Watchdog or lapdog?

A critical discourse analysis on two Chinese newspapers

Student: M. E. Lok, s1051938

m.e.Jok@umail.leidenuniv.nl

MA Thesis

MA: East Asian Studies, Leiden University
Supervisor: Prof. Dr. F. A. Schneider
Deadline: July 15, 2016

Word count: 14.109

! The image displays a ‘word cloud’ of selected articles on the Tianjin explosions from the Chinese
newspapers the Global Times and the Southern Weekend. The bigger the words, the higher the frequency.
Words that stand out most are: explosions (baozha [][), Tianjin (Tianjin [J[1), China (Zhongguo [(]), and
accident (shigu [][]). Generated with Nvivo 11.



Table of contents

1: Introduction: How to evaluate Chinese media SOUICeS...........ccccererrersursuicsecsensunsercsancsnnenns 2
2: Studying newspaper journalism in China.........cciiiivnnnnnninsinsnsnsnnisscssssssssssssssssessses 4
2.1 History of newspapers in China and their role.............ccoceevieririiniienieeneeeeeeeeeeen 4
2.2 Propaganda and the freedom of press in China...........ccceeciereiiiiieniiiiniienieeeeeee e 6
2.3 The situation of newspapers within the Chinese media environment.................ccecueeeunee. 8
2.4 This research in academic debates on Chinese journaliSm..........cccccceereveeencieeerireeeniveennnen. 8
3: Method: A critical discourse analysis on two Chinese newspapers 10
O I F: 10010 (Y] (=Tad o) o FO SRR 10
3.2 ReSEAICH QUESHIONS. .....ueieiiiiiieeieiiieeieet ettt ettt ettt e s te e st e sbeesaee s st e e s sssbaeesnneaeenns 12
3.3 Critical diSCOUrSe aNalySiS......c.cecuiiriiriiirrieriiiiieeieereeete et esteeseeesaeesteessteeessreeesnseeennns 13
4: Analysis 15
4.1 SAIMPIE...ciiiiieieieeete ettt ee e e s te e e st e e e st e e e st e e e abe e e tb e e e bt e e e taeeerbaeennnnraaeeeeananes 15
4.2 THE USE Of “EXPETLS ....uvieeuieeiieeiieeitieste et eete et e stteeaeessaeebeessaeesseesssessseessseesseeesssseesnssseens 20
4.3 The use of foreign Media..........oceevieriiiiiinieeeeee ettt s 21
4.4 The use Of literary fiGUIeSs........cocuiiriiriiiriieeieeteeteee ettt ae et seeesaa e s 24
4.5 Different verbs for different actors, passive and active...........cccoeceevieencieeieeneencneeeennenn. 24
4.6 China Versus TIanjiN........cccecveeriuieiiiiieinieeeiiteeeeieeereeeeeteeseteeessreeessseessseesssseessssssseessannnns 27
5: Discussion of the sub-questions and research qUESHIONS..........ccceceereereeracserssncsasesasesaseseae 29
5.1 Sub-question 1: Who or what is blames for the harbor explosions..........c.ccceceevuveeunnnee. 29

5.2 Sub-question 2: How is the role of the government portrayed in reporting the harbor ex-
10 013 101 3 TS US TP 30
5.3 Sub-question 2: Is the analysis of the event in the two newspapers consistent?............. 31

5.4 Main research question: How do two different Chinese newspapers report on a crucial crisis

in the People’s Republic of China, and what does this reporting suggest about the degree of freedom

that Chinese journalism enjoys tOAAY?......cccuuvrieieriiereriiiiieeeeeeeeeeriirteeeeeesessrerreeeeeessssasssassessanas 32
6: Conclusion 34
72 LIST Of TOE@IEIICES...uueeeeeerereereerersrnneeesessssaerensssssssnessssssssssessssssssnssssssssassesssssssanesssssssanasssssssssssssss 36




1: Introduction: How to evaluate Chinese media sources

On August 12, 2015, pictures and videos of massive explosions found their way onto the in-
ternet worldwide. Initially, there were pictures and videos of flames extending high above the
already high apartment buildings, the fire bulbs lighting the dark night-sky. Then, there were
pictures of a car park, showing hundreds of broken cars, all burned out and damaged so badly
by the fire that they could never be used again because of the explosions in the factory close-
by. Later still, there were pictures of lots and lots of dead fish, washed ashore on sites not far
from the explosion; they supposedly died as a result of hazardous chemicals that were re-
leased into the air and water during the explosions.

This is a description of the images that were seen by the world after the harbor explo-
sions that took place in Tianjin, situated in the North-East of China, on August 12, 2015, mak-
ing the big harbor-city world-famous overnight. For many people outside China, these were
the first images they saw of the explosions, the fire, and the aftermath, complemented by
news items on the television, radio, and in newspapers. Some people from outside China per-
ceive Chinese media as closed and unreliable. They believe that Chinese journalists have to
report in a way that conforms to the rules and guidelines of the authoritarian government, and
that these journalists have no freedom in choosing what they want to report on, and the way
they want to report it. Foreign reporting links this image to the human-rights discussion about
China, and fear that journalists are severely punished or put into jail if they cross the line. A
good example is the British newspaper the Telegraph, which holds a negative view on hu-
man-rights in China and links this discussion to many China-related news items. Other people
(for example Chen 2007, Polumbaum 2008, Tong 2012), on the other hand, think that journal-
ists in China are quite free and they can report the way they think is appropriate. Such authors
think that the Chinese media has opened up, together with the opening-up of the economy.

This dichotomy also exists in academic writing. Therefore, unfortunately, turning to
such sources on Chinese journalism cannot offer a solution when it comes to evaluating the
freedom of the Chinese press. Thus, although there is already quite some academic literature
about journalism in China, it would be useful to test the existing theories and ideas on a case
study in the Chinese press.

From an academic perspective, it would be interesting to see how reporting in Chinese

media is done on an important news topic that happened inside China. For this thesis, I will



conduct a discourse analysis of the reporting that covered the Tianjin harbor explosions in two
major Chinese newspapers, the Southern Weekend (Nanfang Zhoumo [][][][]) and the Global
Times (Huangqiu Shibao [][][1[]). The main research question for this research will be: How do
two different Chinese newspapers report on a crucial crisis in the People’s Republic of China,
and what does this reporting suggest about the degree of freedom that Chinese journalism en-
joys today?

I will start in the next chapter by outlining the background of newspapers in China, the
overall media environment, the position of newspapers in this environment and the different
views of academics on the freedom of press in China. In the third chapter I will outline the
methodology I used for this research and give some background on the theory of critical dis-
course analysis. I will also explain the main research question and formulate three sub-ques-
tions for this research. In chapter four I will present the results of the analysis. In chapter five
I will discuss the results by answering the sub-questions and the main research question. In
the last chapter, the conclusion, I will summarize the results and the findings, present some
possible implications and limitations of this research and make some suggestions for further

research.



2: Studying newspaper journalism in China

In this chapter I will provide some background on newspapers in China. I will discuss the
history of newspapers, propaganda and freedom of press, the overall media environment and
the views of academic researchers on journalistic freedom in China. I will also explain the

aim of this research.

2.1 History of newspapers in China and their role
Modern Chinese newspapers have played an important role in societal and political struggles.

Almost all political campaigns since 1949 have been triggered by political editorials in
newspapers and newspapers have a hugely influential role in Chinese society (Scotten &
Hachten 2010: 43, 55). Although not all newspaper reporting is critical and revolutionary, and
not all academic researchers agree on how much journalistic freedom is possible in China,
investigative reporting is becoming more common and accepted by both the Chinese people
and the state. Throughout this thesis I will use Zhou's definition of investigative reporting:
news that exposes political corruption and social problems (Zhou 2000: 577).

The very first Chinese investigative journalists wrote reports that were only read
within the government (Grant 1988: 53). This internal reporting is almost by definition
investigative and problem-oriented, since these journalists were tasked to identify problems
and highlight the need for specific reforms in order to help the government solve problems
and set the agenda. However, since internal investigative reports are not available to the
public, they do not have a mediating role between the state and society (Grant 1988: 55, Zhou
2000: 578).

