
 

 

 

 

 

The British Printed Press and its Impact on the Quality Debate in the 1975 Common Market 

Referendum Campaign 

17/06/2019 

 

 

 

Laurence D. van Ingen S1783521 

Bachelor Thesis 

Supervisor: E. van Reuler 

 

 

Word count: 9572 

 

 

 

 



2 
 

Contents  

 

1. Introduction……………………………………………………………………………………...… 3 

2. Literature Review………………………………………………………………………………….. 4 

 2.1. European Referendums in a British Context………………………..…………………….. 4 

 2.2. The Role of the Media……………………………………………….…………………… 6 

 2.3. The Newspapers’ Role in a Referendum Debate……………………………………….… 7 

3. Research Outline………………………………………………………………………………….... 8 

 3.1. Theoretical Expectations……………………………..…………………………………... 8 

 3.2. Conceptualisation……………………………………..………………………………..… 9 

 3.3. Operationalisation……………………………….……..……………………………..… 10 

 3.4. Data Selection………………………………………….……………………………...… 12 

4. Results…………………………………………………………………………………………...… 13 

 4.1. Quantity of Debate……………………………..………………………………………... 13 

 4.2. Balance of Debate…………………………….……………………………………….… 14 

 4.3. Quality of Reason-Giving in Debate………...………………………………………...… 14 

  4.3.1. Guardian………………………..…………………………………………..… 15 

  4.3.2. Daily Express………………….……………………………………………… 16 

  4.3.3. Daily Mirror…………………..…………………………………………….… 17 

 4.4. Analysis……………………………………………………………………………….… 19 

5. Conclusion and Discussion……………………………………………………………………..… 21 

References List…………………………………………………………………………………….… 24 

A. Primary Literature (Newspaper Articles)…..…………………………………………...… 24 

B. Secondary Literature……………...…………………………………………………….… 25 

APPENDIX A: ARTICLES………………………………………………………………………… 28 

APPENDIX B: TABLES………………………………………………………………………….… 32 



3 
 

The media’s performance within its democratic function of providing information and 

contributing to the debate within a referendum campaign has been heavily scrutinised in the last few 

years. Especially since the 2016 Brexit referendum, the UK printed press has been under fire. This 

thesis analyses the British newspapers’ performance in the campaign of the 1975 Common Market 

referendum; the first-ever national referendum in the UK. Building on the earlier works of Pilon (2009) 

and Renwick and Lamb (2013), this thesis researches the notion of ‘debate quality’ and the general 

performance of the press in the context of the Common Market referendum. By means of an in-depth 

content analysis of three leading British newspapers, this thesis concludes that the newspapers’ 

coverage in 1975 could be described as balanced, plentiful and of a high reason-giving quality. 

 

1. Introduction  

In a historic referendum 23 June 2016, the British people voted to leave the European Union. The 

consequences and implications of the referendum’s result have dominated news headlines ever since. 

The underlying reasons for why the ‘Leave’ campaign won, have also been subject to scholarly debate 

and research. A substantial part of this research has been about the role of the media around ‘Brexit’. 

Especially the role of the mass appeal papers (more commonly known as ‘tabloids’) has been 

scrutinised. Steven Barnett, Professor of Communications at University of Westminster, writes about 

in what way the ‘mainstream media failed democracy’ in a response to the results of the 2016 

referendum, published just a few weeks after it was clear that Britain voted for Brexit. He is critical of 

their role in providing information on the referendum in particular:  

In 2016 our mainstream media failed spectacularly. Led, inevitably, by the viscerally anti-EU 

 Mail, Sun, Express and Telegraph papers, most of our national press indulged in little more 

 than a catalogue of distortions, half-truths and outright lies: a ferocious propaganda campaign 

 in which facts and sober analysis were sacrificed to the ideologically driven objectives of 

 editors and their proprietors (Jackson, Thorsen & Wring, 2016, p. 47). 

The numbers also tell us most newspapers favoured the ‘Leave’ campaign in 2016. Loughbourough 

University’s report on the news coverage around the 2016 referendum show that in newspaper coverage, 

57% of articles advocated leaving the EU (Deacon et al., 2016). If this number is weighted by circulation 

of newspapers (as the more popular newspapers will be read by more people), no less than 80,5% of 

articles were in favour of Leave. The report also finds that most newspapers that support EU-withdrawal 

primarily appeal to arguments based on ‘matters concerning political standards and/or corruption in the 

EU’. Khabaz (2018) also points out the ‘significant’ support from the British press towards leaving the 

EU. 



4 
 

What often seems to be forgotten, however, is the fact that the 2016 referendum was not the first of its 

kind. On 5 June 1975, the British people went to the polls for the first-ever country-wide referendum in 

the UK. They opted for continued membership of the European Communities (the EU’s precursor). The 

margin was large; the people that voted for ‘Remain’ outnumbered the ‘Leave’ voters two to one (King, 

1977, p. 130). 

These two referendums are of course different in many respects, besides the fact that they are more than 

forty years apart. Still, it demonstrates that the question of leaving or remaining in the EU (or the EC) 

has remained relevant and is still on the political agenda in Britain. This makes one wonder about the 

similarities between these referendums. This thesis will look at the role of the media in this respect. If 

they ‘failed us’ in 2016, how could their role in 1975 be best described? Were they sufficiently able – 

or least better able than in 2016 – to contribute to a quality debate in the referendum campaign? This 

research will add to the current debate around the media’s role in democracies and address these 

questions above.  

After giving an overview of the literature revolving around this topic and setting down the theoretical 

expectation that emerges from this literature, this thesis will lay down the research outline. Following 

Renwick and Lamb (2013) this text will work on the concept of ‘debate quality’. The research will 

consist of a content analysis of three leading British newspapers and their coverage of the referendum 

campaign. This, combined with the already existing literature on the Common Market referendum, will 

get to a conclusion on how the role of the British printed media can be described in 1975. Lastly, this 

thesis will make implications for further research in the field. 

 

2. Literature Review  

This literature review will analyse the existing literature on the topic of this thesis: the British 

referendum on membership of the Common Market in 1975, the role of the media in this context in 

general and the printed press in particular. This thesis is explicitly not trying to formulate an explanation 

as to why the 1975 referendum resulted in a big win by the pro-European camp; it aims to delve deeper 

into the role and position of ‘Fleet Street’ – the centre of the British printed press until the twentieth 

century – around the referendum campaign (‘Fleet Street: A brief history in headlines and pictures’, 

2016). 

2.1. European Referendums in a British Context 

A lot has been written on referendums in a European context in general. The book of Mendez, Mendez 

and Triga (2014) is relevant in this respect. Dealing with the concept of EU referendums, it creates a 

comparative account of this occurrence. Of special relevance are chapters 1 and 3, developing a 



5 
 

conceptual framework and describing the political dynamics around European referendums, 

respectively. Atikcan’s book ‘Framing the European Union’ (2015a) deals with the idea of referendums 

in the EU and describes the ‘referendum conundrum’. It creates a detailed historic account of the notion 

of referendums in the context of European integration and serves as a solid introduction of this 

phenomenon – also in the case of the United Kingdom. Another work of Atikcan (2015b) deals with 

the idea of ‘double referendums’ and why a second referendum might be won by the opposite side. 

Atikcan asserts that campaigners learn from past mistakes, which could result in a different outcome. 

However interesting this finding is, treating the 1975 and 2016 referendums as paired is of course a step 

too far. Thomas and Hug (2002) analyse several referendums and their relationship with the support for 

European integration. This article states that the ‘possibility of referendums may increase citizen 

support for European integration’ (p. 606). This is noteworthy, as the 1975 Common Market referendum 

is one of the very first in a long list of referendums held on European integration (Atikcan, 2015a, pp. 

2-3). Yet, it has failed to completely settle the question on whether the United Kingdom should remain 

in Europe or not. 

The literature mentioned above thus gives us some idea about the notion of (EU) referendums and the 

reasons why they are held. Also, historical accounts of the 1975 referendum are available. Plenty of 

literature is available on this first-ever UK-wide referendum, for both general knowledge of the 

referendum and detailed accounts on the role of the media. King’s book (1977) is about the referendum 

as a whole, also accurately describing the political situation in Britain around the decision to go to the 

polls on this salient matter. In this way, it proves a quality source for background information on British 

politics and the larger story of the Common Market referendum. A more recent work is Saunders (2018) 

– a narrative of British attitudes to Europe and European integration in the 1970s – dealing with the 

1973 accession of the UK into the EC and the 1975 referendum. Especially interesting is Saunders’ 

contribution to describing the time period directly preceding the referendum (the renegotiated terms for 

British EC membership, for example), as well as his overview of the campaign itself and the campaign 

strategies by both camps. Wellings also writes about European attitudes towards ‘Brussels’ since the 

seventies, and identifies an emergence of euroscepticism (which he regards as a form of ‘English 

nationalism’) since EC accession in 1973 (2010). These accounts are mainly historical and do not 

provide much more than a general context for this thesis.   

