
1 
 

  

Tanks in Moscow 
 

An analysis of eight Dutch newspapers’ coverage of the 

August Coup, 1991. 

 

 
 

By Vera Meuleman 

 

 

 

Under the supervision of Dr. J.H.C. Kern 

Leiden University  

June 2018 
 

A thesis submitted to the Graduate School of Leiden University in partial fulfilment of the Requirements 

for the Degree of Master of Arts. 2018. 



2 
 

  



3 
 

Table of contents 

 

 

Introduction         5 

 

How it all began         10 

 

Chapter 1: The tightrope walker      16 

 

Chapter 2: The political street fighter     27 

 

Chapter 3: Small, tired and alone      39 

 

The bitter end         51 

 

Conclusion          52 

 

Bibliography         57 

 

  



4 
 

  



5 
 

Introduction 

 

On August 23, 1991, a short article appeared in the newspaper Nederlands Dagblad. The 

piece was titled: ‘Newspapers sell well, weeklies slightly less’ and was based on an inquiry 

by the newspaper at a ‘Bruna’ shop in Rotterdam. The article read: 

 

De dagbladen, met name de grote ochtendkranten, doen het uitstekend. “De ver-

koop is de hele week veel groter dan gewoonlijk”, aldus Bruna in Rotterdam. “Nor-

maliter gaat de verkoop de hele dag door, maar nu zijn de dagbladen aan het begin 

van de middag weg. De ochtendbladen gaan nog veel sneller.”1’ 

 

The daily newspapers flew off the racks all because of an event that lasted only a few days: 

an impressive coup attempt in the Soviet Union. A group of eight high-ranking Party mem-

bers made a final effort to restore the old communist status quo. By organizing a putsch 

that would eventually go down in history as the ‘August Coup’, they strove to take over 

the power of the President of the Soviet Union, Mikhail Gorbachev, who was held at his 

dacha in Crimea. As we know now, this bold attempt, designed to halt the weakening of 

the centralized USSR, failed and only accelerated the Union’s disintegration. 

In his book, Russians: The People Behind the Power, American journalist and for-

mer Moscow correspondent Gregory Feifer writes about the failure of the coup: “[…] it was 

supremely difficult to believe the plotters had been faced down, their last attempt to save 

communism foiled. Soviets had waited for this day for decades. An impossible dream had 

come true: Russia was free!”2 And although Feifer might sound overly positive, he was not 

the only one to applaud the new found freedom of the Russians after the failed August 

Coup. In the book The American Mission and the “Evil Empire” historian David Foglesong 

cites the American Secretary of State James Baker who claimed in 1991 that the Russian 

people had shown their desire for freedom.3 

 The idea that Russia was free after 1991 and ready to become a democratic state, 

was rather undue. An example of a different view of the events in Moscow is the documen-

tary by the American filmmaker Robin Hessman: My Perestroika.4 The film tells the story 

of five schoolmates from Moscow who experienced the coup as children and saw what hap-

pened when the Soviet Union ceased to exist and Russia began to change. Through the 

                                                           
1 ‘Kranten verkopen goed, weekbladen iets minder’, Nederlands Dagblad, August 23, 1991. 
2 G. Feifer, Russians: The people behind the power (2015) 5. 
3 D. S. Foglesong, The American Mission and the “Evil Empire” (2007) 204. 
4 The documentary My Perestroika was directed by Robin Hessman and premiered in 2010, 

https://www.imdb.com/title/tt1557720/?ref_=ttpl_pl_tt (June 2018). 



6 
 

stories of the five main characters, it becomes clear that many people in the Russian cap-

ital had no idea what they were protesting against in 1991 and that no one knew what it 

would mean if the system actually fell apart. In the documentary Hessman interviews 

Olga, a Russian woman who once was the prettiest girl in class, but now works at a com-

pany that rents out billiard tables to bars in Moscow. Olga tells the viewer that she thinks 

people were protesting for food, not democracy.  

The idea that the Russians were finally freed after 70 years and that Russia was 

heading towards democracy, was very poignant because it reached a large audience far 

beyond the Russian borders. And while the people in Russia were no longer ruled by the 

powerful CPSU after the August Coup, the new Russian Federation was not treated to an 

exclusively prosperous future. Nowadays, the West has to deal with an unpredictable Fed-

eration that, more than 25 years after the dissolution of the Soviet Union, still is nothing 

like the free Russia that Feifer describes in his book. 

  

Imagology 

In the Netherlands, like in the United States, historians, politicians and journalists were 

observing what was happening in the Soviet Union. And like their American counterparts, 

the commentators in the Netherlands had specific national preconceptions, expectations 

and ideas concerning the situation in the Soviet Union and the fate of the people living 

under communist rule.  

This thesis will focus on the image that was created in eight Dutch newspapers of 

the August Coup in 1991. Different aspects of the Dutch interpretation of the events will 

be discussed. Which correspondents were working for the papers in Russia at the time and 

what did they write about the coup? How did Dutch journalists, correspondents and ex-

perts write about the events in the Russian capital? Did they, apart from the current 

events, also consider what kind of future the Soviet Union was facing? What can be said 

about the images that were presented to the Dutch readers during the week? 

In order to study these images, the study of imagology, as described by the Dutch 

literary critic and historian Joep Leerssen and the German scholar Manfred Beller in their 

book Imagology: The Cultural Construction and Literary Representation of National Char-

acters, a Critical Survey is used to provide a theoretical framework.5 Imagology is con-

cerned with the textual interpretation of other countries and peoples and the origin and 

                                                           
5 M. Beller and J. Leerssen, Imagology: The Cultural Construction and Literary Representation of National 

Characters: a Critical Survey (2007). 



7 
 

function of this perception.6 Leerssen and Beller explain that a set of judgements deter-

mine our images of other countries, peoples and societies, which is in turn reproduced in 

text.7 For this research, this means that the commentaries printed in the Dutch 

newspapers were influenced by the perceptions and judgements that existed beforehand. 

In other words: the pre-existing interpretation of the Soviet Union influenced the work of 

the journalists and correspondents.  

Leerssen and Beller stress that literature demonstrates that ‘national characters 

are a matter of commonplace and hearsay rather than empirical observation or statements 

of objective fact’.8 This thesis is thus focussed on the characterizations presented in the 

papers, not on the comparison between the journalistic statements and the actual events 

as they took place. Imagology’s aim is to study a discourse, to study what the two authors 

call the imaginated: that what is outside the area of testable facts.9 The fact that an ab-

normal amount of people gathered in front of the Russian parliament building, the White 

House, on August 22, 1991, is testable. The idea that the Russians were protesting against 

communism, on the other hand, can be seen as imaginated.  

 

Methodology 

Since it is impossible to look at all the texts published around the theme of the August 

Coup for this research, the thesis is based on the articles that were published between 

August 19 and 26 in eight daily Dutch newspapers. The newspapers are a mix of regional 

and national newspapers. When we look at the combination of the papers, however, these 

eight titles provide an accurate representation of the way in which the public in the Neth-

erlands became acquainted with the events in the Soviet Union through the Dutch press. 

The newspapers used for this research, are Leeuwarder Courant, Limburgs Dagblad, Ne-

derlands Dagblad, NRC Handelsblad, Nieuwsblad van het Noorden, Het Parool, De Tele-

graaf and De Volkskrant.  

The papers were all available either in the Dutch National Archives or online 

through the website Delpher. The search engine Delpher is a project of the Dutch Royal 

Library and consists of millions of digitized texts from Dutch newspapers, books and mag-

azines.  

 The eight newspapers that were found online and in the National Archive have 

been searched page by page and the relevant articles concerning the August Coup were 

                                                           
6 Beller and Leerssen, Imagology, 7. 
7 Ibid, 5. 
8 Ibid, 26. 
9 Ibid, 27. 



8 
 

read and copied. This meant that approximately 600 articles were read for this research 

and roughly 150 articles have been incorporated in this thesis.  

The coup attempt as described in the Dutch press between is, in essence, the story 

of successive power changes. In order to bring some structure to this story, this thesis is 

based on four ‘main characters’ and the way they were represented in the papers. These 

four players are Mikhail Gorbachev; the coup plotters, led by Gennadi Yanayev; Boris 

Yeltsin and the last important stakeholder: the Russian people. 

 The first and second chapter will be discussing these four players. Since the coup 

plotters got very little attention after the putsch had failed, Yanayev and his colleagues 

will not be discussed in the last chapter.  

 

Historiography 

Comparative research on the topic of the Soviet Union and Russia, using Dutch newspa-

pers, has been done before. Perhaps the most well-known case is that by the cultural his-

torian and journalist, Thomas von der Dunk. In his book called Rusland en Europa: Over 

de betekenis van culturele scheidslijnen, written on behalf of the Dutch think tank Clingen-

dael in 2003, Von der Dunk examines the relations between Russia and the European 

Union. He tries to answer a couple of ambitious questions, using articles and commen-

taries by Dutch journalists, scholars and politicians.  

Von der Dunk was not just interested in the image created by these commentators. 

In his book, Von der Dunk clearly wanted to find answers to his ambitious questions: 

 

‘Waar houdt een werkbare [Europese] Unie op? Hoever (zuid)oostwaarts zal zij zich 

uit kunnen strekken?’ en ‘[…] hoe staat het, nu het Baltische trio voor zijn 

toelatingsexamen is geslaagd, in dit opzicht met de kansen van alle andere 

opvolgerstaten van de in 1991 ontbonden Sovjet-Unie, het immense Rusland 

bovenaan?’10  

 

While Von der Dunk’s book is an interesting example of a research based on written com-

mentaries concerning the Soviet Union, the Russian Federation and Russian society, his 

book tells the reader more about his own point of view than about the commentaries writ-

ten in the Dutch press or the Dutch coverage of the relationship between Russia and the 

European Union.  

Though, since Von der Dunk is looking for specific answers in his source material, 

and he does not conduct research into the Dutch portrayal of the Soviet Union and its 

several aspects, it is difficult to contribute to his discussion by means of this research. 

                                                           
10 T. von der Dunk, Rusland & Europa: Over de betekenis van oude culturele scheidslijnen (2003) 7. 



9 
 

 

A more interesting Dutch example, in light of this thesis, is an article written by the slavist 

John Löwenhardt, titled: ‘Vermoedens zijn goedkoop maar ijdel’.11 In his piece, Löwen-

hardt describes the way the Dutch press wrote about the death of Joseph Stalin in 1953 

and the deposition of Khrushchev in 1964. By doing so, Löwenhardt tries to find an answer 

to his final question: did the Dutch journalists express any long-term visions on the do-

mestic and foreign policy of the Kremlin and the development of Soviet society?  

 In contrast to Von der Dunk, Löwenhardt is capable of limiting himself to describ-

ing the characteristics expressed in the Dutch press in the 1950s and 1960s.12 He conclu-

des in 1986: 

 

De oogst is mager. Slechts hier en daar getuigt een auteur ervan over de toekomst 

van de Sovjet-Unie te hebben nagedacht […]. Maar meestal schrijft men maar wat 

op, met buitenlandse commentaren en telexberichten in de hand.13 

 

Löwenhardt insists that in 1953 and 1964 authors hardly thought about the future of the 

Soviet Union and attributes this to a lack of knowledge among Dutch journalists and dis-

interest among the Dutch public. 

An interesting American example is the aforementioned book The American Mis-

sion and the “Evil Empire” by David Foglesong. Foglesong's work can be seen as a hybrid 

of the works by Von der Dunk and Löwenhardt, since the American historian analyses the 

debate that was held in the United States around the topic of Russia and the Soviet Union 

since 1881. Subsequently, Foglesong discusses which efforts those debates inspired and 

how public opinion shaped the relationship between the U.S. and Russia. 

On the topic of the coverage of the August Coup, Foglesong concludes that two ce-

tral misconceptions contributed to excessive pessimism later in the decade. Firstly, there 

was a widespread belief among American journalists, politicians and religious leaders that 

a popular revolution had broken out, in favour of liberal democracy and a market economy, 

while in reality only relatively small groups of people in the major cities opposed the coup. 

Secondly, Foglesong states that in 1991, liberal universalists tended to exaggerate the 

Russian enthusiasm for America and American values.  

With the merits of Löwenhardt and Foglesong in mind, it will be interesting to see 

how and if this thesis can contribute to our understanding of the Dutch view and coverage 

of the August Coup in the Soviet Union in 1991. 

                                                           
11 J. Löwenhardt, ‘Vermoedens zijn goedkoop maar ijdel’, in: J. Driessen, M. Jansen, W. Roobol (eds.) 

Rusland in Nederlandse ogen (1986) 255-275. 
12 Idem. 
13 Ibid, 274. 



10 
 

How it all began 

 

This research is based on one week in August 1991. A week many people in the Nether-

lands still remember. The coup attempt brings back memories of tanks in Moscow, the 

resistance of Boris Yeltsin, protesting Russians in the streets and finally, Mikhail Gorba-

chev returning from his dacha on the Crimean coast. Images that are etched in our public 

memory by the media. 

 But what had happened in the Soviet Union in the years prior to the coup attempt, 

and why the coup plotters chose this exact week to try to change Gorbachev's mind, still 

remained vague. It might, therefore, be useful to look at years preceding the memorable 

week in August, a history that began in Stavropol Krai. 

 

Gorbachev had been an ambitious young man when he got the chance to leave Stavropol 

to study law at Moscow State University in 1950. During his studies, Gorbachev became 

an active member of the Communist Party and after he graduated with honours in 1955, 

Gorbachev went back to Stavropol and began to work for the communist youth 

organisation, the Komsomol, where he was appointed as the deputy head of the agitation 

and propaganda department. This meant that he had to travel through the entire Krai, 

spreading the word of the Communist Party. According to Gorbachev himself, this was a 

sobering experience, because he got to experience first-hand how bad living conditions 

were for average people in the Soviet Union.14  

 During the following decades, Gorbachev managed to climb the ranks within the 

political system, but he kept wondering whether the country could be run more efficiently, 

with more attention for the interests of the people. A well-known quote from his memoir 

reads: “How was it that any initiative which patently served the interests of society was 

immediately viewed with suspicion and even overt hostility?”15 Gorbachev had to chal-

lenge the apparatchiks and bureaucrats in higher positions whenever he wanted to intro-

duce a new idea. As a result, not everyone was impressed by the young assertive Gorba-

chev, but he nevertheless managed to attract a lot of attention in Moscow.  

In 1970 Gorbachev became First Secretary of the Communist Party in Stavropol, 

General First Secretary of the Supreme Soviet in 1974, and he became a member of the 

Politburo in 1979. After the death of Konstantin Chernenko in 1985 he was appointed the 

general leader of the Politburo, the highest position in the Soviet Union.  

                                                           
14 M. Gorbachev, Memoirs (1996) 93. 
15 Idem. 



11 
 

 

Gorbachev became the leader of a state in bad shape. Soviet foreign policy was troubled 

by difficult relations with the United States and its president Ronald Reagan on one side 

and a hopeless war in Afghanistan on the other. Even more worrying was the fact that the 

Soviet economy was struggling. Thorough change was needed, that had become clear to 

most people, even the most powerful bureaucrats.16 Few, however, were prepared to make 

far-reaching proposals, as the top of the political system benefited from the status quo.17 

Gorbachev understood that, in order to tackle the economic problems in the Soviet 

Union, he could not only improve labour discipline, look at military spending or reduce 

foreign aid, he had to look at the larger problem: the Communist Party of the Soviet Union 

and the existing entrenched political structure. The Soviet leadership consisted of men 

who profited at the highest level from the very corruption that paralyzed the nation. In 

order to reform the economy, the General Secretary had to look at the Politburo, the Cen-

tral Committee and the CPSU altogether.18 

 Gorbachev knew he could not change anything without strong supporters in im-

portant positions within the Party.19 One of these supporters was Eduard Shevardnadze 

who became part of Gorbachev’s circle of young reformers when Andrei Gromyko left his 

post as Soviet Minister of Foreign affairs to become Chairman of the Presidium of the 

Supreme Soviet of the Soviet Union. In order to extend this circle of confidants, some of 

Gorbachev's opponents had to be removed.20 The first person to go was Viktor Grishin. In 

1985, he lost his post of First Secretary of the Moscow City Party to the newcomer Boris 

Yeltsin. The following year Grishin was removed from the Politburo.21 

At the end of 1985, Yeltsin was appointed by Gorbachev to be First Secretary of the 

CPSU Moscow City Committee upon the recommendation of the high-ranking official and 

Gorbachev’s ally, Yegor Ligachev. Subsequently, Yeltsin became a candidate member of 

the Politburo in February 1986. Yeltsin was now part of Gorbachev’s circle of younger 

Party members that were in favour of Gorbachev's progressive agenda. This agenda be-

came well known both at home and abroad because the reforms had profound conse-

quences for the relationship between the Soviet Union and the West.  

