as fake news (Bjola & Pamment 2016, 5). Non-
existent sources are also quoted, or forgeries are made to support disinformation (Kragh &
Asberg 2017). Often the sources referred to are in fact previous disinformation. This presents
the opportunity to build a seemingly objective information space in which disinformation is
recycled to feed and legitimize new disinformation, leading to an echo chamber for
disinformation (Bjola and Pamment 2016, 5). Giles adds that for this use, ‘false flag’ websites
are set up that resemble genuine news outlets, but feed into the fake and antagonistic
reporting of Russian narratives. (Giles 2016, 31).

Second, there are claims with verified sources that are deliberately misinterpreted, or that
are framed in a certain way. Although framing is inherently part of all media and reporting
(Entman 1993), in this case it is done without regard for any journalistic norms, as long as it
serves a certain narrative or goal. In this second category, Russian channels “tailor their level
of sophistication of argument —and the extent to which they conceal their propaganda
function through subtle imitations of objectivity- to the expectations of their intended readers
and viewers” (Giles 2016, 30). The strength of digital disinformation is that it spreads so fast
and in such quantity, that not all the stories can be debunked. In the case of partially made
up stories it costs even more energy to clearly expose them. These stories then continue to
spread on the internet, uncontested and often covered with comments from trolls, who
purposely support the message and suppress any dissenting comment.

This brings us to another tool of digital disinformation, one that appeals to the imagination,
namely the internet trolls. These so-called troll armies are people paid by the Russian
government to suppress those critical voices in the information space that oppose the Russian
narrative. The trolls try to discredit their criticism and consequently position. Within
information warfare theory this has been metaphorically described as “suppressive fire”
(Pomerantsev and Weiss 2014, 17). At the same time, they try to feign public support for
disinformation stories, and attack voices that try to expose inconsistencies and hypocrisies
within those stories. This magnifies the Russian argument in volume and intensity (Giles 2016,
35). In addition, those Russian channels will portray the government and established media
as not trustworthy. The aim here is not in particular to make the target audience believe that
Russian media is trustworthy, but rather to make it distrust all information that comes its way
(Giles 2016, 39). This helps creating confusion and doubt, and ultimately aims to ensure a
leveled playing field of the target audience’s critical information filter (cfr. supra) for both
Western media and Russian state media.

According to Giles, Russia exploits the ideals of a balanced message inherent to most of the
independent Western liberal media, allowing disinformation to get past their information

13



filter (Giles, 2016,34). Mark Laity, also former journalist for the BBC, told a similar story,
warning that with conflicting sources, the truth does not necessarily lie in the middle, yet
Western media too often present it this way, or they leave judgement up to the audience who
would naturally come to a similar conclusion. Especially if the story is going back and forth
between conflicting messages over a couple of days of time, the Russian story will often get
the benefit of the doubt (Laity 2016). Giles explains this through what he calls the
‘unimportance of truth’ and he notes that Western liberal media are not used to implausible
and blatant lies, and thus also do not know how to deal with it, which results into the situation
described above (Giles 2016, 38).

Conspiracy theories combine multiple elements mentioned above: they try to bring an untold
story, implying that the established media does not tell you everything (Bjola and Pamment
2016, 6). They are often built to use information in an insulated information space, possibly
fed with the ‘false flag’ websites mentioned by Giles, recycling and echoing previous
disinformation. Conspiracy theories are usually used to discredit an official version of a story
and to allude there is more to the official version than the mainstream media and government
want the target audience to know. Preferably different conspiracy theories are launched on
the same subject, as to muddy the waters and discourage the public of uncovering the truth
(Yablokov 2015). The most notable recent example of this is the multiple inconsistent
explanations that have been given by Russian state media for the downing of Malaysian
Airlines flight MH17 over Donbas to create the impression that the narrative the West has put
up, is just one of the many possible explanations.

Another key element that is often found in Russian disinformation is the so-called what-
about-ism. What-about-ism is a disinformation technique that aims to distract the target
audience’s attention away from the main issue at hand, often trying to create a false analogy
of something that looks vaguely and superficially similar to something in the West (Bader,
2017). The goal is to give an impression of Western hypocrisy and double standards that
would undermine Europe’s claim to moral authority (Headley 2015, 297). Andrew Wilson
sharply explains what-about-ism as follows: “we cannot criticize A, because B is the same —
which all too easily becomes a disarming moral pacifism. In the opposite permissive form of
this paradigm, if Xcan do Y, then why can’t we do it too? Russia is particularly adept at framing
its actions as the mirror-image of America’s. Crimea is the same as Kosovo; if America can
invade Irag we can invade eastern Ukraine” (Wilson 2015b). In short, what-about-ism tries to
undermine the willingness and legitimacy of criticizing Russian policies, by claiming criticism
equals hypocrisy.

Finally, the last tool we will be discussing, the coopting of experts. This has not been
categorized as a part of disinformation by authors such as Galeotti and Pomerantsev and
Weiss (Pomerantsev and Weiss 2014, 14). They rather put it next to disinformation as part of
the information war’s effort to demoralize the public. However, for the sake of this research

14



we will categorize it as a tool of disinformation, moreover as it serves the same purpose as
disinformation, namely to convince the public and make it doubt previous convictions.
Russian media will co-opt so-called experts on certain issues that are subject of an information
campaign. The purpose is to add a perception of authority and objectiveness, and give more
credibility to either a story or a narrative. The experts write opinion pieces, are quoted in
articles, appear on RT often without any credentials or in some cases even a name to give
their opinion. In other cases, they are wittingly or unwittingly invited by organizers of debates
as neutral experts, or to provide balance, when Russian disinformation aims to exploit the
ideals of a balanced message (cfr. supra).

15



PART II: The Dutch referendum on the European-Ukrainian
Association Agreement

The purpose of this chapter is twofold. First, it describes the different actors, organizations
and their points of view before and during the campaign. Second, we aim at discerning which
preconditions of the referendum and the initiative takers have given incentive to a Russian
disinformation campaign, based on the theory provided in Part I. Which preconditions in the
no-campaign proved to be useful to achieve the goals of disinformation? How do the different
actors of the no-campaign fit into the theoretical framework of targeted groups and their
associated message? Researching the target audience is in line with the theory of reflexive
control (cfr. supra), where it is imperative to understand the target audience in order to
exploit the weak link in its information filter (Thomas 2004, 241). Therefore, we will research
the target audience subject of our research, in order to discern how Russian disinformation
might have penetrated their information filter. Finally, by sketching the necessary context in
which the Dutch referendum for the European-Ukrainian Association Agreement took place,
we get a thorough understanding of the case study. This is necessary for a correct empirical
analysis of the content published by the no-campaign in Part Ill.

How did the referendum come to existence?

The idea for a referendum on the European Union-Ukrainian Association Agreement (AA)
came from a Dutch Eurocritical movement named Burgercomité EU. This movement had been
searching for years to find a subject they could hold a referendum on. However, they had to
wait until a new referendum law would make this possible. The new law became active in July
1, 2016. They decided to try and hold a referendum on the European Union-Ukrainian AA, as
it was one of the first to come up. They did not care about Ukraine, but wanted to use this
referendum as a protest vote against the EU. Arjan Van Dixhoorn, one of the three initiative
takers, stated they would grab any opportunity to strain the relationship between The
Netherlands and the EU (Heck 2016).

One of the main reasons for holding the referendum often heard with initiative takers goes
back to 2005 (Heck 2016). In 2005 the Netherlands held a referendum on a treaty establishing
a constitution for Europe. According to Burgercomité EU, the result of this referendum, a clear
61% no-vote, was never taken into account, as two years later with the Lisbon Treaty the
European constitution was established nonetheless. Although it was a slightly altered version,
there had been a clear signal from the Dutch people that they didn’t want it. This opinion is
also shared by Jan Roos (NPO 2015). The fact that this referendum on the AA, just as the
referendum in 2005, was again not binding, put a lot of politicians in favor of the referendum
in a difficult position. It also gave rise to populist tendencies in the no-campaign. Political
parties felt compelled to express to the public during the campaign whether they would
adhere to the outcome of the referendum or not.

Through the logistic and communication support of the satirical and at times controversial
website Geenstijl, translated ‘no style’ -whose motto is “tendentious, oversimplified and

16



unnecessarily offensive”- the idea of holding a referendum gained publicity. For Burgercomité
EU the methods with which Geenstijl conducted journalism was not an issue for cooperation.
On the contrary, Van Dixhoorn considered it “the best journalistic medium in the
Netherlands” (Heck 2016). Geenstijl did most of the online campaigning for the referendum,
and on 13 August 2015 the Kiesraad —an independent institution that advises the Dutch
government on practical and technical aspects of the elections- approved the preliminary
request for a referendum. The initiative takers had collected the necessary 10.000 (Kiesraad
2015a). From then on out, the initiative takers expanded their campaign. A cooperation of
Burgercomité EU, Geenstijl and the organization Forum for Democracy (FvD), led to the
creation of Geenpeil. This cooperation would be the center of the no-vote. The referendum
at this point had had very little attention from the government in The Hague, and national
politics would be rather late in their reaction to this initiative. Meanwhile Geenpeil and its
subsidiaries did everything in their power to collect enough signatures and through intensive
campaigning both physically and on the internet. On 14 October 2015, the Kiesraad
announced that the referendum would take place. The initiative takers announced on their
website that they had gathered 451.666 signatures, well over the 300.000 that were needed
(Nijman 2015a). From this point, national politics and parties did get involved as there was no
way around the referendum, campaigning either in favor or against the association
agreement.

Jan Roos, spokesperson and the face of the GeenPeil campaign, declared he would, together
with GeenPeil, campaign for a high turnout, and make people aware of the importance of
their right to vote for this referendum. He explicitly said he would not be campaigning for a
certain side, nor would he be providing voting advice in favor of any camp during the
campaign (RTLnieuws 2015). However, the initiative takers seemed to have abandoned that
line rather early. Jan Roos for instance did campaign against the association agreement, at
least in his personal capacity. His Twitter (@LavielanRoos) demonstrates this, and in
interviews he is defending the no position. A similar story goes for Thierry Baudet
(@thierrybaudet) and Bart Nijman (@BartNijman) who were part of Geenpeil yet at the same
time they constituted the core of no-campaign. This creates a discrepancy between the veil
of neutral initiative taking through ensuring a high turnout at the one hand and the actual
intent of pursuing a no-campaign on the other. Sven Kockelmann questioned Jan Roos about
this in an interview, stating both propagating to vote no and being the initiator of the
referendum might be a legal grey zone, and the Kiesraad had not yet decided who to allocate
the 2 million Euros of subsidies for the initiator to. Jan Roos, responded again that Geenpeil
would not campaign for the no-vote (NPO 2015). He declared the political arena would decide
why to vote yes or no, while Geenpeil would focus on the democratic aspect of a high turnout.
(NPO 2015). Sven Kockelmann raised concern and stated that the initiators have the
responsibility to tell the whole story, and not covertly campaign for a no-vote. Jan Roos
responded to this that the responsibility for this referendum lies with the individual (NPO
2015).

17



Who were the civil initiative-takers involved in the no-campaign?

As sketched above, the referendum grew and matured outside of the traditional political
arena, and the political parties only entered the debate at a later stage. Therefore, we will
not focus on the position of the different political parties, but focus on the civilian initiative
taken in the referendum. In order to analyze the content of their campaign in depth in Part Il
and hold it against the light of how disinformation tools influenced them from Part |, their
motivations and background must be analyzed. A second reason we need to discuss the
different actors in the no campaign is to ensure the nuances in argumentation are exposed,
and we avoid generalizing their arguments to the argument of the whole no-campaign.

First and foremost, there is the already mentioned Burgercomité EU. The referendum was
Burgercomité EU’s brain child. Its founding members are Arjan Van Dixhoorn, Pepijn Van
Houwelingen, Pieter Mink and Beata Supheert. Although they were the inventors of the
referendum, they were rather reluctant to participate in the in the actual campaign in a
personal capacity, and did not seek the spotlights. Instead, they maintained their website
where they posted articles supporting the no-campaign, and they made a series of interviews
on Youtube with key figures in the no-campaign. The interviews were conducted by the EU-
critical documentary maker Peter Vlemmix (Burgercomité EU 2016). In addition,
Burgercomité EU campaigned intensively on Twitter (@Burgercomiteeu). Aside from this
there is only a few interviews that shed light on the voices behind Burgercomité EU
themselves. In an NRC interview Van Dixhoorn, Van Houwelingen and Beata Supheert share
their point of view on the subject (NRC 2016). Their view is strongly focused on rethinking the
relationship with the EU and returning more sovereignty to The Hague.