Butler and Kitzinger’s account is one of the most acknowledged books on the 1975 referendum (1976). 

The role of the printed press in the referendum campaign is accurately described by Colin Seymour-

Ure, a renowned writer on the media’s role in politics. Seymour-Ure’s chapter concerns the printed 

press’ performance in particular, and is highly interesting (1976, pp. 214-245). Jowell and Hoinville’s 

book (1976) about public opinion in Britain towards the EEC between 1961-1975 also gives attention 

to the media and its role within the referendum campaign. Dipak Nandy´s contribution to their work 



6 
 

also specifically deals with ‘the media and the messages’ and what he calls the ‘obsessive desire for 

balance’ from the newspapers (1976, pp. 77-91). Rather than merely historically describing the turn of 

events, these last two works actually go one step further and include the media’s role in their research.  

2.2. The Role of the Media  

The media’s role in agenda-setting and elections (and referendums) in abstract terms – as well as in 

more concrete terms in relation to 1975 and 2016 – is important. McCombs and Shaw (1972) already 

stress the importance of the agenda-setting role of the mass media and its power to frame what we read. 

Therefore, the media’s role in providing information should not be underestimated. 

As can be expected, the 2016 referendum has seen a lot of attention in the media as well as in scientific 

research. In this light, the ‘EU Referendum Analysis 2016: Media, Voters and the Campaign’, which 

was published shortly after the referendum, is relevant (Jackson et al, 2016). It consists of 79 short 

responses to the referendum outcome by different scholars on particular topics. Firmstone’s  

contribution to this publication about the British newspapers and their role, notes that the papers that 

advocated leaving the European Union were more vocal in this support than their pro-European 

counterparts (p. 36). Another contribution, by Daddow, discusses the role of British newspapers around 

the 2016 referendum (p. 50). Daddow states that the printed press has had a considerable influence in 

the referendum debate, and the coverage of most (tabloid) newspapers  is attributed the appropriate 

name of ‘EU-bashing’.  

Furthermore, a substantial part of the literature is about the campaign around the 2016 referendum and 

‘the media’. Buckledee (2018) writes about the emotional campaign discourse that made the ‘Leave’ 

camp win the 2016 referendum. Usherwood and Wright (2017) also talk about the 2016 referendum in 

general, and analyse the social media strategies of the three strongest campaigning groups in particular.  

Another work is Khabaz (2018), analysing the UK printed press, their positions and way of framing in 

the 2016 Brexit referendum. These works are all critical of the British media’s role in contributing to a 

debate in 2016, and raises questions about how the case of the 1975 referendum compares to this.    

That role in contributing to the referendum debate is the main subject of this thesis. An influential work 

in this regard is Pilon, who connects the role of the media to the idea of deliberative democracy and 

states that ‘the results tend to confirm previous negative assessments of [the] media’s deliberative 

performance in referendum contexts’ (2009, p. 2). In this work, Pilon investigates the media as a 

deliberative space in the context of the 2007 electoral reform referendum in Ontario, Canada. ‘It should 

be underlined that the relevant academic literature on both media and referendums does not paint a 

promising portrait of the media’s deliberative potential’ (Pilon, 2009, p. 5). Another Canadian case 

study – on the 1995 Quebec independence referendum – looks at the relationship between mainstream 



7 
 

and ethnic newspapers, by analysing editorials published by these papers  (Bright, Coburn, Faye & 

Gafijczuk, 1999).  

Taking Pilon as an inspiration and building on his findings, Renwick and Lamb (2013) also write about 

the media’s role in the debate quality around a referendum. Their work concerns the 2011 UK 

referendum on changing the electoral system from a ‘first past the post’ system into alternative voting.  

The work of Daddow puts the British media’s position on Europe in perspective. Daddow’s article 

(2012), which analyses the media’s role in European integration from 1973 to this decade and identifies 

the changing position of British media from a ‘permissive consensus to [a] destructive dissent’, fits into 

the picture painted above. He describes the movement from a media that is largely benevolent towards 

Europe, into an outright eurosceptic press. Daddow also notes the role of media magnate Rupert 

Murdoch and his influence (the ‘Murdoch-effect’).  

Gliddon (2017) writes about the role of the 1975 Wilson government in the referendum and the ‘battle 

for public opinion’. Gliddon finds that the government in question experienced difficulties in controlling 

events and had a difficult relationship with the mass media. The governments’ relationship with the 

press was particularly strained.   

2.3. The Newspapers’ Role in a Referendum Debate  

Judging from the existing literature, there is reason to not have high expectations about the printed press 

fulfilling its role in providing information in a referendum context in more recent times. This raises the 

question whether this was also the case in 1975. One should keep in mind that the 1975 referendum was 

the first UK-wide referendum ever (after a 1973 Northern-Ireland referendum). Besides, the UK had 

just had two general elections, and was thus facing its third electoral campaign within a year. This 

resulted in a sense of ‘battle fatigue’ and tempted the press to treat the referendum as a third general 

election (Nandy, 1976, p. 78). Jenkins and Mendelsohn’s chapter (2001) adds to this and writes about 

the news media in referendum campaigns. Their contribution is highly critical of their role: the media, 

they state, ‘does not contribute to informed debate!’ (p. 217). The chapter then ascertains that elections 

and referendums have fundamental differences, and require different kinds of news coverage. 

Moreover, ‘voters may in fact need more information during a referendum campaign than during an 

election’ (p. 218). Analysis of the 1995 Quebec referendum finds that the media actually fail to take up 

this responsibility, and treat referendums in a similar way to a general election campaign.  

This, combined with a low level of knowledge about the European Communities and the Common 

Market from the general public – a poll in 1975 suggested than less than half of Britons knew what the 

abbreviation ‘EEC’ stood for (Davies, 1975) – leads to ‘a void’ between what voters know and what 

they perhaps should know in order to make an informed choice in the referendum. As Nandy puts it: 



8 
 

‘there was, in short, a felt absence of information and debate, and the mass media did nothing to fill the 

void left by the major political parties’ (Nandy, 1976, p. 78).  

That statement is, however, not supported by substantial evidence. Research in this area so far has 

focused on the tone of the media, not on the mass newspapers’ role creating a debate in particular. This 

makes one wonder about the role of British newspapers in creating a quality debate in the referendum 

context, in 1975. Conducting this research possesses historical as well as scientific relevance, as a more 

complete view of the role of the UK media in 1975 could tell us more about the media’s capability of 

acting in a referendum context (also keeping in mind more recent referendums). This thesis will 

examine if – and in what way – the British printed press contributed to a quality debate around the 

referendum campaign, keeping in mind the apparent failure in this respect in more recent referendums, 

most notably in 2016. In order to research these alternative strains of thought, the following research 

question will be addressed in this thesis:  

In what way did the British printed press contribute to a quality debate during the campaign 

 of the 1975 Common Market referendum?  

 

3. Research Outline 

3.1. Theoretical Expectations  

Relevant studies concerning the role of the media in creating a quality debate will be discussed below. 

Hereafter, this thesis will work towards creating a theoretical framework, including conflicting 

expectations. 

The earlier notion of deliberative theory in democracy, is well defined in a media context in the work 

of Pilon (2009). This would give us reason to assume that – as we have seen to be the case more often 

– the printed press was not adequately creating a quality debate in the 1975 referendum campaign, but 

rather made a biased case, built on misconceptions and lies (take another look at the citation from 

Barnett earlier in the introduction). The comparable studies mentioned above would support this claim. 