                                                           
16 A. Knight, ‘The KGB, Perestroika, and the Collapse of the Soviet Union’, Journal of Cold War Studies, 1 

(2003) 70.  
17 A. Brown, The Gorbachev factor (1997) 91. 
18 N. Robinson, ‘Gorbachev and the Place of the Party in Soviet Reform, 1985-91’, Soviet Studies (1992), 439. 
19 Ibidem, 423. 
20 T. Judt, Postwar: A History of Europe Since 1945 (2010) 599. 
21 A. Brown, The Gorbachev factor (1997) 110. 



12 
 

His experience in Stavropol Krai and his trips abroad had taught Gorbachev that the most 

important thing he needed to do was transform the declining economy, which unequivo-

cally meant bringing the widespread corruption and inefficiency to a halt. The leaders’ 

first policies were aimed at improving labour discipline and reducing the defence spending 

and the economic assistance programmes abroad.22 When these policies did not deliver the 

necessary results, Gorbachev decided to issue more radical reforms. These new ideas in-

cluded perestroika (restructuring), uskorenie (acceleration), glasnost (openness) and 

demokratizatsiya (democratization). 

The new policy of openness meant that dissidents were freed from prison or were 

allowed to return from exile. Furthermore, the omnipresent practise of censoring both the 

national and foreign press was eased greatly. The Dutch former Moscow correspondent 

Hans Geleijnse described the situation in the Soviet Union in 1990: 

 

Wat voor iedereen gold: we werkten in een journalistiek Walhalla. Er was een 

enorme behoefte aan nieuws over de historische ontwikkelingen in het Sovjet-Rijk. 

Alles wat je produceerde kreeg een prominente plaats in krant of  actualiteitenru-

briek. Natuurlijk, daar zat veel ‘waan van de dag’ bij, zeker in de sector Kremlin-

watchen. Daar stond tegenover dat door de openstelling je in Rusland zelf en in de 

republieken op plaatsen kwam die decennia ontoegankelijk waren voor buitenlan-

ders, en zeker journalisten. Je leerde mensen kennen voor wie een buitenlander 

iemand was van een andere planeet, mensen ook die niet schroomden om over 

‘staatsgeheimen’ met je te praten. Dat heeft mij persoonlijk onvergetelijke erva-

ringen en ontmoetingen opgeleverd.23  

 

As explained by Geleijnse, glasnost was an official encouragement to discuss the problems 

of the country in the public sphere. And subsequently, this new policy had a direct effect 

on the way in which foreigners and even foreign journalists were treated.  

 Glasnost had another important effect, it created a certain degree of public opin-

ion.24 This new phenomenon was not understood by everyone in the Party, but one member 

that definitely knew how to use the opinion of everyday Russians to his benefit, was Yelt-

sin. As one of the most powerful men in the capital of the Russian Republic, Yeltsin became 

increasingly popular among the people, but at the same time grew more critical of the 

more conservative members of the Party. In September 1987, after a fallout with his for-

mer patron Ligachev, Yeltsin wrote a letter of resignation to Gorbachev. A risky move, 

                                                           
22 V. L. Hesli and J. Krueger, ‘Gorbachev, Mikhail Sergeevich’, in T. Smorodinskaya, K. Evans-Romaine and 

H. Goscilo (eds.) Encyclopedia of Contemporary Russian Culture (2007) 234. 
23 Quote from an interview I personally conducted with former correspondent for Gemeenschappelijke Pers 

Diensten, Hans Geleijnse, about his time in Moscow. Via email. 
24 A. Brown, De opkomst en ondergang van het communisme (2011) 654. 



13 
 

considering nobody had ever voluntarily resigned from the Politburo, but a move he was 

willing to make because he accurately counted on his popularity in Russia.  

 

Unfortunately, Gorbachev lost some powerful allies as his reforms were being imple-

mented. Ligachev had once been a dominant advocate for Gorbachev, but when it appeared 

that he could no longer accept the new direction of the General Secretary, he distanced 

himself from his former protégée and by 1988 Ligachev was part of the growing anti-Gor-

bachev wing.25  

It became increasingly apparent, at the end of the 1980s, that Gorbachev was stuck 

in a balancing act. Yeltsin was asking for more radical reforms in Moscow than Gorbachev 

was coming up with and on the opposite side, figures like Ligachev seemed to oppose eve-

rything Gorbachev asked for.26 Gorbachev was not backing down, however, despite the 

pressure both from within and outside the Party.  

 

Another part of Gorbachev’s reforms, the concept of demokratizatsiya, was further devel-

oped by the Soviet leader and his shrinking circle of confidants. He became convinced that 

people needed a chance to elect their leaders and in order to do this, a new legislative body 

was created in March 1989: The Congress of the People’s Deputies.27 This congress had 

2250 members, representing the different regions and republics, and met for the first time 

in May 1989.  

In March 1990, Gorbachev was elected by the Congress of the People’s Deputies to 

fill the newly created position of President of the Soviet Union.28 This effectively meant 

that the CPSU lost its monopoly of power and that Gorbachev had crippled the Party, of 

which he was still the leader. Meanwhile, Yeltsin saw an opportunity and announced that 

he would run for the position of President of the Russian Republic. He could not challenge 

Gorbachev as the head of the USSR, but he realised that he could challenge him in his 

own republic: Russia.29  

In June 1991, Yeltsin won the elections for the President of the Russian Soviet 

Federative Socialist Republic (RSFSR) with a sound majority and became an increasingly 

difficult opponent for Gorbachev.30 The Russian Republic was not only the centre of the 

                                                           
25 Judt, Postwar, 599. 
26 Ibid, 271. 
27 A. Brown, De opkomst en ondergang, 725. 
28 Idem. 
29 Ibidem. 726. 
30 Idem. 



14 
 

Soviet Union, but also covered the biggest part of the USSR, so a Union without the Rus-

sian Republic was simply unimaginable. Yeltsin could not be stopped, however, and the 

Russian President became the most important advocate of Russian sovereignty in 1991. 

This quest for sovereignty was related to the ‘national question’, an issue that had 

occurred for the first time at the beginning of the 19th century.31 The issue as it arose in 

the USSR, revolved around the role of the different nations that were governed by Moscow 

and their right to self-determination in culture and politics.32 The national question was 

thus older than the Soviet Union itself, but most Russian party officials or Russian citizens 

did not pay much attention to the problem until the late 1980’s. Glasnost ensured that the 

old tensions along ethnic divisions rose again, and because Moscow relinquished some of 

its control, the people in the republics started to oppose Russian authority. This shocked 

Gorbachev because he was suddenly confronted with an explosive increase of nationalistic 

sentiments within the Union and conflicts that broke out because of age-old grievances.33  

 Gorbachev acknowledged the unrest within the various Soviet republics, but at the 

same time, he wanted to do everything possible to save the Soviet state. In January 1990 

the General Secretary proclaimed a state of emergency in Baku and employed military 

troops to suppress the Azerbaijani independence movement. This resulted in a bloodbath 

with more than a hundred people killed and more than a thousand injured.34 Although 

Gorbachev had used force in Baku and again a year later in the Lithuanian capital Vilnius, 

he understood that he would not be able to keep the republic together with the use of the 

army.35  

The solution was a national referendum, held in March 1991, in which the popula-

tion was asked if they believed in a renewed federation of equal sovereign republics. Apart 

from the people in Estonia, Latvia, Lithuania, Armenia, Georgia and Moldova, more than 

80 percent of the total population of the Soviet Union cast a vote. The six republics that 

refused to take part in the referendum indicated that they were taking their first steps 

towards independence and Gorbachev allowed this tacitly. The result of the referendum 

suggested that he was able to save the rest of the Union, and that was what mattered 

most.36 

                                                           
31 Count Sergei Uvarov’s 1833 formula of ‘orthodoxy, autocracy and nationality led to a rethinking of the 

Russian Empire to ethno-national terms. See: V. Chernetsky, ‘Nationalism’ in Encyclopedia of Contemporary 

Russian Culture, 414. 
32 Idem. 
33 Idem. 
34 R. Kushen, ‘Conflict in the Soviet Union: Black January in Azerbaidzhan’, Human Rights Watch (1991) 3. 
35 Brown, De opkomst en ondergang, 743. 
36 Brown, De opkomst en ondergang, 744. 



15 
 

What followed was a plan to establish a “Union of Sovereign States” that contained the 

Russian Republic, Ukraine, Belarus, Azerbaijan, Kazakhstan, Kirghizia, Tajikistan, Turk-

menia and Uzbekistan. By now Gorbachev was widely criticized within the Politburo and 

in July of 1991, Shevardnadze and Yakovlev warned Gorbachev that there was a coup 

d’état in the making, but Gorbachev decided to dismiss the warning.  A ceremony of the 

Russian rectification of the new Union was expected to happen on August 20, 1991. But 

before Gorbachev would sign it into law, he decided to head to the Crimean village of Foros 

for a vacation that would take a dramatic turn. The coup d’état was no longer just a 

rumour. On Monday, August 19, tanks rolled through the streets of Moscow and Lenin-

grad and the ‘State Committee on Emergency Rule’ declared that Gorbachev was no longer 

fit enough to rule.37  

 

  

  

                                                           
37 W. Taubman, Gorbachev: His Life and Times (2017) 608. 



16 
 

Chapter 1: The tightrope walker 

 

On August 18, a group of officials arrived at Zarya, the presidential holiday home of Mi-

khail Gorbachev, situated on the Crimean coast. The men barged into Gorbachev’s office 

in order to attempt to convince the leader to support a declaration of a state of emergency. 

Gorbachev however, refused to hand over his presidential powers by signing the declara-

tion. This unwillingness was the first link in a chain of miscalculations made by the coup 

plotters.38  

The leaders of the coup, the eight members of the ‘State Committee on Emergency 

Rule’39 that issued the declaration were Oleg Baklanov, Gorbachev’s deputy head of the 

Security Council and the most important representative of the military-industrial com-

plex, Vladimir Kryuchkov (head of the KGB), Dmitri Yazov (Minister of Defence), Valentin 

Pavlov (Prime Minister), Boris Pugo (Minister of Interior), Gennadi Yanaev (Vice Presi-

dent), Vasili Starodubtsev (head of the Peasants’ Union) and Aleksandr Tiziakov, a lead-

ing representative of state industry. The officials seeking to take control of the Soviet Un-

ion were men Gorbachev had known for a long time and in many cases, he had appointed 

them himself. Clearly, the Emergency Committee members already occupied all crucial 

state offices, except for the most important one: the presidency.40 

 

While on Monday, August 19, Gorbachev was held at his dacha, without a possibility to 

communicate with the outside world, the Emergency Committee sent armoured vehicles 

into the streets of Moscow. On television and radio, the ‘Declaration of the Soviet Leader-

ship’ was broadcast which addressed the ‘Soviet people’: 

 

Compatriots, citizens of the Soviet Union, we are addressing you at the grave, 

critical hour for the destinies of Motherland and our peoples. A mortal danger has 

come to loom large over our great Motherland. […] The policy of reforms, launched 

at Mikhail S. Gorbachev’s initiative and designed as a means to ensure the coun-

try’s dynamic development and the democratization of social life has entered for 

several reasons a blind alley. […]The State Committee for the State of Emergency 

in the USSR is fully aware of the depth of the crisis that has afflicted the country, 

it takes upon itself the responsibility for the fate of the country and is fully deter-

mined to take the most serious measures to take the state and society out of the 

crisis as soon as possible. […]41 

 

                                                           
38 D. Remnick, Lenin’s Tomb: The Last Days of the Soviet Empire (1993) 456. 
39 The ‘State Committee on Emergency Rule’ will be referred to in this thesis as the ‘Emergency Committee’.  
40 Taubman, Gorbachev, 608. 
41 ‘‘Grave, Critical Hour’: A Soviet Message’, The New York Times, August 19, 1991. 



17 
 

Gorbachev was allegedly incapacitated and thus the Emergency Committee took action in 

order to end the ‘deep crisis’ the Soviet Union was in. Some of the leaders in the republics 

went along with the coup but others were hesitant. A few unequivocally rejected the power 

grab by the plotters. Among these leaders was Boris Yeltsin. The Russian President had 

been residing at his dacha as well, but immediately returned to Moscow. He made his way 

to the Russian parliament building and climbed on top of a tank to call for action.   

 

Hopes and fears 

The news of a coup attempt in the Soviet Union reached the Dutch public on Monday, 

August 19. The newspapers that were issued in the evening42 showed armoured vehicles 

on the streets, surrounded by ordinary Russians: images that would instantly become 

iconic. The headlines that accompanied the pictures were a variation to the same bleak 

theme: Gorbachev was ousted. Several Dutch correspondents in Moscow managed to in-

terview people on the streets about the situation, their hopes and their fears. Sjifra 

Herschberg, a Dutch journalist writing for De Volkskrant, described what she saw in the 

Russian capital and how the people reacted to the news: 

 

Een man: “Ik weet niet wat ik er van denken moet. Ik begrijp dat Gorbatsjov ziek 

is. Het lijkt me logisch dat de vice-president de boel dan overneemt. Dat zei de radio 

vanochtend ook.” “Wat doen die tanks dan in de straten,” mengt een vrouw zich 

erin. “Ach dat zijn maar geruchten, zo’n vaart zal het niet lopen”, luidt het 

lakonieke antwoord.43 

 

The text describes a scene on the street with people discussing the presence of the tanks 

and Gorbachev’s alleged illness. Rather than protesting, we read about people having no 

idea what to do with the little information they had.  

Moscow correspondent for Het Parool, Derk Sauer, illustrated the situation on 

Monday: 

 

Midden tussen alle telefoongesprekken barst onze Russische redactrice Lena in een 

huilpartij uit. “Niemand durft de straat op, niemand protesteert. Dit is het einde,” 

snikt ze. Mijn collega's proberen haar te troosten. “Het is nog te vroeg zeggen ze. 

Eerst moet de situatie duidelijker worden.”44 

 

Sauer describes the idea that people were afraid and confused, by citing his co-worker 

saying: ‘Nobody dares to take to the streets, nobody protests. This is the end’. 

                                                           
42 Some of the newspapers used in this research were issued in the evening. These newspapers were thus 

publishing slightly different stories because of their deviant deadlines. This applies to: NRC Handelsblad, 

Het Parool, Leeuwarder Courant and Nieuwsblad van het Noorden. 
43 ‘Jullie schieten toch niet op je eigen volk’, de Volkskrant, August 20, 1991. 
44 'Niemand weet op dit moment nog iets zeker', Het Parool, August 19, 1991. 



18 
 

Derk Sauer was the correspondent in Moscow for Het Parool, but he had a lot more on his 

plate in the Russian capital. He had been the editor in chief of the Dutch magazine Nieuwe 

Revu for seven years before he moved to Moscow in 1989 to start the publication of the 

first Russian glossy called Moscow Magazine. Sauer’s adventure meant that he spent all 

his time gathering contacts. He spoke with all sorts of writers, politicians, and famous 

Russians, in order to make Moscow Magazine a success.45 

 Before he came to Russia, Sauer had only had a few Russian language lessons and 

he did not know too much about the country. He was not a historian or slavist, but Sauer 

had been a successful reporter. He had travelled around the world and visited ‘dangerous 

countries’ like Nicaragua and Cambodia.46 The move to Moscow was thus another adven-

ture for Sauer and his wife Ellen Verbeek, who started working as a correspondent for 

Haagse Post in 1990. 