Second, the weblog of Geenstijl should be mentioned. As mentioned above they provided the
communicative support for the initial gathering of signatures for the referendum. If the
referendum was Burgercomité EU’s brain-child, it was Geenstijl who under the banner of
GeenPeil nurtured it and put it on the national agenda. Geenstijl describes themselves as a
“shocklog” and has been described as “the digital emotional instinct” of The Netherlands. The
website is satirical, does not follow journalistic norms, and has strong populist tendencies (De
Vries 2008). Joost De Vries interprets their work based on sources that are interpreted one-
sidedly and based on emotions, yet they are influential on the established and qualitative
media (De Vries 2008). Geenstijl’s slogan: “Tendentious, groundless and unnecessarily
offensive” adds to that image (Geenstijl 2017).

Geenstijl on a whole can be seen as the main mouth-piece for the no-campaign, and two
important and public figures are part of the staff of Geenstijl should be mentioned separately.
Bart Nijman and Jan Roos. Bart Nijman was the link between Burgercomité EU and Geenstijl.
Nijman decided Geenstijl should support this initiative under the initiative Geenpeil (cfr.
infra). Under the pseudonym “Van Rossem”, he contributed many articles to the weblog on
the Referendum and the Association Agreement. He was an important opinion maker in the
campaign. He has given interviews, but his main contributions came in written articles on the
Geenstijl website.

18



In addition, there is the spokesperson and face of the Geenpeil campaign, Jan Roos. Before
joining Geenstijl, he was a journalist at PowNed, a controversial Dutch news broadcaster part
of the Dutch public broadcast. During the campaign, he toured the country with a bus under
the banner of Geenpeil, trying to reach the minimum turnout of 30%. As the face of te
campaign he engaged most in public discussions and defended his point of view -and often
that of Geenpeil collectively- in interviews, debates and talk shows organized by national
mainstream and more established media. After the campaign on the referendum Jan Roos
started his own political party, VoorNederland, but gained no seats in the parliamentary
elections of 2016.

Third we should mention Forum voor Democratie (FvD), Forum for Democracy. During the
campaign, this was a think tank and political forum that promoted more direct democracy,
especially when it came to the EU. It is presided by Thierry Baudet — a long standing EU critic-
who played an equally important role in the no-campaign. He was also very active in
interviews, debates and talk-shows, and is well-spoken and a good debater. Although they
were technically united under the banner of Geenpeil, Thierry Baudet and Jan Roos
campaigned mostly separately, putting their own respective organizations, Forum voor
Democratie and Geenstijl in the spotlight. Moreover, Jan Roos through his role as
spokesperson for Geenpeil also gained a lot of personal publicity. In 2016, after the campaign
on the referendum, FvD turned into a political party, and gained two seats in the parliament.

The three initiatives united under the banner of Geenpeil, an initiative that was first launched
by Geenstijl in 2014, in the context of the 2014 European elections in the Netherlands. With
the referendum on the Association Agreement, Geenpeil was reborn in their self-proclaimed
Geenpeil 2.0. Under this organization, led by the earlier mentioned journalist Bart Nijman
from Geenstijl, they spread flyers that gave information in favor, neutral and against the
association agreement (GeenPeil 2016). Their main drive was the battle against political
arrogance and the struggle for more direct democracy not only in national politics but also in
the EU. They have continued their civil initiative into a political party for the parliamentary
elections of 2016, but gained no seats in parliament (Geenpeil 2016).

In addition to the three big initiative takers mentioned above, the following initiatives or
actors deserve attention because they played a role in the no-campaign. They will not be part
of our further research, but they showed great similarities in their campaigning with the three
initiatives described above, and with additional research similar conclusions might be drawn
concerning the use of Russian disinformation. First there is OekraiNEE, an independent
citizens initiative that provided articles and information related to Ukraine and the
referendum on its website and social media (OekraiNEE 2016). In contrast to Jan Roos and
Geenpeil, they were clear about their intention to run a campaign for the no-vote, and they
provided a platform to discuss the arguments behind it. In their disclaimer, they explicitly
claim to be not pro-Russian or against the people of Ukraine (OekraiNEE 2016). Finally,
member of the Dutch parliament Harry Van Bommel deserves special attention. As long-
standing member of parliament for the extreme left socialist party SP. He was the face of the
no-campaign for the SP and was influential and active in this capacity.

19



What was the no-vote’s general motivation and argumentation?
Straining the EU-The Netherlands relationship

The general motivation and argumentation behind the no campaign differed for each group
and sometimes switched during the campaign. Initially for most initiatives the referendum
was about the Association Agreement itself. Some made it clear that their intention was to
strain EU-Ukraine relationships. Burgercomité EU admitted this openly, barely a month before
the referendum took place (NRC 2016), the strongman behind Geenpeil and the campaign on
Geenstijl, Bart Nijman did the same (van Dongen 2016). Other such as Thierry Baudet
implicitly suggested this, through his argumentation and given his Eurocritical background.
Although he always denied this, he has been accused of having this hidden agenda during
debates (Montesquieu 2016). His organization FvD also built a campaign that was very much
focused on articles building the momentum of the Brexit campaign, the loss of national
sovereignty to the EU and the lack of direct democracy within the EU.

A stepping stone to a EU-membership

Closely linked to this is the fear that all initiative takers see the Association Agreement is a
stepping stone to a full EU-membership for Ukraine. Baudet, in a debate -organized by the
Montesquieu Institute in The Hague- just days before the referendum said you have to
interpret the document- the Association Agreement- “correctly”. Although Baudet admits it
is not written in the contract, he believes eventual EU-membership is what you should read
between the lines (Montesquieu Instituut 2016). Equally Jan Roos confirms he sees it as a
stepping stone to EU-membership in a debate with Sven Kockelmann. Contrary to Baudet, he
claims it is written in the Association Agreement itself. “You have to look at the goals of the
Association Agreement, it says literally that it is a stepping stone to EU-membership” (NPO
2015). However, EU membership is not literally mentioned in the Association Agreement
(Tractatenblad 2014). As organizations such as Burgercomité EU and Forum voor Democratie
are mainly concerned with the EU, their principal argument revolves around the EU-
membership. They create a slippery slope fallacy that agreeing with the Association
Agreement will automatically lead to an EU-membership, without any democratic checks
between the Association Agreement and a possible ascension to full EU-membership.

“It is not a trade treaty, it is a geopolitical treaty” — Jan Roos (NPO 2015)

Another argument that frequently returns is the geopolitical implications the treaty might
have. For instance, Jan Roos stated in an interview with Sven Kockelmann that the treaty has
great geopolitical implications. This links closely to the fear of the alleged military component
that some initiative takers believe are entrenched in the association agreement. They believe
these military aspects will drag The Netherlands into a war with Russia. They also believe this
jeopardizes the stability of the Ukraine. Ukraine is in a civil war or even proxy war with Russia,
and they fear Ukraine will drag them into the conflict. Van Dixhoorn: “Do you think it is nice
that instead of fighting in between [EU-states] soon we will be at war with Russia? Because
that’s how it is” (Heck 2016). Van Dixhoorn uses the same argumentation that you have to
read the AA “interpretatively” as Baudet did above: “You have to read the treaty

20



interpretatively. If we have an association agreement the pressure to help Ukraine [militarily]
will become very high” (Heck 2016). In addition to this, another recurrent argument is that
the EU and this Association Agreement are the very wrongdoers behind the unrest in Ukraine.
They believe that by forcing the undemocratic and elitist neoliberal EU-agenda onto the
Ukrainian people, the EU has forced the country to make a decision and forced it to split. They
go as far as calling the Euromaidan protests and revolution a coup instigated by the EU.
Alternatively, some no-campaigners, such as Baudet and Burgercomité EU, do not see the
annexation of Crimea as an annexation by Russia, but rather as a voluntarily choice of the
Crimean people joining the Russian Federation after a democratic referendum (Montesquieu
2016; NRC 2016).

No benefits for the Dutch or corrupt Ukrainian economy

The referendum will not benefit the Dutch economy, Ukraine is corrupt. This is the argument
put forward by FvD, Burgercomité EU and Geenpeil. According to them the Association
Agreement has a neoliberal character and will only serve the big companies. They bring
arguments to the fore such as George Soros —American-Hungarian billionaire often
mentioned in conspiracy theories - will buy all the valuable companies in Ukraine. The
Association Agreement will therefore not benefit the Ukrainian nor the Dutch citizens. This is
closely linked to their argument that Ukraine is the most corrupt country in Europe according
to the Transparancy International CPI. In addition, FvD fears that The Netherlands will have
to pay for the deteriorating economic and energy situation in Ukraine as a result of their bad
relationship with Russia, which is caused because of the Association Agreement (Baudet
2016).

Reaction of the Yes-campaign

The reaction of the yes-campaign, and especially of top-politicians part of the national
government could, in hindsight, be called clumsy. They reacted rather late and reluctant to
the idea of a non-binding referendum in the first place. This should be seen in combination
with the belief that most of the no campaign holds that democracy in The Netherlands is
bankrupt. The initiative-takers exploited this reaction by claiming the government did not
want them to vote, and there would be some sort of effort from the government to block the
efforts of the initiative-takers. The very fact that top-EU politicians and the Ukrainian
President, Petro Poroshenko, addressed the Dutch people to convince them to vote in favor
of the of the referendum only added fuel to the populist fire of the no-campaign. It gave them
more content to pursue their anti-EU and anti-elitist narrative.

How should we interpret these preconditions in terms of a possible Russian
disinformation campaign?

By describing the context of the referendum, it became clear that they are a textbook target
audience for a Russian disinformation campaign. The no-campaign is Euro-critical, anti-elitist

and is already highly skeptical of established media. Instead of relying on media with
qualitative and strong journalistic standards, their information filter seems to prefer

21



information resources that are populist and tendentious, such as Geenstijl. Since Geenstijl
was part of their campaign, they only exacerbate the effect towards the voters. Their strong
aversion of the EU is catalyzed by their anti-elitist views and the unhandy reaction of the both
national and European political elite who were in favor of the referendum. All those civil
initiatives such as Burgercomité EU, FvD, Geenpeil, OekraiNEE were established outside of the
political arena because they did not feel represented anymore in the national politics. The
rather right-wing conservative Geenstijl, Geenpeil and FvD are united in this referendum with
the extreme left SP in their anti-EU sentiment. Stefan Meister’s assertion that “the aim [of
disinformation] is nothing short of paralyzing and sabotaging the decision-making processes
in EU and NATO, organizations that depend on consensus, by influencing politics within the
individual member states” (Meister 2016, 7) makes sense in this context. Moreover, as
organizations such as Burgercomité EU have openly stated, and others such as Baudet have
been accused of, they want to strain the relationship between The Netherlands and the EU
with this referendum. In other words, there is a pretext for the no-campaign to adopt possible
Russian disinformation as it would further the agenda of both parties. There is a clear mutual
benefit, or so it would seem. In this context, it would be ideal for Russia to gain reflexive
control over the vote on the referendum through disinforming the no-campaign, who in their
turn would have influence on the target audience. In line with Thomas’ thought; Russian
disinformation would have to influence the information resource, in this case the no-
campaign (Thomas 2004 240-241). Since the no-campaign and its followers are generally part
of the traditional target group of Russian disinformation, it would not be hard to by-pass their
information filter. Alexander Pechtold —parliamentary leader of D66, a political party in favor
of the yes-vote- described the attitude of the no-campaign as follows: “Recently | have the
feeling that the no-campaign trusts Moscow more than Brussels and The Hague.” (Pechtold
2016). The comment seems at least true for the no-campaign’s attitude towards information
gathering. In fact, the objective —the referendum- and the context for achieving reflexive
control is there. The traditional target groups for Russian disinformation are there, and they
have already adopted the argumentation usually used by Russian disinformation. Therefore,
they have a weak information filter on beforehand. This gives a strong incentive to Russia to
conduct a disinformation campaign.

22



PART Ill: How did Russian disinformation tools influence the no-
campaign?