On the other hand, there is evidence pointing into a different direction. Pilon (2009) does not take into 

account the Common Market referendum in his work. One should keep in mind that the media treated 

the 1975 referendum with a fair amount of balance, both in the printed press and in broadcasting, as 

Nandy’s chapter – already quoted before – claimed (Nandy, 1976, pp. 84-86). Moreover, Daddow’s 

article would give us the idea that the media in 1975 could be described as a ‘permissive consensus’ in 

its position towards Europe and the Common Market. Daddow also notes that the printed press had at 

that time been largely unaffected by the ‘Murdoch-effect’, entailing that Fleet Street’s performance 

might have been of higher quality. These findings result in rather different expectations: that the printed 



9 
 

press was, to a degree, successful in creating a quality debate around the referendum (or at least more 

successful than in recent times). Judging from the literature, this explanation would seem more 

convincing compared to the earlier formulated expectation mentioned above: as most literature states 

that the British media landscape was largely sympathetic towards European integration. But does the 

world of the British printed press in 1975 actually fit better in this picture?  

3.2. Conceptualisation  

The idea of ‘debate quality’ itself is rather vague and unsatisfying. This requires clarification on its 

exact definition. The notion of debate quality has barely been researched in the context of a referendum 

campaign. One of the more recent works – and the only relevant concrete conceptualisation of debate 

quality in an election or referendum context to date – is Renwick and Lamb (2013). They state that 

studies on media coverage in referendum campaigns can be divided into two categories: the first focuses 

on the impact the media has on the result of the referendum, the second category analyses the 

referendum debate quality (Renwick and Lamb, 2013, p. 294).  

One could easily see that this thesis falls into the latter category. In their article, Renwick and Lamb 

state that the quality of the debate focuses on three elements: the quantity of debate, the balance of 

debate, and the quality of reason-giving in the debate. The first of these – the quantity of debate – 

revolves around the extent of media coverage: how often did the various media outlets report on the 

campaign and debate of the referendum? Secondly, the balance of debate. This is about the balance 

between the two camps in a referendum campaign and how the media remained neutral. Did one side 

receive considerably more attention, or was the coverage balanced? Thirdly, the quality of reason-

giving in the debate. This concerns the argumentative quality of the reasons given to support a certain 

side in the debate: do they proceed from good judgment and prudence?. These three factors will 

determine the quality of the debate (2013, p. 295). This approach is similar to the earlier mentioned 

work of Pilon (2009). Pilon initially developed this method, while keeping his research predominantly 

quantitative when analysing the entire landscape of the printed press in the 2007 Ontario electoral 

reform referendum. This thesis will focus more on a detailed research of a selection of newspapers, for 

which Renwick and Lamb’s approach is more suitable. Similar to this thesis, their approach entails an 

in-depth study of newspaper coverage under the Levels of Justification analysis (see Methodology), 

rather than a more general overview of the campaign (which Pilon provides). 

The first two of these elements mentioned above have already been briefly explored by Nandy’s 

‘obsessive desire for balance’ (1976, pp. 84-86) and Seymour-Ure (1976, pp. 214-245). Seymour-Ure 

quantitively analyses the balance between the two sides of the argument in newspaper coverage (pp. 

221-228). His numbers and tables show the amount of coverage for each national newspaper, as well 

as the balance between ‘pro-EEC’ and ‘anti-EEC’ coverage. This contribution is relevant, but it does 



10 
 

not do much to comment on the overall contribution of the press to the referendum debate quality. For 

a more complete picture of that concept, all three elements set by Renwick and Lamb (2013) need to be 

taken into account. Therefore, the notion of ‘the quality of reason-giving in the debate’ needs to be 

addressed (which has not been done before). Together with the other elements, this thesis will create a 

comprehensive account of debate quality in the 1975 Common Market referendum campaign, and add 

to the existing debates on the ability of the media and printed press in contributing to such a debate. 

More on the exact operationalisation used in this thesis is found in the next section. 

3.3. Operationalisation   

As mentioned above, the terms ‘quantity of debate’ and ‘the balance of debate’ have already been 

touched upon by Seymour-Ure (1976, pp. 214-245) and Nandy (1976, pp. 77-91), respectively. 

However, these accounts are completely separate and lack a deeper interpretation. This thesis will 

provide this analysis, also linking the two elements to each other, before proceeding onto the third 

element: the quality of reason-giving in the debate. This thesis will not redo the work of Seymour-Ure 

and Nandy, but place their findings more in connection with the concepts of quality of reason-giving 

and debate quality in the context of the 1975 referendum.  

Renwick and Lamb’s approach to measuring the quality of reason-giving is twofold: by analysing both 

the structure and content of the newspaper coverage. The first is done under the so-called ‘Discourse 

Quality Index’ (DQI). Renwick and Lamb write the following on DQI: 

 The DQI distinguishes four ‘levels of justification’ for claims: cases in which claims are made 

 with no justification at all; cases in which ‘a reason Y is given why X should or should not be 

 done, but no linkage is made between X and Y’; cases in which a single such linkage is made 

 in the course of a speech; and cases in which multiple linkages are made through the 

 speech (Renwick and Lamb, 2013, p. 295).  

Renwick and Lamb’s approach looks at (individual) claims and statements, so therefore there is no 

difference between the last two categories above (as the text as a whole is not analysed).  A certain text 

or article could thus include several relevant statements, all of which will naturally be included in the 

research. Statements within the same article only count as separate statements when they are clearly 

distinct: they are either on a different aspect of the argument, or are made by different people. For each 

of these statements, the level of justification (LoJ) will be distinguished. This thesis also follows 

Renwick and Lamb (2013) and Pilon (2009), in identifying two kinds of linkage; linkage based on 

evidence and linkage based on logic.  

The difference between these two types of linkage could be best described by the following example. 

When Statement X defends Common Market membership by referring to increasing trade flows 



11 
 

between continental Europe and the United Kingdom, and backs this up with numbers, this statement 

is classified as based on evidence. Fictional statement Y, on the other hand, speaks against Common 

Market membership because of the purported ‘loss of sovereignty’. This claim is rather based on logic.  

The quality of reason-giving will thus be analysed on the basis of (individual) claims made in the 

newspapers on the benefits or disadvantages of EC membership and/or the reasons given for voting 

either in favour or against continued membership. These claims will then be divided into the four 

categories specified above: no justification at all (1), a reason, but no linkage between X and Y (2), a 

linkage based on evidence (3) and a linkage based on logic (4). All the individual claims will also be 

divided between claims in favour of or against membership (‘Pro’ and ‘Con’). 

For Renwick and Lamb, the second part of quality of reason-giving in the debate (content of the 

coverage) is measured through the ‘content of justification’: whether the claims made in newspaper 

articles are accurate and according to the facts, or not (2013, p. 295). However, in the case of measuring 

accuracy, Renwick and Lamb concede that it is not easy to exactly determine if a certain claim is right 

or wrong. Their article relies on a detailed political study on the arguments of the referendum debate 

for making this judgment call (Renwick, 2011). A source of similar nature is hard to find for the 1975 

Common Market referendum.  

Besides, in order to copy the approach above, a detailed historical study would have to be conducted – 

aimed at getting all the facts about the Common Market, its advantages and its disadvantages – in order 

to be able to judge all the statements in newspaper articles on accuracy. That is far beyond the limits of 

this thesis. If this thesis would involve such a factchecking analysis – without that detailed historical 

study – there is a large risk of error.     

What should also be noted, is that the notion of ‘evidence’ is tough to define. Renwick and Lamb also 

write about the influence of ‘misleading statements’: statements which are true, but show a selective or 

subjective representation of the facts (2013, pp. 302-303). Following Pilon, ‘the threshold for an article 

to be considered to contain evidence was actually quite low’ (2009, p. 21). The same approach will be 

used for this thesis. Renwick and Lamb go one step further in also checking whether a certain claim is 

true, but as has already been stated, that is beyond the scope of this thesis. Therefore, the quality of 

reason-giving will be primarily determined by the Level of Justification (LoJ). 

After this qualitative content analysis, the concluding part of this thesis will take into account the three 

elements and answer the research question stated earlier. A discussion section will also make 

comparisons between the findings of this thesis on the newspaper’s contribution to the quality debate 

around the Common Market referendum of 1975 on the one hand, and the other existing literature on 

the media’s role in referendums in general on the other hand. 



12 
 

3.4. Data selection 

The time period selected for the newspaper analysis introduced above will be the same as the time 

period chosen by Seymour-Ure in Butler and Kitzinger (1976): from 9 May to 5 June – four weeks from 

polling day and the day of the referendum, respectively. This period marks the most important weeks 

in the campaign, after the referendum had been officially called in April. Within this period, the articles 

of leading British newspapers will be analysed. Ideally, all of the major British newspaper of the time 

(8, according to Seymour-Ure) would be analysed. Unfortunately, largely due to time constraints, in 

this thesis an in-depth analysis of three newspapers will be conducted during the time period mentioned 

above.   