 Sauer and Verbeek had only been living in Moscow for a little over a year when the 

August Coup took place. Since many correspondents had been on holiday in the Nether-

lands on the day the tanks rolled into the city, Sauer was one of the only correspondents 

reporting from Moscow on Monday.47 Het Parool was thus not the only news outlet that 

counted on Sauer’s reports from the Russian capital on Monday.  

 

On Monday, August 19, the Dutch public was thus again confronted with the familiar 

image of the Soviet people they had come to know in previous decades. People that were 

fearful of the future, Russians that were apprehensive about going out on the streets to 

protest. To everyone’s excitement, the Iron Curtain had been opened, two years earlier, 

but the articles in the Dutch papers reminded readers that the positive developments of 

the years prior could be rolled back within days, with or without the help of armoured 

vehicles.  

According to an interview with the Dutch expert on the Soviet Union, Huib Hen-

drikse, printed in Limburgs Dagblad, the Russian people had known a long history of 

suppression, so it was probably easy for the putschists to scare them again: 

 

De Sovjet-bevolking heeft een geschiedenis achter zich van tientallen jaren van 

onderdrukking. “De mensen zijn nog steeds bang en het is dan tamelijk 

gemakkelijk om ze opnieuw bang te maken.” Het muilkorven van de pers is daar 

onderdeel van.48 

 

                                                           
45 D. Michielsen, Moscow Times: Het Russische avontuur van Derk Sauer en Ellen Verbeek (2013) 33. 
46 Ibidem, 22. 
47 Ibidem, 86. 
48 ‘Soviet-socialisme wordt nationale aangelegenheid’, Limburgs Dagblad, August 20, 1991. 



19 
 

The people living in the Soviet Union were thus seen as helpless victims of yet another 

aspect of the authoritarian regime that ruled them. This helplessness was one of the char-

acteristics that was all too well known to the people in the Netherlands. In December 1990, 

a few months before the coup attempt, the Dutch television broadcast company VARA, 

had organised a television show aimed at helping the people in the Soviet Union. As a 

result of the show called ‘Get the Russians through the winter’49 a lot of people in the 

Netherlands, as well as the Dutch government, donated big sums of money for food pack-

ages. And even though the mayor of Moscow, the Dutch ambassador and the correspond-

ents in the Soviet Union had warned the VARA not to send food, 25 million guilders were 

raised to send the packages anyway.50 

The image of the Russians and their reaction to the coup, outlined by the Dutch 

newspapers, on Monday August 19 and Tuesday August 20, was mainly one of general 

confusion and anxiety. This characterization fits into an existing image of the Russian 

people as helpless victims, that were afraid of talking to foreigners.   

 

The man that made it all happen 

The initial news of Gorbachev’s ousting must have been deeply disappointing to the Dutch 

public since a certain admiration for the young Mikhail had grown in the Netherlands, 

during the years prior to the coup. And the people in the Netherlands were not the only 

ones admiring the Soviet leader, a phenomenon known as ‘Gorbymania’ had struck the 

West after Gorbachev became General Secretary in 1985. The newspapers in the United 

States and Europe published stories about the man of ‘glasnost’ and ‘perestroika’ visiting 

the U.S. to meet ‘real Americans’51, about people lining up in the streets of New York 

shouting “I love you Gorby!”52 and even about an increase in students of Slavonic and East 

European Studies because of Gorbymania.53 This popularity reached a peak in 1990 when 

the ‘Gorby-doll’ hit the European and American market:  

 

Binnenkort komt er een nieuw stuk speelgoed op de Europese en Amerikaanse 

markt: de Gorby-pop. […] Gorbatsjov zal als pop verkrijgbaar zijn in spijkerjack, 

lederenjack en in sweatsshirts.54 

 

                                                           
49 In Dutch the VARA programme was titled: ‘Help de Russen de winter door’.  
50 Michielsen, Moscow Times, 71. 
51 ‘Gorbachev a Hit With the American Public. . .’, The New York Times, December 4, 1987.  
52 ‘Signature Gorbymania’, The Washington Post, October 26, 1996. 
53 ‘Gorbymania floods into universities’, The Sunday Times, June 25, 1989.  
54 ‘Gorby Pop’, Het vrĳe volk, May 19, 1990. 



20 
 

Gorbachev was popular because he knew how to present himself to the public and because 

of his willingness to approve the Soviet ties with the West. Gorbachev was synonymous 

for ‘change’ and so the West welcomed the leader. 

 

In the absence of Gorbachev on August 19, 1991, some newspapers looked back on the time 

Gorbachev had been in power in the Soviet Union. They published articles and commen-

taries about his remarkable attitude and a number of journalists praised his domestic 

reforms. Regional newspaper Leeuwarder Courant described Gorbachev's reforms as a 

“Second Russian Revolution”, a revolution that was in danger, now that Gorbachev seemed 

to be removed by the ‘hawks’:  

  

Is het proces dat Michaël Sergejevitsj met de ‘Tweede Russische Revolutie’ in gang 

heeft gezet, onomkeerbaar of niet? Laten de reeds uiteengedreven Sovjetvolken zich 

weer onder de knoet brengen? Al deze vragen dringen zich vandaag aan de wereld 

op. De Sovjet-Unie en de rest van de wereld gaan een zeer spannende tijd met 

hachelijke momenten tegemoet.55 

 

The fact that the editor called Gorbachev’s reforms a “Second Russian Revolution”, means 

that the reforms were seen as a changing point in history. The term also indicates that the 

writer felt like Gorbachev was truly different from the other men that had led the Soviet 

Union, the “first” Russian Revolution had taken place more than 7 decades earlier after 

all.  

Calling Gorbachev’s reforms revolutionary pointed to a certain bravery as well. An-

other newspaper, Limburgs Dagblad, published a similar article that applauded the No-

ble-prize-winner’s fearless political choices: 

 

Mogelijk dat de Winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in de toekomst zal worden 

gezien als een politicus die gedurfd inhaakte op het verlangen naar maatschappij-

vernieuwing dat de Sovjetburgers aan het einde van de jaren zeventig en begin 

jaren tachtig steeds openlijker lieten zien. Gorbatsjov, de man die alles in gang 

zette, maar ook degene die met de uiteindelijke praktische organisatie van de Sov-

jetunie van vijftien deelrepublieken steeds minder te maken had.56 

 

Gorbachev is called: ‘the man that made it all happen’, but at the same time, this excerpt 

shows that the Dutch press was not blind to the downside of perestroika. The reforms had 

                                                           
55 ‘Haviken smoren de ‘tweede revolutie’’, Leeuwarder Courant, August 19, 1991.  
56 ‘De koorddanser is gevallen’, Limburgs Dagblad, August 20, 1991.  



21 
 

changed Soviet society and Soviet politics, mostly for the better, but Gorbachev had grad-

ually lost control of his own policy and so the writer calls him: ‘the one that eventually got 

disconnected to the practical organisation of the fifteen republics.’ 

 This article thus shows a two-sided attitude towards Gorbachev, that was not un-

common in the Dutch press. Gorbachev had done a lot of good, but people realised, 

however, that the dismantling of the dictatorial system was accompanied by hardship, felt 

by a lot of people in the Soviet Union. Or like a journalist in NRC Handelsblad put it: 

‘Opposite the Gorbymania here were the rows over there, the cramps of a long and unpre-

dictable process of disentanglement’57  

 But the Dutch journalists seemed to apprehensive about blaming the long rows and 

food shortages on the popular Soviet President. A number of newspapers emphasized that 

the failure of Gorbachev's policy was due to the opposition of conservative forces within 

the Party. One of these newspapers was Nieuwsblad van het Noorden: 

 

Michail Sergejevitsj Gorbatsjov, 60, die aan de kant is geschoven door een “Comité 

voor de Noodtoestand” onder leiding van vicepresident Gennadi Janavev, 54, 

bracht zijn land tot dusverre ingrijpende politieke verandering en een revolutie in 

de buitenlandse politiek van de Sovjet-Unie. Maar in de afgelopen tijd liep hij met 

zijn beleid gericht op “perestrojka” en “glasnost” voor “hervorming” van en “open-

heid” in de samenleving steeds meer vast op hardnekkig verzet daartegen van 

marxistische haviken.58 

 

The author seems to suggest that the only opponents of Gorbachev's reforms were the 

conservative bureaucrats. By ignoring the fact that glasnost and perestroika had lost a lot 

of support in society, the article places Gorbachev on the side of progress and the Soviet 

people, and the ‘marxists’ on the side of decline and recession. The Dutch press, in short, 

went to great lengths to preserve Gorbachev’s positive image. This preservation did not 

only impact Gorbachev’s characterization. His popularity also impacted the way his oppo-

nents were described. 

  

Old fashioned apparatchiks 

Most Dutch articles about the Emergency Committee were worrisome and negative in 

tone. A clear example of this emphasis is the fact that the Committee supposedly consisted 

of so-called ‘hawks’: warmongering chauvinists, willing to make an end to the years of 

                                                           
57 ‘Exit Gorbatsjov’, NRC Handelsblad, August 19, 1991. 
58 ‘Gorbatsjov: hervormer loopt vast op haviken’, Nieuwsblad van het Noorden, August 19, 1991. 



22 
 

relative peace within the Soviet Union and abroad. Headlines like ‘Baltic States fear mil-

itary intervention’59, ‘Nato: coup in Soviet Union Threat to Europe’60 and ‘Coup d'état has 

consequences for budget Ministry of Defence’61 informed readers that the new leaders were 

the opposites of the peaceful and Nobel-prize winning General Secretary.   

Although the Dutch newspapers were characterizing the Emergency Committee as 

warmongers, it was clear that the timing of the coup was no coincidence: 

 

[…] het is dan ook meer dan symbolisch dat de staatsgreep van de behoudende 

krachten plaatsheeft op één dag voordat de handtekeningen zouden worden gezet 

onder de eerste verdragen van verregaande autonomie voor de deelrepublieken. 

Niet toevallig is ook dat Gorbatsjov meer en meer sprak van de Unie van Soevereine 

Sovjet Republieken en dat in de verklaring van de nieuwe machthebbers de Unie 

van Socialistische Sovjet Republieken weer wordt genoemd.62 

 

The piece points out that Gorbachev had spoken about a ‘Union of Sovereign Soviet Re-

publics’ but his rhetoric was reversed by the Committee which spoke of the ‘Union of So-

cialist Soviet Republics’ again. This was a telling example according to NRC Handelsblad 

because it meant that the Soviet Republics would soon lose their prospect of autonomy. 

There was a big chance, however, that the Republics would not let go of their forthcoming 

sovereignty and therefore several newspapers warned that a new civil war in the Soviet 

Union was to be expected. A journalist working for De Telegraaf ominously wrote: ‘Uncer-

tainty, destabilization and oppression are on the way. A civil war cannot be ruled out. Poor 

people.’63   

Apart from being ‘hawks’, the Dutch press accused the men behind the coup of being 

old-fashioned bureaucrats, types that reminded them of the old days when the public could 

see the old  Brezhnev on the evening news, dressed in an army uniform with a chest that 

seemed too small for all his decorations. A cartoon in De Telegraaf shows a figure many 

people in the Netherlands likely imagined when they thought about the communist coup 

plotters. The drawing depicts a large surly man in army uniform, with medals on his chest. 

In his hand he holds a flag with a hammer and sickle and the text “peace and order”. The 

caption next to the cartoon reads: “Forward comrades, we have to go back!”64  

 This reference to the past was not entirely unjustified. The Dutch press recognized 

the putsch: the expulsion of Nikita Khrushchev showed many similarities with the disap-

                                                           
59 ‘Baltische Staten vrezen militair ingrijpen’, de Volkskrant, August 20, 1991. 
60 ‘Navo: coup in Sovjetunie bedreiging voor Europa’, Limburgs Dagblad, August 20, 1991. 
61 ‘Staatsgreep heeft gevolg voor begroting Defensie’, Nederlands Dagblad, August 20, 1991. 
62 ‘Exit Gorbatsjov’, NRC Handelsblad, August 19, 1991. 
63 ‘Drama’, De Telegraaf, August 20, 1991. 
64 ‘Voorwaarts kameraden, wij moeten terug!’, De Telegraaf, August 20, 1991. 



23 
 

pearance of Gorbachev. The reference to 1964 was made in more than twenty Dutch news-

paper articles between August 19 and 24. Headlines ‘Khrushchev ousted during holiday 

as well’65 and ‘Gorbachev awaits same fate as Khruschev’66, reminded the reader of the 

situation 27 years earlier. 

 Like Gorbachev, Khrushchev had implemented a number of unpopular reforms by 

1964 and by doing so he had antagonized his colleagues in the Central Committee. His 

opponents chose to take action when he was on holiday on the Black Sea coast in Pitsunda, 

Georgia. On October 12, Khrushchev received a phone call from the Second Secretary at 

the time, Brezhnev, who told him to come to Moscow to attend a meeting of the Central 

Committee. Khrushchev had been warned that a group of people in Moscow wanted to oust 

him, but until that phone call, he had dismissed the prediction.  On October 13 he attended 

the meeting of the Presidium of the Central Committee, where he was widely criticised. 

The next day the Presidium met again and Brezhnev organised a vote to remove Khrush-

chev from the political stage. Nobody voted against the proposal. In order to avoid suspi-

cion, the Party suggested that Khrushchev himself had requested to retire because of his 

“deteriorating health”.67  

 When reading the newspapers that were published in the week of the coup, one can 

conclude that the coup plotters were portrayed in a very negative way. This had three 

main reasons. Firstly, the men were seen as hawks, warmongers, ready to impose their 

rule with the help of the army. Secondly, the coup plotters reminded the Dutch journalists 

of the old days, of repression and conservatism. And perhaps the most important cause of 

the negative stereotype was the idea that the men behind the putsch were the polar oppo-

sites of the popular leader Gorbachev.  

 

The popular Russian 

An important opponent of the Emergency Committee was Boris Yeltsin. The Russian 

leader whose popularity among the people in the Russian Republic had grown rapidly in 

the prior years immediately took action and denounced the coup and the group of men 

behind it. The newspapers in the Netherlands certainly published reports on Yeltsin, but 

not as intensively on the first day as they would in the days that followed. It soon became 

clear that he led the resistance. But what that meant, if he was able to avert a large-scale 

crisis and whether he would able to appeal to the Russians on the streets was still unclear. 

                                                           
65 ‘Chroesjtsjov óók tijdens vakantie aan de kant gezet’, Nederlands Dagblad, August 20, 1991. 
66 ‘Gorbatsjov zelfde lot beschoren als Chroesjtsjov’, De Volkskrant, August 20, 1991. 
67 Brown, Opkomst en ondergang, 354-356. 



24 
 

Limburgs Dagblad was one of the newspapers that put Yeltsin on its front page, with an 

accompanying caption that read:  

 

Staande bovenop een Sovjet-tank leest de president van de Russische Federatie 

Boris Jeltsin […] een verklaring voor waarin hij fel uithaalt naar de nieuwe 

machthebbers en oproept tot een landelijke staking van onbepaalde duur.68 

 

Boris Yeltsin standing on a tank would soon turn out to be an important event in the larger 

context of the dismantling of the Soviet Union. On Monday, August 19 it was still unclear 

what Yeltsin’s act of disobedience could bring about.  

 Yeltsin was a well-known figure in the Netherlands. He had visited Amsterdam 

after the publication of his book Against the Grain69 in March 1990 and interviews with 

the Russian politician were published in numerous newspapers. Yeltsin became a promi-

nent advocate for the independence and self-determination of Russia and he travelled the 

world to draw attention to his cause. After he was elected by popular vote to the newly 

created post of President of the Russian Soviet Federative Socialist Republic, on 12 June 

1991, NRC Handelsblad published an essay on Yeltsin titled ‘A go-getter from the Urals’. 