In this part, we will provide empirical evidence on how Russian disinformation has attempted
to disinform the Dutch public, -the decision-makers- through the initiative takers of the no-
vote, -the information resource- of the Dutch referendum on the European-Ukrainian
Association Agreement, the decision-making process. By attempting to disinform the no-
campaign as an information resource Russia wanted to confuse the Dutch public and gain
reflexive control over their vote. Russian information warfare theoreticians such as Turko and
Prokhozhev consider this one of the most threatening situations of information security for a
country, because it can alter their geopolitical position (cfr. supra; Thomas 2004, 254-255). In
this main chapter, we will demonstrate how Russian disinformation has tried to influence the
consciousness and ideas of the no-campaign. Special attention will go to how disinformation
tools become visible through what the no-campaign publishes. We will do so by analyzing the
content produced by the no-campaign on their websites, news outlets and social media. In
order to structure this part, we will adhere to the concept of disinformation that we defined
in Part I: First, we will analyze how Russian disinformation and state media has fed the
different arguments and narratives of the no-campaign and influenced their consciousness
with publications of Russian state media RT and SputnikNews. We will provide trends and
examples of disinformation that supported the main arguments of the no-campaign described
in Part Il, published by Russian state media for the duration of the campaign. We aim to show
Russian disinformation attempted to influence the no-campaign. Second, we will look at a
selection of the most salient examples of disinformation reproduced by the no-campaign,
structured according to the tools of disinformation described in Part I. Linked back to the
theory from Part |, this chapter ultimately aims to certify how the no-campaign’s critical
information filter has been bypassed with certain Russian disinformation narratives. How the
Dutch no-campaign has adopted those narratives and how they then set out to use the same
tools Russian disinformation. This research will not be exhaustive, and only a fraction of the
examples found during research can be presented in this dissertation. The aim is to discern
how Russian disinformation has gotten through by presenting the most significant and
representative findings.

In order to keep the bibliography separated from the large amount of primary sources used
in this chapter, the references to primary sources in Part lll can be found in Annex 1.

23



RUSSIAN STATE MEDIA

How has RT and Sputnik supported the main arguments of the no-campaign?

In order to analyze how certain Russian narratives have been taken over by the no-campaign,
we will first observe where the main arguments put forward by RT and Sputnik News coincide
with those of the no-campaign and where they differ. One of the most powerful assets
available to the disinformation campaign on the referendum were the already established
negative narratives on Ukraine, the Ukrainian government, the Euromaidan-protests and the
unrest in Donbas region that were targeted at a European audience to confuse the public
opinion. RT and Sputnik could now use those established disinformation narratives that they
had been publishing since 2014 and could continue to build on them with the added purpose
of interfering in the decision-making of the referendum in the Netherlands. Especially since
one of the target audience’s -the no-campaign- main arguments is the opposition to a conflict
with Russia or to a treaty with an unstable country.

We will assess to what extent RT and Sputnik have used this argument as well as how the EU
is portrayed. In addition we will discern if RT and Sputnik affirm the image of an undemocratic
yes-campaign’s and if they exploit the fear of Ukraine joining the EU as a member-state. In
addition, we will look at how they portray the Ukraine in economic terms. It should be noted
that the selection of RT and Sputnik is will be concise, just to illustrate that Russia is pushing
certain narratives, and those two media outlets, although they have the highest view count,
merely scratch the surface of the very decentralized network of media outlets engaged in
Russian disinformation available on the internet. Negative reporting on Ukraine from Russian
state media does not prove that it is aimed at the no-campaign in the Netherlands, not even
when they are pushing the same type of arguments. Therefore, we will focus on articles that
directly connect to the Dutch referendum or the AA. These articles come closest to
demonstrating that they are targeted at the no-campaign, aside from strengthening RT and
Sputnik’s general anti-EU narrative. The research period runs from September 28 2015, the
day the referendum collected enough votes until April 6 2016, the day of the referendum.

Geopolitical treaty and fear of conflict

Articles published by RT and Sputnik have tried to connect and associate their negative
narrative on Ukraine to the Dutch referendum along arguments analogue to those of the no-
campaign. In this part, we will demonstrate how the geopolitical impact of the treaty, the
exploitation of fear of confrontation with Russia, the focus on the political instability of the
country and the alleged prominence of extreme right political groups in Ukraine is featured
in RT and Sputnik during the period of the campaign.

RT uses titles such as “Ukraine is a moral and political black hole on the brink of collapse”, to
start off an article that discusses the reasons why Dutch people would vote no on the
upcoming referendum. Not only is the title far from the truth, it is marketed on the Dutch

24



people and it is meant to sketch the landscape of the Referendum for unwitting non-Dutch
readers. The article tries to discredit the ideas of the yes-campaign, creating an atmosphere
as if the yes-campaign is not telling you everything: “[Officials of the Dutch government have]
also been told to drop rhetoric on sensitive issues like security concerns, and to avoid focusing
on the Russian government's interests in Ukraine.” (RT 2016a). The sole focus lies on the
military cooperation articles in the AA, and just like the no-camp they voice this might bring
tensions with Russia (RT 2016a). Another example that focuses on the alleged geopolitical
expansion is titled: “How EU and NATO exploited Ukraine to serve their own geopolitical
goals” (RT 2016b). Not only is the sovereignty of Ukraine completely negated here, -as if they
have no say into this agreement and there is no public support- the EU and NATO are named
in this article as if they are organizations that are one and have a common goal as well, while
this is not the case (RT 2016i). This blurs the lines between the goals of those organizations
which is then used to imply NATO and the US will get involved in Ukraine because of the AA
(RT 2016b). Alternatively, Sputnik contributed an article “The Dutch end up paying the price
for supporting the Maidan coup — German Media”, about an art-heist that happened in the
Netherlands in 2005. The stolen art is kept hostage in Ukraine and this would end up costing
up to 50m EUR, in fact only 5m EUR, to the Dutch payer. This adds to the idea of Ukraine being
an unsafe country. Moreover, Sputnik feigns in the title that the German Media calling Maidan
a coup. The reader picks this up subconsciously as this is not the essence of this article, the
stolen art is. The title also makes a causal connection between the Euromaidan protests
happening in Ukraine and the fact that the stolen art ended up in the hands of Ukrainian
ultranationalists, yet it does not provide any evidence for that. (Sputnik 2016a). Finally, the
“German Media” wrongly quoted by Sputnik was Die Junge Welt, a Marxist newspaper that is
not representative of the German media.

Within the theme of stability of Ukraine and fear of geostrategic games, one issue received
more attention than any other: the reporting on the MH17 developments. As MH17 is a
national tragedy for the Dutch, and it happened because of the conflict in Ukraine, it is a
powerful narrative to not only remind the Dutch how getting involved in an unstable Ukraine
might affect their nation, but also to sow doubt about who is responsible for the disaster.
Possibly their future AA-partner, Ukraine, is the culprit. Especially RT dedicated a lot of articles
to it. RT’s reporting was heavily based on the shortcomings of the Dutch investigative reports.
Instead of focusing on what is known, most titles induced doubt (RT 2016e). When it came to
the ideals of a balanced message, Dutch media might have made the mistake to give Russian
officials a platform in this case, as they are a possible suspect themselves. RT for instance,
guotes an interview De Volkskrant conducted with the deputy head of Rosavia, Oleg
Storchevoy (RT 2016c). The same Storchevoy in other articles claims Russia provided radar
data and satellite images but that they have been ignored (RT 2016d). However, it is omitted
that these radar images had been proven to be fabricated. Russia has contradicted itself on
multiple occasions with evidence it provided towards the MH17 tragedy (Higgins 2016).
Furthermore, RT featured a report from Almaz-Antey, the manufacturer of the missile system

25



used to down MH17, that looked to discredit the Dutch report more than present its own
findings (RT 2016f). Interestingly enough, as soon as the Dutch report was presented, the
previous Russian stance that it was doubtful if a BUK missile had shot down MH17 in the first
place, was abandoned. Instead, the attention was shifted on whether it was a Ukrainian or
Russian BUK-missile system who shot it down. They combined this with disregarding the
actual perpetrator who launched or provided the missile altogether, claiming Ukraine had the
final responsibility to close their airspace, but they didn’t (RT 2016f; RT 2016g). The MH17
reporting by RT was highly suggestive and selective, and came with little evidence aimed to
inform the reader. It rather seemed to aim at confusing, muddying the waters more and make
the public doubt, while suggesting Ukraine might have done it themselves. Finally, the Dutch
MP’s Omtzigt and Van Bommel are featured in an RT article, asking questions about the Dutch
investigation that the primary radar data is not available to the researchers (RT 2016h). In
combination with the argument that the Russian radar data has been ignored, the strategy
could be to make the reader believe this is a cover-up, and Ukraine has done this, as Russia is
open with their information and Ukraine is not.

A stepping stone to EU-membership

Interestingly, RT and Sputnik do not mention the argument of the AA being a stepping-stone
for Ukraine to join the EU, even though this is a major argument for the no-campaign. On the
contrary, Sputnik for instance stresses the fact that EU-elites turned their back on Ukraine. It
is implied that the elites wanted Ukraine to become a member, but now that such statements
would agitate the Dutch no-vote they abandon Ukraine (Sputnik 2016b). The argument is
made that the EU instrumentally uses Ukraine, but is not a “true friend” and does not truly
want to further the welfare of the country (Sputnik 2016b). A possible explanation why this
argument does not coincide with the no-campaign might be found in the general narratives
of RT and Sputnik. The EU-membership stepping-stone argument could give the impression
that the EU is attractive to Ukraine, which would play against an overarching narrative of RT
and Sputnik, namely fostering anti-EU sentiment and showing the EU isn’t doing well, and
that the Dutch referendum is a symptom of this (Sputnik 2016f).

No benefits for the Dutch or corrupt Ukrainian economy

The economic argument put forward by Sputnik and RT claims the AA does not benefit the
average citizen. It would only benefit the oligarchs on the Ukrainian side, and multinationals
and elites in Europe. RT uses titles such as “Ukraine-EU agreement ‘George Soros road to
nowhere’ — Max Keiser” It will “flood the EU with Monsanto’s GM “food”” (RT 2016k). The
article is illustrative for RT’s point of view and portrays the AA as if it is a personal project of
George Soros, an American-Hungarian billionaire who is often featured in anti-globalist
conspiracy theories. Soros is also the owner of an organization that funded the yes-campaign
for this referendum. Although Soros undoubtedly has interests in this agreement, it is
preposterous to present it as if it is his private project, or that the EU and Ukraine would bend
their policies to his will. This article cultivates the aversion of the no-campaign towards the

26



economic elite, and it feeds its populist base. The prediction that this would lead to a flood of
GMO products in the EU would play well with the extreme left parties such as Van Bommel’s
SP.

Another example where Russian media are reporting diametrically opposed to the no-
campaign’s arguments can be found in an article on Yuriy Kosyuk, a Ukrainian agriculture
tycoon. Kosyuk got “duped by the agreement” because there are quota on the export of
chicken to the EU. This means only 1,3% of his production could be exported to the EU
(Sputnik 2016c). In contrast, the no-campaign in the Netherlands portrays the image that the
Netherlands will be flooded with “plofkippen”, a catchy Dutch word for extremely fast grown
chicken of low quality meat (Geenstijl 2016a). The Sputnik article continues and claims that
there will be no economic growth in Ukraine, which is repeated a couple of times in other
articles (Sputnik 2016c; Sputnik 2016d; Sputnik 2016e). Finally, Sputnik and RT also addressed
the issue of corruption, and just before the referendum took place, the Panama Papers were
released. This exposed tax-evasion of high-ranked politicians all over the world and reporting
by RT focused heavily on Petro Poroshenko’s involvement in tax-evasion while at the same
time reporting about the Dutch reaction on this development, days before the referendum
(RT 2016j).

Reaction and agenda of the elites

Lastly, Russian media and the no-campaign have the narrative of backdoor elite decisions and
an undemocratic EU agenda in common. The reactions of the yes-campaign are used to
reinforce the feeling of elitist and undemocratic policies. One of those reactions was made by
the President of the European Commission Jean-Claude Juncker who, in an attempt to temper
the fear of the no-campaign that Ukraine would join the EU as a member state, stated Ukraine
will not become a member. Sputnik reported this as follows: “the words by President of the
European Commission Jean-Claude Juncker that Ukraine will not be able to become a member
of the EU in the next 20-25 years, has unveiled the truth the West concealed and ignored”
(Sputnik 2016g). Again Sputnik portrays the EU as an unreliable partner. The Dutch and
Ukrainian government are also portrayed as if they want to downplay the importance of the
referendum until they could no longer ignore it (RT 2016l; Sputnik 2016h).

27



THE NO-CAMPAIGN

Now that we have demonstrated the attitude of RT and Sputnik during the campaign, we will
show how the no-campaign was influenced by, and made use of, Russian disinformation tools.
Primarily we will assess to what extent they used the tools of disinformation described in Part
| themselves, as well as discern which tools of disinformation returned most frequently and
which ones had the best effect. By establishing that the no-campaign’s narratives are more
or less in line with those of Russia, we will now provide examples proving that the critical
information filter of the no-campaign was breached by Russian disinformation sources, and
that Russian state media is used as if they hold the same journalistic standard as domestic
Dutch journalism. Afterwards, we will analyze the no-campaign for the usage of tools of
disinformation without necessarily relying on a direct visible link for each story with Russian
media. Instead we will see how these tools have influenced their reporting and arguing in line
with Russian disinformation tools. We will assess the three initiative takers of Geenpeil:
Burgercomité EU, Forum voor Democratie with Thierry Baudet and Geenstijl with Jan Roos
and Bart Nijman.