Only since the early 1990s, investigative reports have been published for the general
public to read. The incentive came from the government, with the objective to investigate the
problems of society and to publicly reveal them. The government worried about hidden
doubts of the general public about social problems (Tong 2011: 31). A few decades earlier,
since the establishment of the People’s Republic of China (PRC) in 1949, Mao Zedong (then
leader of the CCP) already described the PRC as relying on a system of ‘democratic

centralism’ (Howland 2012: 1).> On a more practical level, investigative journalism helps the

? Democratic centralism is a government form in which the government relies on the masses for feedback,
according to the Leninist idea of media and government (Howland 2012: 1). ‘The masses’ (qunzhong [][]) refers
here to people who are led by the communist Party leaders and who follow that leadership without dissent and

4



government to implement reform initiatives and strengthen the state by making it more
efficient, open, and responsive (Zhou 2000: 587). Tong (2011) notes that the general
population also felt the need for investigative journalism, as they wanted more attention to
social problems and the misconduct of the rich and powerful. Members of the public could
not make their voices heard on their own, due to lacking access to social resources. Instead,
they turned to journalists and the media to help them get recognition and justice (Tong 2011:
31). Media exposure can help them vent their frustrations and express concerns about pressing
social issues (Zhou 2000: 586, 587). Further incentives to increase the practice of
investigative journalism resulted from the social, economic, and political problems that
emerged after 1992, including political corruption, fraud, environmental issues, the partial
collapse of the social welfare system, and the rise of urban crime (Zhou 2000: 580). The new
investigative role for the media was promoted by the central government as part of a wider
attempt to "create a closer identity between the people and the party" (Gordon 1999: 52).

Another important factor in the changing role of journalists was the commercialization
of media operations. The commercialization began in 1978 and gradually accelerated. All
media are still owned by the state, but are also dependent on commercial financing and have
to survive in an increasingly competitive media market (Zhou 2000: 581, 582). This is part of
what is called the dual-track system: newspapers are under the direct control of propaganda
departments, but they are still regarded as independent enterprises and have the responsibility
to attract advertisers and readers (Scotton & Hachten 2010: 51). Despite their state ownership,
the Chinese government encourages newspapers to enhance their market-driven capacity to
grow bigger and stronger and to compete with international media (Scotton & Hachten 2010:
52). This dual-track system may seem contradictory, and on some aspects of reporting it is,
but on others the dual-track system does not pose a difficulty. Fighting corruption, for
example, is an important matter for the survival of the Communist Party, and the exposure of
corrupt officials usually increases the popularity of the exposing newspaper. Exposing a
corrupt official may thus be helpful for both the Party and the newspaper. Efforts by
newspapers to expose government scandals are somewhat welcomed and even initiated by the
government (Scotton & Hachten 2010: 48). However, views differ on whether journalists can
choose for themselves which government scandals to expose or not to expose, or whether the
government allows certain revealing stories and blocks others.

Newspapers have become more segmented and aimed at a specific target audience

since the commercialization process started in 1978. Commercialized media can provide a

without their own ideas (Tong 2011: 195).



solution to the “dictator’s dilemma”, as segmented media can provide more information
about society. By providing information about citizens' views and increasing the credibility of
the media in the eyes of citizens, the government can be perceived as more legitimate and
propaganda instruments become more effective. However, most researchers believe that the
ability to guide public opinion has always remained more important to leaders of authoritarian

states* than obtaining societal feedback (Stockmann 2013: 7, 8, 23).

2.2 Propaganda and the freedom of press in China
In this thesis I will use the definition of propaganda provided by the historian Peter Kenez:

"propaganda is nothing more than the attempt to transmit social and political values in the
hope of affecting people's thinking, emotions, and thereby behavior" (Kenez 1985: 4)°.
Although views differ on the degree of its implementation, propaganda® has always been an
essential element of the CCP’s hold on power since the civil war in 1949 (Brady 2007: 3).
Although investigative journalism has become more normal and practiced in the past three
decades, most researchers, such as Brady (2008), Tong (2011), and Zhao (2008), assert that
investigative journalists still have to obey rules and guidelines relating to matters of
propaganda, and investigative journalists have to be very careful in choosing their targets. The
selection and framing of news topics is not allowed to endanger social stability, the supreme
goal of the party leadership, or to provoke the audience (Zhou 2000: 585). For government
officials, there is a major difference between critique of major state policies on the one hand,
and critique of the power-abuse by individuals and the violation of policies by local
bureaucracies on the other hand (Zhou 2000: 589). Misbehaviors of local officials, local

governmental work, and rich individuals are frequently criticized and reported, while the

In a democracy, nationwide elections can be used for leaning about the preferences of citizens (Malesky &
Schuler 2011: 491). The dictator's dilemma refers to the problem of not knowing how much support an
authoritarian leader has. The use of repression breeds fear among the general public, which makes citizens
reluctant to voice their opinions (Stockmann 2013: 29).

Authoritarianism is a form of government characterized by one strong central power and limited political
freedom. Marketization of media in authoritarian states contains elements of both liberalization and control
(Stockmann 2013: 2).

Propagating an ideology can be used for propaganda purposes. “A dominant power may legitimate itself
by promoting beliefs and values congenial to it; naturalizing and universalizing such beliefs so as to render
the self-evident and apparently inevitable; denigrating ideas which might challenge it; excluding rival forms
of thought, perhaps by some unspoken but systematic logic, and obscuring social reality in ways convenient
to itself.” (Eagleton 1991: 5, 6) (italics in the original). For more information on ideology, see: Eagleton
(1991).

The term ‘propaganda’ (xuanchuan [][]) is not perceived as negative in China as it is in other countries.
Chinese citizens generally accept the idea that propaganda is a necessary form of citizen education. This does
not mean, however, that citizens find propaganda convincing (Stockmann 2013: 202).

6



political system, central leadership, the ruling party and high-ranking officials are usually left
untouched (Huang 2011: 444).

There are a number of rules and guidelines for journalists on how to find the line
between topics that are allowed and those that are forbidden. This is not a fixed line, but "an
ever changing, hard to grasp curve" (Zhao 2008: 25), an "invisible swinging boundary",
which is subject to changes that may only be understood in a Chinese newspaper newsroom
(Scotton & Hachten 2010: 49). These guidelines are transferred to journalists by means of a
national exam held annually. Exam-topics include “supporting the basic theories, lines, and
policies of the Chinese Communist Party”. The licenses are renewable for a two-year term
(Zhao 2008: 30). Other important guidelines to restrict the information flow include: do not
publish bad news during holiday periods or sensitive dates; do not mention problems that
cannot be easily solved; talk up the economy and do not promote the views of the enemy
(Brady 2007: 95-101).

There are a number of institutions that regulate propaganda and media publications in
China (Brady 2007: 93), but the most important organization in the propaganda system is the
Central Propaganda Department. This is the administrative body of the CCP Central
Propaganda and Thought Work Leading Group that is in charge of ideology-related work. It
organizes and monitors the news media, broadcasting, television, culture, art, publishing etc.,
in order to ensure that they promote the current line, guiding principles, and policies of the
government in a correct and timely fashion. Academic literature on the Propaganda
Department does not give a consistent view on the intensity, effectiveness and strictness of the
provided guidance, but according to Brady, if clear guidance is given, it must be closely
obeyed, because this guidance is assigned a higher status than national law on
propaganda-related matters (Brady 2007: 13, 15, 19). The Propaganda Department combines
traditional means with advanced communication technologies to deliver its messages (Zhao
2008: 24).

“Freedom of the press”, as the term is often used in the European and American
context, is not present in China, although the concept is frequently discussed and seems to be
growing within the Chinese context, or within "Chinese characteristics" (Scotton & Hachten
2010: 44), a characterization that is often used when a concept is unclear and not identical to

its counterparts in other countries.



2.3 The situation of newspapers within the Chinese media environment

The media in China are changing rapidly, together with the intense economic revolution from
Marxism-Leninism-Mao Zedong-thought to authoritarian capitalism (Scotton & Hachten
2010: 1). More traditional forms of media, including newspapers, have been affected by the
introduction of modern media, for example television and especially the rise of the internet in
recent years. Like in many other countries in the world, the circulation and popularity of
newspapers have declined, due to the competition the newspaper market faces, caused by
newer forms of media (Scotton & Hachten 2010: 56). Printed newspapers and magazines are
still popular, influential, well-read, and readily available, and to date it seems not likely that
printed media will disappear as a result of competition posed by online media sources
(Stockmann 2013: 1)

Not all media forms can exercise the same intensity of investigative reporting.
Newspaper and journal editors tend to push the boundaries further than television or radio
producers might (Brady 2008: 17). The most investigative, in-depth reports can be read in
liberal newspapers, such as Southern Weekend (Nanfang Zhoumo [][][][]) and the Economic
Observer (Jingji Guanzha Bao [J[J{JJ[]). Television news is more closely controlled by the
government, and gives a more politically correct view, with the exception of the television
program Focus Point (Jiaodian Fangtan [][J[][]), a popular 15-minute program discussing
current events. This television program is known for taking a critical stance towards
government policies. It gained most popularity during the SARS crisis in 2003, when it
scrutinized the system for its failure to fight the disease (Zhang 2011: 173). Newspapers are
perceived as representatives of society. Readers turn to newspapers and regard them as
convincing, they identify more strongly with newspapers than with television news. The
internet may emerge as an even more credible information source compared with traditional
media, possibly because the internet is considered to be even more representative of public
opinion, allowing netizens to voice their own opinions and views on current matters

(Stockmann 2013: 227, 231).