In this article, correspondent Hubert Smeets writes: 

 

Nu de serieuze maar ook saaie bestuurlijke fase aanbreekt waarbij Jeltsin zich in 

eerste instantie als overgangspresident zal moeten ontpoppen, zal gaan blijken 

welke gemoed van Jeltsin dominant is. In die zin is de nieuwe Russische president 

altijd trouw gebleven aan zichzelf. Het is er op of er onder. Jelstins derde leven is 

begonnen.70 

 

Yeltsin’s power was not underestimated by Smeets, who pointed out to the readers that 

they could expect important steps from Yeltsin as the Russian president. 

It is safe to say that Yeltsin did not lack attention in the time that preceded the 

coup. The reason why he was absent in the Dutch reports during the first phase of the 

coup, must, therefore, be found in the fact that the situation in the Soviet Union was too 

uncertain to place any hopes on Yeltsin. It seems like the newspapers were more focussed 

on the mysterious disappearance of Gorbachev and the villains in the Kremlin than on the 

Russian President. The only small pieces about Yeltsin that appeared in the newspapers 

were short general statements.71 This indicates that the feelings of uncertainty and fear 

                                                           
68 ‘Staatsgreep in Moskou’, Limburgs Dagblad, August 20, 1991. 
69 The book was published in the Netherlands under the title Getuigenis van een opposant (1990).  
70 ‘Boris Jeltsin: Een doorbijter uit de Oeral’, NRC Handelsblad, June 14, 1991. 
71 Other articles mentioning Boris Yeltsin: ‘Jeltsin stelt KGB en leger onder bevel’, Nederlands Dagblad, Au-

gust 20, 1991. ‘Jeltsin roept op tot staking en burgerlijke ongehoorzaamheid’, NRC Handelsblad, August 19, 

1991. ‘Jeltsin roept op tot staken’, Nieuwsblad van het Noorden, August 19, 1991. 



25 
 

were still too substantial to understand that Yeltsin would become a key figure in the 

future of the Russian Federation. 

 

Conclusion 

The image that arises when one examines the newspapers that were published on Monday 

19 and Tuesday, August 20, is one of uncertainty and tension. A new grim period seemed 

to be approaching, now that a number of old-fashioned communists had seized power. The 

correspondents and editors seemed to be convinced that the coup plotters wanted to revive 

old times, times characterized by stagnation and repression. 

The newspapers all brought similar stories. Most correspondents in Moscow tried 

to talk to as many Muscovites as they could, but all with the same result: people were 

confused, anxious and did not know whether to support Gorbachev, believe the coup plot-

ters or fear the armed vehicles in their streets. In order to bring some useful information, 

the newspapers consulted specialists like Huib Hendrikse, affiliated to Clingendael. These 

experts were just as puzzled and were hesitant to make any predictions, but instead fo-

cussed on the past and what they knew had happened to the last leader that was toppled: 

Khrushchev. While these articles indicated that there was a good understanding of Soviet 

history, the references to Khruschev’s fate did not cause a lot of hope for Gorbachev. 

  The articles on the Soviet President indicate that his supposed disposition was 

the most important event on the first day of the coup attempt. The shock of his sudden 

disappearance from the political stage ensured that the press mostly focussed Gorbachev's 

victories and likeability. The newspapers emphasized that he had been a great leader who 

had tried his best to change the Soviet Union, the surrounding countries and the world as 

a whole. The Dutch journalists were not blind to Gorbachev's flaws and failings, but they 

blamed the downside of glasnost and perestroika on the conservative bureaucrats in the 

Party rather than on its General Secretary.  

This focus on Gorbachev on Monday makes sense when seen through the lens of 

imagology as described by Joep Leerssen and Manfred Beller in their work Imagology: The 

Cultural Construction and Literary Representation of National Characters, a Critical Sur-

vey. As the authors explain: the way in which one views or criticizes the “other” is simply 

a reflection of the way one sees oneself.72 It is therefore understandable that Gorbachev 

was seen as a good leader, he was the first General Secretary that appreciated Western 

values like freedom and democracy and thus embodied the qualities people in the Nether-

lands, and in the West, liked about themselves.  

                                                           
72 Beller and Leerssen, Imagology, 5.  



26 
 

 Furthermore, Gorbachev was a leader that behaved like a Western president. What 

made him popular may have been the fact that, more than any Soviet leader had been able 

to do before, he reminded the people in the Netherlands of themselves. A critical part of 

this Western image was Gorbachev’s wife Raisa and the fact that she played a very public 

role. Leerssen and Beller thus provide an explanation for the Dutch admiration for the 

Soviet president and for the emphasis that was placed by the newspapers on his apparent 

displacement.  

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

  



27 
 

Chapter 2: The political street fighter  

 

While the night fell in Moscow on Monday and the demonstrators around the Russian 

Parliament Building were waiting for what would happen next, the first cracks in the 

strategy behind the coup became visible. The Emergency Committee seemingly had for-

gotten about the man that was chosen by the people of the Russian Republic, Boris Yeltsin. 

Yeltsin had become the most important opposition leader in Moscow on Monday, but he 

was far from the only one who resisted the orders of the coup plotters. He had surrounded 

himself with several well-known political figures like former Minister of Foreign Affairs 

and Gorbachev’s confidant, Eduard Shevardnadze, former Party member and “godfather 

of glasnost” Aleksandr Yakovlev and Gavriil Popov, the progressive mayor of Moscow.73  

Another supporter of the opposition was United States’ President George H. W. 

Bush. The American president had expressed his support for Yeltsin over the phone, but 

he had also stressed that Mikhail Gorbachev should regain his presidential powers. Alt-

hough this was a well-meant suggestion from Bush, nothing had been heard from Gorba-

chev, who was still being held captive in his dacha in Crimea. 

Yeltsin, on the other hand, expanded his power and on Tuesday evening he declared 

that he would take control of the Russian troops and their entire territory of the RFSFR.74 

And while the opponents of the coup strengthened their positions, the Emergency Com-

mittee slowly disintegrated. The first ones to falter were Prime Minister Valentin Pavlov 

and Defence Minister Dmitri Yazov. The two men left the political scene in a cloud of 

obscurity. Rumours about their alleged health problems spread fast.75 However, this did 

not mean that the threat was averted. Around the building of the Russian Parliament, the 

situation became increasingly grim at the end of Tuesday. 

The idea that there would be a clash between the army and the demonstrators had 

gained ground and everybody expected the military to strike during night-time. The tank-

group that had defected the previous day was still in place around the Russian White 

House, but it was a relatively small group so the situation remained uncertain.  

In the middle of the night, armoured vehicles tried to break through the two rings 

of barricades that had been raised around the Parliament Building. The regime had or-

dered its military forces to stage an unprecedented show of strength. The tanks that had 

been waiting on the streets came to action and were ordered to remove the pieces of metal, 

                                                           
73 M. Sixsmith, Moscow Coup: The Death of the Soviet System (1991) 36. 
74 G. M. L. Harmans (ed.), Staatsgreep in Moskou: Het begin van het einde van de Sovjetunie (1991) 127. 
75 Ibidem, 143. 



28 
 

concrete blocks and trolley buses that were used by the people on the streets to create a 

protective barrier. Many of the barricades were pushed away by the tanks with ease. In 

other places, however, clashes between the tank brigades and the demonstrators got out 

of hand. The most dangerous confrontation took place in an underpass on the Garden Ring 

in the city centre. Eight tanks were trapped in the underpass and in an attempt to get out, 

one of the armoured vehicles ran over a protester, thirty-seven-year-old Volodya Usov.76 

Another protester, twenty-six-year-old Ilya Krichevsky was hit by a bullet, fired by one of 

the soldiers.77 The third victim fell when the protesters tried to surround the tanks. 

Twenty-three-year-old Dmitri Komar was drawn under the tracks of one of the tanks and 

was crushed to death. 

 In order to avoid more bloodshed, a deal between the commanders of the tank group 

and the demonstrators was negotiated. The anxious soldiers inside the tanks would get 

safe passage, provided they would hoist the Russian tricolour, in support of the protest-

ers.78 At six o’clock in the morning, the tanks were driven away by the demonstrators and 

the darkest hours of the coup had passed. On Wednesday, August 21, the fact that the 

coup attempt had failed became apparent. When it appeared that both the Russian people 

and a large number of soldiers had joined the opposition, the power of the Emergency 

Committee was broken.  

 

The coup plotters now seemed to be embarrassed by their failure and were aware of the 

fact that they had to deal with Gorbachev, who anxiously awaited what the next step of 

the Emergency Committee would be. As a last resort, a small group of men flew to Foros 

in an attempt to restore their relationship with the Soviet leader. At the very same time, 

some of Yeltsin’s allies, led by Vice President of the Russian Republic, General Aleksandr 

Rutskoi were flying to Foros in order to protect Gorbachev against anything the coup plot-

ters could have planned. 79 

 For Mikhail and Raisa Gorbachev, Wednesday morning was one of the most stress-

ful moments of the week. The couple had received very little information on the events in 

Moscow and were in agony when Kryuchkov, Yazov, Baklanov and Lukyanov arrived at 

the villa.80 The fact that the coup plotters looked exhausted appeased Gorbachev some-

what, but he still refused to meet the group.81 

                                                           
76 M. Sixsmith, Moscow Coup, 42. 
77 Ibid, 43. 
78 Idem.  
79 Taubman, Gorbachev, 612. 
80 Taubman, Gorbachev, 612. 
81 Taubman, Gorbachev, 613. 



29 
 

Rutskoi and his Russian delegation updated the Soviet President on the situation 

in the country, and what had taken place in Moscow. By the time the night fell on Wednes-

day, Gorbachev was invited to fly back to Moscow on Rutskoi’s airplane, guarded by 40 

armed lieutenant colonels.82 On the plane, Gorbachev seemed to have felt that nothing 

would ever be the same again. His advisor, Anatoli Chernyaev, wrote in his diary: ‘For the 

first time then, M.S. said the words: “We are flying to a new country.”’83 

 

The junta 

Once Gennadi Yanayev had informed the public in the Soviet Union on Monday, August 

19 that: ‘A mortal danger had come to loom large over the great Motherland’, Gorbachev’s 

former right hand and his ‘State Committee on Emergency Rule’ were seen as the ultimate 

bad guys. It was clear to the Dutch press what the group was planning and their state-

ments were never trusted to be true.  

Every newspaper published references to the past and the way in which Nikita 

Khrushchev, responsible for the de-Stalinization of the Soviet Union, was ousted in Octo-

ber 1964. The references to history were thus an important part of the image that was 

created by the Dutch press. Another noteworthy part of the perception of the Emergency 

Committee, were the references to their military power. The commentators were well 

aware of the fact that the Minister of Defence, Dmitry Yazov was one of the men behind 

the putsch, so there was a justified fear of military actions. The emphasis placed on the 

military power of coup plotters, however, turned into a one-sided narrative about the 

‘junta’. By hinting that the men were out to install a military dictatorship, a lot of empha-

sis was placed on the role of the army in the coup attempt. This military aspect was also 

reflected in the cartoons in which the coup plotters appeared. In many cases the men were 

depicted in military uniforms, not in the grey suits the conservative apparatchiks actually 

wore.  

This emphasis on the possible use of the army is striking, since the coup plotters 

were ultimately lacking in military strength. When the Committee declared the state of 

emergency on Monday, most military commanders had acquiesced and followed the plot-

ters’ orders. But although the military commanders were willing to deploy forces and send 

soldiers out into the streets of Moscow, problems arose when it came to taking action 

against the people resisting the coup. An important cause of these problems was the fact 

                                                           
82 A. Chernyaev, ‘Three Days in Foros’, Foreign Policy, 20-06-2011, https://foreignpol-

icy.com/2011/06/20/three-days-in-foros/ (June 2018). 
83 Ibidem. 



30 
 

that Yeltsin and most of his supporters were ethnic Russians, like 80 percent of the Soviet 

army.84 Eventually, the military was immobilized and the majority of the units chose to 

stand aside without intervening.  

While the Emergency Committee failed to persuade the military that it was legiti-

mate and necessary to take action, the idea of the Emergency Committee as a junta or 

warmongers became central to the narrative in the Dutch newspapers. This not only made 

the situation more unpredictable for the Dutch public, it caused Yeltsin to be seen as a 

courageous freedom fighter, since he dared to take on the army. Likewise, the Muscovites 

on the streets were applauded and praised for rejecting the junta.  

 

The man of the people  

As was mentioned in the previous chapter, Boris Yeltsin was not as prevalent in the first 

reports on the coup. However, the Dutch press soon picked up on the leaders’ actions and 

on Tuesday, August 20 and Wednesday, August 21, Yeltsin had become the most im-

portant symbol of the opposition against the coup. 

 The pieces on Yeltsin that were published in the Netherlands during the coup, all 

had some striking similarities. Firstly, Yeltsin was described in every newspaper in terms 

like strong, rebellious, inflexible and pugnacious. On Wednesday for example, Leeuwarder 

Courant, published an article on Yeltsin titled: ‘Boris Yeltsin: a political street fighter’, in 

which the journalist, Steef Brüggemann, characterises the Russian President as a born 

opposition leader: 

 

Een dwarsligger is Boris Nikolajevitsj Jeltsin. Hij is dat volgens zijn autobiografie 

altijd geweest. Al jong placht de in een boerendorp in de Oeral geboren Boris 

bluffend zijn leraren op het verkeerde been te zetten.85 

 

Brüggemann writes that Yeltsin had been a rebel ever since he was a child living in a 

village in the Ural mountains. This trait, his rebelliousness, attributed to Yeltsin by him-

self in his autobiography, made the leader a figure of hope in the eyes of the Dutch press. 

The uncertain times the Soviet Union, and by extension, the world was facing, asked for 

an unconventional figure, a strong man, a street fighter.  

                                                           
84 H. Matthee, ‘A Breakdown of Civil-Military Relations: The Soviet Coup of 1991’, Scientia Militaria, South 

African Journal of Military Studies, 29 (1999) 7. 
85 ‘Boris Jeltsin: politiek straatvechter’, Leeuwarder Courant, August 21, 1991. 



31 
 

 The photo’s accompanying the articles depicted a similar figure. A stern Yeltsin 

waving at large crowds86, or with his fist firmly in the air87, adorned the pages of the pa-

pers. This strong-man image is best summarized by a cartoon printed in the Leeuwarder 

Courant on Thursday. The drawing shows a muscular Yeltsin standing next to a pile of 

knocked out communist apparatchiks: the suggestion being that Yeltsin has just given 

them a beating with his bare hands.88 

 But apart from being strong and rebellious, the newspaper articles suggested that 

Yeltsin had another attractive trait: he was a man of the people. Or, as Het Parool wrote 

on Tuesday: ‘Russian workers embody the army of Boris Yeltsin’: 

 

Zijn enige leger zijn de Russische arbeiders, de mijnwerkers voorop. Als die massaal 

gehoor geven aan zijn oproep het werk neer te leggen en de straat op te gaan, 

kunnen zij het nieuwe bewind in ernstige problemen brengen.89 

 

Would the Russian workers decide to follow Yeltsin and respond to his call to strike, the 

new government could be in real trouble, journalist Bert Lanting stated. On Thursday, De 

Telegraaf stepped it up and wrote in bold letters: ‘Boris Yeltsin knows what the people 

want’: 

 

Hij schuwt het grote gebaar naar de man van de straat niet, door bijvoorbeeld re-

gelmatig op te duiken in de lange rijen voor de – lege – winkels en, zoals de modale 

Moskoviet, met de metro te reizen. Zijn tegenstanders maakten hem uit voor popu-

list, het volk vindt het prachtig. In deze periode steekt ook voor het eerst een be-

langrijke verworvenheid de kop op: Jeltsin spreekt de taal van het volk, kent de 

wensen van de kleine man.90 

 

Apart from being strong and courageous, De Telegraaf praised Yeltsin’s ability to appeal 

to the ‘common Muscovite’, the ‘little man’. This was not just a positive trait, it was a new 

phenomenon. For decades Soviet leaders had been powerful men at the top of an intricate 

political structure without any regard for their constituents. An opposition leader with the 

ability to appeal to the people was exciting to the Dutch press. This excitement is the 

subject of a piece on Yeltsin in NRC Handelsblad, called ‘Boris Yeltsin: The unyielding’. 

