
S2621487 

 

1 

 

 

 

 

AL JAZEERA: A UNIQUE THREAT TO THE LEGITIMACY OF THE REGIMES 

OF THE GULF REGION  

 

A Thesis Submitted to 

The Faculty of Humanities of Leiden University In partial fulfilment of the 

requirements for The Degree of Master of Arts 

In International Relations 

By 

Aniek Zwemer 

S2621487 

a.f.zwemer@umail.leidenuniv.nl 

Supervisor: Prof. Dr. M.S. Berger 

 Word count: 12925 

 

Leiden  

July 2020 

 

 

 

 

 

 

mailto:a.f.zwemer@umail.leidenuniv.nl


S2621487 

 

2 

 

 

Table of Contents 

 

Chapter 1: Introduction ........................................................................................................... 3 

Chapter 2: Design and methodology ...................................................................................... 6 

Chapter 3: Theoretical framework ......................................................................................... 7 

3.1 The CNN-effect ................................................................................................................ 7 

3.2 The Al Jazeera effect ........................................................................................................ 8 

Chapter 4: Literature review .................................................................................................. 9 

Chapter 5: The media environment in the Arab World ..................................................... 10 

6.1 The Al Jazeera Network ................................................................................................. 12 

6.2 The ideology of Al Jazeera ............................................................................................. 15 

6.3 The relationship between Qatar and Al Jazeera ............................................................. 17 

Chapter 7: Qatar’s diplomatic relations with the Gulf countries ...................................... 19 

7.1 Qatar ............................................................................................................................... 19 

7.2 Qatari diplomatic relations in the Gulf region ............................................................... 20 

Chapter 8: The role of Al Jazeera in Qatar’s diplomatic relations up to and during the 

Arab Spring ............................................................................................................................ 22 

8.1 Al Jazeera’s role in Qatari diplomatic relations up to the Arab Spring ......................... 22 

8.2 Al Jazeera’s role during the Arab Spring ....................................................................... 23 

Chapter 9: The 2014 and 2017 Gulf Crises .......................................................................... 26 

9.1 The 2014 Gulf Crisis ...................................................................................................... 26 

9.2 The 2017 Gulf Crisis ...................................................................................................... 28 

Chapter 10: Analysis .............................................................................................................. 29 

Chapter 11: Conclusion ......................................................................................................... 33 

Bibliography ........................................................................................................................... 34 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



S2621487 

 

3 

 

 

Abstract 

Since Al Jazeera was established, it has had an impact on Qatar’s diplomatic relations, in 

particular since the Arab Spring. The tensions between Qatar and the other Gulf countries, 

however, came to a peak during the 2014 and the 2017 Gulf crises. Remarkable, is the central 

role of Al Jazeera in in these diplomatic crises, while the network is independent and only 

partly funded by the Qatari government. Therefore, this thesis researches the impact of Al 

Jazeera on Qatar’s foreign relations. Through within-case analysis and process tracing this 

thesis illustrates how Al Jazeera, since its establishment, has evolved into a global news 

network that is considered highly controversial among the other Gulf states. By combining 

these results with the theories of the CNN-effect and the Al Jazeera effect, this thesis has been 

able to identify possible reasons why Al Jazeera has been a subject in these diplomatic crises. 

Lastly, this thesis also proposes an addition to the theory of multilevel analysis that allows for 

more accurate research into global news networks. 

 

Chapter 1: Introduction 

On May 18, 2020, two Al Jazeera journalists were released on bail from an Egyptian prison 

after they had been confined for allegedly broadcasting lies about Egypt on Al Jazeera and the 

illegal ownership of broadcasting equipment. The two men had been arrested in December 

2013 and they were convicted to seven years in prison in January 2014.1 According to the 

Egyptian court, working for Al Jazeera equaled membership of the Muslim Brotherhood, 

which is considered a terrorist group in Egypt since 2013.2  

The general association of Al Jazeera with terrorist groups was not a new 

development. In the United States, Al Jazeera was also associated with a terrorist group after 