2.4 This research in academic debates on Chinese journalism

As mentioned above, not all researchers on Chinese journalism share the same view on the
range of freedom Chinese journalists have. Researchers can generally be divided into two
groups. The first group thinks that journalists in China have the opportunity to write freely,
that they can develop and express individual ideas and that there is much room for

investigative journalism. According to this group, the media can act as a watchdog of the

8



government, keeping them in check and providing them with information on what is
considered important by the Chinese people. They admit there are guidelines and restrictions
for journalists, but there is enough freedom for good and independent reporting (for example
Chen 2007, Polumbaum 2008, Tong 2012). The second group thinks that journalists in China
have to answer to the call of the party and have to provide a perfect picture of the party and
Chinese society. According to this group of researchers, negative news and critical reports on
government policies are generally not tolerated. Some government scandals are allowed to be
exposed, but only with explicit consent of the government. Usually, individual officials or
other important public figures are detained and blamed in the case of negative news, to
emphasize the adequate and resolute action of the government, and take the attention away
from faults in the government system. According to this view, the media can be seen as the
lapdog of the government, reporting on what the government wants and providing the image
the government wants them to provide (for example He 2008, Liu 2010, Shen & Guo 2012,
Young 2012).

Because academic literature does not provide a consistent view on the freedom of
journalistic reporting in China, I want to conduct a critical discourse analysis of the reporting
of newspaper journalists. I chose to examine the Tianjin harbor explosions, which happened
August, 12 2015. The explosions were an important event in China and they were covered in
international, national, and regional media. In international news, the reaction of the Chinese
authorities was criticized because first-aid workers who arrived at the emergency spot did not
wear protective clothing and were thus exposed to hazardous chemicals that were released
into the air during the explosions (for example BBC News, The Guardian, CNN, and the New
York Times). Residents of the harbor area and Tianjin city complained that the government
did not provide enough information on how to protect oneself against the chemicals. With
debates about responsibility, accurate government action, economic losses and environmental
impact, this case showcases many interesting elements that make it suitable for my research

on contemporary journalism in China.



3: Method: A critical discourse analysis on two Chinese

newspapers

In this chapter I will discuss the methodology I used for this research. I will explain my
sample selection, the difference between official and nonofficial newspapers, the research

questions, and method of analysis.

3.1 Sample selection

In this research, I focus on newspaper journalism. As stated before, journalists can be freer in
printed media than they can be in broadcast media (Brady 2008: 17, Stockmann 2013: 227,
Tong 2012: 70). My case study thus explores how the supposedly more critical printed media
deal with reporting on the harbor explosions, rather than focusing on how more compliant
media sources do their reporting.

It is beyond the scope of this research to work with a fully representative sample, so
that should not be the objective of selecting sources. A narrow but carefully selected sample
of just two newspapers promises a better in-depth analysis of the chosen media.

Generally speaking, newspapers in China can be divided into three groups: official
newspapers, semi-official newspapers and commercialized newspapers (Stockmann 2013:
21). Semi-official and commercialized newspapers are together referred to as nonofficial
newspapers. They are more commercialized and enjoy greater autonomy than official
newspapers (Ibid: 21). Examples of nonofficial newspapers are the Economic Observer
(Jingji Guancha Bao [J[JJ[]), Beijing News (Xinjing Bao []][]), and Southern Weekend
(Nanfang Zhoumo [J[][][]). Official newspapers function as a mouthpiece of the government.
Readers will choOse to read these newspapers to learn about the position of the government
and the activities of important political figures. Official newspapers are perceived by local
Chinese as less trustworthy, less realistic, and less worthy of reading (Stockmann 2013: 22,
165, 167). Examples of official newspapers are People's Daily (Renmin Ribao [J[][][]), China
Youth Daily (Zhongguo Qingnian Bao [J[][][][1), and Beijing Daily (Zhongguo Ribao [][][1[).

Official newspapers are more influenced by the Party, in order to help guide public
opinion and to generate support for new policies. Surprisingly, however, nonofficial
newspapers are often more effective in forming public opinion and in changing people's
opinions in favour of the official line demanded by the government, because these newspapers

are perceived as being more credible. When readers turn to such a source they regard it as

10



more convincing, because they identify more strongly with it. When reading official
newspapers, readers tend to be more resistant, and they will be more critical in evaluating its
content (Stockmann 2013: 22, 231).

I chose to adopt no official newspapers in the sample of this research. There are
relatively few people who read these newspapers, and even when people choose to do so, it is
mostly for reasons other than obtaining trustworthy information on current news events.
Moreover, nonofficial newspapers are more successful than official newspapers, in terms of

guiding public opinion and generating support for new policies.

I chose to adopt the following two newspapers in the sample:

® The Southern Weekend (Nanfang Zhoumo [][][][])

® The Global Times (Huangiu Shibao [J[][][1)

Southern Weekend is a commercialized newspaper that is perceived as presenting open-re-
porting. It is known for a commitment to overstep boundaries and use creativity in finding
new ways to do so. It has a good reputation for investigative journalism. Although it is regis-
tered with the Southern Daily Group (Nanfang Baoye [][][][]) at the Guangdong provincial
level, it is circulated nationwide (Stockmann 2013: 52, 71, 170).

The Global Times is a semi-official newspaper, presenting news that is more closed
but still rather open in comparison to official newspapers. It has gained a reputation for re-
porting from a nationalist angle and has a positive stance on Chinese foreign policy. It propa-
gates the viewpoint of the government, but packages this in stories that are interesting to read,
using foreign media sources, voicing different societal views, using a neutral language and in-
vestigative reporting. This newspaper is based in Beijing and is also circulated nationwide
(Stockmann 2013: 71, 99, 126, 170).

Even though I am solely focusing on newspapers, it is impossible to analyse a repre-
sentative sample of all newspapers in China. However, I do believe that this sample includes
two important newspapers that a relatively large proportion of the Chinese people will be able
to identify with. I will analyse all articles published about the Tianjin explosions starting from

August 13, 2015, the day after the explosions, for a period of 10 days, until August 22, 2015.

7

The Southern Weekend gained global notoriety in early 2013, when some of the newspapers’ journalists and
interns staged a strike against censorship. According to many commentators, the incident could be seen as a
sign of a growing sense of independence and assertiveness among journalists in China (Harcup 2014). This
strike may have had an influence on their reporting on the harbor explosions, as it can be seen as an
opportunity to strengthen its image as an investigative newspaper.

11



Most of the reporting is done during this period, and it covers both the initial reporting right
after the explosions, and the more in-depth reporting containing an analysis of what happened

and who is to blame. A list of all articles analyzed can be found in the next chapter.

3.2 Research questions

In order to get a good insight in the discourse of the newspaper articles about the harbor ex-
plosions, it is necessary to take a close look at the reporting on the questions of responsibility’
and the representation of government action, because both can be an embodiment of the rela-
tion of the journalists and the newspaper to the government. The first two sub-questions will

be:

Sub-question 1: Who or what is blamed for the harbor explosions?
Sub-question 2: How is the role of the government portrayed in the reporting on the harbor

explosions?

Another important element worth analysing is the consistency of reporting between the two
newspapers. If the newspapers can report freely, it is likely that the two newspapers will
provide a slightly different analysis of the event. If they have to report conform to the
guidelines of the government, it is more likely they will provide the same analysis. The third

sub-question is therefore:
Sub-question 3: Is the analysis of the event in the two newspapers consistent?

The main research question of this thesis combines all of the sub-questions, and is about the

freedom of Chinese journalists.

Main research question: How do two different Chinese newspapers report on a crucial crisis
in the People’s Republic of China, and what does this reporting suggest about the degree of

freedom that Chinese journalism enjoys today?