This thesis wants to get the most complete picture possible. Balance in the newspaper selection is a vital  

precondition for achieving this. This choice is also based on Seymour-Ure’s chapter. In his conclusion, 

he states that the newspaper performance was ‘variable’, and identifies two groups: ‘the good’ and ‘the 

bad’ (Seymour-Ure, 1976, p. 245). The most prominent ones from these groups are the Guardian and 

the Daily Express, respectively. The Guardian is mostly known for its progressive ideas, and historically 

associated with the left of the political spectrum. The Daily Express, on the other hand, continuously 

supported the Conservatives for more than a century until the 2001 general election (Cozens, 2001).  

The third newspaper that will be analysed will be a tabloid newspaper, taking into account the diverse 

British printed media landscape. Pilon decided not to include tabloid newspapers in his work, stating 

that if the quality newspapers’ deliberative performance would be bad, the tabloids’ performance would 

probably be even worse (2009, p. 20). Taking into account the variety of different national newspapers 

in the UK, this thesis does analyse a tabloid. This is done for two main reasons. Firstly, most tabloids 

have switched sides between supporting progressive and conservative positions in elections, making 

them less-aligned with a specific political side. Secondly, tabloid newspapers are characterised by a 

different means of bringing the news to the people. This will provide a counterweight against the more 

‘quality newspapers’ such as the Daily Express, but most notably, the Guardian. Preferably, this thesis 

would have researched The Sun, Rupert Murdoch’s tabloid newspaper. Unfortunately, The Sun has not 

made its digital archives available. Because of this, the Daily Mirror, another tabloid newspaper, will 

be analysed. It should be noted that the Daily Mirror has most often backed Labour in election 

campaigns. As a result of the choice for these three newspapers, in terms of political alignment as well 

as editorial quality, the analysis conducted in the remainder of this thesis will be as representative for 

the British media landscape as possible.  

Hereafter, the three British newspapers specified above will be analysed. Their articles on the Common 

Market referendum will be acquired through online archives. The Guardian’s archive is available at the 

website ‘newspapers.com’, whereas the Daily Express’ can be researched at ‘ukpressonline.co.uk’. The 



13 
 

Daily Mirror, on the other hand, will be retrieved from the British Newspaper Archive, an online 

database consisting of most local and national newspapers published in the UK in the last centuries. 

Through this, the articles are easily accessible. This website does not have the Guardian’s or the Daily 

Expresses’ archives. Still, all three websites allow for direct searching in their databases, including the 

option to select a specific time period (May 9 – June 5 1975) and search for key terms.  

For the period May 1 to June 5, the search terms ‘referendum’ and ‘Common Market’ were used. Words 

such as ‘Europe’ were too broad and gave too many results, whereas ‘European Community’ or ‘EEC’ 

were only sparsely used. Both ‘referendum’ and Common Market’ had the best results, but some 

relevant articles only used either one of these words. In order to make this research as comprehensive 

as possible, it was decided to let these phrases complement each other. All results have been consulted, 

even though many of them were not relevant enough for this thesis and thus eventually left out of the 

analysis. 

Any advertisements, political cartoons or government-issued information on the referendum will not be 

part of this research. Only texts advocating either in favour or against (or at least adding to the debate) 

will be researched such as columns and editorials, but also articles with a more neutral position which 

report on claims made in the referendum debate. A list of articles can be seen in Appendix A.  

 

4. Results  

As previously mentioned, this thesis will first explain the concepts of quantity of debate and balance of 

debate for the 1975 Common Market referendum. This introduction will mainly serve to provide context 

for the second part of this chapter, which consists of the main findings of the conducted research and 

the analysis which directly follows these results.  

4.1. Quantity of Debate 

The British printed press paid considerable attention to the Common Market referendum in the months 

preceding the vote. As it was the first-ever national British referendum, it is interesting to assess in what 

way they reported on the campaign and how well-prepared they were. In terms of quantity, Fleet Street’s 

performance seems reasonable. Seymour-Ure writes about the printed press’ coverage. His tables 

collected all speeches, articles, photographs, cartoons, advertisements and so forth by all the leading 

British newspapers. He found that the Guardian reported the most on the referendum and the EEC (with 

a total number of 7,400 identified items of coverage). All individual newspapers show more than two 

thousand items, with the Daily Express and the Daily Mirror doing fairly well (3,572 and 3,535 

respectively) (Seymour-Ure, 1976, pp. 226-227).  



14 
 

These numbers need comparison and context, however. The UK has not known many national 

referendums since its first one in 1975, so comparing this data with relevant examples is not easy. 

Renwick and Lamb (2013) do juxtapose their findings to Seymour-Ure (1976), and see that in 1975, 18 

per cent of lead stories by the largest newspapers were on the referendum. In 2011, this number was 

only 5 per cent for the same newspapers. They therefore conclude that in the campaign of the Alternative 

Vote referendum, ‘the quantity of coverage was markedly lower, however, than at the time of the UK’s 

only previous nationwide referendum, in 1975’ (p. 303). This suggests that the 1975 printed press’ 

performance in this respect was better than in 2011.  

4.2. Balance of Debate 

The introduction of this thesis previously wrote about the large media bias in the newspapers towards 

the ‘Leave’ campaign in the 2016 Brexit referendum. This image stands in stark contrast with 1975: 

during this campaign, the UK printed press was mainly in favour of remaining in the (then still called) 

EC, or Common Market. Colin Seymour-Ure notes that ‘most papers, (…) had decided in favour of 

membership ten years ago and had not changed their views’ (Seymour-Ure, 1976, p. 214). Comparing 

to the numbers for the 2016 case mentioned above, 54% of press coverage can be regarded as pro-EC, 

with only 21% anti-EC. The remainder of press coverage can be considered neutral (1976, p. 224). 

Nandy also writes about what he calls an ‘obsessive desire for balance’: out of fear for being accused 

of bias towards either side of the debate, the media (the press as well as broadcasting) were cautious 

and thus created a large deal of balance in their coverage (Nandy, 1976, pp. 84-86).  

Overall, both in terms of quantity as in balance of the debate, the newspapers seem to have fared quite 

well in 1975. The main aim of this thesis entails getting a full picture of the situation. The quality of 

reason-giving in the debate will be covered next.  

4.3. Quality of Reason-Giving in Debate 

The next section will analyse the quality of reason-giving in the debate. One important thing to keep in 

mind is that – as earlier explained – this thesis will not conduct a ‘factchecking’ research for several 

limitations specified in the theoretical framework.   

The difficulty of assessing whether a certain claim can be seen to include ‘evidence’ or not, is best 

described by giving an example. In the referendum campaign, radical Labour MP, Industrial Secretary 

and vigorous enemy of the Common Market Tony Benn claimed that since EC accession in 1973, 

500,000 jobs had been lost in Britain. This claim was highly controversial. The Conservatives and the 

Liberals accused him of lying, and even PM Wilson declared that he thought that Benn’s ‘jobs claim’ 

was ‘the opposite of the truth’. Still, the aim of this research does not include the assessment of whether 

something is true or not. When an article convincingly tries to support a claim with evidence, this thesis 

will count this as evidence. These claims must, however, be supported by some kind of data or reason. 



15 
 

There is a distinction between a claim stating that the UK should simply leave the Common Market 

(category 2) and actually stating why the UK should leave, backing this claim up with arguments based 

on evidence or logic (categories 3 or 4, respectively). 

The three newspapers will each be treated individually in the next section. Hereafter, their results will 

be analysed in combination. 

4.3.1. Guardian 

The Guardian is one of the most acclaimed quality broadsheets in the United Kingdom. As can be 

expected, it devotes quite some attention to the referendum itself, but also equally to both sides of the 

argument. In the last four weeks of the referendum campaign, the Guardian constantly writes about 

European matters. European and referendum news has its own fixed slot in the daily paper, usually on 

page 7 (sometimes 8).  

On 10 May, the Guardian issued a series of background articles under the name ‘Europe Extra’. The 

most interesting one is a cross-interview between William Whitelaw (a pro-marketeer, thus 

campaigning in favour of Common Market membership) and Douglas Jay (an anti-marketeer) each 

asking six questions to their opponent about the EC and its (dis)advantages (Whitelaw & Jay, 1975). 

The Guardian published more interviews with people from both sides of the argument. On 12 and 13 

May, interviews with Richard Body and Brian Walden were printed, the former against membership, 

the latter in favour (see Barker 1975a and 1975b). 