The editor describes how Yeltsin became unassailable to the ‘junta’:   

 

De burgemeester van Lenigrad, Sobtsjak, kan worden afgezet, de Balten kunnen 

tot zwijgen worden gebracht, de Moskouse intellectuelen die zich hebben opgewor-

pen als leiders van de democratische beweging — zij spreken een andere taal dan 

                                                           
86 ‘Boris Jeltsin: politiek straatvechter’, Leeuwarder Courant, August 21, 1991. 
87 ‘Staking enige wapen van Jeltsin’, NRC Handelsblad, August 20, 1991. 
88 Cartoon Boris Yeltsin, Leeuwarder Courant, August 22, 1991. 
89 ‘Russische arbeiders vormen het leger van Boris Jeltsin’, Het Parool, August 20, 1991. 
90 ‘Boris Jeltsin weet wat het volk wil’, De Telegraaf, August 22, 1991. 



32 
 

de massa's. Jeltsin is echter een andere categorie. Niet voor niets is hij eerder dit 

jaar met een absolute meerderheid tot president van Rusland gekozen. Jeltsin is in 

de loop van gisteren de held en de hoop geworden van de democraten die hun arg-

waan tegen de 'demagoog' en 'populist' hebben laten varen — de held van de 'gewo-

ne' Russen — boeren, arbeiders, mijnwerkers — was hij al. Het geeft hem — nie-

mand weet voor hoe lang — het aura van de onaantastbaarheid: tegen Jeltsin kan 

de junta even niets doen.91 

 

Yeltsin, according to the profile, was able to speak the language of the ordinary Russian. 

This made him the hero of the common people, the farmers, workers and miners. But he 

also became the hope of the democrats, who relinquished their aversion to the Russian 

president.  

 

The man of the Party 

While the characterization of Yeltsin got more and more positive, the newspapers were 

getting increasingly critical of Gorbachev on Tuesday, August 20, and Wednesday, August 

21. In contradiction to Yeltsin, ‘the man of the people’, Gorbachev was seen as a bureau-

cratic leader that had focussed too much on the Party politics in Moscow. One author de-

scribing this side of Gorbachev was Lithuanian émigré and essayist Felix Kaplan. In an 

interview with Leeuwarder Courant, Kaplan explained what had been happening under 

Gorbachev’s rule and what he expected would happen in the Soviet Union in the days and 

weeks to come:  

 

Gorbatsjov vervaagde alles. Hij had het centralisme tot zijn manier van regeren 

verheven. Maar daardoor heeft hij zich vervreemd van de bevolking. Jeltsin heeft 

de mensen een voor een weer opgeraapt. Als de coup mislukt heeft hij de meeste 

macht. Gorbatsjov kan wel terugkomen, maar Jeltsin zal de sterke figuur zijn.92  

 

Apart from the fact that Kaplan made a very accurate prediction in this interview, it is 

striking that there was room for a more critical view of the Soviet President. According to 

Kaplan, Gorbachev had alienated himself from the people in the Soviet Union, only for 

Yeltsin to pick them back up, one by one. This opinion clearly deviated from most of the 

main ideas newspapers printed about Gorbachev on the first day of the coup. Kaplan also 

compares the centralist leader Gorbachev to the new hero Yeltsin. Because it was so obvi-

ous that these leaders were two different types, and because they had been political oppo-

nents in the previous years, Gorbachev’s flaws immediately emerged: had lost sight of his 

people.  

                                                           
91 ‘Boris Jeltsin: De onbuigzame’, NRC Handelsblad, August 20, 1991. 
92 ‘Uitgeweken Litouwer geeft plegers van coup weinig kans’, Leeuwarder Courant, August 20, 1991. 



33 
 

In Gorbachev’s absence, the Dutch press thus seemed to become more apprehensive when 

it came to Gorbachev. A couple of newspapers dared to print more critical commentaries 

on Gorbachev, but no one was more cynical than the renowned Russian critical writer 

Aleksandr Zinovyev, who wrote a piece called ‘Dumb perestroika reveals equally dumb 

contra-perestroika’ for De Volkskrant. In the article Zinovyev writes that the Soviet au-

thorities were conducting a crime against the people and the state: 

 

Voor het Westen is de omwenteling een ernstig verlies. Het heeft zijn man op de 

post van staatshoofd van de Sovjetunie verloren. Als hij zich nog een jaar of twee 

had gehandhaafd, zou er van het Sovjet-imperium geen spaan meer over zijn. Maar 

is het voor de Sovjet-Unie zelf een verlies? Gorbatsjov is samen met andere kame-

leons en draaikonten van het partijapparaat een van de laagste voortbrengselen 

van het Sovjet-stelsel. De perestroika begon als een in de geschiedenis ongekend 

dom avontuur. Alle plannen zijn op niets uitgelopen. Terwijl ze hun positie, repu-

tatie en huid redden, hebben de hervormers de perestrojka gemaakt tot een even 

ongekende misdaad van de autoriteiten tegen de belangen van hun volk en hun 

land.93  

 

Zinovyev states that the turmoil in the Soviet Union might have been shocking to the West 

but that the loss of Gorbachev was not as worrisome for the people that had experienced 

Gorbachev's reforms themselves. Perestroika had failed to bring upon positive change and 

the people behind the policy were nothing more than crooks acting in bad faith. 

Zinovyev’s critique of both Gorbachev and the West might not have changed the 

minds of the readers completely, but the fact that De Volkskrant printed the commentary, 

shows that there was room in the press for a fundamentally different view of Gorbachev 

and his reforms. The Dutch newspapers had thus shifted their focus and their praise from 

the deposed Soviet President to the powerful Russian one. 

 

The demon of apathy 

Yeltsin might have played the main role on Tuesday and Wednesday, he derived his power 

from the people in Moscow that were willing to get out on the streets and gather around 

the Parliament Building in the heart of the Russian capital. The Dutch journalists and 

commentators, aware of the importance of the attitude of the population, waited to see 

what the people would do. In NRC Handelsblad, historian Hans Renner posed the ques-

tion everyone in the West was grappling with: 

 

[…] hoe vastberaden en politiek bewust zullen miljoenen gewone Russen, Oekra-

iners, Wit-Russen en andere volkeren zich in deze dagen tonen? Zijn zes jaren van 

                                                           
93 ‘Domme perestrojka baart even domme contra-perestrojka’, De Volkskrant, August 21, 1991. 



34 
 

perestrojka en glasnost voldoende om hen, nu de crisissituatie een hoogtepunt 

bereikt, uit hun apathie wakker te schudden?94 

 

Did people in Russia care enough about the situation in the country? Were the six years 

of perestroika and glasnost enough to ‘wake them up?’ The notion of Russians being apa-

thetic or indifferent towards the political state of the Soviet Union was as old as the Union 

itself. Between 1922 and 1991,95 several newspaper articles were published describing the 

indifference of the Russian people. This passive behaviour was often put in contrast to the 

political engagement of the people in the West. Western citizens were politically involved 

because they could actually influence what happened in their democracies. Political apa-

thy was thus seen as a result of the communist system and the inability of the Soviet 

citizen to affect change.  

A telling example of this characterization is an article in the Dutch newspaper 

Trouw, published in 1960. The newspaper article contained a summary of a book by the 

German journalist and travelwriter Klaus Mehnert, ‘Der Sowjetmensch’, about the Soviet 

Union and the people he encountered while traveling: 

 

Mehnert waagt zich niet aan speculaties wat betreft de toekomstige ontwikkeling. 

Hij gelooft bepaald niet dat het regiem vandaag of morgen ineen zal storten. Aller-

lei feiten wijzen op het tegendeel. De sterkste steunpilaar, waarop het bolsjewisti-

sche regiem rust, acht hij het sterke patriottisme der Russen. Daarnaast is er een 

afkeer van de (ongezonde) politiek — een haast algemene apathie —en probeert de 

Rus zich zoveel mogelijk te verzoenen met de werkelijkheid. […] Bovendien is de 

Rus gewend aan gehoorzaamheid. “Russen aanvaarden geredelijk hetgeen van ho-

gerhand over hen beschikt wordt. Het is een grondtrek van hun volkskarakter. Van 

kindsaf werd de Russen vroeger ingepompt dat gehoorzaamheid aan het gezag een 

der grootste deugden was. Deze opvoeding tot discipline is door de bolsjewieken 

overgenomen”.96 

 

Mehnert emphasizes the civil obedience of the Russians and the fact that the willingness 

to accept the rule of the people in power was a character trait of the people in the Soviet 

Union. According to Mehnert, the apathy of the ‘Soviet man’, was a pillar on which the 

Bolshevik regime rested. This characterization was still widely seen as accurate in 1991 

and the idea that the situation in the Soviet Union could never improve unless the people 

would ‘wake up’ and rebel against the communist oppressors is an idea that was men-

tioned again during the coup attempt:  

                                                           
94 ‘Om de kracht van het volk: Augustus 1968 – Augustus 1991’, NRC Handelsblad, August 21, 1991. 
95 In an article in the Marxist newspaper De Tribune, de Russians are characterized as apathetic people who 

could profit from help from Western ‘fellow travellers’: ‘Het werk der Friends of Soviet Russia’, De Tribune, 

December 23, 1922. 
96 ‘Voortreffelijk, objectief boek van Klaus Mehnert over Russische Mens: Groeiend verlangen naar welstand 

en persoonlijke veiligheid’, Trouw, July 09, 1960. 



35 
 

 

De grootste zegen en de ergste vloek van de Russen is hun gelatenheid. Maar als 

de demon van de apathie hun niet opnieuw parten gaat spelen, hebben de Russen 

de toekomst voortaan in eigen hand.97 

 

The writer of the commentary in Het Parool, British journalist Rupert Cornwell,  plainly 

states that the Russians would be able to regain control of their future, but only if they 

proved able to shake off the ‘demon of apathy’. On Wednesday, Cornwell seemed to get his 

way. When one looks at the newspapers that were published after the crisis of Tuesday 

night, the image of a compassionate population arises. The people in Moscow were 

fighting, literally, against communist power. The correspondent for NRC Handelsblad, 

Hubert Smeets, described the nightly scene:  

 

Twee van de tanks zijn dan al door de Jeltsin-aanhangers veroverd. Op de tanks 

staan een man met een megafoon, die wanhopig probeert het publiek op afstand te 

houden, en een legerofficier die met een inderhaast gemaakte witte vlag zwaait. Er 

omheen staan minder bezonnen jongeren. Voor het eerst sinds maanden is nu ein-

delijk ook de jeugd op de been gekomen om de democratie te verdedigen. Tot voor 

kort waren de betogingen van Jeltsin voornamelijk een aangelegenheid van oude-

ren.98 

 

According to Smeets, for the first time, younger Russians had sprung to action ‘to defend 

democracy’. This statement clearly indicates that Smeets forsaw a change in Russian so-

ciety and expected a more democratic future, based on the new participants he saw. And 

Smeets was not the only one witnessing the tumult in the Russian capital. Every newspa-

per printed photos of the clashes between the tanks and the Muscovites on the streets and 

almost every Dutch correspondent seemed to have witnessed the tumult first hand.99 The 

stories about heroic Muscovites armed with makeshift gasmasks and Russian flags must 

have reached everybody in the Netherlands on Wednesday, August 21. The correspond-

ents, like Hubert Smeets, thus turned these hours into a historic event. 

 

Hubert Smeets arrived in Moscow as a correspondent for NRC Handelsblad at the end of 

May 1990. According to Smeets, he did not have a lot of knowledge about the Soviet Union 

since he was a historian, not a slavist. He had researched the history of Communism and 

                                                           
97 ‘Gorbatsjov verloste de mensen van hun angst’, Het Parool, August 21, 1991. 
98 ‘Op straat ligt een stuk mens’, NRC Handelsblad, August 21, 1991. 
99 Examples of the accounts by the Dutch correspondents in Moscow: By Hubert Smeets: ‘Daders coup Mos-

kou op de vlucht’ NRC Handelsblad August 21, 1991. By Derk Sauer: ‘Daar ginds in die tunnel staan ze: de 

moordenaars’, Het Parool, August 21, 1991. By Hans Geleijnse: ‘De tanks komen, meisje, zorg voor je veilig-

heid’, Leeuwarder Courant, August 21, 1991.  



36 
 

the Communist Party of the Netherlands, but he was new to the ins and outs of the Com-

munist Party of the Soviet Union. Soon after his arrival in the Russian capital, however, 

Smeets witnessed a number of important events in the run-up to the August Coup.  

First, there was the 28th party congress of the CPSU in July 1990. At the congress, 

that would eventually prove to be the last one, Gorbachev and the highest ranked officials 

were asked to resign. Smeets remembers that he felt that the end of the CPSU was near 

because the Party officials started to ‘fumble’. He was not aware, however, that this would 

mean the entire Soviet Union would fall apart. And he would not have liked the idea ei-

ther. As Smeets recalls: ‘I was a child of European unification, the disintegration of the 

Soviet Union really did not seem like a good idea to me.’ 

During the year that Smeets now calls ‘the most important year in my life’, he vir-

tually never left Moscow: ‘I never dared to leave the city for a long time. It was the place 

where everything happened, and remember, I was all alone’. He thus stayed in Moscow, 

up until the summer of 1991 started and Smeets left for France for a cycling holiday. He 

crucially missed the first day of the coup. Hastily, he returned to Moscow to see with his 

own eyes how the people barricaded the streets. According to Smeets, he tried to describe 

what he saw as well as he could. ‘But you still carry your own history with you, I was just 

a Dutchman’.100 

 

Conclusion 

After the reports on the first day of the coup attempt on August 19, 1991, the way the 

newspapers wrote about the situation in the Soviet Union in the newspapers significantly 

changed. Still, nothing could be said about the intentions of the eight coup plotters or the 

future of the Soviet Union, so the correspondents continued to focus on the events they 

witnessed and the editors back home interviewed more Soviet experts.  

The continuing absence of Mikhail Gorbachev ensured that there was room to doubt 

his leadership qualities. Although he had been a good diplomatic partner for the West, it 

became more and more clear that Gorbachev had lost his credit in the eyes of a lot of people 

living in the Soviet Union. Surprisingly enough, however, this did not create a moment of 

self-reflection for the Dutch press. The piece by the critical writer Aleksandr Zinoviev was 

the only commentary that really indicated that it was possible to criticize the Western 

admiration for Gorbachev. 

                                                           
100 The information concerning Hubert Smeets’ background was obtained through an interview with the for-

mer correspondent for the purpose of this thesis. The interview was conducted in June 2018.  



37 
 

Additionally, the reports about the disappearance of Soviet president Gorbachev made 

way for new articles about the “street fighter”, Boris Yeltsin. The Russian President was 

a new phenomenon since he was the first directly elected figure in the Soviet Union. In 

addition, during the uncertain days in Moscow, he fulfilled a distinctive, new role: that of 

an opposition leader.  

The Dutch accounts of Yeltsin, his character and his actions during the fearful days 

of the coup attempt, came close to a form of myth-making. By paraphrasing Yeltsin’s own 

heroic stories about his childhood, the papers created an image of a president that simply 

had to be a born leader. Calling Yeltsin tough, heroic, and courageous, gave the leader a 

mythical status and a lot of responsibility. In other words, through the photographs, car-

toons and articles, Yeltsin turned into a caricature of the hero that Moscow and the Soviet 

Union needed. He became the Dutch mainstay.  