12



3.3 Critical discourse analysis

I will try to find the answers to the research questions stated above by using the method of
critical discourse analysis. Many different definitions of discourse and critical discourse
analysis can be found in academic literature (Philips & Hardy 2002: 2). Critical discourse
analysis is an emerging method of discourse analysis, which combines the results of
multi-disciplinary research of among others psychology, linguistics and media studies. It
attaches importance to literary and non-literary discourses, but it takes news discourses as its
main research object. In the field of critical discourse analysis, language is regarded as a form
of ideology and linguistic activity is considered as a social practice. The goal of conducting a
critical discourse analysis is to reveal the relationship between language, power and ideology
(Wang & Liu 2015: 1, 3). Social reality is produced and made real through discourses that
give them meaning. Discourses can be found in written texts, spoken words, symbols,
pictures, artefacts, and so forth (Philips & Hardy 2002: 3, 4)®.

The discourses I will look at in this research consist of newspaper articles. In my
analysis I will pay special attention to linguistic and rhetorical mechanisms, as these may
contain a lot of information about the discourse that is used by the journalists and the
newspapers. Elements that I specifically will be looking for include the use of passive and
active phrasing, direct and indirect speech, and rhetorical and literary figures. °

The difference between passive and active phrasing is especially important in sections
about the question of who is responsible for the explosions, and coverage of the careless
action in the first hours after the blast. For example, the difference between the two sentences
that might appear in a news article: 'the factory was not maintained well', or 'X did not
maintain the factory well', shows an important feature of how the question of responsibility is
addressed. Passive phrases are a common way to shrink responsibility and obscure
relationships behind the text (Schneider 2013), it is used to delete agency and maintain
unequal power relations (Billig 2008: 785, 786).

I will look for the use of quotes in the news articles, and will determine whether they
are paraphrased or cited as direct speech. The use of quotation or reported speech is an

important feature of news-related discourse. The use of quotation can contain information on

®  For more information on the history and practice of discourse analysis, see: Wodak & Krzyzanowski (2008).

An important mechanism of discourse that is missing from this list is the use of evidentialities.
Evidentialities can be used in texts to make something look obvious and generally accepted, while this is
actually not the case. Examples of sample phrases are: 'of course', 'as everyone knows', and 'obviously'. In
analyzing the articles, I looked for the use of evidentialities, but could not find strong examples worthy of
noting in this research.

9

13



whether the journalists want to portray a statement as a general value or truth, as opposed to a
personal opinion (Schiffrin, Tannen & Hamilton 2001: 424).

Rhetorical and literary figures include allegories, metaphors, idioms, proverbs and
rhetorical questions. The use of these figures can frame the meaning of specific statements
and lead to the construction of certain categories and relations (Schneider 2013) that in fact
might not be natural categories and relations. This form of expressing power relations is
indirect and often not consciously noted by the reader, but at the same time very powerful

(Van Dijk 1993: 261).

All newspaper articles were downloaded as jpeg files from the newspapers' official websites.
With the use of OCR (optical character recognition) software and extensive corrections (both
by me and native Chinese speakers), the relevant articles were transcribed to workable data.
The articles were analysed using NVivo 11 Starter, a qualitative data analysis software

program.

14



4: Analysis

In this chapter I will present the sample that was used for this research as well as provide an
analysis of the articles of the Southern Weekend and the Global Times. After I have provided
an overview of the sample and a list of all articles used for this research, my analysis will cov-
er the use of ‘experts’, foreign media, literary figures, analyze the different verbs as well as
the difference between active and passive phrasing for different groups of actors involved in

the Tianjin explosions, and explore the relation between the explosions and Tianjin and China.

4.1 Sample

A total of 27 newspaper articles were found in the Southern Weekend and the Global times in
the time period from August 13, 2015 until August 22, 2015. The Global Times published 23
articles about the explosions in this period, whereas the Southern Weekend published only 4
articles. This difference can be explained by the fact that the Global Times is a daily paper (is-
sued every day, except on Sundays) and the Southern Weekend is a weekly newspaper (issued
every Thursday).

I have decided to closely analyze a total of eight articles. These will include all four ar-
ticles published by Southern Weekend, and a selection of four important articles published by
the Global Times. The selection of the articles of the Global Times was made based on repre-
sentativeness and newness of information (some articles merely contain a summary of earlier
told facts and the opinion or statements of particular people). The other 19 articles would also
be interesting objects for critical discourse analysis, but due to limits of time and space it was
not feasible to do a close analysis of all articles. The other 19 articles of the Global Times will
be kept in the sample and used for reference for the outcomes found in the selected articles.
The results discussed in this chapter are not contradicted by data in the complete sample. All
27 newspaper articles can be found below, listing the name(s) of the author(s), the Chinese ti-
tle, the translated English title'’, whether the article was accompanied by a photo, length of

the original article, and publication date.

10" T made all the English translations. They were checked by two native Chinese speakers with a high command

of English.
15



4.1.1 List of all articles published in the Southern Weekend"

Publication | Name(s) of | Original Chinese title Translated English Length of Photo
date author(s) title article®
1 August 13, Xi Yihao Uloooooooooooan The company of the 905 Yes, 1
2015 Tianjin explosions
once found fire
danger in a
self-investigation
2 August 13, Compiled® 00000000000 11000 | The explosion in the | 1042 Yes, 1
2015 aoo Tianjin Binhai area
already sacrificed 11
firefighters
3 August 20, Compiled O00o00o00o00“onn Tianjin port after the | 4075 Yes, 2
2015 0’000“00070o accident, how to
remove the “devil
mask”: “black
warehouse” of the
hazardous chemicals
4 August 20, Shi Zhe [JOI0000O0O0000O0O0 | [New opinion] The 1026 No

2015

Tianjin port is
another leftover of

the planned economy

1

makes it easier to go back and forth and find the article in the list.

12
13

Approximate length of original article in characters (including punctuation).
Articles 2 and 3 of the Southern Weekend are ‘compiled’ articles. They consist of information put together

from other sources. No author or editor is listed for these articles.

16

The list of articles is placed in the text since I will refer to the articles throughout the ‘analysis’ section. This




4.1.2 List of all articles of the Global Times

Publication | Name(s) of Original Chinese Translated English Length of Photo
date author(s) title title article
1 | August 14, Ni Hongzhang | [JO00000O00O0 Huge explosions in 2022 Yes, 1
1412015 Tianjin shocked the
world
2 | August 14, Ma Jun & OOoo00o00oo Several military rescue | 1753 Yes, 2
2015 Zhang Jie teams rushed to Tianjin
3 | August 14, Ma Jun & OOo0O00o00oo What shall we do if a 696 No
2015 Zhang Jie storehouse of
hazardous chemicals
catches fire
4 | August 14, Ma Jun 240 TNT Q00000 | What implies a weight | 584 No
2015 0 of 24 tons of TNT
5 | August 14, Ma Jun Oooonooonoo Rules for the storage of | 525 No
2015 hazardous chemicals
6 | August 15, Hu Qingyun, Ooooooooooo The rescue of the 2611 Yes, 1
2015 Wang Wei, Sun Tianjin explosions
Hui, Qing Mu makes people worried
& Ma Jun
7 | August 17, Zhang Tao, Oooooooooooo Explosions make 1981 Yes, 1
2015 Sun Hui, Qing Chinese people reflect
Mu, Liu Zhi & on safety in
Chen Yi manufacturing
8 | August 17, Liu Yang OOO0000O0O“0O” | Why has the explosion | 552 Yes, 1
2015 formed a “big lake”
9 | August 17, Huang Peizhao, | JUOOOOOCOCCCCC | How big is the 1901 No
2015 Qing Mu & Ni economic loss of the
Hao Tianjin explosions
10 | August 17, Editorial®” 0000000000000 - | Why was the quality of | 1212 No
2015 O the press conference in

Tianjin a few days ago

so poor

14

15

17

The four articles that were selected for detailed discourse analysis (articles 1, 7, 11, and 22) are shown in
bold.
For this editorial no author is listed. Probably it is written by multiple journalists from the Global Times.