This fits into the bigger picture of the way the Guardian wrote about the referendum campaign. The 

writing was professional, the tone neutral. When an article was in favour of membership, another article 

would be next to it (or published the next day), advocating the opposite, and vice versa.  

On 15 May, an article titled “‘Fair play’ from the Guardian” writes about the fact that the Guardian is 

one of the only serious newspapers ‘to have made a genuine attempt to present both sides of the EEC 

referendum issue, according to the latest survey on press attitudes…’ (Parkin, 1975). This again affirms 

the professionalism and balance of the Guardian in reporting on the referendum campaign. Also 

interesting is that on 22 May, Christopher Frere-Smith – the chairman of the ‘Get Britain Out’ Campaign 

and a strong anti-marketeer – accused the popular press and regional newspapers of not achieving 

balance in the reporting on the campaign: ‘[they] seem engaged entirely with the divisions in the Labour 

Party and trying to build up stories about Mr Benn’ (Popular press criticised, 1975). 

In the final days of the campaign, more attention was (naturally) devoted to the referendum. On 2 June, 

Peter Jenkins published his own account of the campaign thus far in a timeline (P. Jenkins, 1975). In 

general, the Guardian uses a lot of evidence (or logic) in its articles, this is again in line with the 

expectations one should have on this quality newspaper. The way it wrote about the referendum 

campaign is therefore also of high quality. 



16 
 

In total, 66 claims of the Guardian were identified. There is indeed a good deal of balance between the 

two sides: 31 claims were pro-market, the other 35 were against. In terms of the different Levels of 

Justification (LoJ), the following division comes forward: 1st category – 6 claims; 2nd category – 23 

claims; 3rd category – 22 claims; 4th category – 15 claims. Interestingly, the Guardian’s score in this 

respect does perhaps not completely follow expectations: it is the only of the three newspapers that has 

claims in category 1 (no justification).   

4.3.2. Daily Express 

The Daily Express’ online archive can be found at ‘ukpressonline’, another website consisting of several 

newspaper archives. The archive is not entirely complete, however, as the month of May seems to be 

missing for the year 1975. Every other month is available, but May is not. This naturally has an effect 

on the data and the strength of this thesis. In order to try to ‘repair the damage’, this thesis has included 

the month of April (and of course the first week of June) for the analysis. This is obviously far from 

ideal, but in the name of balance, it was decided to keep the Daily Express included as a newspaper in 

this research. This decision was also supported by the fact that no clear alternative (a quality, 

Conservative newspaper) was easily available and accessible for research.  

Therefore, the claims on the Daily Express’ coverage of the referendum campaign are less strong. 

However, they may still tell us something about the more general tone of this newspaper and the way it 

reported on the referendum. An interesting article, published on 4 April, interviews the head of the 

government’s Referendum Information Unit; a civil service created to answer questions about the 

referendum and EC membership. It also shows the Unit’s quest for balance in answering questions 

(Millar, 1975).  

The rest of the month of April sees considerable, but not extensive, coverage of the referendum. 

Compared to the Guardian, the tone could be described as a bit less professional and neutral, while still 

adhering to a high editorial standard. 

The last few days of the referendum campaign obviously results in more attention. Quite a few 

advertisements (from both sides) are published in the Daily Express in this last week of the campaign. 

Especially the ones from the National Referendum Campaign (the anti-marketeers) are large: they 

usually take up half a page. In the last four days, four prominent political figures in the campaign (2 

pro-marketeers, 2 anti-marketeers) published an opinion piece on their views of how Britain should 

vote. 

On 2 June, Enoch Powell (a former Conservative minister who left the party because of its position on 

Europe), emotionally appeals to the sovereignty of the United Kingdom: ‘We are being told that 

something which the smallest nations on earth and the greatest would not sacrifice at any price is now 

too good for Britain ... to which the British people will return the reply NO’ (Powell, 1975). 



17 
 

The next day, it is Edward (Ted) Heath’s turn. The former Prime Minister, having led the UK into the 

EC two-and-a-half years prior to the referendum, advocates staying in the Common Market. He gives 

facts, builds a historical narrative and rebukes Tony Benn and his jobs claim: ‘Inside the Community 

we influence its development and increase the effective sovereignty of Britain’ (Heath, 1975).  

Tony Benn himself writes on 4 June, defending himself and his claim on jobs lost, as well as strongly 

urging the British people to leave the Common Market (Benn, 1975a). The day of the referendum itself 

sees Roy Jenkins, home secretary, advocating the opposite: “Thirty years of peace are far too valuable 

to be thrown away on the basis of false statistics about jobs and food prices’ (R. Jenkins, 1975).  

As was the case with the Guardian, the Daily Express’ reporting also demonstrates the search for 

balance for newspapers. Another similarity between these two newspapers is the reporting on the 

general apathy of the British public on the matter. In an interview, Mr. Bradbury – leader of the Don’t 

Know Campaign – stated that on 5 June, he would ‘spend the day in bed’. It was also mentioned that 

more than half of Britons did not know what the words ‘EEC’ stood for (Davies, 1975). This contradicts 

with the newspapers’ (and the media as a whole) role of informing the public about the referendum. 

This raises questions whether they were sufficiently able to fulfil this role.  

Because of the shorter time period for which the Daily Express was analysed, a modest number of 32 

claims were identified. Of these claims, 20 were in favour of the Common Market, whilst 12 were 

against. These numbers are incomplete, however, and therefore not sufficient to say whether this implies 

that the Daily Express shows less balance in the coverage of the referendum campaign. When looking 

at the separate categories for the Levels of Justification, the following division emerges: 1st category – 

0 claims; 2nd category – 15 claims; 3rd category – 10 claims; 4th category – 7 claims.  

4.3.3. Daily Mirror 

The Daily Mirror, as one of the largest tabloid newspapers in the UK at the time, has a distinct way of 

writing to the British public. The Daily Mirror – together with its tabloid counterparts – is accused of 

unbalanced coverage in the referendum campaign, whereas the Guardian and Daily Express were 

actually heralded for their quality coverage.  

Overall, the Daily Mirror does not spend as much attention to the referendum as the other two papers. 

The general tone of the newspaper is more sensationalist. It has a section called ‘Europe. The big 

debate’, consisting of the latest referendum news. The Daily Mirror appeals more directly to the British 

people, also in an emotional way. In the last few weeks of the referendum campaign, the paper visits 

the other Common Market member states and reports on the conditions in these nations and their reasons 

for joining the EEC. 

The Daily Mirror also issues ‘Mirror Comments’: editorial opinions issued by the paper itself. What is 

interesting, is that these comments are overwhelmingly pro-market and do not try to hide the paper’s 



18 
 

position; they want the UK to remain within the Common Market. These ‘comments’ were not at all 

present within the Guardian’s or Daily Express’ coverage as these newspapers remained officially 

neutral on the matter. It is also interesting to note that a clear majority of advertisements in the Daily 

Mirror are by pro-marketeers.  

A good example of the newspaper’s distinct way of covering the referendum debate, is an interview 

with Paul McCartney, published on 23 May. He admits that he barely has any knowledge on the 

Common Market, but the newspaper still decides he is worth paying attention to by means of a full-

page article (Ward, 1975). 

More evidence of the Daily Mirror’s editorial bias is provided by an article from May 26 which corrects 

lies and untruths told about the Common Market. All answers are pro-market, again leaving no doubt 

about the papers’ position. On the economic problems Britain is dealing with, the article reads: ‘The 

Mirror does believe that the solution will be MORE painful and take MORE effort outside the Market 

than inside’ (Lies! More lies and those damned statistics., 1975d). The article is, by the way, full of 

factual argumentation. Whereas the tone might be far from neutral, the Daily Mirror does not resort to 

just providing emotional arguments. 

The 28 May edition of the Daily Mirror sees an article covering both sides of the argument. It involves 

leading campaign figures James Callaghan, Shirley Williams, Roy Jenkins (pro-marketeers) and Tony 

Benn, Peter Shore, Michael Foot (anti-marketeers) (For those who STILL don’t know...today the Mirror 

gives both sides of the big debate., 1975c).  