9/11, the attacks on the World Trade Center and the Pentagon. At that time, Al Jazeera had 

broadcasted a clip of Osama Bin Laden, in which he took the responsibility for the attacks and 

stated that the attacks should be applauded by Muslims.3 This video would be the first out of 

ten. Throughout the years, these videos of Bin Laden were all broadcasted exclusively by Al 

 
1 “Egypt frees Al Jazeera staff jailed for journalism,” Amnesty International, accessed June 23, 2020, 

https://www.amnesty.org.uk/egypt-frees-al-jazeera-staff-mohammed-fahmy-baher-mohamed-prison-

journalism.  
2 “Egypt's Muslim Brotherhood declared 'terrorist group',” BBC News, accessed June 23, 2020, 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-25515932. 
3 Fouad Ajami, “What the Muslim World Is Watching,” New York Times, November 18, 2001, 

https://www.nytimes.com/2001/11/18/magazine/what-the-muslim-world-is-watching.html.  

https://www.amnesty.org.uk/egypt-frees-al-jazeera-staff-mohammed-fahmy-baher-mohamed-prison-journalism
https://www.amnesty.org.uk/egypt-frees-al-jazeera-staff-mohammed-fahmy-baher-mohamed-prison-journalism
https://www.nytimes.com/2001/11/18/magazine/what-the-muslim-world-is-watching.html


S2621487 

 

4 

 

Jazeera. Osama Bin Laden was even considered Al Jazeera’s unchallenged star.4 As a result, 

Al Jazeera was accused of having ties with Al Qaeda.5 This had given the channel a bad 

reputation in the West and in particular the United States, where Al Jazeera was described as 

a source of hateful propaganda and as biased and vicious.6 

 Furthermore, Al Jazeera was also considered ‘inflammatory’ and ‘incendiary’.7 In the 

United States, it was considered to air controversial footage and, on its talk shows, put 

forward thought-provoking opinions.8 This, however, was something the network itself 

seemed aware of. In fact, on its own website, Al Jazeera was described as a network that 

‘challenged established narratives’, provides an ‘alternative voice’ and follows ‘principles and 

values that inspire to be challenging and bold’.9 According to observers, this is also what Al 

Jazeera has thanked its success to since it was established in 1996.10  They argue that in a 

short period of time, Al Jazeera has become the flagship media network of the Arab world 

and that it has earned great popularity by challenging the Arab establishment and for its role 

as a forum for free speech.11 For this reason, scholars have argued that Al Jazeera represents 

an Arabic media revolution, because up to that point, the Arabic media had always been 

controlled by the Arab regimes. Al Jazeera, in contrast, evidently enjoyed a large amount of 

freedom that allowed it to become a progressive phenomenon.12 Therefore, although partly 

funded by the Qatari government, the Al Jazeera network presents itself as an independent 

news organization.13  

 Through the years, while having gained popularity among the Arab public, Al 

Jazeera’s reputation in the West had remained reprobate. This, however, according to 

scholars, changed in 2011, with Al Jazeera’s sympathetic coverage of the protests of the Arab 

Spring. Suddenly Western governments and its population became more and more 

enthusiastic, praising the network for its high-quality journalism.14 While the West started to 

appreciate Al Jazeera, its coverage of the Arab Spring had the opposite effect on the regimes 

 
4 Oren Kessler, “The Two Faces of Al Jazeeera,” Middle East Quarterly (Winter 2012): 48.  
5 Kessler, “The Two Faces of Al Jazeeera,” 48. 
6 Ibid. 
7 Ajami, “What the Muslim World Is Watching.” 
8 Ibid. 
9 “Who we are,” Al Jazeera, accessed June 19, 2020, https://www.aljazeera.com/aboutus/. 
10 Nabil Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” Journal of Arabian Studies 3, no. 2 (2013): 

251. 
11 Sam Cherribi, Fridays of rage: Al Jazeera, the Arab Spring, and political Islam (Oxford: Oxford 

University Press, 2017): 3.  
12 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 251 
13 “Who we are.” 
14 Kessler, “The Two Faces of Al Jazeeera,” 48. 