Coverage of RT and Sputnik

Of the three organizations that were researched, Burgercomité EU most often directly
republished Russian news websites such as RT, Sputnik and Russia Insider (Burgercomité EU
2016j; Burgercomité EU 2016k; Burgercomité EU 2016m; Burgercomité EU 2016n;
Burgercomité EU 20160; Burgercomité EU 2016p). They also juxtaposed the links to the
articles in their Tweets next to the links leading to articles of established Western media
(Burgercomité EU 2016l; Burgercomité EU 2016q). Therefore, Burgercomité EU indicates that
they view both RT and Sputnik and established Western media as equally worthy information
resources. Possibly they are unaware of the fact that the Russian state media might not be as
trustworthy as Western established media. In some instances, Geenstijl also used RT as a
partial source in their publications (Geenstijl 2016j), but the organizations of FvD and Geenpeil
have not directly reproduced Russian state news articles from RT or Sputnik or any other
known Russian state media for the duration of the campaign. A possible explanation why FvD
and Geenpeil have been so prudent might be that the mainstream media was accusing the
no-campaign of playing into Putin’s hand, and being a mouthpiece for Russian propaganda.
This might have encouraged them to be more careful and not publish it as source material.
However, there is little reason to believe that the lack of actual direct reproduction of Russian
state media is an indicator that they were not susceptible to it. Research below will show that
other tools of disinformation did successfully breached their critical information filter.

Fake news — forgeries

One of the most widely discussed and thoroughly exposed examples of Russian forgeries
during the campaign was undoubtedly the Azov-battalion video threatening The Netherlands
to vote in favor of the referendum. Initially the video was picked up by established media as

28



well as the no-campaign and taken for the truth. However, a journalist at NRC, among others,
debunked it as a fake (Smeets 2016). For an extensive research on why this video is fake, we
refer to the Bellingcat report (Bellingcat 2016). Before it was exposed, the video was
published by Burgercomité EU -and numerous other no-campaign outlets- and taken for truth
(Burgercomité EU 2016a). While in established media the video was debunked as a forgery,
Burgercomité EU had already reposted the video from Geenstijl, and they did not edit their
page to adjust it once the video was uncovered as a forgery. They did link to pages questioning
the authenticity of the video, but those articles left it in the middle whether the video was a
fake or not. This attitude is illustrative for the whole no-campaign’s approach to the video,
and an article on The Post Online, based on the article of Geenstijl, captures the no-camp’s
attitude perfectly: “whether the video is fake or not doesn’t really matter. The only thing
Geenpeil wants is to put the Association Agreement up for discussion in a referendum. What
The Netherlands gets back is a dubious and authorized video’s from a neo-Nazi battalion of
the Ukrainian army. Duly noted” (Paternotte 2016). Although the execution of the video might
seem poorly done to experts on the region, or people who master the Ukrainian language,
and it is widely exposed and debunked as a fake, its goal was achieved nonetheless. The video
had increased the image of Ukraine infested with neo-Nazi’s and extreme right elements.
Increased the idea of Ukraine being an unstable state whose army is comprised of rogue
military elements who are not scared of threatening The Netherlands and its citizens. It
increased the image that it is in fact Ukraine who tries to meddle in their decision-making
process, not Russia. Not only Burgercomité EU, but the whole no-campaign prefers to leave
it in the middle whether the video is fake or not (cfr. infra). Given there is ample proof
available that the video is indeed a fake, this illustrates that they consciously and
instrumentally use this Russian forgery. They exploit the effect it has created on the public to
further their own goal, and push the argument of Ukraine being an unstable country. Geenstijl
did not change their title either once it became clear that the video was forged, and only at
the end of the article they included a statement of the Ukrainian Embassy declaring the video
was a fake. Instead of addressing the authenticity of the video, Geenstijl ignored the fact that
the video was a forgery: “Real or fake: we now know that the Europhile yes-camp is willing to
be malicious to intimidate no-voters”, accusing the yes camp of voter-intimidation through
this video (Geenstijl 2016b). Furthermore, Geenstijl continued to sow doubt about the film by
claiming the weapons in the film might be real, even though this issue was irrelevant, given
the video was already proven to be fake (Geenstijl 2016b). A follow-up video, also a forgery
made by the same people released days after the first video was exposed, was retweeted by
Burgercomité EU and taken for truth again. In this video, The Netherlands were yet again
threatened by the Azov-battalion (Burgercomité EU 2016e). On April 4, 2016, two days before
the referendum and almost three months after the video was uncovered to be a forgery, Bart
Nijman continued sow doubt about the video. In an interview series for Burgercomité EU with
Peter Vlemmix, Eurocritical filmmaker, Nijman said the following: “there was a video in which
a couple of men with military clothing and balaclava’s spoke in Ukrainian with a Russian
accent or Russian with a Ukrainian accent. Vlemmix: “Nobody was able to clarify that, right?”

29



Nijman: “No people didn’t agree on that. People literally did not agree on that. [...] The joke
is, if people say they are Ukrainians with a Russian accent and people say they are Russians
with a Ukrainian accent, then | think, maybe you just say this because it serves your interests.
You want them to be Russians with a Ukrainian accent, or the other way around”
(Burgercomité EU 2016f). More than just taking over Russian forgeries, Nijman reduces the
importance of uncovering the truth to nothing by equating the question of authenticity to
political affiliation. This creates an indifference and indecisiveness towards possible other
Russian disinformation that might influence public opinion, and is a symptom of post-truth,
which makes the target audience vulnerable to reflexive control.

Aside from this, there were other forgeries that have not been picked up as broadly as the
Azov-video. Jan Roos for instance retweeted a translation of a forged letter where Viktor
Hvozd, lieutenant-general in the SBU —the Ukrainian intelligence service- contacted President
of Ukraine Petro Poroshenko personally with the request to conduct a mission to disrupt or
alter the referendum on 6™ of April involving local journalist in the Netherlands (Roos 2016a).
The letter surfaced on the website of Cyber-berkut.ru, a pro-Russia Ukrainian website
suspected to be a Kremlin front, and regular distributor of forgeries (Threatconnect 2016;
Stopfake 2016a). It titled “Foreign Intelligence Service in Ukraine plans to disrupt the
referendum in the Netherlands” (Cyber-Berkut.ru 2016). For extensive research on why the
letter is a forgery we refer to Stopfake (Stopfake 2016a). Roos did not seem to be aware of
this and tweets the following accompanied by screenshots of the message: “If this were any
other organization, there would be security in front of the [my] door” (Roos 2016a). Roos
believes it is a real threat and that implies the Dutch government is unwilling to do anything
about this security issue, because the alleged threat is Ukrainian, and the underlying thought
of the no-campaign is that the Dutch government is in bed with the Ukrainian government.
Roos also used screenshots without referring to the original source, which is another tool
used by Russian disinformation: obscuring the sources to make it harder for the audience to
assess whether the information comes from a reliable source and if the information is correct
or not. When asked by Twitter users where he got the information from, Roos did not respond
(Roos 2016a).

The above forgeries both fed into the conviction of the no-campaign that Ukraine is a
dangerous and unstable country that is willing to interfere into the democratic process. It
combines the factor of an unstable Ukraine with their populist idea that the government tries
to undermine the democratic process at all costs. Not all forgeries focus on this. The following
example is aimed at the conviction that Ukraine remains as corrupt as before Maidan. The
fake story claimed that the deputy-minister of Interior of Ukraine was arrested at the airport
while attempting to smuggle 14million EUR out of the country. It was published by
Burgercomité EU (Burgercomité EU 2016g), however debunked by Stopfake (Stopfake 2016b).

30



Russian forgeries seemed to have penetrated rather easily into the no-campaign. Although
one of the forgeries was prominently exposed as a fake, the two other examples were not.
The Azov-threat video, despite being uncovered as a fake, had achieved its goal nonetheless.
The most likely reason why these forgeries initially got through the information filter is
because they aimed specifically at that what the no-campaign wanted to believe: Ukraine is
unstable, Ukraine is corrupt, Ukraine is infested with extreme-right elements. It is thus clear
that those behind the forgeries have studied the no-campaign to learn what they are
susceptible to, and acted accordingly. The reaction of the no-campaign, taking the forgeries
for truth or leaving the authenticity in the middle, yet using those forgeries to affirm their
beliefs, is a textbook example of reflexive control: “conveying to a partner or an opponent
specially prepared information to incline him to voluntarily make the predetermined decision
desired by the initiator of the action” (Thomas 2004, 237). Therefore, we can state that with
this tool of disinformation Russia has successfully penetrated the no-campaign, who in their
turn influenced the voter of the referendum.

Verified sources that are deliberately misinterpreted

The misinterpretation of sources -in line with the Russian point of view- can be found back
frequently and extensively in the reasoning of the no-campaign. For example, Pepijn Van
Houwelingen, one of the founders of Burgercomité EU, in an interview-series by his own
organization, calls the events on Maidan a coup. This is in line with the Russian narrative on
the events, and demonstrates they have taken over the Russian narrative. He further claims
the rightful former president Yanukovich was forced out of his position (Burgercomité EU
2016b). Baudet tells a similar story of the Euromaidan events: “a coup d’état took place, the
new government pushed the AA through legislation in an afternoon. Because of this, it almost
instantly became clear the country was heading towards a very deep economic, political and
cultural crisis, and that happened” (Montesquieu 2016). Baudet wrongly interprets historic
facts. He claims it was because of the new government’s approval of the AA that the country
fell prey to a crisis, whereas in reality the country had fallen into a crisis already for months,
when former president Viktor Yanukovich withdrew out of the AA in autumn 2013. This is
what caused the public protests and consequent crisis, not the pushing of legislation by the
new government. Moreover, Baudet denies Russian military intervention in Eastern Ukraine:
“If Russia had seriously intervened with 20 battalions, Ukraine would not exist anymore. The
whole idea that Russia invaded [Ukraine] is not true. Concerning the Russian intervention:
you have to see it as a country that is deeply divided. We force it to make a choice it really
can’t make” (Montesquieu Instituut 2016). Baudet does two interesting things here. First, he
wrongfully denies the Russian intervention in Ukraine, a surprising stance as it had been
proven by multiple organizations that regular Russian military personnel was active in Eastern
Ukraine and Russian military halted the Ukrainian military momentum over the separatists.
Proof of this can be found, for example, in the award-winning VICE News documentary by
Simon Ostrovsky “Selfie-soldiers: Russia checks in to Ukraine” (VICE News 2015). Second,
Baudet connects the choice of geopolitical orientation of Ukraine to the fact that Russia

31



invaded the country. According to Baudet it is the EU who forced Ukraine to make a choice,
hereby denying Ukraine any sovereignty or agency of its own. Thus, implicitly laying the
responsibility of the Russian intervention —which he denied took place- with the European
Union instead of Russia, who was the factual invading force. Similar argumentation that sows
doubt about Russia’s involvement in the military conflict, let alone responsibility is echoed by
other organizations supporting the no-campaign.

Subtle imitations of objectivity

On the subtle imitations of objectivity, it is necessary to address Geenpeil. The initiative
presented itself as a neutral organization that would campaign for a high voter turnout. It
would inform the public about the possible arguments against and in favor of the referendum
(Geenpeil 2016k). However, it will be demonstrated that in reality they campaigned heavily
for the no-vote. Not only were all the participants of Geenpeil -Burgercomité EU, Forum voor
Democratie and Geenstijl- campaigning for the no-vote, they also didn’t manage to keep their
campaigns separate from Geenpeil. Nevertheless spokesperson for Geenpeil Jan Roos stated
multiple times they would merely run a high-turnout campaign. At the same time as being
the spokesperson for the high-turnout campaign, Roos campaigned heavily for the no vote in
his personal capacity. Therefore, the face of the no-vote got merged with the face of those
who were merely in favor of a referendum.

The organization Geenpeil has systematically supported the no-campaign under the veil of a
neutral campaign, and presented themselves as such towards the Dutch voters. An analysis
of their Twitter-feed for the period of the campaign demonstrates that almost all articles
tweeted and published were in fact in line with the no-campaign’s argumentation. (Geenpeil
2016a; Geenpeil 2016b; Geenpeil 2016c; Geenpeil 2016d; Geenpeil 2016e; Geenpeil 2016f;
Geenpeil 2016g; Geenpeil 2016h; Geenpeil 2016i; Geenpeil 2016j; Geenpeil 2016k; Geenpeil
2016l) One tweet even included an article from the highly controversial Russian-Ukrainian
Vladimir Kornilov (Geenpeil 2016f; cfr. infra). He had been extensively featured by the no-
campaign to propagate the point of view of the Donbas People’s Republic (DNR) as a so-called
neutral expert (cfr. infra). The feigning of objectivity plays an important role, but will return
later in this paper under the section of co-opted experts, as they make use of this to bypass
the critical information filter of the public.