 

When we look at the newspaper articles published on Monday, August 19 and Tuesday, 

August 20, through the lens of ‘imagology’ as described by Joep Leerssen and Manfred 

Beller,101 a few issues fall into place. Leerssen and Beller write: ‘Our images of foreign 

countries, peoples and cultures mainly derive from selective value judgements […] as ex-

pressed in travel writing and in literary representations’.102 This mechanism can also be 

discerned in the articles that were incorporated in this chapter. The writing on the people 

living behind the iron curtain, for example, the work by German travel writer Klaus 

Mehnert, instilled in the people in the Netherlands a fixed idea that the people in the 

Soviet Union were helpless victims of their rulers and apathetic towards their fate. This 

characterization proved hard to debunk and it resurfaced in the articles published during 

the first two days of the coup attempt.  

 This image resulted in the idea that nothing had to be expected from the people in 

Moscow, which in turn caused a lot of anxiety in the Netherlands. When the people in 

Moscow suddenly seemed to be prepared to go out on the streets, these protests really 

excited the correspondents in Russia and the commentators in the Netherlands. After all, 

it had never been expected that Muscovites would take on the army. This surprise and 

excitement thus was a result of the fact that the expectations were greatly exceeded. 

The impact of the sudden ‘awakening’ of the Russians and the protests on the 

streets of Moscow should not be underestimated. The people in the Netherlands had not 

only been used to the stereotype of the apathetic Russian that had been described by the 

                                                           
101 Beller and Leerssen, Imagology, 5-7. 
102 Ibid, 5. 



38 
 

media since the 1920’s, they had gotten used to the idea that people in the Soviet Union 

were helpless victims of a merciless regime. As mentioned in the previous chapter, a lot of 

people in the Netherlands had actually been willing to support the Russians by donating 

money for food packages.103 Seeing these citizens fighting for change thus must have 

caused a lot of excitement in the West because it indicated a thorough change in the Soviet 

Union. 

The events in Moscow were thus extensively reported in the newspapers by means 

of articles, commentaries, cartoons and photos. What this meant for the expectations the 

Dutch press had of the future of the Soviet Union and will be investigated in the next 

chapter. 

  

                                                           
103 The television support programme: ‘Help de Russen de winter door’, organised by broadcasting station 

VARA, was described in the previous chapter. See: Michielsen, Moscow Times, 71. 



39 
 

Chapter 3: Small, tired and alone 

 

Three days after his initially scheduled return to Moscow, Mikhail Gorbachev stepped off 

an airplane in the early hours of Thursday, August 22. Officially, Gorbachev still was the 

leader of the Soviet Union, but it soon became clear that he was not prepared for the new 

situation that had emerged after the 72-hour long crisis.104 

The fact that Boris Yeltsin really was the one who had ascended to power during 

the previous days and nights, added to the fact that no one was talking about perestroika 

anymore, had not settled with the Soviet President. He emphasized that he had resisted 

the coup leaders’ orders, but that did not impress the people that had endured the troubles 

in Moscow’s city centre the day before.105 During the press conference that followed later 

that same day, Gorbachev called the coup the greatest test perestroika had had to with-

stand in all the years that had passed. It furthermore became clear that he was funda-

mentally disappointed in the men he personally had backed.106 

It seemed that, after years of balancing between the conservative Party members 

and the more radical progressives, Gorbachev finally sided with the forward pushing 

crowd, albeit a little bit too late. He was not the one in charge anymore. The leader calling 

the shots was Yeltsin. His first public appearance on Thursday morning was to compli-

ment the tanks that had defended him during the attempted siege of the parliament build-

ing. This praise went hand in hand with festivities indicating that the coup was finally 

over. The people in the streets celebrated their victory and so did Yeltsin. The Thursday 

session of the Russian parliament was opened with a standing ovation for the opposition 

leader.107 One of the most important points on the agenda was the fate of the coup plotters. 

Yeltsin was unrelenting. He stressed that there would be no forgiveness for any official 

who had supported the coup. The session had not ended when Yeltsin was informed that 

a crowd of supporters had showed up outside the White House. BBC Moscow Correspond-

ent, Martin Sixsmith, described the scene on Thursday afternoon: 

 

It was the moment of triumph Yeltsin had been seeking: as soon as he appeared on 

the balcony, the crowd below became a sea of waving hands and tricoloured Russian 

flags; the roar of cheering could be heard a mile away.108 

 

                                                           
104 Remnick, Lenin’s Tomb, 494. 
105 Sixsmith, Moscow Coup, 122. 
106 Brown, The Gorbachev Factor, 301. 
107 Sixsmith, Moscow Coup, 126. 
108 Ibid, 127. 



40 
 

Yeltsin was not the only one addressing the exalted mass of people. Eduard Shevardnadze, 

former Minister of Foreign Affairs recalled his own warning about the danger of a con-

servative putsch. He furthermore congratulated the Russian people on their exciting 

achievement: ‘A new democracy has been born: long live democracy!’109 

 

If the roar of the crowd outside the White House on Thursday was the most exciting part 

of the week, the most important one followed on Friday afternoon. Yeltsin had invited 

Gorbachev to attend a session of the Russian parliament. The meeting, which turned into 

a historic confrontation between the two protagonists, was televised so the entire Soviet 

Union could see how Yeltsin cornered his old nemesis.  

Gorbachev kept trying to defend Communism and its representatives in the Su-

preme Soviet110 and by doing so he further alienated himself from the people in the room 

and the Russians on the streets. Yeltsin, in turn, showed no mercy and decided to crush 

his opponents’ hopes for the future: ‘On a lighter note […]  shall we now sign a decree 

suspending the activities of the Russian Communist Party?’111 With the idea of banning 

the Russian part of the CPSU uttered on television, it was clear that Yeltsin would not 

back down. 

On Saturday the 24th, the files and records from the Central Committee building 

had been handed over to Gorbachev, who could now finally see the extent of the Party’s 

support for the putsch. The Soviet President had no choice but to admit that nearly all his 

supporters and old confidants had been in on the plot. Gorbachev likely realised that he 

had no other choice but to accept defeat and that evening he stated that the Central Com-

mittee of the Communist Party would have to dissolve itself.112 

 

This last chapter will be focused on the examination of the predictions published by the 

Dutch press during the weekend following the coup attempt. The articles that have ap-

peared in the Dutch newspapers, discussing the future of the Soviet Union, covered four 

topics: the fate of Gorbachev, the power and future of Yeltsin, the relationship between 

Moscow and the republics and finally, the future of the Russian people and the possibility 

of democratization.  

 

 

                                                           
109 Sixsmith, Moscow Coup, 128. 
110 Remnick, Lenin’s Tomb, 495. 
111 Idem. 
112 Brown, The Gorbachev Factor, 301. 



41 
 

The tragedy of Mikhail Gorbachev 

The front page that most strikingly depicted the situation in Moscow on Thursday was the 

front page of Limburgs Dagblad. Two photos adorned the page: one portrays Gorbachev 

dressed in leisurely clothing and with a wary smile on his face, stepping off an airplane. 

The other photo shows a massive crowd outside the parliament building being addressed 

by Yeltsin.113 The two photos represent a striking shift. Gorbachev suddenly seemed to 

have lost all public support, while tens of thousands of people were waiting to hear Yeltsin 

speak.  

This shift was rather difficult to comprehend for the Dutch press, now that the once 

popular leader Gorbachev was back in Moscow. When the news about the coup attempt 

had spread on Monday, the correspondents in Moscow and journalists in the Netherlands 

had been afraid that Gorbachev’s hard work had been in vain. The fear that his reforms, 

like the well-known policies of glasnost and perestroika, would be reversed, seemed very 

likely to become reality. No one outside the Soviet Union could have imagined that, only 

three days later, Gorbachev would be the one opposing the will of the people. 

The Dutch newspapers were thus confronted with a dilemma. Gorbachev had done 

a lot for the international community after all. But was that enough? What sort of role 

was there for Gorbachev to play, now that Yeltsin had presented himself as the strong 

leader Russia needed? A commentary in Nederlands Dagblad shows how hard it was for 

the Dutch press to part with their admiration for the Soviet leader: 

 

Gorbatsjov zal de geschiedenis ingaan als de man die de opening schiep voor het 

drastisch veranderen van de Sovjetunie en de internationale verhoudingen. Maar 

de toekomst is aan Boris Jeltsin, van wie — volgens sommigen — Gorbatsjov 

slechts een marionet zal blijken te zijn. […] Tegelijk zou het, naar onze inschatting, 

een slechte zaak zijn, wanneer voor Michail Gorbatsjov voorlopig geen belangrijke 

taak blijft weggelegd. De taak die bij uitstek door Gorbatsjov dient te worden uit-

gevoerd, ligt voor een deel in het buitenland. De Sovjetrussische president heeft 

internationaal enorm krediet. Terecht: hij heeft Oost en West op het spoor gezet 

van ‘partnership’, waarbij staten belang hebben bij het gezamenlijk uit de wereld 

helpen van problemen. Ook in de toekomst beschikt Gorbatsjov, méér dan Jeltsin, 

over de persoonlijke en grondwettelijke kwaliteiten om dat werk voort te zetten.114 

  

The anonymous writer, ‘A.K.’, describes why Gorbachev was such a popular leader in the 

West. He was, after all, responsible for the ‘partnership between East and West’. A.K. also 

points to Gorbachev’s ‘constitutional and personal qualities’ and thus seems to imply that 

Yeltsin was not as amicable or neighbourly as Mikhail Sergeyevich had proven to be. 

                                                           
113 Voorpagina, Limburgs Dagblad, August 23, 1991. 
114 ‘Dat was het dan?’, Nederlands Dagblad, August 23, 1991. 



42 
 

In the days that followed, it became more and more clear that Gorbachev’s time had 

passed. While the newspapers had published positive accounts on Monday, by the end of 

the week, Gorbachev was reduced to an unfortunate figure. Headlines like: ‘Tragic hero: 

Gorbachev believes in lost cause’115, ‘Festive Moscow ignores Gorbachev’116 and ‘Gorba-

chev: small, tired and alone’117 reveal that the Dutch newspapers knew Gorbachev was 

losing control of the situation. On Saturday, Leeuwarder Courant published a piece by 

GPD correspondent Hans Geleijnse, who describes the atmosphere in Moscow:  

 

“Aftreden”, schreeuwt de menigte voor het Witte Huis donderdag als Moskous 

burgemeester Popov zegt dat Gorbatsjov uit de partij moet stappen. De man met 

de 'vriendelijke glimlach, maar stalen tanden', zoals Gromyko Gorbatsjov in 1985 

aanprees in het Politbureau, lijkt er nog niet aan te denken. Maar hoe lang nog?118 

 

Geleijnse openly questions whether Gorbachev could stay in office and how long it would 

be before he would leave the political stage, seemingly suggesting that Gorbachev would 

step down soon. As we now know, Geleijnse’s prediction was not far off. Gorbachev retired 

from his position as General Secretary on the same day the article was published.  

 

By the time the August Coup unfolded in Moscow, Hans Geleijnse had been working in 

the Russian capital for about a year. As mentioned, Geleijnse was a correspondent working 

for a Dutch news agency called Gemeenschappelijke Pers Dienst. GPD was established in 

1936 under the name Groote Provinciale Dagbladen and later renamed. In 1994 this 

agency merged with Stichting Pers Unie and was named Geassocieerde Pers Diensten. In 

contrast to agencies like ANP and Reuters, GPD was aimed at delivering background sto-

ries to newspapers in the Netherlands and Belgium and it contributed to radio broadcast 

station VARA.  

 Geleijnse began working for GPD a few years earlier without an academic back-

ground or a degree in journalism. As a novice, he started working as a ‘dictophonist’ 

trusted with typing out what others had written. Later Geleijnse worked as a correspond-

ent stationed in Budapest, before he moved to Moscow in April 1990 to work as the 

agency’s  correspondent in the Soviet Union. By that time he had learned a lot about East-

ern Europe and Communism, but he was not specialised in Russia or the USSR. With the 

help of a very skilled Russian assistant, Geleijnse evolved into a very skilled correspondent 

and analyst. 

                                                           
115 ‘Tagische held: Gorbatsjov gelooft in verloren zaak’, Nieuwsblad van het Noorden, August 23, 1991. 
116 ‘Feestend Moskou negeert Gorbatsjov’, Nieuwsblad van het Noorden, August 23, 1991. 
117 ‘Gorbatsjov: klein, moe en alleen’, NRC Handelsblad, August 24, 1991. 
118 ‘Sovjet-Unie houdt op te bestaan’, Leeuwarder Courant, August 24, 1991. 



43 
 

According to Geleijnse, his time in Moscow thought him how deeply rooted Soviet socialism 

was in the thinking of ‘ordinary people’. In interviews he came across the power of con-

servative thinking and old habits. He was therefore apprehensive towards the idea that 

Russia would transform itself into a kind of Western democracy. As Geleijnse says nowa-

days: ‘I do not want to say that I saw this very sharp at the time, I was sceptic, that prob-

ably is the right term.’119 

   

Strong, stronger, strongest 

While Gorbachev was described as ‘small, tired and alone’, The Dutch respect for Boris 

Yeltsin had grown considerably in a weeks’ time.120 The correspondents in Moscow had 

witnessed Yeltsin standing on a tank to resist the ‘hardliners’ and had been impressed. As 

described in the previous chapter, Yeltsin had been given an almost mythical status by 

defying the ‘junta’. Once the coup was averted, however, the following developments raised 

some critical questions in the newspapers. 

 Like Leeuwarder Courant, Nieuwsblad van het Noorden published an extensive 

commentary by GPD correspondent Geleijnse on Saturday. Geleijnse in his commentary 

called: ‘Soviet stronghold in a state of dissolution’ shifted his focus from the situation in 

Moscow to the future of the Soviet Union. The once almighty bloc was falling apart, but 

whether this meant that a bright future awaited remained to be seen: 

 

Betekent de eventuele begrafenis van het communisme de geboorte van echte 

democratie? Hoeveel democratische leiders zijn er, na ruim zeventig jaar autoritair 

bewind? Is Jeltsin niet wat al te voortvarend bezig zich steeds meer bevoegdheden 

toe te eigenen?121 

 

The three issues Geleijnse raised in his piece were the questions that played a central role 

at the end of August 1991. Was the Soviet Union going to be a democratic state, now that 

Communism had lost its appeal? Was it even possible for a democratic leader to ascend to 

power after 70 years of authoritarianism? And, crucially, was Yeltsin maybe too powerful? 

 This last topic was raised by multiple Dutch journalists and specialists. Yeltsin’s 

reaction to the communist coup attempt had impressed people outside the Soviet Union, 

but the way he treated Gorbachev in the Russian parliament, once the crisis was averted, 

                                                           
119 The information concerning the background of Hans Geleinse was obtained through an interview via 

email with the former correspondent for the purpose of this thesis. The interview was conducted in June 

2018.  
120 Examples of the Dutch appreciation for Yeltsin: ‘Jeltsin viert met aanhang overwinning’, Leeuwarder 

Courant, August 22, 1991, ‘Moskou bejubelt Jeltsin’, Nieuwsblad van het Noorden, August 23, 1991, 

‘Tijdperk Jeltsin breekt aan’, De Telegraaf, August 23, 1991. 
121 ‘Sovjet-bolwerk in staat van ontbinding’, Nieuwsblad van het Noorden, August 24, 1991. 



44 
 

led to concerns. On Monday, a section in Het Parool called “Vrij, Onverveerd”, was dedi-

cated to Yeltsin and the future of the Soviet Union. The writer openly questioned Yeltsin’s 

actions and motives: 

 

Om een nieuwe staatsgreep te voorkomen, heeft hij de media onder toezicht 

geplaatst van de Russische KGB. Dat lijkt een recept voor nieuwe censuur. Ook 

zijn meedogenloze behandeling van Gorbatsjov op de zitting van het Russische 

parlement, afgelopen vrijdag, en de collectieve loftuitingen aan de nieuwe sterke 

man, doen de vrees rijzen dat het nog lang zal duren voor Rusland zich van zijn 

verleden heeft losgemaakt. 