https://www.aljazeera.com/aboutus/


S2621487 

 

5 

 

of the Gulf countries. In particular, because according to these regimes, Al Jazeera’s coverage 

of the protests was framed in favor of the uprisings.15 As a result, during the Arab Spring, Al 

Jazeera was banned reporting from both Tunisia and Egypt, which forced the network to film 

illegally and partly rely on footage shot by citizens on mobile phones.16 

After the Arab Spring, Al Jazeera also remained a subject of controversy for the 

regimes of the Gulf states. These regimes considered Al Jazeera to be an instrument used by 

the Qatari government to influence public opinion in the Arab World.17 The situation has even 

deteriorated to such an extent, that the shutting down of Al Jazeera became one of the central 

issues in the 2014 and 2017 Gulf crises, in which Saudi Arabia, Egypt and the United Arab 

Emirates withdrew their ambassadors from Qatar and even broke off all relations with 

Qatar.18 In a list of thirteen demands, the countries demanded the closure of Al Jazeera. A 

requirement that had to be fulfilled before any further negotiations would take place.19 

 The impact of Al Jazeera on Qatari diplomatic relations is questionable, since Al 

Jazeera is officially independent and only partly funded by the Qatari government. Therefore, 

the following question will be central in this thesis, ‘How has the regional critique on Al 

Jazeera impacted the diplomatic relations of Qatar?’ With this question, this thesis will set out 

to research Al Jazeera’s relationship with Qatar and how this relationship has had an impact 

on Qatar’s foreign relations. In the analysis, the thesis will aim to identify the underlying 

causes for this regional critique and why Al Jazeera has become a subject in Qatar’s 

diplomatic relations. 

This question will be answered by means of four sub questions and an analysis. The 

first sub question describes Al Jazeera as a network, in what media environment it was 

founded and what its relationship is with Qatar. In the second sub question, the background to 

Qatar’s diplomatic relations with the other Gulf countries is discussed. The third sub question 

builds on the second, but instead focuses on Al Jazeera’s role in these diplomatic relations. 

The final sub question describes the role of Al Jazeera in the 2014 and 2017 Gulf crises. In 

the analysis the information from the sub questions is applied to the existing body of theory in 

order to identify the underlying causes for the impact of Al Jazeera on Qatar’s diplomatic 

 
15 Larbi Sadiki, Al Jazeera and Democratization (New York: Routledge, 2015), 124. 
16 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 149. 
17 Cherribi, Fridays of rage, 57. 
18 Tamara Qiblawi, Mohammed Tawfeeq, Elizabeth Roberts and Hamdi Alkhshali, “Qatar rift: Saudi, 

UAE, Bahrain, Egypt cut diplomatic ties,” CNN, July 27, 2017, 

https://edition.cnn.com/2017/06/05/middleeast/saudi-bahrain-egypt-uae-qatar-terror/index.html. 
19 “What are the 13 demands given to Qatar?,” Gulf News, accessed June 20, 2020, 

https://gulfnews.com/world/gulf/qatar/what-are-the-13-demands-given-to-qatar-1.2048118. ` 

https://edition.cnn.com/2017/06/05/middleeast/saudi-bahrain-egypt-uae-qatar-terror/index.html
https://gulfnews.com/world/gulf/qatar/what-are-the-13-demands-given-to-qatar-1.2048118


S2621487 

 

6 

 

relations. In the analysis, the validity of these theories will be tested and an addition to the 

theory will be proposed. 

Research on the role of Al Jazeera in Qatar’s diplomatic relations is important, 

because it is remarkable that an independent news network has an impact of this extent on a 

country’s foreign relations. Through finding out why Al Jazeera has had this impact, this 

thesis provides more insight into the functioning of Al Jazeera and of a successful global 

news network of Arabic origin more generally. It is also important to add to the existing 

theoretical body because the theory on state-media relations is limited, while in fact, it is very 

useful for research on the role of the media in international relations. This theory offers a 

form of grip to researchers, by identifying specific aspects that should be of central focus in 

research on this subject. It provides a tool for more focused research into the relationship 

between the state and the media, thus improving the quality of this body of research. 