Internet trolls

Although the weblog of Geenstijl has a very loyal supporter base that actively and often
emotionally reacts to the articles on their website —those reacting to articles on Geenstijl call
themselves ‘reaguurders’ and form a tight community- there is no reason to believe that
internet trolls played a significant, if any part in this campaign. There might have been strong
discussions on their forums, with populist tendencies, which is not unusual during a political
campaign. But the usage of trolls -let alone paid Russian trolls- to suppress the opinion of
others seems highly unlikely. One possible explanation for this might be that the discussions

32



were in Dutch, and required political and to an extent cultural affinity with The Netherlands
to be able to penetrate the debate. Therefore, it would be highly problematic for Russia to
try and disinform the public through this tool.

Conspiracy theories

In line with the attention that RT and Sputnik paid to MH17, the no-campaign paid a lot of
attention on the investigation of the MH17-disaster. It seems they took a similar approach to
the issue as RT and Sputnik (cfr. supra), and their main ideas were influenced by Russian
media. Furthermore, the reporting on the disaster was often connected to the referendum,
and the articles of Geenstijl give the impression that MH17 was used by the no-campaign as
argumentation that Ukraine is an unstable country. During the campaign, an initial
investigative report came out by the Dutch Safety Board, which lead to a lively output of
publications that often included Russian disinformation. There were many different stories,
and the intention of the no-campaign seemed to be to look for more questions rather than to
look for answers. Therefore, their reporting on MH17 will be treated as a conspiracy theory.

There was a strong fixation of the no-campaign on the raw radar data that had not been
included in the investigative report on the crash, nor had it been requested by the Dutch
investigative team. The Joint Investigative Team confirmed there was no specific need for raw
radar data, since it already had enough information about the flight traffic from processed
radar data. However, Geenstijl demonstrated to have ignored this, and built instead on
narrative demanding raw radar data (Geenstijl 2016f; Geenstijl 2016g). The argumentation
implied that since the data is missing or not used, there must be some sort of cover up by the
government (Geenpeil 2016i; Burgercomité EU 2016h; Geenstijl 2016c; Geenstijl 2016g;
Geenstijl 2016h; Geenstijl 2016i). This is a fallacy as the conclusion does not logically follow
from the premise. Alternatively, Geenstijl and Wierd Duk —a journalist and so-called expert
on Ukraine (cfr. infra)- for instance reported the Russian theory that another plane might have
shot down MH17 or that another plane might have used MH17 as a shield against the rocket.
(Geenstijl 2016d; Duk 2016b). Geenstijl does not solely rely on Russian media, but does
feature the fake radar data that was broadcasted on Rossiya 1 (Higgins 2016), as it is the core
of their argumentation (Geenstijl 2016c). Wierd Duk is retweeted by Burgercomité EU when
he claims “eyes are finally opening concerning #MH17 and the role of UKR” (Burgercomité EU
2016h), without constructing a coherent story. Furthermore, Geenstijl continued to build on
the subject, with a plethora on different stories (Geenstijl 2016e; Geenstijl 2015f). Wierd Duk
in a tweet attempted to discredit the Dutch technical research by quoting an example of
Russian public diplomacy originally published by Russian state news agency TASS, that made
it into the Dutch public broadcast: “Russia has pointed multiple times to the extraordinary
bias of the Dutch technical investigation” (Duk 2016a). Finally, Jan Roos retweeted an article
in which the president of the research council on MH17, Tjibbe Joustra, stated that a BUK-
rocket was fired from territory held by pro-Russian rebels. Roos accompanied the tweet with
a Dutch saying “Onderste steen” (Roos 2016b), which means as much as “we need to get to

33



the bottom”. He thus makes clear he does not believe the information the head of the
investigation presented. We believe the above example can serve as an illustration of the
attitude of the whole no-campaign when it comes to critically assessing information. In
conclusion, the no-campaign’s critical information filter concerning MH17 is easier bypassed
by Russian disnformation than by Dutch information or media. Especially if the information
comes from official organizations that are part of the government, the no-campaign is very
suspicious of the authenticity of this information.

We also want to mention conspiracy theories revolving around George Soros, previously
mentioned by RT and Sputnik. The no-camp has a strong belief that the American-Hungarian
billionaire is a powerful force that drives the AA (Burgercomité EU 2016d; cfr. supra). This
conspiracy theory is closely linked to the disinformation tool of what-about-ism (cfr. infra),
since the no-campaign claims the yes-campaign are puppets of Soros. The fact that an
organization owned by Soros has sponsored the yes-campaign is used by the no-campaign to
delegitimize their position, and creating the image of an elitist pro-EU plot (Geenstijl 2016k).
It also serves to counter any criticism that portrays the no-campaign as puppets of Putin.

What-about-ism

The no-campaign made use of what-about-ism as a tool of disinformation in their campaign.
For example, they push the idea that George Soros’ interests in Ukraine are one of the main
reasons why the AA is established, as RT had suggested earlier (cfr. supra). Taken the above
in mind, what-about-ism appears with the following statement of Burgercomité EU: “why
would we deem the interference of Putin worse than the interference of Soros?” and “The
EU is as bad as the USA and Russia together” (Burgercomité EU 2016c). In other words,
criticism on interference of Putin in the referendum is hypocrisy, because other foreign forces,
such as Soros or the EU are also trying to interfere into the debate. And as Wilson described
it (cfr. supra), what-about-ism has as effect that it creates moral pacifism. Other than what-
about-ism the fixation of the no-campaign on the person of Soros is used to illustrate how
only multibillionaires and multinational companies profit from the AA. (Burgercomité EU
2016d). Besides these recurrent examples it seems what-about-ism played a rather modest
role as a tool of disinformation.

34



Co-opted experts

After referendum, there was international attention for the coopting of experts by the no-
campaign. The New York Times published an article merely scratching the surface on the issue
(Higgins 2017) after the Dutch newspaper NRC had published an investigative piece on it a
month earlier (Heck 2017). In our own research, we will demonstrate how experts played a
key role in disinforming the no-campaign and consecutively the Dutch voter. Given the subject
of the referendum, a country and issue that most Dutch citizens are not well acquainted with,
the effect experts had was exacerbated. We will discuss four experts who have been
presented as neutral by the no-campaign, yet whose opinion proves to be biased for some,
and outright problematic for others. By describing the experts below and their role in feeding
the no-campaign with information, we will demonstrate they are an important tool of Russian
disinformation.

Vladimir Kornilov

Vladimir Kornilov was one of the most controversial yet exposed so-called neutral expert
during the campaign. We will demonstrate how he was able to successfully penetrate the
Dutch debate to further the interests of Moscow. He is a Russian born Ukrainian national who
grew up in Donetsk and lives now in the Netherlands. He is a strong supporter and one of the
spiritual fathers of the Donetsk People’s Republic (Heck 2017). In Ukraine, he had been
director of the Ukrainian affiliate of the CIS-Institute, a controversial GONGO —Kornilov
publicly denied the Holodomor and the SBU wanted him prosecuted for it (StopFake 2014)-
that studies and promotes the interests of Russians in the Commonwealth of Independent
States. Kornilov boosts his authority and expert status on the subject by claiming he is the
“Director of the Centre for Eurasian Studies in The Hague”. However, there is no Centre for
Eurasian Studies in The Hague. No trace of it can be found back on the internet, nor in official
Dutch publications of ventures and corporations. Kornilov is the director of a non-existent
scientific institute for the sole purpose of adding intellectual weight and a sense of scientific
neutrality to his argument. In an interview in the Dutch newspaper De Volkskrant in 2017 he
even admitted the Centre for Eurasian studies does not exist (Modderkolk and Kreling 2017).
However, he continues to present himself as such. Besides this, Kornilov has been
contributing for years as expert to RT, RBTH, Russia Insider, Russia Direct, DNIpress and
Sputnik News. In addition, he regularly featured as an expert on Ukraine for Russian state
channel Rossiya 1. According to the website Inform Napalm, who investigated a hack of over
10.000 e-mails of Kirill Frolov, a former superior of Kornilov at the time he worked at the CIS-
institute, Kornilov has contacts that run up until the Kremlin (Vasgri 2017).

Websites such as ThePostOnline, Geenstijl and even Nieuwsuur have portrayed him as a
neutral expert during the campaign (Kornilov 2016; NOS 2016). Also, the SP, FvD and
Burgercomité EU have used him as a source of expertise on multiple occasions (cfr. supra).
Kornilov himself was heavily campaigning for the no-vote and can be seen as a liaison

35



between the no-campaign in The Netherlands and reporting for Russian media. His Twitter-
feed shows he often appeared in Russian media during that period (Kornilov 2016a).

It was only after the referendum in the beginning of 2017 that several news outlets such as
NRC and The New York Times named him as a Russian influencer, especially of the SP and
Thierry Baudet. Others, such as The Volkskrant continued to defend Kornilov’s position and
casted doubt about his role in interfering in the no-campaign (Modderkolk and Kreling 2017).
However, the position of The Volkskrant that Kornilov was solely handling in his own initiative
is untenable for a number of reasons. First, Kornilov was the director of a non-existent
institute and presented himself as such during the campaign, for which he has no explanation
why he did that. Second, for years he has been featured in nearly all Russian state media
aimed at a Western public and a major Russian tv-channel. Lastly, he has received a Russian
honorary medal out of the hands of the Russian Minister for Foreign Affairs, Sergei Lavrov
(Heck 2017), and he has built a professional career defending the Russian point of view abroad
since his job at the CIS-Institute.

Not only has Kornilov himself penetrated the public debate in his capacity as so-called expert,
he has also done this indirectly by influencing key figures in the no-campaign such as Thierry
Baudet, Harry Van Bommel, Bart Nijman and Jan Roos. Baudet’s FvD had invited Kornilov in
the capacity as ‘journalist’ for a campaign evening in Amsterdam, but FvD noted that Kornilov
cancelled due to illness (FvD, 2015). Nonetheless the willingness to invite him, the fact that
Baudet follows him on Twitter (Broer 2016), and that Kornilov has interviewed Baudet
(Kornilov 2015), illustrates he has successfully bypassed Baudet’s information filter. In
addition, Kornilov had campaigned with Van Bommel and his SP campaign (Van Bommel
2016), and Kornilov has been a source of information for Geenstijl in articles on Ukraine
(Huijboom 2015).

The above shows that Vladimir Kornilov successfully bypassed the critical information filter of
the no-campaign’s main figures who in their turn influence the target audience, the Dutch
people. Thijs Broer’s quantitative Twitter analysis for the newspaper Vrij Nederland
concluded that the no-campaign were not the “useful idiots” of Putin, and that just because
they followed Kornilov’'s Twitter account, they didn’t necessarily share his views or that he
had informational influence over them (Broer 2016). My research above evinces in part that
Broer’s quantitative Twitter analysis, published days before the referendum, was flawed to
determine whether the no-campaign were useful Twitter-idiots or not. Kornilov was regarded
and presented as a neutral expert by, and did have influence over, the no-campaign.
Moreover, much of the information presented above was known at the time of the campaign.
This raises the question whether the no-campaign knowingly used people such as Kornilov, in
an attempt to consciously disinform the Dutch public to further their own political goals.

36



Wierd Duk

Another expert who was presented as a Dutch journalist and neutral expert on the former
Soviet-Union was Wierd Duk. He presents himself as ‘Putin Versteher’. Based on his
publications and the social-media he posted during the campaign, we assess that Duk has a
strong predilection for the no-campaign. Our analysis makes us conclude that he provided the
no-campaign with their own domestic co-opted expert, whose critical information filter was
equally bypassed and who argued along the lines of the Russian point of view. Duk sees
himself as someone who understands the point of view of Putin, and believes Putin is all too
easily portrayed as the bad guy by the mainstream media. In his reports about Ukraine, Duk
focuses on the ultranationalists and extreme right-wing groups (Burgercomité EU 2016i; Duk
2016f). His way of portraying Ukraine is highly selective and reminds of Russian narratives
portraying Ukraine. Duk was featured in numerous information and debate evenings both by
mainstream media and the no-campaign (FvD 2016c), and was invited in talk-shows on
television. All too often he was presented in a neutral capacity. It is possible that Duk’s
opinions are entirely genuine, it is normal for experts to come to a different conclusion
through academic research. However, by analyzing his Twitter-feed for the period of the
campaign it becomes clear that his point of view is too much in line with the no-campaign to
be considered an independent expert, and it shows he is rather susceptible to Russian
disinformation. To illustrate this, some of his Tweets will be addressed. Duk engages in what-
about-ism when he acknowledges the existence of Russian manufactured lies, in a string of
Tweets concerning the discussed Azov-video. “Yes [there are] a lot [of Russian manufactured
lies], just as there are a lot of manufactured lies about Russia” (Duk 2016c). When confronted
with Russian interference in the Baltic states, Duk again uses what-about-ism: “Give me some
examples of [Russian] interference in the Baltics, then | will explain you something about the
ethnic position of Russians over there” (Duk 2016g). In addition, as mentioned above, Duk
also engaged in the MH17 conspiracy (cfr. supra) and stated it is debatable whether or not
Russia invaded Ukraine (Duk 2016d).