Another good example of the Daily Mirror’s sensationalist appeal, is when the paper gives Industrial 

Secretary Tony Benn the nickname ‘Minister of Fear’, because of his ‘job claim’ (The Minister of Fear., 

1975e). Highly interesting here is the use of the word ‘fear’ in the campaign. In 2016, it actually were 

the ‘Remainers’ who were accused of telling lies under ‘Project Fear’. This contrast is striking. Then 

on 3 June, the Daily Mirror interviews Prime Minister Harold Wilson on his personal view on the matter 

(Lancaster, 1975). A day later, Tony Benn’s editorial strongly urges the British public to vote against 

(Benn, 1975b).  

The British Consumer’s Association also gives its view on the Common Market, strongly advocating 

for the UK to remain a member while especially appealing to housewives (Calling all housewives. Why 

the Consumer’s Association says YES., 1975b).   

The last two days of the campaign see more calls from the Daily Mirror itself on voting for continued 

membership. On June 4 the Mirror Comment reads: ‘The Mirror has no doubt that the people’s answer 

will be a decisive YES to the Common Market’ (A vote for your future., 1975a). The day after, the 

Daily Mirror is even more clear on its advice for the British public: ‘The Mirror’s verdict is YES to 

Europe. YES. And YES again’ (VOTE! VOTE! VOTE!., 1975f).   



19 
 

Overall, the Daily Mirror can be described as strongly leaning to one side of the debate: the newspaper 

is undeniably pro-market. This differs from the other two newspapers, but is not completely unexpected 

considering the nature of tabloids. The Daily Mirror still attempts to bring some balance in the debate, 

but is generally less successful in this regard compared to the Guardian or the Daily Express. 

In the Daily Mirror’s coverage of the referendum campaign, 64 relevant claims have been identified. 

42 of those were pro-EC, 22 were against. This backs up the picture described above: the Daily Mirror 

was a newspaper with a strong favour towards one side of the argument. It is interesting to note that, 

although the newspaper is a tabloid, the Daily Mirror registered the highest number of claims in the 4th 

category (logic-based linkage). Overall, the claims of the Daily Mirror were not unjustified. The 

categories are divided as follows: 1st category – 0 claims; 2nd category – 18 claims; 3rd category – 19 

claims; 4th category – 27 claims.  

4.4. Analysis  

The three newspapers and their articles within the context of the referendum debate have resulted in the 

identification of 162 claims on the (dis)advantages of being a Common Market member state (Guardian, 

66 claims; Daily Express, 32 claims; Daily Mirror, 64 claims). These numbers can be found in Table 1. 

Of these claims, 57.4 per cent were in favour of the Common Market (Pro), with the other 42.6 per cent 

against (Con) (see Table 3 in Appendix B). Furthermore, the categories in the Levels of Justification 

were divided as follows: 1st category – 3.7%; 2nd category – 34.6%; 3rd category – 31.5%; 4th category 

– 30.2% (Table 2 in Appendix B). A simplified version of Table 2 can be seen below. The last three 

categories thus seem to be fairly evenly divided. More details on these numbers and tables for the 

balance of coverage in the individual newspapers can be found under Appendix B (Table 4). 

 LOJ = 1 LOJ = 2 LOJ = 3 LOJ = 4 TOTAL 

GUARDIAN 

 

6 23 22 15 66 

DAILY 

EXPRESS 

0 15 10 7 32 

DAILY 

MIRROR 

0 18 19 27 64 

TOTAL 6 56 51 49 162 

Table 1: Newspaper Claims per Level of Justification  

The main point of focus for this chapter is on the quality of reason-giving in the debate. Following the 

approach of Renwick and Lamb (2013), Graph 1 below gives us a picture of the situation in this regard. 

Interesting to note, is that the amount of claims without any justification, is minimal (also compared to 

Renwick and Lamb’s study of the 2011 UK AV Referendum). However, this number alone is not 



20 
 

sufficient in order to be able to suggest that the overall quality of reason-giving in the 1975 referendum 

was better than in 2011. Before being able to come to such a claim, it is imperative to delve deeper into 

these numbers.  

 Frequency Per cent 

Valid     No Justification (1) 

              Reason, no linkage (2) 

              Evidence-based linkage (3) 

              Logic-based linkage (4) 

 

              Total 

6 

56 

51 

49 

 

162 

3.7 

34.6 

31.5 

30.2 

 

100 

Table 2: Levels of Justification Frequency  

 

In this light, Graph 1 becomes relevant. As we have learnt from Table 2 above, the three latter categories 

in LoJ (level of justification) are all almost equally large and each make up about a third of the total 

number of claims. Looking at Graph 1, however, we see that there actually is a considerable and 

remarkable difference between these three categories.  



21 
 

As it seems, the balance in category 2 (a reason, but no linkage) sees a lot more claims against the 

Common Market than in favour. Categories 3 and 4, on the other hand (linkages based on evidence and 

logic, respectively) are strongly shifted towards the pro-marketeer camp. The difference is undeniable: 

claims advocating for staying in the Common Market were the more ‘quality’ claims (categories 3 and 

4). Again, compared to Renwick and Lamb (2013), the relative number of claims under categories 3 

and 4 is incredibly different, and speaks in favour of the press’ performance. 

We need to be cautious in drawing conclusions from this. One should note that the more general tone 

of the referendum debate coverage was in favour of remaining in the Common Market. Daddow 

described this as the ‘permissive consensus’ (2012). The pro-marketeer camp also received 

considerably more attention in the printed press, overall.  

Simply stating that the newspapers were quite well-equipped in terms of quality of reason-giving, might 

be a step too far. It is safer to say that the press at least appears to have been more able to fulfil their 

role in this regard than in modern times. Still, this conclusion is relatively weak: as only three 

newspapers have been thoroughly researched, one of which did not grant access to its publications from 

May 1975, the most crucial month in the referendum campaign. The fact that this data is missing for 

this thesis, is of course disappointing, to put it mildly. This undeniably has its consequences for the 

strengths of the conclusions this work will formulate. Even after including the month of April in the 

case of the Daily Express, it is still necessary to keep this in mind.   

 

5. Conclusion and Discussion 

After having discussed the quantity and balance of the referendum debate, and having analysed the 

quality of reason-giving in the context of the 1975 Common Market referendum, this thesis has 

attempted to paint a comprehensive and detailed picture of the coverage from the British printed press. 

By choosing three distinct newspapers, this thesis created a balanced account of this coverage which 

adequately reflects the diverse British media landscape.  

In all these categories this thesis has found that the British printed press was better able to create a 

quality debate in the 1975 Common Market referendum than in more recent referendums, most notably 

the 2011 British referendum. This does not necessarily mean that the British press was exceptionally 

good at facilitating this quality debate; its performance was not perfect. The most prominent example 

of this is the fact that the pro-marketeers received considerably more attention than the anti-marketeers, 

especially in the tabloid newspapers. This is also described by Daddow (2012). On the other hand, it is 

important not to forget that the Common Market referendum was the first national referendum in the 

United Kingdom. All in all, it is safe to state that the role of the British printed press in creating a quality 

debate around the 1975 Common Market referendum was at least decent. 



22 
 

Especially noteworthy is the finding (as shown in Graph 1) that the pro-market claims in the 

newspapers, when judged on the strength of these claims, were of a higher quality in the Levels of 

Justification (LoJ) analysis. This raises the question whether a connection with the pro-marketeers’ 

success in the referendum outcome exists: more than 67 per cent of the UK electorate voted to remain 

in the Common Market. In 2016, the pro-European camp did not find the printed press on its side 

Suggesting that there is a pattern here is beyond the scope of this thesis. Further research in this respect 

would be necessary in order to come to such a conclusion, as this thesis has not focused on the coverage 

of the 2016 Brexit referendum.  

It should be noted that this thesis has its limitations. It created a detailed account of three British national 

newspapers, but did not include the complete supply of Fleet Street. Moreover, the Daily Express’ 

analysis was hindered by the fact that the month of May 1975 was unavailable in their digital archive. 

This thesis has also focused on the printed press, not on the media as a whole. Radio and/or tv broadcasts 

were not included, and future research might be needed in order to create a more complete account of 

the media’s coverage and role in 1975.  

Next, it was never the intention of this thesis to conduct a factchecking analysis, because of several 

reasons specified earlier. Claims which convincingly tried to make a case in favour of or against the 

Common Market, were therefore included in the category ‘evidence’. The judgment on whether 

something could be categorised as ‘evidence’ was not subject to a ‘second opinion’, as Pilon (2009) 

did. This was largely due to practical constraints.  The sometimes thin line between evidence and a 

selective interpretation of the facts (Mr Benn’s job claim, for example) should be kept in mind when 

judging the strength of this work’s conclusions. While this may be true, in Renwick and Lamb (2013), 

the level of justification (LoJ) is more important than the content of justification. They also concede 

that measuring accuracy is difficult and that this should be kept in mind. This thesis has sufficiently 

explained why analysing the content of justification was not viable in this case.   