 

Chapter 2: Design and methodology  

Answering the research question of this thesis requires a deep understanding of Al Jazeera as 

a network and its relationship with Qatar. Therefore, an extensive set of secondary sources 

will be studied to provide the context for further analysis. The methods of research used in 

this thesis are within-case content analysis and process tracing. Within-case analysis as 

opposed to cross-case analysis, focuses on specific events and processes taking place within 

one specific subject of research.20 In this thesis, Al Jazeera is the single case analyzed in the 

context of Qatar’s diplomatic relations. The tool used as part of this within-case analysis is 

process tracing, which is defined as ‘an analytical tool for drawing descriptive and causal 

interferences from diagnostic pieces of evidence – often understood as part of a temporal 

sequence of events and phenomena.’ The diagnostic evidence used in the analysis of this 

thesis consists of conceptual frameworks.21 These frameworks will then be applied to data 

from secondary sources in order to contribute to the existing theory of media and international 

relations. The content analysis will be conducted by means of a combination of primary and 

secondary sources. The set of primary sources consists of documents such as a translated 

version of the Riyad agreement by the CNN and a fact sheet from the Saudi government on 

‘Qatar’s History of Funding Terrorism and Extremism’.  

 
20 David Collier, “Understanding Process Tracing,” Political Science and Politics 4 (October 2011): 823. 
21 Collier, “Understanding Process Tracing,” 824. 



S2621487 

 

7 

 

 

Chapter 3: Theoretical framework 

Research on the relationship between the media and international relations has long been 

limited. Through the years, however, several concepts have been developed to analyze the 

relationship between states and the media. In this thesis, the media is defined as journalistic 

news media with the goal of producing factual and objective news coverage of political, 

economic and social events. The media, as referred to in this thesis, consists of newspapers 

and media networks, including tv broadcasting and radio. The development of the theoretical 

body about state-media relations is important for research into the role of media in 

international relations. It provides insight into the influence of media networks, like Al 

Jazeera, on policymaking and society.  

 

3.1 The CNN-effect 

When the Cable News Network (CNN) started to grow, it was a unique phenomenon that was 

of high influence on global communications and international relations. Therefore, research 

on the relationship between media and the state started to increase.22 This has led to the 

concept of the CNN-effect. A theory based on the idea that media influences public opinion, 

through which public pressure is put on leaders to adopt the policy advocated by the media.23 

This theory ascribes much power to the media in the context of (inter)national politics and is 

considered a loss of policy control by the government. It focuses on a dependency of 

governments on the media for determining the political agenda.24 The CNN-effect soon 

became a widely accepted theory, to the extent that a UN official once stated that “CNN is the 

sixteenth member of the Security Council.”25 

 Through the years, the CNN-effect has been further developed, and new dimensions 

have been added to the theory. Eytan Gilboa, for example, has argued that the CNN-effect is 

based on a democratic model, but does not take into consideration a broader application of the 

concept. Furthermore, within this democratic model, he argues that it is assumed that the 

public closely follows the news, which, according to him, is not at all the case.26 Therefore, he 

argues that research on the CNN-effect should also be extended to examine the direct effects 

 
22 Eytan Gilboa, “The CNN Effect: The Search for a Communication Theory of International Relations,” 

Political Communication 22 (2005): 28. 
23 Gilboa, “The CNN Effect,” 38. 
24 Philip Seib, New Media and the New Middle East (New York: Palgrave Macmillan, 2007), 63. 
25 Gilboa, “The CNN Effect,” 28. 
26 Ibid., 38. 