 

The writer fears a new wave of censorship in Russia and points to the connection between 

Russia’s problematic past and the political situation in 1991. Het Parool was not the only 

newspaper that condemned Yeltsin’s new strategy. In NRC Handelsblad, left-wing politi-

cal scientist and publicist Paul Scheffer compared the scene in the parliament on Friday 

to the drama the putschists had executed on Monday. 

 

En zo ging het van de ene staatsgreep naar de andere, dit maal namens het volk. 

Het was een fascinerend, maar geen prettig schouwspel afgelopen vrijdag in het 

Russische parlement. […] Werd hier een symbolische executie gevoerd om straks 

echte doodstraffen te vermijden? Of was deze publieke vernedering de eerste stap 

in een hardhandige afrekening, waarbij uit naam van het aangedane onrecht nieuw 

onrecht wordt begaan?122 

 

Scheffer sharply denounces Yeltsin’s actions and even calls his treatment of Gorbachev a 

‘public execution’. He furthermore states that Yeltsin is organising another coup, ‘this time 

in the name of the people’. He is thus implicating that Yeltsin’s actions were not legitimate 

and that Scheffer would have liked to see Yeltsin to respect the political status quo in the 

Soviet Union. The period of transition was vital if a democracy was ever going to develop 

in Russia, Scheffer states. He continues:  

 

De stijl waarmee het ancien régime wordt afgeschaft zegt veel, zo niet alles over de 

aard van het nieuwe bewind. Daarom is juist in revolutionaire situaties een zo zorg-

vuldig mogelijke omgang met de rechtsstaat van groot belang. […] Hopelijk komt 

aan de decreten-regen van Jeltsin een einde voordat verdere inbreuken op de par-

lementaire beginselen worden gepleegd.123 

 

By chastising Gorbachev publicly, Yeltsin appalled the Dutch journalists who had rooted 

for him during the coup attempt. This disapproving attitude towards Yeltsin indicates that 

                                                           
122 ‘Een vacante sokkel’, NRC Handelsblad, August 26, 1991. 
123 ‘Een vacante sokkel’, NRC Handelsblad, August 26, 1991. 



45 
 

there was a more profound reason on the part of the Dutch press for disliking the Russian 

president. This contempt for Yeltsin was rooted in the idea that he was Gorbachev’s ulti-

mate counterpart. A charismatic figure and a strong opposition leader, but lacking Gorba-

chev’s likeability and diplomatic zeal. The commentators had dared to admit that Yeltsin 

was what the people in Moscow needed when the hardliners took over, but he had never 

been flawless in their opinion.  

Yeltsin thus had been described as a mythical figure but fell off his pedestal when 

the Dutch commentators realised his traits were not contributory to Russia’s future and 

the relationship with Gorbachev. The desire for a more Western president can be detected 

in every article and says a lot about the fact that, even though the correspondents and 

other analysts wanted Russia to have a leader that was popular among the Russian pop-

ulation, their own Dutch background and their Western values played a role in their scep-

ticism of Yeltsin’s tough attitude.  

  

The new Russia 

Yeltsin's political course was not the only aspect of Russian politics that was viewed with 

scepticism. The relationship between Moscow and the various Soviet republics raised some 

important issues as well. Various views on the ‘new Russia’ were discussed by correspond-

ents and other experts. GPD correspondent Hans Geleijnse, among others, explained to 

the readers of the Leeuwarder Courant, why Yeltsin might struggle to arrange Russia’s 

future internal affairs and what challenges he faced:  

 

Er ontstaat het beeld van een nieuw tsaristisch Rusland, dominerend over de 

andere republieken, met in de buitengewesten, zoals de Kaukasus, het wapengek- 

letter van de etnische conflicten. Zelfs als Jeltsin zijn doel bereikt, Gorbatsjov van 

het toneel verdwijnt, zal het er in zijn rijk niet rustiger op worden.124 

 

Geleijnse describes the latent ethnic conflicts within the Soviet Union and points to the 

fact that these were going to play a role in the future. These remarks are interesting, not 

only because they give an accurate prediction of the future, but also for the fact that he 

expects Yeltsin to rule like a new ‘tsar’, ruling over the empire. This paints a bleak portrait 

of Yeltsin and also says a lot about his expectations for future democratization. 

While Geleijnse describes a ‘new tsarist Russia’, NRC correspondent Hubert 

Smeets talks about ‘the decolonization of the tsarist empire’. 

 

                                                           
124 ‘Op weg naar een nieuw tsaristisch Rusland’, Leeuwarder Courant, August 26, 1991. 



46 
 

De paradox is deze: het herboren Rusland moet nu het Russische rijk ontmantelen. 

Het gaat nu niet alleen om de ontbinding van de ooit door Lenin en vooral Stalin 

bijeengeraapte Sovjet-Unie. Nee, thans is de dekolonisatie van het tsaristische im-

perium aan de orde. Die taak rust op de schouders van Boris Jeltsin, de man die de 

afgelopen jaren juist zo populair was geworden door een appel op een renaissance 

van tradities van de Russische natie. 125 

 

Although the rebirth of the so-called tsarist empire and its decolonization are two contra-

dictory visions, both Geleijnse and Smeets recognize that Moscow needs to find a new way 

to deal with the surrounding republics. In addition, they both see that this new status quo 

could lead to problems in the future. The question that they are in fact both posing in their 

articles is: Which parts of the Soviet Union will become independent of Moscow in the 

future and which parts will not?  

Besides Geleijnse and Smeets, Paul Scheffer raises the same issue in NRC Han-

delsblad. His central question is: ‘Where does Russian nationalism draw its own limits?’  

 

Maar misschien dat de allerbelangrijkste vraag straks wel is: waar trekt het Rus-

sische nationalisme zijn eigen grenzen? Dat nationalisme is natuurlijk heel dub-

belzinnig. Het wil af van de rol van Moskou als centrum van het Sovjet-imperium, 

maar tegelijk is dit wereldrijk een produkt van datzelfde Russische nationalisme. 

Rusland poseert als onderdrukte republiek, terwijl het in de ogen van de andere 

republieken de oorsprong van de onderdrukking is.126 

 

Scheffer raises two important points. Firstly: which republics and territories will be en-

gulfed by Russian nationalism? Secondly: is Russia the oppressor or the oppressed?  

Thus, in several newspapers, a number of problems are identified that would come 

to play a large role in the near future. The issues raised by the different commentators tell 

the readers a few different things. Firstly, these issues are all linked by the commentators, 

to Russia’s history. They refer to the tsarist expansion of the Russian empire in the six-

teenth and seventeenth centuries and the problems that arose during that period, as well 

as to the ‘nationality question’, an issue that, as explained before, had first cropped up in 

Russia in the nineteenth century. The extensive knowledge of the commentators concern-

ing Russian history and the fact that the newspapers adopted the expertise of these com-

mentators, ensured that the predictions that were presented to the Dutch public, were 

more than just simple guesses.  

Secondly, the articles show that there was considerable attention paid to the rest 

of the Soviet Union, not just to Moscow. Newspapers like NRC, Het Parool and some local 

                                                           
125 ‘Dekolonisatie van tsaristische imperium niet meer te stuiten’, NRC Handelsblad, August 26, 1991. 
126 ‘Een vacante sokkel’, NRC Handelsblad, August 26, 1991. 



47 
 

newspapers depending on news agency GPD, pointed to the situation in the Caucasus, the 

conflicts between Armenia and Azerbaijan127 and the importance of Ukraine for the sta-

bility in Russia128. There had already been newsworthy conflicts in these regions, but the 

articles that appeared in August 1991 show that the commentators were aware of the 

inner workings of the Soviet Union and the importance of the stability in the republics for 

the coherence in the new Russia and the strength in Moscow. The readers in the Nether-

lands can thus be expected to know that there was a considerable chance that conflicts 

would break out between Moscow and the former Soviet republics in the decades to come. 

But the most prevalent concern of the Dutch press was not the relationship between Rus-

sia and the republics, but the one between the Kremlin and the people. 

 

Democracy? 

While Yeltsin grilled Gorbachev in parliament and communist authority began to crumble 

in the republics, the newspapers in the Netherlands picked up on the popular vengeance 

of the Muscovites against the Party. On the streets, hundreds of people began destructing 

communist symbols and statues. The pages of the newspapers were adorned with photos 

of sculptures of Lenin being professionally removed by cranes. Headlines like the one of 

De Telegraaf: ‘Moscow: the power of the masses’129 could be found in every newspaper. 

The commentators wondered, as described earlier, whether it was possible to allow 

a democracy to flourish in Russia. The lack of experience with democracy not only applied 

to the political leadership of the Russian republic, but also to the people that had lived 

under the communist yoke, as Gerard Jacobs explained in De Volkskrant: 

 

De Sovjet-Unie bleek uiteindelijk bestand tegen een staatsgreep, maar klaar voor 

de toekomst is het land nog lang niet. Waar moet de hulp beginnen? Zeventig jaar 

communisme had de mensen murw gemaakt, en de nieuwe vrijheid is minstens zo 

verlammend als de knoet.130 

 

The fact that the people in the Soviet Union were entirely unprepared for democracy made 

the future very uncertain in Jacobs’ eyes. The fact that the coup was averted by the people 

in the streets of Moscow did not make matters more positive, since ‘the new freedom is at 

least as crippling as the knout’.131  

                                                           
127 ‘Leve Rusland’, Het Parool, August 26, 1991 
128 ‘Dekolonisatie van tsaristische imperium niet meer te stuiten’, NRC Handelsblad, August 26, 1991. 
129 ‘Moskou: De macht van de massa’, De Telegraaf, August 24, 1991. 
130 ‘Het dronken land’, De Volkskrant, August 24, 1991. 
131 Knout: transliteration of the Russian word кнут meaning “whip”. 



48 
 

Jacobs based his scepticism on the encounters he experienced during his travels around 

the Russian far east. He wrote about these experiences in an article unfavourably called 

‘The drunken land’. By traveling around, Jacobs assumedly saw a different kind of Russia. 

He therefore added an interesting different angle to the debate in De Volkskrant. 

Apart from Geleijnse, Smeets, Scheffer, Jacobs and some semi anonymous journal-

ists writing commentaries for a couple of newspapers, other correspondents and commen-

tators paid more attention to the events that unfolded in Moscow at the time. Philippe 

Remarque, correspondent in Moscow for De Telegraaf, dedicated his articles to the people 

he encountered in the streets of Moscow’s centre in the days after the coup: 

 

Olga, die haar kleinzoontje gisteren in de middagzon de wisseling van de wacht bij 

het Leninmausoleum liet zien, wilde niets weten van de geruchten die gaan, dat 

het massieve marmeren gebouw met de mummie van de revolutieleider opgeruimd 

gaat worden. „We houden allemaal van opaatje Lenin, hè Sasja, zei ze tegen de 

kleuter van vier. „Zeg maar tegen de meneer hoeveel opaatje Lenin voor Rusland 

heeft gedaan, hoe hij gestreden heeft". Het jongetje verborg zijn gezicht in de rok-

ken van zijn oma, die net wilde uitleggen dat het een schande zou zijn de heilige 

Lenin, over wie haar kleinzoon zulke mooie liederen leert op de kleuterschool, te 

onteren, toen een man achter haar keihard in haar oor tetterde: „Ze hadden die 

smerige terrorist al veel eerder moeten opruimen".132 

 

In his reporting, Remarque did not set out to predict what Russia’s future would look like, 

but by depicting the atmosphere in Moscow, a lot becomes clear with respect to the hurdles 

Russia had to take before it could become a democratic state. One important issue was, as 

this anecdote shows, how Russians could come to terms with their past. Remarque did not 

reflect on his own opinions regarding the future in any of his articles, but his reports still 

paint a clear picture of the events in Russia at the time, and the expectations for the fu-

ture. 

 Like Remarque, Derk Sauer, focussed on the scenes he encountered in Moscow. His 

pieces tell the contemporary reader a lot about the mood in the capital and the new found 

freedom among the Russian people and we can thus assume that Sauer was reasonably 

optimistic about the future. However, like Remarque, Sauer was reluctant to speculate 

about the future. 

 

Conclusion 

In the days following the coup attempt, the events in the Soviet Union unfolded rapidly. 

As expected, the articles printed in the newspapers were a blend of reports on the events 

                                                           
132 ‘Moskou nam afscheid van zijn drie helden’, De Telegraaf, August 26, 1991. 



49 
 

as they happened and more analytic pieces by Dutch commentators and correspondents 

in Moscow. Not all of the pieces contained extensive prognoses since there were daily de-

velopments that deserved attention as well. 

Remarque and Sauer wrote about the aftermath of the coup and by doing so they 

paid attention to the obstacles and victories of ordinary Russians. Other correspondents, 

most notably Hubert Smeets and Hans Geleijnse, wrote more extensive analyses in which 

they explained their ideas about the future.  

  

The most striking conclusion that can be drawn from the research into the newspapers 

that were published over the weekend, is that many authors were more sceptical and re-

served than one would expect after the excitement of the days before. As mentioned in the 

previous chapter, most commentators were surprised by the popular uprising against the 

coup plotters and the armed vehicles they sent out on the streets of Moscow and Lenin-

grad. The rigid idea that the people in the Soviet Union were apathetic towards the polit-

ical situation in their country suddenly turned out to be a prepossessed caricature. In fact, 

the encounter with the willingness of Yeltsin and a lot of Russians to resist the coup, en-

sured a pleasant surprise and arguably caused the week to be the ‘historic’ event a lot of 

people in the West still remember. 

 It is thus rather remarkable that the commentators quickly grew sceptical. The two 

correspondents that best described their restraint, were Hans Geleijnse and Hubert 

Smeets. Both Geleijnse and Smeets had witnessed Yeltsin’s condemnation of the coup and 

the protests in the streets. They both had been impressed by the events, but during the 

weekend, they became increasingly pessimistic. And they were not the only ones. Com-

mentators like Paul Scheffer and Gerard Jacobs expressed their scepticism in elaborate 

articles 

 The concerns expressed by the commentators were based on two notions. Firstly, a 

couple of authors mentioned fact that Russians had little experience with the concept of 

democracy and explained that this could cause problems. They were well aware of Russia’s 

history and used this as an explanation for the idea that the people still had a long way to 

go. The idea that the newly acquired freedom for the Russians could be overwhelming, as 

described by journalist and writer Gerard Jacobs, was related to this notion.  

Secondly, The critics were sceptical towards Yeltsin’s manners and the way he 

maintained himself in the Russian Parliament. The Russian president increasingly began 

to resemble the autocratic leader they hoped Russia would resist. The clearest example of 

his inflexibility was his condemnation of Mikhail Gorbachev.  



50 
 

 

More than anything, the articles incorporated in this chapter tell the contemporary reader 

a lot about the background of the correspondents and commentators writing for the Dutch 

newspapers. All of them were born in the Netherlands of the 1950’s133 and had therefore 

not only been raised with the post-war appreciation of the parliamentary democracy, they 

had also witnessed the evolution of European integration which started with the estab-

lishment of the European Coal and Steel Community in 1951.134  

The fact that Yeltsin began to show authoritarian character traits, astounded the 

Dutch commentators and discouraged them. The way they subsequently wrote about their 

expectations thus tells the reader as much about their point of view as it does about Yelt-

sin, the Russian people and the future of Russia. Or, as Joep Leerssen and Manfred Beller 

wrote in their work Imagology: The Cultural Construction and Literary Representation of 

National Characters: ‘Valorizing the Other is, of course, nothing but a reflection of one’s 

own point of view’.135 

  

                                                           
133 Apart from Hans Geleijnse (1944), the commentators mentioned in this chapter: Gerard Jacobs (1953), 

Hubert Smeets (1956), Paul Scheffer (1954) and Derk Sauer (1952) were born in the 1950’s. 
134 This appreciation for the European Union was something Hubert Smeets mentioned in his interview con-

ducted for this thesis.  
135 Beller and Leerssen, Imagology, 5. 



51 
 

The bitter end 

 

When Mikhail Gorbachev returned to Moscow after the chaos of the coup attempt, he said 

he felt as though he had returned to a different world.136 His world had definitely changed 

in three days’ time, but the tumult in the Soviet Union had not been solved yet. During 

the Autumn of 1991, a number of important events took place which together laid the 

groundworks for the official dissolution of the USSR. In the end, it took four more months 

before the Soviet flag was lowered from the Kremlin. 