More interesting is how he defended the point of view of life-long RT, Sputnik and Voice of
Russia contributor Dmitry Babich, who was another co-opted expert and whose appearance
in the debate can be interpreted as a result of the Western journalistic need for a balanced
message, which Russia tries to exploit. Babich was flown in from Moscow to Amsterdam, and
presented his point of view at an information evening about Ukraine and the referendum as
a political analyst (DeBalie 2016). He was presented as a “political analyst from Russia”,
without properly informing the public of what implications his lifelong engagement might
have had on his views. Duk, who was also a guest-speaker at the debate, defended the
position and argumentation of Babich, whose professional career has always revolved around
defending the Russian point of view in the media. Moreover, Duk identified himself with
Babich as “defenders of Putin’s policy in UKR” (Duk 2016e; DeBalie 2016). When combining
the above information, we believe to have demonstrated Duk shows many signs of being a
co-opted expert.

37



Mark Almond

Another expert that was invited on an information evening by FvD was Mark Almond (FvD
2016a). He was presented as “Mark Almond (Oxford University)” (Fvd 2016a) although he is
no longer a history lecturer at Oxford University. It would be more accurate to describe him
as a year-long contributor to RT (RT 2016m). Moreover, Mark Almond works for the British
Helsinki Human Rights Group (BHHRG), an obscure and controversial NGO that The Economist
has labeled “a human rights group that defends dictators” (The Economist 2004) and the
Guardian called the “PR man to Europe’s nastiest regimes” (Aaronovitch 2004). However, to
create authority and a sense of neutral and academic expertise, FvD chose to present him as
an Oxford professor whilst omitting he works for RT and BHHRG. The expertise he brings to
Dutch public attending the FvD information evening is unlikely to differ from the views he has
shared on RT for years. FvD used him to feign that someone from Oxford agrees with their
position (FvD 2016b). Interestingly enough, when Almond’s position and integrity as ‘expert’
is guestioned in reactions on the tweets used above, FvD does not attempt to counter these
allegations. This strengthens the suspicion that FvD is aware of this, yet chooses to ignore this
issue.

The ideals of a balanced message in established media

The very fact that people such as Vladimir Kornilov, Marc Almond, Dmitry Babich and Weird
Duk are sought after for expertise to provide the whole spectrum of opinions confirms the
disinformation theory on the abuse of the Western journalistic standard of a balanced
message, and has helped those so-called neutral experts spread their message without too
much suspicion. The ideals of a balanced message can be considered a catalyst for the
effectiveness of the so-called experts. The knowledge of the general public on Ukraine’s
cultural, economic and geopolitical issues is another factor that helped in this regard. Because
of the lack of general knowledge, the Dutch voters are forced to rely on the expertise of the
people put forward by both the media and the respective campaigns. Some of those experts
active in the no-campaign might not have had the intention to give a neutral and academic
view on the issues at hand. Therefore, the responsibility lies with the campaigns and the
media to correctly frame and introduce certain experts. It is our conviction that if this does
not happen, the public’s critical information filter is automatically bypassed as well. Despite
the passing of the referendum, the problems with the idea of a balanced message persisted.
An example is the article of De Volkskrant who after the referendum gave Vladimir Kornilov a
platform to defend himself in an interview against the allegations made by The New York
Times. Instead of doing their own research and treating the subject with a critical eye, the
authors of the article left it in the middle whether the statements made by The New York
Times were effectively true. It is understandable that those journalists most likely handled
according to journalistic norms, and this is no attack on their work, however this example
does confirm Giles’ idea that the media does not know how to deal with implausible and
blatant lies (Giles 2016, 38).

38



Conclusion

By researching the academic literature on disinformation in Part | we discerned different tools
of Russian disinformation: Usage of state media such as RT and Sputnik, forgeries and fake
news, verified sources that are deliberately misinterpreted, subtle imitations of objectivity,
internet trolls, the abuse of the ideals of a balanced message, conspiracy theories, what-
about-ism and co-opted experts. We also established that our case study, the Dutch
referendum and the no-campaigners, would be the perfect victim for a disinformation
campaign, as all elements to achieving reflexive control are present: the no-campaign as
target audience is part of the traditional target audience of Russian disinformation, the
debate surrounding the referendum provides the Russian disinformation campaign with a
goal oriented effect on public opinion, and ultimately the referendum itself provides the
opportunity to interfere in a decision-making process (Thomas 2004, 240-241, 254; cfr.
supra).

Our empirical analysis in Part Ill has demonstrated that Russian disinformation tools did
successfully penetrate the debate through the no-campaign. The usage of state media such
as RT and Sputnik, even though the no-campaign was susceptible it, was not a prominent tool
of disinformation in the campaign, as FvD and Geenpeil didn’t reproduce use any articles
directly. It is likely the reason for this lies with the criticism and scrutiny the no-campaign was
under from the start of their campaign, claiming they were furthering Russia’s geopolitical
goals. Because they didn’t want to exacerbate this sentiment we assume they were careful
publishing Russian state media openly. All the other disinformation tools described, except
for internet trolls, did play a role in manipulating the no-campaign.

The forgeries were one of the most successful and visible tools of disinformation that were
used to deceive the no-campaign. Of all tools of disinformation, forgeries and fake news are
also the most straightforward one. Interestingly, the exposure of the most sensational
forgery, the Azov-battalion video, did not stop the no-campaign from sowing doubt about it
towards their public. This confirms Giles’ idea of the “unimportance of truth” (Giles 2016, 38;
cfr. supra), and questions if we respond correctly to these forgeries. It also confirms that the
no-campaign was never truly about objectivity. This brings us to the subtle imitations of
objectivity, a disinformation tool that played an equally important role. We can state that the
tool of feigning objectivity was successfully used because of two reasons. First, Geenpeil
presented itself as a neutral campaign, while in fact it was not, its constituting organizations
were all part of the no-campaign and they did not succeed at separating their campaigns.
Second, Burgercomité EU, FvD, Geenpeil and Geenstijl presented their experts as neutral,
while in fact they were not.

Conspiracy theories also played an important role in the campaign, where especially the
MH17 disaster and a political elitist and capitalist plot were featured. Again, the

39



unimportance of truth emerged as the no-campaign sought to use the conspiracies to sow
doubt in the voter rather than to look for answers. This is in line with the Russian approach
to the issue. Therefore we conclude the conspiracy theories contributed as a tool of
disinformation. What-about-ism as a tool of disinformation played a rather modest role. It
came up when the no-camp had to defend itself from allegations of playing into Russia’s
cards. The argument that Soros does the same as Putin was used to paralyze criticism on the
no-campaign and created a “disarming moral pacifism”, confirming Wilson’s views (Wilson
2015b).

Most importantly, our empirical research has demonstrated that the co-opted experts were
the most influential tool of disinformation used in the debate for the Ukraine-referendum.
Combined with the tool of feigning of objectivity they influenced both the no-campaign and
the public. The no-campaign was made aware of this problem during the campaign, but chose
to ignore it. The idea of a balanced message also played a role in allowing those experts a
platform to bring their message. They were able to abuse the unfamiliarity of the Dutch
people with the subject, namely Ukraine and the AA, and because the experts were presented
as authoritative, they acted as a powerful catalyst in the disinformation process. Three of the
four experts described had a big part of their professional career devoted to furthering the
Russian cause abroad through media campaigning, yet somehow this was noticed too late,
not noticed, or ignored altogether. In most cases the no-campaign chose to ignore the
warning signs and present the experts as neutral as possible, against their better judgement.
Because of this, Russia gained reflexive control through this tool over both the no-campaign,
and the target audience of the no-campaign.

Aside from answering the research question, our research allows us to present some other
findings. The results of Part Il and Part lll demonstrated that the critical information filter of
the no-campaign was most likely already bypassed before the start of no-campaign. It was
established that they belonged to the textbook target group of Russian disinformation, and
that Russian state media such as RT and Sputnik had the same narratives and same arguments
as the no-campaign. Because of the referendum, and the possibility for Russia to gain reflexive
control over a foreign decision-making process, they were now especially targeted by a
Russian disinformation campaign. Moreover, our research seems to indicate that the
relationship between the no-campaign opinion-makers and Russian disinformation was
mutually beneficial. It is our understanding that the no-campaign believed and wanted to
believe the Russian narrative because it improved their professional lives and their ideological
beliefs. That is the core strength of the Russian attempt at reflexive control and the
disinformation campaign. To achieve this, the people behind the Russian disinformation
campaign had undoubtedly studied their targets well, as is most convincingly demonstrated
with the examples of the forgeries, that played into the convictions of the no-campaign.

40



Somehow, Vrij Nederland’s article, which ran a Twitter analysis on the no-campaign, was
partially right: Baudet and Roos are not just the useful Twitter idiots of Putin (Broer 2016).
However, the article was right for the wrong reasons. What the article didn’t mention, and
what this research made clear, is that the no-campaign never intended to bring a correct
image of Ukraine or the Association Agreement. They ultimately used the referendum and
their publications in an instrumental way to strain the relationships between the EU and The
Netherlands. Russia used their disinformation campaign for their own reasons, and in
practice, the objectives of both parties were achieved. There was no need for collusion of the
no-campaign with the Russian disinformation campaign, because the two actors, Russia and
the no-campaign could act independently and instrumentally to achieve their goal. Therefore,
we believe that the no-campaign, and especially those who used the referendum to strain the
relationship between The EU and The Netherlands — however legitimate and democratic their
beliefs against the political establishment might have been- share the responsibility for
disinforming the Dutch voter in the referendum.

41



Bibliography

AIVD. 2016. Jaarverslag 2015. Available at:
https://www.aivd.nl/publicaties/jaarverslagen/2016/04/21/jaarverslag-aivd-2015.

AIVD. 2017. Jaarverslag 2016. Available at:
https://www.aivd.nl/publicaties/jaarverslagen/2017/04/04/jaarverslag-2016.

ALDE. 2016, June 23. Seminar- Kremlin Lies: EU’s response to disinformation. Alliance of Liberals and
Democrats for Europe (ALDE), Brussels.

Arendt, H. 1951. The Origins of Totalitarianism. New York: Schocken Books.

Aro, J. 2016. “The Cyberspace War: Propaganda and Trolling as Warfare Tools”. European View 15:
121-132.

Babich, D. 2016.The Russian sphere of influence - Rusland Report 3. [video] Available at:
https://vimeo.com/159281870 [Accessed 4 May 2017]. 1:35’-1:38’

Bader, M. 2017a. Lecture Russian Disinformation: Max Bader. [audio] Available at:
https://soundcloud.com/user-828606226/lecture-russian-disinformation-max-bader [Accessed 6
April 2017]. 12’-14".

Bader, M. 2017b. Hoe werkt Russische desinformatie — Leiden Rusland Blog. Available at:
http://www.leidenruslandblog.nl/articles/hoe-werkt-de-russische-desinformatiev.

Bartles, C. 2016. Getting Gerasimov Right. Military Review 961: 30-38.

Baudet, T. 2016. “Mattermap: Het debat over de EU en Oekraine in Nederland”. Instituut
Clingendael. Available at: https://www.mattermap.nl/bekijk/LOtmW/het-debat-over-de-eu-en-
oekrane-in-nederland.

Bellingcat. 2016. “Behind the Dutch Terror Threat Video: The St. Petersburg “Troll Factory”
Connection.” Bellingcat. Available at: https://www.bellingcat.com/news/uk-and-
europe/2016/04/03/azov-video/.

Bjola, C., Pamment, J. 2016. “Digital Containment: Revisiting containment strategy in the digital age.”
Global Affairs.

Broer, T. 2016. “Geenpeil: de Nuttige Twitteridioten van Poetin?” Vrij Nederland, March 21.
Available at: https://www.vn.nl/geenpeil-nuttige-twitteriodioten-poetin/.

Burgercomité EU. 2016. CIA onderzoekt Russische Rol bij Geenpeil. Available at:
http://www.burgercomite-eu.nl/.

Chandler, D. and Munday, R. 2011. “Disinformation.” In: A Dictionary of Media and Communication.
Oxford: Oxford University Press.

Cukier, E. 2017. “Rusland Herschept de Feiten.” NRC, January 6. Available at:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/06/rusland-herschept-de-feiten-6101541-a1540160.