11 | August 18, Li Zhen, OOoo00o00oo China promises a 2324 No
2015 Zhang Jie, Sun thorough
Hui, Qing Mu, investigation of the
Chen Yi & Liu Tianjin explosions
Zhi
12 | August 18, Huang Lei & U000000000O000 | Vice mayor of Tianjin 2686 Yes, 1
2015 Ma Jun O He Shushan accepts an
exclusive interview by
our paper
13 | August 18, Ma Jun 0000000000000 | Was high-tech 3053 Yes, 1
2015 ad equipment used in the
rescue of Tianjin?
14 | August 18, Guo Yuandan & | [J0O000000O0 What does the 803 No
2015 Jiang Chuanjing explosion site look like
now
15 | August 19, Zhang Tao, Sun | 0000000000 The investigation of the | 2075 Yes, 1
2015 Hui, Qing Mu, responsibility for the
Chen Yi & Liu Tianjin explosions is
Yupeng speeding up
16 | August 19, Zhang Jie & Liu | 000000000000 The first rain after the 1315 No
2015 Yang explosions, what
should we be aware of
17 | August 19, Liu Ke Oooooooooooa Management of 1155 No
2015 hazardous chemicals
cannot be sloppy
18 | August 19, Liao Chenxia O00000o0ooo I am from Tianjin, I 1218 No
2015 have some things to
say
19 | August 20, Li Zhen, Yu O0O00O00O000O0OO | The port of Tianjin, 2874 Yes, 1
2015 Hong, Tao oo from old pier to the
Duanfang, Ding world’s fourth biggest
Yugqing, Xing port
Xiaojing & Wei
Jingqi
20 | August 20, Zhang Yichi, 0000000000 | What “poisonous gas” 1901 No
2015 Hong floats around the
Chuanjing, Guo explosion site
Yuandan & Liu
Yang
21 | August 20, Liu Xin, Zhang | Q000000000000 | Tianjin mayor: my 2719 Yes, 1
2015 Jie, Sun Hui, O responsibility is

Qing Mu & Tao

unshrinkable

18




Duanfang

22 | August 21, Zhang Jie, Oooo00ooooo Tianjin responds to 1349 No
2015 Qing Mu & doubts about the
Yuan Ruolan environment
23 | August 21, Liu Xin 0000000000000 | Reporters of our 863 Yes, 1
2015 O newspaper explore the

reasons of the dead fish

in Tianjin

19




4.2 The use of 'experts'

I will start the detailed analysis with the use of ‘experts’ in the articles of the Global Times. In
three of the four selected articles about the Tianjin explosions in the Global Times, journalists
explain things in the words of 'experts' (zhuanjia [][]). Most of the time it is not stated who the
expert is, or what educational or professional background this person has to qualify as an 'ex-
pert'. In about 50% of the use of the word 'expert’, the word 'but’ (danshi [][] or keshi [1[]) is
used in the same sentence or the sentence after the sentence containing the word 'expert’, or
there is a contradiction without the word 'but'.'® In this way, previous statements are contra-
dicted, and this contradiction is assigned more authority by implying that the later statement is
the correct one, since it was an expert who said it. A clear example of this use of the word 'ex-

pert' can be found in article GT 11",

A few neighboring countries are very concerned about the environmental consequences of the Tianjin
explosions. The Yonhap News Agency [a Korean newspaper] stated on the 17" that after the accident
with the big explosions in the harbor of Tianjin happened, various kinds of rumors continuously spread.
On the South Korean internet comments appeared and spread such as “harmful materials will be trans-
ferred to South Korea together with the wind and rain”, and “the dangerous influence of poison of the
Tianjin explosions, do not get caught in the rain”. An expert on the matter refuted the rumors, stating

that based on the meteorological conditions, this absolutely won’t happen. '®

In this example, the opinion of the 'expert on the matter' (youguan zhuanjia [J[1[][]) was used
to contradict the comments that appeared and were spread on the South Korean internet. The
articles does not give any information about the expert, other than that he/she is an expert on
the matter. Also no information is provided about the people who posted these comments on-
line. The contradiction in assigned authority by the newspaper results in a differentiation be-
tween the expert and the South Korean netizens, in which the comments posed on the South
Korean internet are depicted as false, while based on the facts given, no such differentiation
can be made (internet users might also be seen as ‘experts on the matter’, for example if they
have a background in environmental studies or chemistry). *°

The word 'expert' is significantly more frequently used in the Global Times than in the

% This is calculated for the four articles selected for detailed discourse analysis. Presumably, the percentage
will be about the same for all articles of the Global Times.

7" In the text I will refer to the articles with the abbreviation GB (for the Global Times) and SW (for the
Southern Weekend) followed by a number corresponding to the number on the list in sections 4.1.1 and 4.1.2.

*® original text: J00000000000000. 000000000000 17 00, 000000000000000000000, 0000000

“0000000CD00OD” “O00C000OD0CDOCDOCDOC " dOCOODOODOCDOCOOCoOEn, 0ooooooo

00000000000

9" Note: The word 'but' (danshi [J[J or keshi [J[J) is not used in this example, but there is a clear contradiction
between the comments of the South Korean netizens and the opinion of the 'expert'.

20



Southern Weekend. The word 'expert' appears only once in the four articles of the Southern
Weekend (article SW 3), in the sentence 'several experts state [...]' (duowei zhuanjia biaoshi
UOOOOD).- In this case there is no contradiction, but neither is any information given about

who these experts are and why they can be called experts. *°

4.3 The use of foreign media

In all four news articles in the Global Times adopted in the sample of this research cite news
publications of foreign media. The citations are used to state facts about the explosions or to
state the opinion of foreign media about the behavior of certain political figures in China.

An article published on the front page of the Global Times on August 17, 2015 (article
GT 8) is a good example to show the extensive scale of which foreign media are quoted in the
Global Times. The article counts 13 paragraphs (excluding the title and the subtitle), of which
11 start with a citation of foreign media. Cited media include the English ‘The Independent’
(Yingguo ‘Dulibao [J[]10), Hongkong media (Xianggang meiti [][][1[1), a German televi-
sion news channel (Deguo Xinwen Dianshitai [][J[J{J1[[]), French radio ‘Radio France Inter-
nationale’ (Faguo Guoji Guangbo Diantai [|[JJ{JJ00), the Korean newspaper ‘Everyday
Economics’ (Hanguo ‘Meiri Jingji’ [J{1U0000), the English ‘Sky News’ (Yingguo ‘Tiankong
Weish’ []1J00000), Hongkong radio (Xianggang diantai [][][][1), German ‘Worldnews Web’
(Deguo Quangiu Xinwenwang [JJJJ000), the Japanese 'The Diplomat' (Riben Waijiao
Xuezhe [[]00), and the American 'International Business Times' (Meiguo ‘Guoji Jingji
Shibao’ (JOUO0UOOM).

The whole article is structured around the use of foreign media. Besides the fact that
almost all paragraphs begin with a citation of foreign media, the title of the article comes from
an item broadcasted at the German television news channel mentioned before. The title of the
article is: ‘Explosions make Chinese people reflect on safety in manufacturing’ *'. The last
sentence of the first paragraph of this article is: 'A German television news channel says that
the explosions leads China to rethink' *. In this sentence, the object of the verb to rethink is
not mentioned, but it is clear that it is about the safety of manufacturing, as the paragraph is

about this topic.

2 In Chinese journalism it is more common to not give detailed information on a source, compared to

journalism in countries such as the Netherlands, Germany and the United States. This is usually done to
protect the source (Polumbaum 2008: 90). However, in the example of article GT 11, the information given
by the source (the ‘expert’) does not seem to be sensitive, so there should be no need to protect the source.

2! Original text: (00000000000

2
Original text: [100000000000CO0O0

21



I think citing foreign media is used in order to make certain statements more credible,
while there is actually no need to cite a news article of foreign media. One paragraph in the
same article shows clearly that citing is not necessary for the correctness of writing or to let

readers know where the information came from article GT 12 published on August 18, 2015:

The English Sky News reported on the 16" that the Chinese prime minister Li Keqiang arrived at the
Tianjin rescue center on Sunday afternoon. The image displayed by Chinese media shows that this sec-
ond highest ranked official of the Chinese Communist Party appeared at a place not far from the explo-
sion center. He was wearing a normal white shirt, and he did not wear a face mask at all. Collapsed con-
tainers are visible nearby, and also some black smoke. The Chinese government repeatedly soothes the
public by stating that although there is some more pollution than usual, it is still healthy to breath the air

of Tianjin.

There are two comments I would like to make about the above paragraph. Firstly, it is striking
that English media is quoted to state that the Chinese prime minister visited the Tianjin rescue
center. It seems illogical that a Chinese newspaper needs an English source for this informa-
tion, especially a semi-official newspaper such as the Global Times. During public outings of
important Chinese politicians, numerous journalists of Chinese newspapers are present to re-
port on everything these politicians do or say (or what they are wearing, as can be seen from
the example). From the text it is not clear whether the information given throughout the para-
graph comes from the English source, until the Chinese media are mentioned, or until the first
full stop. In the original text, the first full stop only comes after the comment about the face
mask. Because no quotation marks were used in citing the English media, it is unclear what is

said by the English media and what information comes straight from the Global Times.