Between August and December, ten republics declared their independence. This 

process was far from flawless. On August 27, Boris Yeltsin affirmed that Russia would 

reserve the right to redraw its borders. With this statement, he immediately raised anger 

from Kazakhstan and Ukraine in particular, since these two republics housed the largest 

groups of Russians which Yeltsin ostensibly wanted to protect.137 

In order to keep the republics together, albeit loosely, Gorbachev tried to compose 

a new Union Treaty. This time, however, he had to take into account the demands of Yelt-

sin and another powerful figure: Leonid Kravchuk, the leader of Ukraine. While the 

Ukrainians had voted in favour of a renewed Union Treaty in March of 1991, six months 

later, 90 percent of the Ukrainian electorate voted in favour of complete independence. 

This was a setback for Gorbachev because he now had to settle for a model that looked 

more like that of the European Union.138  

On December 8, Yeltsin, Kravchuk and the leader of Belarus, Stanislav Shush-

kevich decided to form a Commonwealth of Independent States. This Commonwealth was 

to become the successor of the Soviet Union and by making this decision, the leaders dis-

qualified Gorbachev and his attempts at saving the Union. The Soviet leader eventually 

lost all control when it became clear that he had not been invited to the negotiations be-

tween several Soviet republics in the Kazakh capital Almaty. During these talks, the re-

publics that wanted to join the Commonwealth of Independent States declared that the 

Soviet Union would cease to exist by the end of the year. Gorbachev thus would be the 

president of a bloc that no longer existed.  

  

                                                           
136 Sixsmith, Moscow Coup, 159. 
137 Harmans, Staatsgreep in Moskou, 339. 
138 Brown, De opkomst en ondergang, 751. 



52 
 

Conclusion 

 

Findings 

When the news of the coup in the Soviet Union broke on Monday, August 19, it immedi-

ately became clear that the Dutch press was shocked by the fact that the Soviet president 

had likely been ousted. Mikhail Gorbachev was praised in every newspaper, without ex-

ceptions. Popular, in the Netherlands, were the leader’s foreign policy and innovative re-

forms. On Tuesday, when the initial feelings of shock and disturbance passed, and the 

chaos in Moscow worsened, the newspapers became more critical of Gorbachev. A new idea 

cropped up: the Soviet president knew how to deal with the leaders in the West and there-

fore became very popular, but in Russia he had abandoned his constituents. He was ‘the 

man of the Party’, not ‘the man of the people’. At the end of the week, Gorbachev was not 

portrayed as a bad guy. Most commentators simply felt sorry for the leader. He had become 

the victim of his own reforms. 

 The obvious bad guys, in August 1991, were the members of the Emergency Com-

mittee. Only a few Dutch commentators investigated the motives of the coup plotters. 

More often, the men were described as conservative communists and hardliners. This 

characterization meant that there was little eye for the existing problems in the Soviet 

Union, which in turn might have resulted in high expectations for the future. If the men 

operated on their own, rather than on behalf of a large part of the Russian population, the 

situation was understandable. Good versus evil, the people versus communism. 

The newspapers were full of praise for the people on the streets of Moscow and their 

willingness to stand up against the coup plotters. This fighting spirit was linked to a crav-

ing for democracy and further reforms. The Dutch critics were even more impressed since, 

for decades, the people had been depicted as apathetic and indifferent towards the political 

situation in the USSR. The idea that the Russians had ‘woken up’ was thus widespread 

on Wednesday and Thursday and various commentators described their high hopes for the 

future. A few commentators remained sceptical. They pointed to the lack of a democratic 

tradition in Russia and claimed that the sudden freedom might cripple the Russian popu-

lation. 

This population was led by the man of the hour: Boris Yeltsin. The newspapers 

reproduced an image of Yeltsin that he had previously presented of himself in his autobi-

ography. This image, that of a stubborn and fearless leader, was subsequently over-col-

oured as the situation in Moscow became more frightening on Monday and Tuesday even-

ing. In Yeltsin, the commentators saw the long-awaited opposition leader that the Russian 



53 
 

people needed. And he not only embodied the resistance against the Soviet status quo, 

importantly, the fact that there finally was an opposition leader, also indicated that Russia 

was taking the first steps towards becoming a real democracy. The tables turned when, 

after the coup, Yeltsin remained inflexible and crude. While, at first, it seemed a positive 

point that Yeltsin was the counterpart of the decent apparatchik Gorbachev, this was not 

seen as a positive trait once Gorbachev returned in Moscow.  

 

The newspapers  

The central question of this research was: What image was created in the Dutch press of 

the coup attempt in the Soviet Union in August 1991? The eight newspapers that were 

examined for this thesis were different in terms of their theological backgrounds, reader-

ship numbers and distribution areas, but viewed as a group, a number of things can be 

said about the coverage of the August Coup. 

 The first conclusion to be drawn on the basis of the research, is that the newspapers 

mainly focused on the situation in the RSFSR and limited to the large cities: Moscow and, 

to a lesser extent, Leningrad. This, due to the fact that the Dutch correspondents mainly 

resided in these cities. What Russians in Samara, Novosibirsk or Vladivostok thought 

about Mikhail Gorbachev, Boris Yeltsin, or the Emergency Committee, hardly came to 

light. There were some interesting exceptions, however. The writer Gerard Jacobs, for ex-

ample, travelled around Siberia in 1991 and wrote about his findings in De Volkskrant. 

His story painted a distinctly gloomier and more negative image of, in particular, the Rus-

sian population and their possible democratic future. 

 The fact that the news was primarily gathered in the big cities, had a clear effect 

on the depiction of the coup attempt. The image became largely one-sided which must have 

made it difficult for the Dutch readers to put the events into perspective. It was impossible 

to ascertain how many Russians supported Yeltsin, how many people condemned Gorba-

chev or who opposed the coup. 

 

Secondly, most stories of the correspondents focussed on the ‘here and now’: they described 

what they saw, who they encountered and what they thought of the situation in the Soviet 

Union in August, 1991. This gave their readers a rather narrow view of the events. They 

looked at the situation through the eyes of the correspondent, but most of these journalists 

were apprehensive about looking at the coup from ‘bird’s-eye view’. They rarely stepped 

back to look at the situation from a more distant perspective.  



54 
 

Two remarkable exceptions were the correspondents Hubert Smeets and Hans Geleijnse. 

Smeets and Geleijnse wrote longer opinion pieces in which they considered the Soviet Un-

ions’ past and future, it’s leadership, it’s inhabitants and it’s outskirts. And by doing so, 

they told the readers more about the situation during the crisis in August 1991 than most 

other correspondents did.  

Their different form of reporting seemingly had to do with the fact that they were 

offered more room in the newspapers to expand on their findings and expectations. NRC 

Handelsblad published more pieces on the August Coup in general, and according to 

Smeets, there was a lot of demand for his reporting.139 In the case of Geleijnse, he ex-

plained that GPD was not a newspaper so there was no precise limit to what he could send 

the news agency: 

 

Omdat we geen krant waren, was er (niet tot vreugde van de aangesloten kranten 

vaak) ook geen fysieke beperking in de zin van, je verhaal mag niet langer zijn dan 

zoveel woorden, want meer ruimte hebben we niet. En zoals je hebt gemerkt, ik 

was en ben een langschrijver. Afgezien van schrijfstijl vond ik ook dat er nuances 

moesten worden weergegeven en dat eist vaak meer ruimte.140 

 

The exceptional articles by Smeets and Geleijnse were the results of their personal 

knowledge and experiences, their personal belief that nuance needed to be incorporated in 

their writing as well as the room given by their employers.  

Apart from the correspondents on the spot, a number of different experts and pun-

dits were asked for their opinions as well. These critics, because they had different back-

grounds, expanded the image that was created by the newspapers. Furthermore, many 

newspapers took an effort in finding sources from the Soviet Union, like Lithuanian es-

sayist Felix Kaplan or Russian writer Aleksandr Zinovyev, to record their ideas about the 

coup. The fact that even the Russian artist ‘clown Popov’ was asked for his opinion by NRC 

Handelsblad141 indicates that the Dutch editors wanted to prevent a one-sided image being 

outlined in their newspapers. The contemporary reader will conclude that the Dutch news-

papers anticipated a lot of interest from the Dutch population. 

 

 

 

                                                           
139 Hubert Smeets explained in the interview conducted for this thesis, that there was a high demand for his 

stories. 
140 An answer Hans Geleijnse send as part of an interview conducted via email in light of this thesis.  
141 ‘Clown Popov: Als burger ben ik heel bedroefd’, NRC Handelsblad, August 20, 1991. 



55 
 

Imagology 

If one looks at the reporting on the August Coup through the lens of imagology, it becomes 

clear that the readership was treated to reports that differed from the commentaries that 

had been published for decades.  

The August 1991 articles, informed the public that the times in the Soviet Union 

had changed enormously over the previous years. A transformation that was attributed to 

the efforts of Gorbachev. The reforms had cleared the way for Yeltsin, a born opposition 

leader who, more than any Russian leader had done before, supported the cause of the 

Russian people. And according to the newspapers these people were, often literally, ready 

to fight for democracy. The developments in Moscow apparently impressed the Dutch crit-

ics, since these changes clearly altered the age-old characterization of the Soviet Union, 

it’s leadership and the Russian people.  

    An example is the widely described transformation of the Russians from an apa-

thetic population into a dedicated and vigilant crowd. This new image of the Russians was 

so extraordinary, that it instilled in many commentators a hope for a positive and demo-

cratic future. Imagologically speaking, the Russians had transformed into a version of 

themselves that the people in the Netherlands recognized and appreciated. They were no 

longer foreign and strange, but instead started to mirror Western values and accomplish-

ments.  

 The interviews conducted with Smeets and Geleijnse underscored the fact that the 

background of the journalists involved played an important role in refining the optimism 

that prevailed after the coup faltered. The writers used their own convictions and experi-

ences to warn the reader about Yeltsin, Russia’s future and its relations with the other 

republics. It indicates that, even though the pre-existing ideas about the Soviet Union and 

its inhabitants caused high expectations after the failure of the coup, scepticism and worry 

were never absent. 

 

Historiography 

Two different works formed the historiographic cornerstones of this thesis. First was the 

article written by the Dutch slavist John Löwenhardt: ‘Vermoedens zijn goedkoop maar 

ijdel’.142  In the article, Löwenhardt researched the Dutch press coverage of the death of 

Joseph Stalin in 1953 and the deposition of Khrushchev in 1964. Through this research, 

Löwenhardt answered the question: did the Dutch journalists express any long-term vi-

sions on the domestic and foreign policy of the Kremlin and the development of Soviet 

                                                           
142 Löwenhardt, ‘Vermoedens zijn goedkoop maar ijdel’, in: Rusland in Nederlandse ogen (1986). 



56 
 

society? Löwenhardt concluded that in 1953 and 1964 Dutch authors hardly thought about 

the future of the Soviet Union and he attributed this to a lack of knowledge among Dutch 

journalists and a certain disinterest among the Dutch public. 

 It is safe to say that, hardly four decades later, the situation among the Dutch jour-

nalists as well as the Dutch public had changed completely. The amount of written content 

about the coup attempt in 1991 was very high and indicated that the newspapers counted 

on the engagement of their readers. The disinterest Löwenhardt describes had been re-

placed by empathy and attraction, partly because the media continued to develop. In 1991, 

for example, the events could easily be followed on television. And also, glasnost had en-

sured that much more information was available to present to the Dutch public. This avail-

ability had thus sparked interest in the events in the Soviet Union in 1991. 

 On top of that, most Dutch journalists were very knowledgeable and knew a lot 

about Russian- and Soviet history and the political circumstances in the USSR. Not all 

journalists expressed  long-term visions, but the ones that did, did so in a well-informed 

way.  

 

The second cornerstone was written by the American historian David Foglesong. In his 

book, titled: The American Mission and the “Evil Empire”, Foglesong described the Amer-

ican coverage of the August Coup. He concluded that in 1991, two central misconceptions 

erupted in the public debate in the United States. Firstly, there was a belief among Amer-

ican journalists and politicians that a popular revolution had broken out, in favour of de-

mocracy and a market economy. Secondly, Foglesong stated that in 1991, commentators 

tended to exaggerate the Russian enthusiasm for America and American values. 

 These two misconceptions can be discerned in the Dutch press as well, albeit in a 

watered down form. The fact that many of the journalists and columnists had been living 

in the West, certainly influenced their opinions and expectations, but the Dutch press was 

a lot more nuanced and left room for different sources and stories.   

Altogether, the works written by Löwenhardt and Foglesong undoubtedly show 

that the Dutch newspapers did everything they could, during the August Coup in 1991, to 

inform their readers as well as possible. Many different commentators were asked for their 

opinions, the correspondents in Moscow got a lot of room for their reports and the curiosity 

was omnipresent. If there is anything the contemporary reader can learn from this re-

search, it is that knowledge is the press’ most important weapon in times of crisis. 

  



57 
 

Bibliography 

 

 

Books  

Beller, M. and J. Leerssen, Imagology: The Cultural Construction and Literary Represen-

tation of National Characters: a Critical Survey (2007). 

 

Brown, A., De opkomst en ondergang van het Communisme (2009). 

 

Brown, A., The Gorbachev factor (New York 1996). 

 

Chernetsky, V., ‘Nationalism’ in T. Smorodinskaya, K. Evans-Romaine and H. Goscilo 

(eds.),  Encyclopedia of Contemporary Russian Culture (2007). 

 

Dunk, T. von der, Rusland & Europa: Over de betekenis van oude culturele scheidslijnen 

(2003). 

 

Feifer, G., Russians: The people behind the power (2015). 

 

Foglesong, D. S., The American Mission and the “Evil Empire” (2007). 

 

Gorbachev, M., Memoirs (1996). 

 

Harmans, G. M. L. (ed.), Staatsgreep in Moskou: Het begin van het einde van de Sovjet-

unie (1991). 

 

Hesli, V. L., and J. Krueger, ‘Gorbachev, Mikhail Sergeevich’, in T. Smorodinskaya, K. 

Evans-Romaine and H. Goscilo (eds.), Encyclopedia of Contemporary Russian Culture 

(2007). 

 

Judt, T., Postwar: A History of Europe since 1945 (2005). 

 

Löwenhardt, J., ‘Vermoedens zijn goedkoop maar ijdel’, in: J. Driessen, M. Jansen, W. 

Roobol (eds.) Rusland in Nederlandse ogen (1986). 

 

Michielsen, D., Moscow Times: Het Russische avontuur van Derk Sauer en Ellen Verbeek 

(2013). 

 

Remnick, D., Lenin’s Tomb: The Last Days of the Soviet Empire (1993). 

 

Sixsmith, M., Moscow Coup: The Death of the Soviet System (1991). 

 

Taubman, W., Gorbachev: His Life and Times (2017). 

 

 

 

Articles  

Aron, L., ‘Everything You Think You Know About the Collapse of the Soviet Union Is 

Wrong’, Foreign Policy (2011). 

 

Knight, A., ‘The KGB, Perestroika, and the Collapse of the Soviet Union’, Journal of 

Cold War Studies (2003). 



58 
 

 

Kushen, R., ‘Conflict in the Soviet Union: Black January in Azerbaidzhan’, Human 

Rights Watch (1991).  

 

Matthee, H., ‘A Breakdown of Civil-Military Relations: The Soviet Coup of 1991’, Scien-

tia Militaria, South African Journal of Military Studies, 29 (1999). 

 

Robinson, N., ‘Gorbachev and the Place of the Party in Soviet Reform, 1985-91’, Soviet 

Studies (1992). 

 

 

 

Internet 

 

Chernyaev, A., ‘Three Days in Foros’, Foreign Policy, 20-06-2011, foreignpolicy.com (June 

2018). 

 

My Perestroika, imdb.com (June 2018). 

 

 

 