The general view on the accuracy of newspaper article claims that emerged from the analysis, was that 

the press also did well in this respect. However, that is nothing more than a mere assumption. Again, 

more research is desirable to get an even more complete account of the 1975 referendum campaign.  

We are still left with unanswered questions. How did the newspapers’ role in referendums develop in 

this respect? Some might perhaps say that their current performance is (getting) worse, but in what way 

did this come to be? And is there a way back? What implications do we need to take in mind considering 

the newspapers’ performance? If and when they are not sufficiently able to fulfil their democratic role 

of informing the public and creating a quality debate in a referendum campaign, should we be worried? 

Or are our expectations of the press simply too high? This thesis has attempted to fill out a gap in the 

literature. More research in this field would be more than welcome and should be aimed at getting a 

better understanding of the media’s performance in a referendum context and the developments in that 



23 
 

respect. Because a media landscape capable of contributing to a quality debate in referendum campaign 

is undeniably important for a democratic country.  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



24 
 

References List  

 

A. Primary Literature (Newspaper Articles) 

A vote for your future. (1975a, 4 June). Daily Mirror, p. 2.  

Barker, D. (1975a, 12 May). Eight-year itch of an ex-Marketeer. The Guardian, p. 8. 

Barker, D. (1975b, 13 May). Walden takes to Market’s tepid waters. The Guardian, p. 7. 

Benn, T. (1975a, 4 June). We can do it OUR way. Daily Express, p. 8. 

Benn, T. (1975b, 4 June). Let’s cut our losses. Daily Mirror, p. 9. 

Calling all housewives. Why the Consumer’s Association says YES. (1975b, 30 May). Daily Mirror, 

 pp. 14-15.   

Davies, J. (1975, 4 June). Farel is voting to stay in his bed. Daily Express, p. 2. 

For those who STILL don’t know...today the Mirror gives both sides of the big debate. (1975c, 28 

 May). Daily Mirror, pp. 16-17. 

Heath, E. (1975, 3 June). Peace, power and prosperity. Daily Express, p. 8. 

Jenkins, P. (1975, 2 June). A week that was a long time in politics. The Guardian, p. 13. 

Jenkins, R. (1975, 5 June). Look at the facts. Listen to our friends. Daily Express, p. 10. 

Lancaster, T. (1975, 3 June). What’s Good for Britain. Daily Mirror, pp. 16-17. 

Lies! More lies and those damned statistics. (1975d, 26 May). Daily Mirror, pp. 1-2. 

Millar, R. (1975, 4 April). It’s the Great Whitehall Phone-in Show. Daily Express, p. 12. 

Parkin, M. (1975, 15 May). ‘Fair play’ from the Guardian. The Guardian, p. 9. 

Popular press criticised. (1975, 22 May). The Guardian, 8. 

Powell, E. (1975, 2 June). Gain back our freedom. Daily Express, p. 8.  

The Minister of Fear. (1975e, 29 May). Daily Mirror, p. 1. 

VOTE! VOTE! VOTE!. (1975f, 5 June). Daily Mirror, p. 2. 

Ward, C. (1975, 23 May). The State of The Nation (according to Paul McCartney). Daily Mirror, p. 7 

Whitelaw, W. & Jay, D. (1975, 10 May). Reference points for the referendum. The Guardian, p. 7.  

 



25 
 

B. Secondary Literature 

Atikcan, E. (2015a). Framing the European Union: The power of political arguments in shaping 

 European integration. Cambridge: Cambridge University Press. 

Atikcan, E. (2015b). The Puzzle of Double Referendums in the European Union. JCMS: Journal of 

 Common Market Studies, 53(5), 937-956.  

Bright, R., Coburn, E., Faye, J., & Gafijczuk, D. (1999). Mainstream and Marginal Newspaper 

 Coverage of the 1995 Quebec Referendum: An Inquiry Into the Functioning of the Canadian 

 Public Sphere. The Canadian Review of Sociology and Anthropology, 36(3), 313-330. 

Buckledee, S. (2018). The language of Brexit : How Britain talked its way out of the European Union. 

 London: Bloomsbury Academic. 

Butler, D., & Kitzinger, U. (1976). The 1975 Referendum. London: Palgrave Macmillan UK.  

Cozens, C. (2001, 7 June). Express Goes For Labour. Retrieved from: 

 https://www.theguardian.com/media/2001/jun/07/generalelection.dailyexpress 

Curtice, J. (2017). Why Leave Won the UK's EU Referendum. Journal of Common Market 

 Studies, 55(S1), 19-37.  

Daddow, O. (2012). The UK media and ‘Europe’: From permissive consensus to destructive 

 dissent. International Affairs, 88(6), 1219-1236.  

Deacon, D., Harmer, E., Downey, J., Stanyer, J., & Wring, D. (2016). UK news coverage of the 2016 

 EU Referendum. Report 5 (6 May – 22 June 2016). Loughborough: Loughborough University 

 Centre for Research in Communication & Culture. Retrieved from: 

 https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/23822/3/CRCC%20Report5%20fi 

 nal.pdf 

Fleet Street: A brief history in headlines and pictures. (2016, 05 August). Retrieved from: 

 https://www.bbc.com/news/av/magazine-36908042/fleet-street-a-brief-history-in-headlines-

 and-pictures   

Gliddon, P. (2017). The Labour government and the battle for public opinion in the 1975 referendum

 on the European Community. Contemporary British History, 31(1), 91-113.  

Jackson, D., Thorsen, E., & Wring, D. (2016). EU Referendum Analysis 2016: Media, Voters and the 

 Campaign. Early reflections from leading UK academics. Retrieved from: 

 http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/28759/1/PubSub6174_Henn.pdf 

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Butler_(psephologist)
http://www.eureferendum.com/documents/1975referendum1.pdf
https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/23822/3/CRCC%20Report5%20fi%20%09nal.pdf
https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/23822/3/CRCC%20Report5%20fi%20%09nal.pdf
https://www.bbc.com/news/av/magazine-36908042/fleet-street-a-brief-history-in-headlines-
https://www.bbc.com/news/av/magazine-36908042/fleet-street-a-brief-history-in-headlines-


26 
 

Jenkins, R. & Mendelsohn M. (2001). The News Media and Referendums. In Mendelsohn, M. & 

 Parkin, A. (Eds.), Referendum Democracy: Citizens, Elites and Deliberation in Referendum

 Campaigns (pp. 211-230). Basingstoke: Palgrave. 

Jowell, R., & Hoinville, G. (1976). Britain Into Europe: Public Opinion and the EEC 1961-75. 

 London: Croom Helm Ltd.  

Khabaz, D. (2018). Framing Brexit: The role, and the impact, of the national newspapers on the EU 

 Referendum. Newspaper Research Journal, 39(4), 496-508. 

King, A. (1977). Britain Says Yes: The 1975 Referendum on the Common Market. Washington, DC: 

 American Enterprise Institute for Public Policy Research. 

McCombs, M., & Shaw, L. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion 

 Quarterly 36(2), 176-187. 

Mendez, F., Mendez, M., & Triga, V. (2014). Referendums and the European Union : A Comparative

 Inquiry. Cambridge: Cambridge University Press. 

Nandy, D. (1976). The Media and the Messages. In R. Jowell & G. Hoinville (Eds.), Britain into 

 Europe. Public opinion and the EEC 1961-75 (pp. 77-91) . London: Croom Helm Ltd.  

Pilon, D. (2009). Investigating Media as a Deliberative Space: Newspaper Opinions about Voting 

 Systems in the 2007 Ontario Provincial Referendum. Canadian Political Science 

 Review, 3(3), 1-23. 

Renwick, A. (2011). The Alternative Vote: A Briefing Paper. London: Political Studies Association. 

Renwick, A., & Lamb, M. (2013). The quality of referendum debate: The UK's electoral system 

 referendum in the print media. Electoral Studies, 32(2), 294. 

Saunders, R. (2018). Yes to Europe! : The 1975 referendum and seventies Britain. Cambridge: `

 Cambridge University Press. 

Seymour-Ure, C. (1976). Press. In D. Butler & U. Kitzinger (Eds.), The 1975 Referendum (pp. 214-

 245). London: Palgrave Macmillan UK. 