* original text: J00000 16 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000
tHbbbtobtbbobbtbtobbbiobotbobbbibbototobobbobobObobobboHobOEOLUbHOHoE0E0a0
ooobbbobbobobon

22



Secondly, no information is given about the air quality in Tianjin after the explosions,
not in this paragraph and not in the rest of the article. There is also no information on what the
standards for air quality are, with respect to the air being ‘still healthy to breathe’. It is striking
that it is explicitly noted that the Chinese Prime Minister Li Kegiang did not wear a face mask
when he visited the explosion site. In stating this, the adverb bing ([]) is used. This adverb is
used to emphasize negations, so adding bing ([]) to a negative statement, emphasizes that
something is not. In other words, Li Kegiang did not wear a face mask at all. This information
is used to make the statement about the air still being healthy to breath more credible, while
there is no proof provided for this statement.

The four articles of the Southern Weekend, in contrast, do not mention foreign media.
This difference is not completely surprising since the Global Times is known for using foreign
media to tell stories, and Southern Weekend is not. What is surprising is that some of the arti-
cles of the Global Times are completely structured around foreign media, even if foreign me-
dia do not seem to have anything to do with the matter. Another short example is given below

(article GB 12):

Reuters News Agency stated that during the latest press conference organized by the Tianjin municipal
government on the 17", it was announced that the death rate has already risen to 114 persons, 698 per-

sons are injured and hospitalized, and the number of missing persons has declined to 70 persons. %

This example shows again that foreign media is used to give information that is easily directly
accessible for Chinese newspapers. Journalists of the Global Times were most probably also
present at the press conference organized by the Tianjin municipal government, and if not
they could have cited other Chinese media who had journalists present. It seems as if the
statement becomes a little more true if a foreign source is cited. Another possible explanation
is that foreign media are used to show how important China is internationally, by indicating
that premier foreign media such as the Reuters News Agency is interested in attending a mu-
nicipal Chinese press conference. Thus, the citing of foreign media is probably not only used
to legitimate statements made in the article, but also to legitimate the Chinese political situa-

tion, and show how important it is in the international political setting. *

# original text: J000000000 17 0O00O00O0OCOCO0 COODODO00O0 114

(0698 00000, 000000 7000

Paul Chilton writes in his book ‘Analysing Political Discourse — Theory and Practice’ (2004) about the use
of foreigners in political discourse. According to Chilton, the main purpose is to legitimize statements. For
more information see Chilton’s book.

25

23



4.4 The use of literary figures

The Southern Weekend used more literary figures than the Global Times. It is not always clear
whether the journalists of the Southern Weekend thought them up themselves, or whether they
are citing other people. In an article published on August 20, 2016 (article SW 3), the ware-

house where the explosions took place is described as a “black warehouse” (hei cangku [][][]).

In the third paragraph of the article, the following is said about the warehouse:

"The devil' is right at the side. Dangerous chemicals with the possibility to inflame, explode, corrode,
become radioactive and pollute, for example gasoline, ethanol, lacquer and calcium carbine, sodium
cyanide, are inextricably linked to our lives. Every day they are transported from the Eastern coastal ar-
eas to the whole country. Due to the deficiency of warehouses for hazardous materials, there are people

within the industry who think that there are 'black warehouses' for hazardous chemicals. *

‘Black warehouses’ in this context means illegal warehouses. These ‘people within the
industry’ state that because there are not enough warehouses for hazardous chemicals, there
are illegal warehouses to fulfil the need (since everyone needs these chemicals every day).
The Ruihai company where the explosions took place is said to be one of these ‘black
warehouses’, as not all chemicals that were stored there were officially registered.

In the same article some other literary figures are used to describe what happened. The
incident is for example described as a ‘devil mask’ of the port of Tianjin, and the extent of the
explosions was described as ‘extremely big’ (tebie zhongda [[][][1). Throughout all articles,
especially in the Southern Weekend, many idioms, four-character Chinese set phrases, are
used. The Global Times used far less idioms in their reports, although some can be found. An
example is the description of the hospitals of Tianjin right after the explosions, the paper uses
the idiom renmanweihuan [J[][][] to describe a crowd of people, which literally means ‘there

are so many people that it becomes a disaster’ (in article GB 2).

4.5 Different verbs for different actors, passive and active

As the first two sub-questions stated in the second chapter are about the responsibility and the
role of the government in the Tianjin explosions, I paid special attention to the verbs used to
describe the actions of different actors involved in the Tianjin explosions, in particular the
government officials and institutions, and people working at or related to the Ruihai company

where the explosions took place.

Original text: “[J11"0000000000CCCOO00000COOCOOO00000OOOCOOOOO00000CCOODO00000O
O000000000000000RO0O00000CDOEO0OO00000ORODO0000000RO000“R0o0 0

24




Verbs that are used to describe action of officials or government related people
include: to demand (yaogqiu [][J), to say (shuo [] or cheng []), to insist on (jianchi [][]), to
emphasize (giangdiao [][]), to indicate (biaoshi [][]), to dispatch/send (paichu [][]), to point
out (zhichu [][J), to show/indicate (xianshi [][]), to aid and comfort (anfu [][]), to examine
closely (shenshi [][]), to execute (zhixing [][]), to promise to undertake (chengnuo [][]), to
investigate (jiancha [][]) and to discover (faxian [J[])*’. These verbs were all used in active
phrasing, and they are all active verbs in themselves, suggesting that the government takes
accurate action and is determined to find the responsible person or organization. On the
August 18, 2015 (article GB 12), the Global Times writes the following about government

action with regard to the Tianjin explosions:

The paper ‘People’s Daily’ [the official newspaper of the Chinese Communist Party] reacted to some
doubts, indicating that the central government’s attitude towards the accident that created numerous
deaths and material losses is clear and firm. It is beyond doubt that they will investigate strictly and

punish with severity. %

Verbs that are used to describe action of people working at or related to the Ruihai company
include: to say (shuo [] or cheng []), to give the impression (gei yinxiang [][][]), to exist
(cunzai [][]), and to become (chengwei [][]). * These verbs are all more passive (except the
verb to say, which is also used to describe government action), which shows that the company
is portrayed as less active and decisive than the government. The following passage from an
article published on August 18 (article GT 12) serves as an example of this indecisive

portrayal of the Ruihai company:

The Ruihai company gives people the impression of being a company with “a profound background”,
“many privileges”, and “an unregulated nature”. More and more company information is being publicly
revealed. The irresponsible behavior and the possible abuse of power of the company behind the

accident of the explosions are now coming to the surface. *

7 These examples were found in articles of both the Global Times and the Southern Weekend, although more

come from articles in the Global Times, as this newspaper reported more on government action.
 Original text: (00000000C00C000C00C0COOCO0CO0COCC0OCO0CO0CO000C00C00C00000000C000
oo
These examples were found in both articles of the Global Times and the Southern Weekend, although more
come from articles in the Southern Weekend, as this newspaper reported more on the Ruihai company.
* Original text: 0000000000 “00070 “000”0 “000”C000C000C000C0 00000000C000C000C00000
000000000000

29

25



In this example the Ruihai company is portrayed as a passive actor. The company does not
seem to have any influence on what impression it gives to the people, and what information is
being publicly revealed or is coming to the surface. This is opposite from the image that the

reports give of the government and government related actors.

Apart from a clear differentiation between the verbs used by different actors, the articles also
show a difference in active and passive phrasing for different actors. In contrast to the
government and government officials, the company is often not the main subject of the
sentence. It mostly appears as an object to the actions of other subjects or appears when other
people (such as government officials or people from other companies) have something to say
about the company. A good example is the following quote from an article published on

August 13, 2015 in the Southern Weekend (article SW 1):

The reporters of the Southern Weekend obtained an inside report of June 2013 of the safety committee
of the Ruihai company. According to the content of this report, the routine safety inspections of the
Ruihai company had to be done once a month and before holidays. Besides this, the safety officer has to

check-up every day. *

This passage shows that the Ruihai company is used as an object to the reporters of the
Southern Weekend. Although the difference between the use of the company as an object or a
subject is not something many people will notice when casually reading the article without
critically analyzing it, it still results in the formation of an image of the Ruihai company as
more passive and without much agency and influence.