42


https://www.aivd.nl/publicaties/jaarverslagen/2016/04/21/jaarverslag-aivd-2015
https://www.aivd.nl/publicaties/jaarverslagen/2017/04/04/jaarverslag-2016
https://vimeo.com/159281870
https://soundcloud.com/user-828606226/lecture-russian-disinformation-max-bader
http://www.leidenruslandblog.nl/articles/hoe-werkt-de-russische-desinformatiev
https://www.mattermap.nl/bekijk/L0tmW/het-debat-over-de-eu-en-oekrane-in-nederland
https://www.mattermap.nl/bekijk/L0tmW/het-debat-over-de-eu-en-oekrane-in-nederland
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/04/03/azov-video/
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/04/03/azov-video/
https://www.vn.nl/geenpeil-nuttige-twitteriodioten-poetin/
http://www.burgercomite-eu.nl/
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/06/rusland-herschept-de-feiten-6101541-a1540160

Darczewska, J. 2014. “The Anatomy of Russian Information Warfare: The Crimean Operation, A Case
Study.” Point of View-OSW Centre For Eastern Studies 42. Available at:
https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/the anatomy of russian information warfare.pdf

De Balie. 2016. “Het Oekraine Referendum: Ja of Nee? — Debat.” De Balie, April 3. Available at:
https://www.debalie.nl/agenda/podium/het-oekra%C3%AFne+referendum:-ja-of-
nee%3F/e 9782246/p 11766015/.

De Vries, J. 2008. “Democratie 2.0 Van Geenstijl: Reaguurders in de Digitale Onderbuik”. De Groene
Amsterdammer, December 12. Available at: https://www.groene.nl/artikel/reaguurders-in-de-
digitale-onderbuik.

“Definitions of Public Diplomacy.” 2015. Edward R. Murrow Center of Public Diplomacy. Available at:
http://fletcher.tufts.edu/Murrow/Diplomacy/Definitions.

Dempsey, J. 2017. “Judy Asks: Can Europe Defeat Russian Disinformation?” Carnegie Europe.
Available at: http://carnegieeurope.eu/strategiceurope/67646.

Entman, R. 1993. “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm.” Journal of
Communication 434: 51-55.

Entman, R. 2004. Projections of power: framing news, public opinion, and U.S. foreign policy.
Chicago: University of Chicago Press

“EU Directorate General for External Policies.” 2016. EU Strategic Communications with a View to
Counteracting Propaganda. Available at:
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2016/578008/EXPO IDA2016578008 EN.pd
f

Franke, U. 2015. “War by Non-Military Means: Understanding Russian Information Warfare.” FOI
report FOR-R—4065—SE. Available at: http://johnhelmer.net/wp-
content/uploads/2015/09/Sweden-FOI-Mar-2015-War-by-non-military-means.pdf.

Foster, P. and Holehouse, M. 2016. “Russia accused of clandestine funding of European parties as US
conducts major review of Vladimir Putin’s strategy.” The Telegraph, January 16. Available at:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/12103602/America-to-investigate-
Russian-meddlingin-EU.html|

Galeotti, M. 2014. “The ‘Gerasimov Doctrine’ and Russian Non-Linear War,” In Moscow’s Shadows
blog, 6 July. Available at: https://inmoscowsshadows.wordpress.com/2014/07/06/the-gerasimov-
doctrine-and-russian-non-linearwar/.

Galeotti, M. 2016a. “Hybrid, ambiguous, and non-linear? How new is Russia’s ‘new way of war’?”
Small Wars & Insurgencies 27(2): 282-301.

Galeotti, M. 2016b. Hybrid War or Gibridnaya Voina? Getting Russia’s non-linear military challenge
right. Published by lulu.com.

Giles, K. 2016. Russia’s ‘New’ Tools for Confronting the West: Continuity and Innovation in Moscow’s
Exercise of Power. London: Chatham House Research Paper.

43


https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/the_anatomy_of_russian_information_warfare.pdf
https://www.debalie.nl/agenda/podium/het-oekra%C3%AFne+referendum:-ja-of-nee%3F/e_9782246/p_11766015/
https://www.debalie.nl/agenda/podium/het-oekra%C3%AFne+referendum:-ja-of-nee%3F/e_9782246/p_11766015/
https://www.groene.nl/artikel/reaguurders-in-de-digitale-onderbuik
https://www.groene.nl/artikel/reaguurders-in-de-digitale-onderbuik
http://fletcher.tufts.edu/Murrow/Diplomacy/Definitions
http://carnegieeurope.eu/strategiceurope/67646
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2016/578008/EXPO_IDA(2016)578008_EN.pdf
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2016/578008/EXPO_IDA(2016)578008_EN.pdf
http://johnhelmer.net/wp-content/uploads/2015/09/Sweden-FOI-Mar-2015-War-by-non-military-means.pdf
http://johnhelmer.net/wp-content/uploads/2015/09/Sweden-FOI-Mar-2015-War-by-non-military-means.pdf
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/12103602/America-to-investigate-Russian-meddlingin-EU.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/12103602/America-to-investigate-Russian-meddlingin-EU.html
https://inmoscowsshadows.wordpress.com/2014/07/06/the-gerasimov-doctrine-and-russian-non-linearwar/
https://inmoscowsshadows.wordpress.com/2014/07/06/the-gerasimov-doctrine-and-russian-non-linearwar/

Giles, K. 2016b. The Next Phase of Russian Information Warfare. Riga: NATO StratComCOE.

rn

Headley, J. 2015. “Challenging the EU’s claim to moral authority: Russian Talk of ‘Double Standards’.
Asia Europe Journal 13(3): 297-307.

Heck, W. 2016. “Oekraine kan ons niets schelen.” NRC, March 31. Available at:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/31/oekraine-kan-ons-niets-schelen-1606419-a969298.

Holland, M. 2006. “The Propagation and Power of Communist Security Services Dezinformatsiya.”
International Journal of Intelligence and Counterintelligence 19(1): 1-31.

Imamgaiazova, D. 2016. News framing in different language versions of state-sponsored
international media A case of Russian and English versions in RT and Radio Liberty. Unpublished
master’s thesis. Stockholm University, Stockholm, Sweden.

loffe, J. 2010. “What Is Russia Today. The Kremlin’s Propaganda Outlet Has an Identity Crisis”.
Columbia Journalism Review. Available at: http://archives.cjr.org/feature/what is russia today.php.

Kiesraad. 2015a. “Inleidend verzoek referendum over associatieverdrag met Oekraine toegelaten.”
Kiesraad, August 13. Available at: https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2015/08/13/inleidend-
verzoek-referendum-over-associatieverdrag-met-oekraine-toegelaten.

Klussmann, U. and Mayr, W. 2005. “Interview with Kremlin Boss Vladislav Surkov: The West Doesn’t
Have to Love Us.” Der Spiegel. Available from: http://www.spiegel.de/international/spiegel/spiegel-
interview-with-kremlin-boss-vladislav-surkov-the-west-doesn-t-have-to-love-us-a-361236.html

Kowalewski, A. 2017. Disinformation and Reflexive Control: The New Cold War. Georgetown Security
Studies Review, February 7. Available at:
http://georgetownsecuritystudiesreview.org/2017/02/01/disinformation-and-reflexive-control-the-

new-cold-war/.

Kragh, M. and Asberg, S. 2017. “Russia’s strategy for influence through public diplomacy and active
measures: the Swedish case.” Journal of Strategic Studies. DOI: 10.1080/01402390.2016.1273830.

Laity, M. 2016. “Public Meeting: Disinformation as a Weapon in Hybrid Warfare.” Atlantische
Commissie, October 12. The Hague.

Laske, K. and Turchi, M. 2015. “Le FN a obtenu ses millions russes.” Mediapart, May 19. Available at:
https://www.mediapart.fr/journal/france/190515/le-fn-obtenu-ses-millions-russes.

Lucas, E. 2016. “Weaponization and Its Flaws.” Centre for European Policy Analysis. Available at:
http://cepa.org/index/?id=940fb650ddafd93444c11d3b4c47f00d.

Lucas, E. and Pomerantsev, P. 2016. Winning the Information War: Techniques and Counter-
strategies to Russian Propaganda in Central and Eastern Europe. Centre for European Policy Analysis.

Lucas, E. and Nimmo, B. 2015. Information Warfare: What Is It and How to Win It? Centre for
European Policy Analysis. Available at: http://cepa.org/files/?id plik=1896.

44


https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/31/oekraine-kan-ons-niets-schelen-1606419-a969298
http://archives.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php
https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2015/08/13/inleidend-verzoek-referendum-over-associatieverdrag-met-oekraine-toegelaten
https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2015/08/13/inleidend-verzoek-referendum-over-associatieverdrag-met-oekraine-toegelaten
http://www.spiegel.de/international/spiegel/spiegel-interview-with-kremlin-boss-vladislav-surkov-the-west-doesn-t-have-to-love-us-a-361236.html
http://www.spiegel.de/international/spiegel/spiegel-interview-with-kremlin-boss-vladislav-surkov-the-west-doesn-t-have-to-love-us-a-361236.html
http://georgetownsecuritystudiesreview.org/2017/02/01/disinformation-and-reflexive-control-the-new-cold-war/
http://georgetownsecuritystudiesreview.org/2017/02/01/disinformation-and-reflexive-control-the-new-cold-war/
https://www.mediapart.fr/journal/france/190515/le-fn-obtenu-ses-millions-russes
http://cepa.org/index/?id=940fb650ddafd93444c11d3b4c47f00d
http://cepa.org/files/?id_plik=1896

Meister, S. 2016. Isolation and Propaganda: The Roots and Instruments of Russia’s Disinformation
Campaign. Transatlantic Academy. Available at: http://www.gmfus.org/publications/isolation-and-
propaganda-roots-and-instruments-russia%E2%80%99s-disinformation-campaign.

Meister, S. and Puglierin, J. 2015. “Perception and Exploitation: Russia’s Non-Military Influence in
Europe.” DGAP Kompakt 10. Available at: https://dgap.org/en/article/getFullPDF/27185.

Merloe, P. 2015. “Election Monitoring vs. disinformation” Journal of Democracy 26(3): 79-93.

Milina, V. 2012. “Security in a Communications Society: Opportunities and Challenges.” Connections
11(2): 53-66.

Nelson, E., Orttung, R., and Livshen, A. 2015. “Measuring RT’s impact on YouTube.” Russian
Analytical Digest 177: 2-9.

Nijman, B. 2015a. “GeenPeil knalt naar historisch referendum.” Geenstijl, September 27. Available
at: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/09/yes we could.html.

Nimmo, B. 2016. Propaganda in a new orbit. Center for European Policy Analysis.

NPO. 2015. “Oog in Oog: Jan Roos.” NPO, October 19. Available at: https://www.npo.nl/oog-in-
00g/19-10-2015/KN_1674698.

OekraiNEE. 2016. “Over OekraiNEE” OekraiNEE. Available at: http://oekrainee.eu/over/.

Geenpeil. 2016. “Geenpeil is...” Geenpeil. Available at: https://geenpeil.nl/over-geenpeil/.

Oosterwoud, R. 2015. Disinformation in 21°* Century Russia: The Case of Disinforming the Murder of
Boris Nemtsov Unpublished master’s thesis. Leiden University, Leiden, The Netherlands.

Oosterwoud, R. 2016. “Referendum is gegijzeld door desinformatie.” De Volkskrant, April 6.
Available at: http://www.volkskrant.nl/opinie/referendum-is-gegijzeld-door-
desinformatie~a4276382/.

Oudenampsen, M. 2013. “Explaining the Swing to the Right: The Dutch Debate on the Rise of Right-
Wing Populism.” In: Right-Wing Populism in Europe Politics and Discourse. Edited by Wodak, R.,
Khosravinik, M., Mral, B. Available at: https://www.bloomsburycollections.com/book/right-wing-
populism-in-europe-politics-and-discourse/ch13-explaining-the-swing-to-the-right

Partanen-Dufour, R. 2016. How Russia Today Supported the Annexation of Crimea: A Study of the
Media’s Role In Hybrid Warfare Unpublished master’s thesis. Uppsala University, Uppsala, Sweden.

Pechtold, A. 2016. “Alexander Pechtold en Jan Roos over het Oekraine-referendum”. Pauw, April 5.
Available at: https://pauw.vara.nl/media/355531.

Pomerantsev, P. 2014a. Nothing Is True and Everything Is Possible. New York: Public Affairs.

Pomerantsev, P. 2015a. “The Kremlin’s Information War.” Journal of Democracy 264: 40-50.