Thomas, C., & Hug, S. (2002). Referendums and citizen support for European integration.

 Comparative Political Studies, 35(5), 586-617.  

Usherwood, S., & Wright, K. (2017). Sticks and stones: Comparing Twitter campaigning strategies in 

 the European Union referendum. The British Journal of Politics and International 

 Relations, 19(2), 371-388. 



27 
 

Wellings, B. 2010. Losing the peace: Euroscepticism and the foundations of contemporary English 

 nationalism. Nations and Nationalism, 16(3), 488-505.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



28 
 

APPENDIX A: ARTICLES  

Note: this list is comprised of all newspaper articles which possessed at least one relevant claim for this 

thesis. Many articles, however, possessed more than just one relevant claim. Claims found in the same 

article do not necessarily have the same Level of Justification. Therefore, the LoJ was not included in 

this list, as it is impossible to attribute a LoJ ‘score’ to an article when it has conflicting or different 

claims. Following Pilon (2009) this list of articles mentions the position of the article: Pro, Con and 

neutral (Info). It also shows whether the article as a whole was based on evidence: when at least one of 

the claims of the article has a score of 3 or 4 (evidence-based or logic-based linkage) for LoJ, this counts 

as evidence.   

 

Author   Media   Date  Position Evidence Y/N 

 

Guardian 

Kerr, John  Guardian  09/05/1975 Con  Yes   

Guardian  Guardian  09/05/1975 Con  Yes  

Linscott, Gillian Guardian  10/05/1975 Pro  Yes 

Guardian  Guardian  10/05/1975 Info  Yes 

Body, Richard  Guardian  12/05/1975 Con  No 

Walden, Brian  Guardian  13/05/1975 Pro  No 

Mackie, Lindsay Guardian  15/05/1975 Info  Yes 

Williams, Shirley Guardian  15/05/1975 Pro  No 

Jordan, Philip  Guardian  17/05/1975 Pro  Yes 

Collins, Rosemary Guardian  17/05/1975 Pro  Yes 

Political Correspondent Guardian  19/05/1975 Info  No 

Parry, Gareth  Guardian  19/05/1975 Info  Yes 

Walker, Martin  Guardian  19/05/1975 Info  Yes 

McRae, Hamish  Guardian  19/05/1975 Info  Yes 

Guardian  Guardian  20/05/1975 Info  No 

Smith, Alan  Guardian  20/05/1975 Info  Yes 

Leishman, Jackie Guardian  22/05/1975 Info  No 

Guardian  Guardian  22/05/1975 Info  Yes 

Hickman, Baden Guardian  22/05/1975 Con  No 



29 
 

Leishman, Jackie Guardian  24/05/1975 Info  No 

Barker, Dennis  Guardian  24/05/1975 Info  Yes 

Guardian  Guardian  26/05/1975 Info  No 

Barker, Dennis  Guardian  26/05/1975 Info  Yes 

Hoggart, Simon  Guardian  27/05/1975 Info  No 

Guardian  Guardian  27/05/1975 Info  Yes 

Kerr, John  Guardian  27/05/1975 Info  No 

Cole, Peter  Guardian  29/05/1975 Info  No 

Walkers, Martin Guardian  29/05/1975 Info  Yes 

Kerr, John  Guardian  29/05/1975 Info  No 

McKie, David  Guardian  29/05/1975 Info   No 

Guardian  Guardian  29/05/1975 Pro  No 

Guardian  Guardian  30/05/1975 Info  No 

Walker, Martin  Guardian  31/05/1975 Info  No 

Hoggart, Simon  Guardian  31/05/1975 Info  No 

Hoggart, Simon  Guardian  02/06/1975 Info  Yes 

Jordan, Philip  Guardian  03/06/1975 Info  Yes 

Keegan, Victor  Guardian  03/06/1975 Pro   Yes  

Aitken, Ian  Guardian  04/06/1975 Info  No 

Hoggart. Simon  Guardian  05/06/1975 Info  Yes 

 

Daily Express 

Millar, Robbert  Daily Express  04/04/1975 Info  Yes 

Lochhead, George Daily Express  09/04/1975 Info  Yes 

Lochhead, George Daily Express  10/04/1975 Info  Yes 

Buchan, David  Daily Express  12/04/1975 Info  No 

Daily Express  Daily Express  14/04/1975 Info  No 

Buchan, David  Daily Express  23/04/1975 Info  Yes 

Brown, Michael  Daily Express  23/04/1975 Info  Yes 

Terry, Walter  Daily Express  26/04/1975 Info  No 

Buchan, David  Daily Express  29/04/1975 Info  No 

Cashinella, Brian Daily Express  29/04/1975 Info  Yes 



30 
 

Powell, Enoch  Daily Express  02/06/1975 Con  No 

Terry, Walter  Daily Express  03/06/1975 Info  Yes 

Heath, Edward  Daily Express  03/06/1975 Pro  Yes 

Christopher, John Daily Express  04/06/1975 Info  Yes 

Kenworthy, Alexander Daily Express  04/06/1975 Info  Yes 

Davies, James  Daily Express  04/06/1975 Info  No 

Benn, Tony  Daily Express  04/06/1975 Con  Yes 

Jenkins, Roy  Daily Express  05/06/1975 Pro  Yes 

 

Daily Mirror 

Goodman, Geoffrey Daily Mirror  02/05/1975 Info  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  05/05/1975 Info  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  06/05/1975 Info  Yes 

Todd, Rodger  Daily Mirror  07/05/1975 Info  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  08/05/1975 Info  Yes 

Desborough, John Daily Mirror  09/05/1975 Info  Yes 

Newson, Dennis Daily Mirror  12/05/1975 Info  Yes 

Ricketts, Ronald Daily Mirror  14/05/1975 Info  No 

Desborough, John Daily Mirror  15/05/1975 Info  No 

Desborough, John Daily Mirror  16/05/1975 Info  Yes 

Desborough, John Daily Mirror  19/05/1975 Info  Yes 

Buckland, Christopher Daily Mirror   20/05/1975 Info  Yes 

Buckland, Christopher Daily Mirror  22/05/1975 Info  Yes 

Ward, Christopher Daily Mirror  23/05/1975 Con  No 

Daily Mirror  Daily Mirror  23/05/1975 Info  Yes 

Buckland, Christopher Daily Mirror  23/05/1975 Info  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  24/05/1975 Info  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  26/05/1975 Pro  Yes 

Desborough, John Daily Mirror  26/05/1975 Info  Yes 

Kelly, Liam  Daily Mirror  26/05/1975 Info  Yes 

Buckland, Christopher Daily Mirror  27/05/1975 Info  No 

Daily Mirror  Daily Mirror  28/05/1975 Pro  Yes 



31 
 

Daily Mirror  Daily Mirror  28/05/1975 Con  Yes 

Goodman, Geoffrey Daily Mirror  29/05/1975 Info  No 

Daily Mirror  Daily Mirror  30/05/1975 Pro  Yes 

Buckland, Christopher Daily Mirror  31/05/1975 Info  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  02/06/1975 Info  Yes 

Proops, Marje  Daily Mirror  02/06/1975 Pro  Yes 

Lancaster, Terence Daily Mirror  03/06/1975 Info  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  03/06/1975 Info  Yes 

Benn, Tony  Daily Mirror  04/06/1975 Con  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  04/06/1975 Info  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  04/06/1975 Pro  Yes 

Daily Mirror  Daily Mirror  05/06/1975 Pro  Yes  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



32 
 

APPENDIX B: TABLES  

 

 

 

 

 

 

 

Table 3: The Articles’ Positions on the Common Market; pro vs. con 

 Frequency Percent Valid Percent 

Cumulative 

Percent 

Valid Pro 93 57,4 57,4 57,4 

Con 69 42,6 42,6 100,0 

Total 162 100,0 100,0  

 

 

Table 4: Balance of Newspaper Coverage 

 

The article's position on the 

Common Market; pro vs. con 

Pro Con 

Newspaper The Guardian 31 35 

Daily Express 20 12 

Daily Mirror 42 22 

 

 

Table 2: Level of Justification Frequency 

 Frequency Percent Valid Percent 

Cumulative 

Percent 

Valid No Justification (1) 6 3,7 3,7 3,7 

Reason, no linkage (2) 56 34,6 34,6 38,3 

Evidence based linkage 

(3) 

51 31,5 31,5 69,8 

Logic based linkage (4) 49 30,2 30,2 100,0 

Total 162 100,0 100,0  