An example of a passage where government action is portrayed as very active and
with much agency is the following, published on August 14, 2015 in the Global Times (article
GT 1). The Chinese president Xi Jinping and the Chinese Prime Minister Li Keqiang serve

here as the main, active subjects:

Chinese president Xi Jinping puts out the demand to “save the wounded persons with full strength”, he
also demands that “the responsible persons for the accident must be seriously investigated and dealt
with”. The Chinese Prime Minister Li Keqiang points out that attention must be paid to scientifically
carrying out the rescue operation, in order to prevent new accidents. He also points out that “the public

must be openly informed without delay”. *

* Original text: 0000000000 2013 0 6 J0000000CO0CO000000000C00CO000000000C00C000000
HoboooUdoonoooddon

* Original text: J00000000000000“00000000000 “00000000
0”000000000ORO0OODORORO0OOOORO0O“Oo0ROR000000a 0

26




The verbs that are used to describe the actions of Xi Jinping and Li Kegiang are all used in an
active way. Besides, as highlighted earlier in this section, the verbs are highly active, leaving
no doubt about the decisive attitude of the government. They are not just suggesting or asking

for an investigation, they are demanding it (yaogiu [][).

4.6 China versus Tianjin
My analysis shows that the word ‘China’ (Zhongguo [][1) appears 81 times (weighted

percentage: 1.34) in all the articles combined, and that the word ‘Tianjin’ (Tianjin [][]) appears
88 times (weighted percentage: 1.23) in all the articles. These numbers show that although the
accident happened in Tianjin, the explosions are seen to be connected to the whole of China,
and as a consequence, the national government has the obligation to respond to it and take
appropriate action.

These similar word frequencies of the words ‘China’ and ‘Tianjin’ can be observed in
articles of both the Southern Weekend and the Global Times, but the proportion and the
weighted percentages are not the same for both words. In the four articles of the Southern
Weekend the word ‘China’ (Zhongguo [][]) appears 14 times (weighted percentage: 0.44), and
the word ‘Tianjin’ (Tianjin [][]) appears 21 times (weighted percentage: 0.67). In the four
selected articles of the Global Times the word ‘China’ (Zhongguo [][]) appears 67 times
(weighted percentage: 1.96), and the same is true for the word ‘Tianjin’ (Tianjin [][]), which
also appears 67 times (weighted percentage: 1.96). This shows that the Southern Weekend
relates the accident slightly more to Tianjin and slightly less to China, whereas the Global
Times seems to relate the accident equally to Tianjin and China. This difference between the
two newspapers becomes clear in their emphasis in reporting. The Global Times reports more
on the behaviour and the stance of the national government than the Southern Weekend, and

the Global Times brings up the locations more often than the Southern Weekend.

27



5: Discussion of the sub-questions and research question

In this chapter I will discuss the findings of the previous chapter by answering the

sub-questions and the main research question.

5.1 Sub-question 1: Who or what is blamed for the harbor explosions?

The two newspapers address this question differently. This question is easily answered for the
Southern Weekend. This newspaper clearly assigns the responsibility of the explosions to the
Ruihai company. According to information in ‘inside reports’ (neibu huibao [][][][]) there were
a lot of safety issues within the company. The next passage is quoted by the Southern

Weekend of these ‘inside reports’ (article SW 1):

Construction workers used illegal electricity during the construction process. The plug connections and
the power outlets were not operated according to national rules nor according to the rules of the Ruihai
company for electricity use. They were repeatedly reminded but it was still not corrected. The place
where the construction workers were stationed was of bad hygiene, in a mess, and not up to standard,
there were hidden safety dangers. After repeated reminders, it was not taken care of and cleaned (it was
only partly taken care of). The security department decided to issue a notice to rectify and improve the
safety issues. The construction leader Zhu signed and confirmed. The construction leaders Zhu and Li,

and construction workers smoked cigarettes at the construction site. This is a violation of the rules of the

company. 33

The Global Times is less straightforward with an answer to the question of who is to be
blamed for the accident. In the articles published during the ten days after the explosions there
is no clear-cut judgement on who or what is to be held responsible for the accident, but it is
clear that there is someone who is responsible and that this person (or persons) will be found
through investigations led by the government, and that the government is not responsible. It is
emphasized that the Chinese president Xi Jinping and the national government ‘demand’
further investigations to find the responsible person(s). There is some speculation about the
possible causes and results of the explosions, but they are characterized by words such as
‘might’ (keneng [][]) and concluded by the statement that further investigations are needed to

reveal the truth.

* Original text: J000000000000000000000C0000000000CC0000000000C00000000000000000
HuboOoodooooboobodooobbbodioopbbboddoobbibddioobbbodiooboobodoo=+booodooon
OO0+ 000000000000000R000000

28



5.2 Sub-question 2: How is the role of the government portrayed in the reporting on the

harbor explosions?

As stated in the previous chapter, the Global Times reports more on the government and
government officials than the Southern Weekend. The Southern Weekend doesn’t take a clear
position when it comes to government action. The government is barely mentioned in its
articles, but when it is mentioned, it is not in a negative way. It is mentioned in discussing the
rules and regulations that exist for working with hazardous chemicals. The following is said

about the existence and the implementation of these rules (article SW 3):

Headed by ‘regulations on the safety administration of dangerous chemicals’, China has regulations for
the production, management, storage, and handling of hazardous chemicals. However, the problem is

not that “the Chinese regulations are not strict enough, but that it is hard to implement them, and that

they do not have a strong workability”. **

This example shows that the Southern Weekend does not blame the government for the
explosions, since there are good regulation on how to work with hazardous chemicals.

The Global Times takes a clearer position about the role and the behavior of the
government. The Global Times is very positive about the government, and the government is
portrayed as a very effective and decisive institution. The government and national politics are
involved in the aftermath of the incident, as becomes clear from the word frequency,
explained in the previous chapter (identical word frequency for Tianjin and China in the four
selected articles of the Global Times). The government fulfills an important part in the articles
of the Global Times. The following paragraph shows that the government is portrayed

positively in the articles of the Global Times (article GT 12):

“Beijing promises to undertake a thorough investigation,” reports the German television news channel
on the 17", on the day after the arrival of the Chinese prime minister Li Kegiang at the rescue center of
the accident of the explosions of Tianjin on August 12. He emphasizes that this accident caused a lot of
injuries and deaths and that the lessons were extremely painful. The State Council immediately
established an investigation group, which has to thoroughly investigate the reason and rigorously
investigate the responsible person according to the law, strictly hold him accountable, and severely

investigate and handle the crime. With respect to neglecting one’s duty, not doing one’s job, and

* Original text: 00000000000C0000000000CO0CO0C0000000CO0CO0C00000000CO 000000000
Honoooodooooooooa
o0”

29



engaging in illegal activities, this will all be investigated thoroughly, handled with firm determination,

and absolutely not tolerated.®

5.3 Sub-question 3: Is the analysis of the event in the two newspapers consistent?

The Southern Weekend and the Global Times do not really contradict each other in their anal-
ysis or in the facts they provide about the number of casualties and information on the compa-
ny, but they clearly place different emphases in their analysis and reporting. As shown in the
previous chapter, the Global Times makes more use of the authority of experts and the credi-
bility of foreign media, whereas the Southern Weekend uses more literary figures.

The analysis of the articles of both newspapers shows that the Global Times as
semi-official newspaper, reports more positively on how Chinese officials behave. As I have
shown in the previous chapter in section 4.5 about the verbs used to describe the actions of
government officials, government officials are portrayed as being decisive and determined.
The Global Times takes a quite neutral stance when it comes to the possible negative effects
of the explosions. Reportedly, the economy will suffer from the event, but as China has a
strong economy and can handle setbacks, the consequences will be unnoticeable in a few
years’ time (article GT 10). In another article about dead fish that washed ashore in Tianjin a
few days after the explosions (article GT 23), the newspaper again denies the need for big en-
vironmental concerns because of the explosions. The fish are supposedly extremely sensitive
to small changes in the chemical composition of the water, which sometimes causes a sudden
death for many of them. The residents living in the area reportedly have seen this happen be-
fore and are not at all worried.

The Southern Weekend is a more liberal newspaper, which is also clear from the anal-
ysis for this research. It doesn’t include the government and government action as much in its
reporting as the Global Times, and is not so positive when it mentions the government. The
connection between Tianjin and the explosions is perceived to be stronger than the connection
between China and the explosions (as is clear from the word frequency, see paragraph 4.6).

I perceived the reporting in the Southern Weekend to be fiercer than the reporting in
the Global Times: in discussing the mistakes made by the company and their negligence of
warnings about safety issues, the reporters of the Southern Weekend were judging and unre-
lenting, whereas the Global Times expressed the need for further investigations. The Southern

Weekend comes across as a newspaper directed at more highly educated people, with more

* Original text: “00000000”0 0000000 17 00, 00000000000000008.12” 00000000000000000 00
0000000 OOOOOOO0OO0OO0O000 Co0000 DoO0000 o000 fO0o0 DOCOOROOR00OR0 DOC000 2O
000,0000,000000

30



literary figures and a vocabulary that is more difficult to understand than the Global Times.