45


http://www.gmfus.org/publications/isolation-and-propaganda-roots-and-instruments-russia%E2%80%99s-disinformation-campaign
http://www.gmfus.org/publications/isolation-and-propaganda-roots-and-instruments-russia%E2%80%99s-disinformation-campaign
https://dgap.org/en/article/getFullPDF/27185
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/09/yes_we_could.html
https://www.npo.nl/oog-in-oog/19-10-2015/KN_1674698
https://www.npo.nl/oog-in-oog/19-10-2015/KN_1674698
http://oekrainee.eu/over/
https://geenpeil.nl/over-geenpeil/
http://www.volkskrant.nl/opinie/referendum-is-gegijzeld-door-desinformatie%7Ea4276382/
http://www.volkskrant.nl/opinie/referendum-is-gegijzeld-door-desinformatie%7Ea4276382/
https://www.bloomsburycollections.com/book/right-wing-populism-in-europe-politics-and-discourse/ch13-explaining-the-swing-to-the-right
https://www.bloomsburycollections.com/book/right-wing-populism-in-europe-politics-and-discourse/ch13-explaining-the-swing-to-the-right
https://pauw.vara.nl/media/355531

Pomerantsev, P. 2015b. Information at War: From China’s Three Warfares to NATO’s Narratives.
Legatum Foundation. Available at: http://www.li.com/activities/publications/information-at-war-
from-china-s-three-warfares-to-nato-s-narratives.

Pomerantsev, P. 2016. “Why We're Post-Fact.” Granta Magazine, July 20. Available at:
https://granta.com/why-were-post-fact/.

Pomerantsev, P. and Weiss, M. 2014b. The Menace of Unreality: How the Kremlin Weaponizes
Information, Culture and Money. New York: Institute of Modern Russia. Available at:
http://www.interpretermag.com/wp-

content/uploads/2014/11/The Menace of Unreality Final.pdf

L'express. 2017. “Présidentielle: Mediapart révele de nouveaux liens financiers entre le FN et la
Russie.” L’express, May 3. Available at: http://www.lexpress.fr/actualite/politique/fn/presidentielle-
mediapart-revele-de-nouveaux-liens-financiers-entre-le-fn-et-la-russie_1904695.html.

Rinke, A. and Shalal, A. 2016. “Germany alarmed about potential Russian interference in election:
spy chief.” Reuters, November 16. Available at: http://www.reuters.com/article/us-germany-
election-russia-idUSKBN13B140.

RTLnieuws .2015. “GeenPeil: Nu moeten we de Kiesdrempel halen.” RTLnieuws, October 14.
Available at: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/geenpeil-nu-moeten-we-de-kiesdrempel-
halen.

NOS. 2016. “Russische en Oekraiense media gespitst op Nederlands referendum.” NOS, February 26.
Available at: http://nos.nl/artikel/2088808-russische-en-oekraiense-media-gespitst-op-nederlands-
referendum.html.

Saari, S. 2014. “Russia’s post-Orange revolution strategies to increase its influence in former soviet
republics: public diplomacy po russkii.” Europe-Asia studies 66 (1): 50—-66. DOI:10.
1080/09668136.2013.864109

Shultz, R. and Godson, R. 1984. Dezinformatsiya: Active Measures in Soviet Strategy. McLean, VA:
Pergamon-Brassey’s.

Simons, G. 2014. “Russian Public Diplomacy in the 21st Century: Structure, Means and Message.”
Public Relations Review 40: 440-449. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.03.002.

Snegovaya, M. 2015. “Putin’s Information Warfare in Ukraine: Soviet Origins of Russia’s Hybrid
Warfare.” The Institute for the Study of War. Available at:
http://understandingwar.org/sites/default/files/Russian%20Report%201%20Putin’s%20Information
%20Warfare%20in%20Ukraine-%20Soviet%200rigins%200f%20Russias%20Hybrid%20Warfare.pdf.

Spruds, A., RoZukalne, A., Sedlenieks K., Daugulis, M., Potjomkina, D., Télgyesi, B., and Bruge, I. 2015.
“Internet trolling as a hybrid warfare tool: The case of Latvia.” NATO STRATCOMCOE. Available at:
www.stratcomcoe.org/internet-trolling-hybrid-warfare-tool-case-latvia-0

Surana, K. 2016. “The EU Moves to Counter Russian Disinformation Campaign.” Foreign Policy,
November 23. Available at: http://foreignpolicy.com/2016/11/23/the-eu-moves-to-counter-russian-
disinformation-campaign-populism/.

46


http://www.li.com/activities/publications/information-at-war-from-china-s-three-warfares-to-nato-s-narratives
http://www.li.com/activities/publications/information-at-war-from-china-s-three-warfares-to-nato-s-narratives
https://granta.com/why-were-post-fact/
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.lexpress.fr/actualite/politique/fn/presidentielle-mediapart-revele-de-nouveaux-liens-financiers-entre-le-fn-et-la-russie_1904695.html
http://www.lexpress.fr/actualite/politique/fn/presidentielle-mediapart-revele-de-nouveaux-liens-financiers-entre-le-fn-et-la-russie_1904695.html
http://www.reuters.com/article/us-germany-election-russia-idUSKBN13B14O
http://www.reuters.com/article/us-germany-election-russia-idUSKBN13B14O
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/geenpeil-nu-moeten-we-de-kiesdrempel-halen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/geenpeil-nu-moeten-we-de-kiesdrempel-halen
http://nos.nl/artikel/2088808-russische-en-oekraiense-media-gespitst-op-nederlands-referendum.html
http://nos.nl/artikel/2088808-russische-en-oekraiense-media-gespitst-op-nederlands-referendum.html
http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.03.002
http://understandingwar.org/sites/default/files/Russian%20Report%201%20Putin's%20Information%20Warfare%20in%20Ukraine-%20Soviet%20Origins%20of%20Russias%20Hybrid%20Warfare.pdf
http://understandingwar.org/sites/default/files/Russian%20Report%201%20Putin's%20Information%20Warfare%20in%20Ukraine-%20Soviet%20Origins%20of%20Russias%20Hybrid%20Warfare.pdf
http://www.stratcomcoe.org/internet-trolling-hybrid-warfare-tool-case-latvia-0
http://foreignpolicy.com/2016/11/23/the-eu-moves-to-counter-russian-disinformation-campaign-populism/
http://foreignpolicy.com/2016/11/23/the-eu-moves-to-counter-russian-disinformation-campaign-populism/

Synovitz, R. 2016. “Is Russia ‘Weaponizing Refugees’ To Advance Its Geopolitical Goals?” RFERL,
February 19. Available at: https://www.rferl.org/a/russia-weaponizing-syrian-refugees-geopolitical-
goals/27562604.html.

Thomas, T. 2004. “Russia’s reflexive control theory and the military.” The Journal of Slavic Military
Studies 172: 237-256. DOI: 10.1080/13518040490450529.

Thomas, T. 2011. Recasting the Red Star. Foreign Military Studies Office.

Thomas, T. 2014. “Russia’s Information Warfare Strategy: Can the Nation Cope in Future Conflicts?”
The Journal of Slavic Military Studies 271: 101-130. DOI: 10.1080/13518046.2014.874845.

Thomas, T. 2015. “Psycho Viruses and Reflexive Control: Theories of Information-Psychological War.”
In: Information at War: From China’s Three Warfares to NATO’s Narratives. Legatum Foundation.
Available at: http://www.li.com/activities/publications/information-at-war-from-china-s-three-
warfares-to-nato-s-narratives.

Tractatenblad. 2014. “Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese
Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraine, anderzijds (met bijlagen,
protocollen, gezamenlijke verklaring en slotakten).” Tractatenblad. Available at:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.html.

Van Bommel, H. 2016a. “Een ja-stem bij het oekraine-referendum gaat ons geld kosten.” SP.
Available at: https://www.sp.nl/opinie/harry-van-bommel/2016/ja-stem-bij-oekraine-referendum-
gaat-ons-geld-kosten

Van Bommel, H. 2016b. “Campagneaftrap referendum: Nee is 3X beter.” SP. Available at:
https://www.sp.nl/nieuws/2016/03/campagneaftrap-referendum-nee-is-3x-beter

Van Dongen, M. 2016. “Man achter Geenpeil: ‘Verdrag Oekraine interesseert me weinig’.” De
Volkskrant, April 1. Available at: http://www.volkskrant.nl/binnenland/man-achter-geenpeil-
verdrag-oekraine-interesseert-me-weinig~a4273449/.

Verstraete, A. 2016. “Merkel Trekt van Leer tegen “vals nieuws” op sociale media.” DeRedactie,
November 23. Available at: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2825788.

Walker, C. 2014. “Russia’s Media Imperialism.” Freedom House. Available at:
https://freedomhouse.org/blog/russias-media-imperialism.

Watanabe, K. 2017. “The spread of the Kremlin’s narratives by a western news agency during the
Ukraine crisis.” The Journal of International Communication 23(1): 138-158. DOI:
10.1080/13216597.2017.1287750

Wilson, A. 2015a. “Russia’s “Nudge Propaganda”.” New Eastern Europe 162: 28-35.

Wilson, A. 2015b. “Europe’s Seven Deadly Sins.” Transitions Online, June 2. Available at:
http://www.tol.org/client/article/24820-europes-seven-deadly-sins.html.

Winnerstig, M. 2014. “Tools of Destabilization: Russian Soft Power and Non-military influence in the
Baltic States.” FOI Report FOI-R—3990—SE. Available at: https://www.foi.se/report-

47


https://www.rferl.org/a/russia-weaponizing-syrian-refugees-geopolitical-goals/27562604.html
https://www.rferl.org/a/russia-weaponizing-syrian-refugees-geopolitical-goals/27562604.html
http://www.li.com/activities/publications/information-at-war-from-china-s-three-warfares-to-nato-s-narratives
http://www.li.com/activities/publications/information-at-war-from-china-s-three-warfares-to-nato-s-narratives
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.html
https://www.sp.nl/opinie/harry-van-bommel/2016/ja-stem-bij-oekraine-referendum-gaat-ons-geld-kosten
https://www.sp.nl/opinie/harry-van-bommel/2016/ja-stem-bij-oekraine-referendum-gaat-ons-geld-kosten
https://www.sp.nl/nieuws/2016/03/campagneaftrap-referendum-nee-is-3x-beter
http://www.volkskrant.nl/binnenland/man-achter-geenpeil-verdrag-oekraine-interesseert-me-weinig%7Ea4273449/
http://www.volkskrant.nl/binnenland/man-achter-geenpeil-verdrag-oekraine-interesseert-me-weinig%7Ea4273449/
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2825788
https://freedomhouse.org/blog/russias-media-imperialism
http://www.tol.org/client/article/24820-europes-seven-deadly-sins.html
https://www.foi.se/report-search/pdf?fileName=D:%5CReportSearch%5CFiles%5C708382a7-8a50-4ab2-ad67-77fdb2ca300b.pdf

search/pdf?fileName=D:%5CReportSearch%5CFiles%5C708382a7-8a50-4ab2-ad67-
77fdb2ca300b.pdf.

Yablokov, I. 2015. “Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of Russia Today
RT.” Politics 353(4): 301-315.

48


https://www.foi.se/report-search/pdf?fileName=D:%5CReportSearch%5CFiles%5C708382a7-8a50-4ab2-ad67-77fdb2ca300b.pdf
https://www.foi.se/report-search/pdf?fileName=D:%5CReportSearch%5CFiles%5C708382a7-8a50-4ab2-ad67-77fdb2ca300b.pdf

	Introduction
	PART I: What is disinformation?
	Background
	Terminology – defining terms and explain their interrelationship
	Goals of disinformation
	How does Russian disinformation hope to achieve its aim?
	Targeted groups and associated message
	What tools does disinformation bring to the front?

	PART II: The Dutch referendum on the European-Ukrainian Association Agreement
	How did the referendum come to existence?
	Who were the civil initiative-takers involved in the no-campaign?
	What was the no-vote’s general motivation and argumentation?
	Straining the EU-The Netherlands relationship
	A stepping stone to a EU-membership
	“It is not a trade treaty, it is a geopolitical treaty” – Jan Roos (NPO 2015)
	No benefits for the Dutch or corrupt Ukrainian economy
	Reaction of the Yes-campaign

	How should we interpret these preconditions in terms of a possible Russian disinformation campaign?

	PART III: How did Russian disinformation tools influence the no-campaign?
	RUSSIAN STATE MEDIA
	How has RT and Sputnik supported the main arguments of the no-campaign?
	Geopolitical treaty and fear of conflict
	A stepping stone to EU-membership
	No benefits for the Dutch or corrupt Ukrainian economy
	Reaction and agenda of the elites

	THE NO-CAMPAIGN
	Coverage of RT and Sputnik
	Fake news – forgeries
	Verified sources that are deliberately misinterpreted
	Subtle imitations of objectivity
	Internet trolls
	Conspiracy theories
	What-about-ism
	Co-opted experts
	Vladimir Kornilov
	Wierd Duk
	Mark Almond

	The ideals of a balanced message in established media


	Conclusion
	Bibliography