5.4 Main research question: How do two different Chinese newspapers report on a crucial cri-
sis in the People’s Republic of China, and what does this reporting suggest about the degree of

freedom that Chinese journalism enjoys today?
The Global Times and the Southern Weekend had a different angle in their reporting on the

harbor explosions in Tianjin. The Global Times made use of the opinion and judgement of
‘experts’, cited foreign media, stressed the need for further investigations and held an affirma-
tive stance on the government by portraying it as an active, resolute, and fair actor in the cri-
sis. The Southern Weekend used many literary figures, blamed the Ruihai company for the ex-
plosions and refrained from making statements about the role of the government.

My analysis shows that the reporting on the harbor explosions in Tianjin is not identi-
cal for the two newspapers. This implies that it is not true that journalists in China can only
report according to the guidelines of the party. If it were true, the reporting in the Global
Times and the Southern Weekend would be more identical than they actually are. At the same
time, it is not likely that Chinese journalists can report completely according to their own in-
sights. The only negative reporting on government officials that can be found in all of the 27
articles, is some critique on the press conference organized by the Tianjin local government
(article GT 11). I think that if completely free and unrestrained reporting were possible and
encouraged, there would have been at least a bit more negative reporting on the central gov-
ernment, government action, or government rules and regulations somewhere in the articles,
as this was to be expected based on the negative reporting on the behaviour of the government
during the aftermath of the explosions in foreign media sources (for example the British The
Telegraph and the American International Business Times, among many others).

Neither the Global Times nor the Southern Weekend strikes me as a clear-cut watch-
dog or lapdog of the government. Critical discourse analysis of the two newspapers suggests
that a nuanced understanding of Chinese media is the correct one, in which Chinese journal-
ists are neither completely free to report according to their own insights nor are they only al-

lowed to report according to the rules and guidelines of the party.

31



6: Conclusion

The present study shows what discourse mechanisms are used by two different Chinese news-
papers in reports on the Tianjin explosions. The Global Times used the opinion of ‘experts’ to
validate statements, it cited foreign media to gain more credibility and to stress the signifi-
cance of the Chinese political system in the international political setting. Stressing the deci-
siveness of the government and the justness of their actions was an important focus of almost
all articles published by the Global Times. The Southern Weekend used more literary figures
and was clearly blaming the Ruihai company for the explosions, whereas the Global Times
stressed the need for further investigations. A close analysis of the verbs used for different ac-
tors showed a difference in the perception and representation of the government and the Rui-
hai company. The strong verbs for government-related institutions and persons portray these
institutions and persons as stronger and more decisive, as does the difference between the ac-
tive and passive phrasing, by which the Ruihai company and people related to the company
are represented as more passive and incapable. The similar word frequency of ‘Tianjin’ and
‘China’ shows that the explosions are seen as a national affair that needs national attention.

Although (i) the sample of this research was relatively small, (ii) later reporting on the
findings of the investigation of the government was not included in the sample, and (iii) only
one form of news media (newspapers) was looked at in this research, the outcomes of the re-
search show that a more nuanced understanding of Chinese journalism will be able to describe
the present Chinese journalistic field more accurately. The image of Chinese journalists as
lapdogs of the government who can only report according to the rules and guidelines of the
government is proven to be false, as there exist major differences between the reporting of the
Global Times and the Southern Weekend. They both provide a different answer to the crucial
question who is responsible for the explosions (the Southern Weekend points to the Ruihai
company as the culprit, while the Global Times stresses the importance of further investiga-
tions before such an accusation could be made).

As the Chinese media landscape and the involvement of the government in newspaper
reporting is continually changing along with other changes in the economy and society, it is
important that researchers continue to critically examine Chinese journalism and the freedom
of the press in China. The aim of the present study is to make a contribution to the general un-
derstanding and evaluation of Chinese journalism. Although the scope of the study was rela-
tively small, and a study with a larger sample and more case studies would be needed to con-

solidate and expand the findings of this research, this study has given an important insight

32



into Chinese journalism which was almost invisible in academic literature on Chinese journal-
ism until now, namely that a more nuanced understanding of Chinese journalism is most accu-
rate, in which Chinese journalists can be seen as neither a watchdog nor a lapdog of the gov-

ernment.

33



7: List of references

Billig, Michael (2008). The Language of Critical Discourse Analysis: The Case of
Nominalization. Discourse and Society, 19 (6): 783-800.

Brady, Anne-Marie (2008). Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in

Contemporary China Lanham: Rowman & Littlefield.

Chilton, Paul (2004). Analysing Political Discourse - Theory and Practice. London:
Routhledge Taylor & rancis Group.

Dijk, van, Paul (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. Discourse and Society, 4
(2): 249-283.

Eagleton, Terry (1991). Ideology — An Introduction London: Verso Books.

Gordon, Kim (1999). China Speaks Out. Prospect, 48-52.

Grant, Jennifer (1988). Internal Reporting by Investigative Journalists in China and Its

Influence on Government Policy. Gazette, 41: 53-65.

Harcup, Tony (2014). A Dictionary of Journalism Oxford: Oxford University Press.

He, Qinglian (2008). The Fog of Censorship: Media Control in China New York: Human
Rights in China.

Howland, Douglas (2012). Popular Sovereignty and Democratic Centralism in the People’s

Republic of China. Social Text, 30 (1): 1-26.

Huang, Chengju (2011). China's state-run tabloids - The Rise of 'City Newspapers'. Gazette
63 (5): 345-450.

Kenez, Peter (1985). The Birth of the Propaganda State - Soviet Methods of Mass
Mobilization, 1917-1929 New York: Cambridge University Press.

34



Malesky, Edmund and Schuler, Paul (2011). The Single-Party Dictator's Dilemma —
Information in Elections without Opposition. The Legislative Quarterly, 36 (4): 491-530.

Philips, Nelson and Hardy, Cynthia (2002). Discourse Analysis Thousand Oaks, CA: SAGE

Publications.

Polumbaum, Judy (2008). China Ink — The Changing Face of Chinese Journalism Lanham:
Rowman & Littlefield.

Schiffin, Deborah, Tannen, Deborah and Hamilton, Heidi (2001). The Handbook of Discourse
Analysis Malden USA: Blackwell Publishers.

Schneider, Florian (2013). “How to Do a Discourse Analysis - A Toolbox for Analysing

Political Texts”. PoliticsEastAsia.com.

Scotton, James F. and Hachten, William A. (2010). New Media for a New China United
Kingdom, West Sussex: Wiley-Blackwell.

Shen, Fei and Guo, Zhongshi Steve (2012). The last refuge of media persuasion: news use,
national pride and political trust in China. Asian Journal of Communication, 23 (2):

135-151.

Stockmann, Daniella (2013). Media Commercialisation and Authoritarian Rule in China

Cambridge University Press, online edition.

Tong, Jingrong (2011). Investigative Journalism in China — Journalism, Power, and Society

London: Continuum.

Wang, Weiwei and Liu, Weihua (2015). Critical Discourse Analysis of News Reports on
China's Bullet-Train Crash. Studies in Literature and Language 10 (2): 1-8.

Wodak, Ruth and Krzyzanowski, Michal (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social

Sciences New York: Palgrave Macmillan.

Xing, Liu (2010). A Case Study of CCTV News 30 (China). The International Journal of the
History of Sport, 27 (9-10): 1816-1823.

35



Young, Doug (2012). The Party Line - How the Media Dictates Public Opinion in Modern
China Singapore: John Wiley & Sons Singapore Pte. Ltd.

Zhang, Xiaoling (2011). The Transformation of Political Communication in China World
Scientific Publishing Co Pte. Ltd.

Zhao, Yuezhi (2008). Communication in China - Political Economy, Power and Conflict

Lanham: Rowman & Littlefield.

Zhou, Yuezhi (2000). Watchdog or Party Leashes? Contexts and Implications of Investigative
Journalism in Post-Deng China. Journalism Studies 1 (4): 577-597.

36



	Original text: “魔鬼”就在身边。汽油、无水酒精、油漆和电石、氰化钠一样，这些具有燃烧、爆炸、腐蚀毒害、放射性、污染等性质的危化品和我们的生活密不可分。每一天，它们从东边沿海地区，通过道路运往全国各地。由于危险品仓库的不足，有业内人士认为存在危化品“黑仓库”。