S2621487 

 

8 

 

of global communication on policymaking independent of public opinion. Furthermore, he 

argues that networks the size of CNN reach the entire world. Therefore, research should also 

include the reception of global news in various parts of the world.27 

 In another article, Gilboa and Robinson, together with Maria Gabrielsen Jumbert and 

Jason Miklian, further expand the research on the CNN-effect, by introducing multilevel 

interactions.28 They argue that the local and regional dimension of the media should also be 

taken into consideration while studying the CNN-effect, since there are so many types of 

media nowadays, that the public is influenced by all levels of the media. To clarify, they 

provide the following example, ‘Pakistanis living in Norway may follow Pakistan’s 

engagement in the ‘War on Terror’ through Norwegian news channels and newspapers, but 

also through regional European and international news sources, and also or instead, through 

Pakistan-based news outlets.’29 

 

3.2 The Al Jazeera effect 

Theory about the relationship between the media and international relations has not remained 

limited to the CNN-effect. In fact, with the increasing growth and success of Al Jazeera, 

Philip Seib has come up with the Al Jazeera effect.30 According to this theory, the function of 

the media is expanding, in the sense that it is no longer just a one-way communication, like 

with the CNN-effect. Seib argues that, nowadays, media networks have a larger popular base 

which is more directly involved through live broadcasting and the use of the internet. 

Therefore, he argues that they have a relevant impact on international politics. An impact that 

changes the relationship between the government and the public.31 Seib even considers news 

organizations, such as Al Jazeera, as political actors because of their global reach and 

influence on public opinion. The Al Jazeera effect, however, focuses more specifically on 

influencing domestic and regional politics in the Arab World.32 In particular, in light of the 

political developments starting in 2011 with the Arab spring, Al Jazeera is often mentioned as 

advocate for democratization.  

 
27 Gilboa, “The CNN Effect,” 39. 
28 Eytan Gilboa, Maria Gabrielsen Jumbert, Jason Miklian and Piers Robinson, “Moving media and conflict 

studies beyond the CNN effect,” Review of International Studies 42, no. 2 (2016): 655. 
29 Gilboa, Gabrielsen Jumbert, Mikian and Robinson, “Moving media and conflict studies beyond the CNN 

effect,” 660. 
30 Philip Seib, The Al Jazeera Effect: How the New Global Media Are Reshaping World Politics 

(Washington D.C.: Potomac Books, Inc., 2008), xii. 
31 Seib, The Al Jazeera Effect, 175. 
32 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 124. 



S2621487 

 

9 

 

 

In this thesis, these theories are relevant for the topic under discussion because they allow for 

a more in-dept analysis of the functioning of Al Jazeera regionally and globally. The CNN 

effect illustrates why a media network can form a threat to a regime because it theorizes how 

a powerful media network can cause loss of policy control for governments. The Al Jazeera 

effect is at the essence of this thesis because it focuses on the role of Al Jazeera in the Gulf 

region and even describes it as a political actor. Throughout this thesis these theories will be 

applied, and the conclusion and analysis will illustrate if they are justified. In the analysis, an 

addition to the theory will also be proposed. 

Chapter 4: Literature review 

The current academic debate on Al Jazeera is characterized by the question whether or not Al 

Jazeera serves as a public diplomacy tool for the Qatari government. Research is divided 

between those who argue that Al Jazeera is a mere instrument of Qatar, those who argue that 

Al Jazeera is completely independent and has even become a burden to Qatar and those 

whose arguments are more nuanced.  

The book of Sam Cherribi falls under the last category. He recognizes why Al Jazeera 

could be considered an instrument of the Qatari government but argues that this is a simplistic 

view. He argues that although many themes covered at Al Jazeera are in striking alignment 

with Qatari foreign policy, such as the support of democratic Islamist movements, this does 

not necessarily make Al Jazeera the diplomatic arm of the Qatari government.33 In particular, 

he states that Al Jazeera’s journalists are in full control over the subject and scope of their 

reporting. Although Qatar might have had some influence on Al Jazeera’s content, he argues 

that this has definitely not happened in ‘the caricatured way portrayed by critics.’34 

Central in the academic debate is the concept of public diplomacy. This concept of 

media-state relations also stands at the basis of the theory of Tal Samuel-Azran, in which he 

proposes a new form of media diplomacy to analyze the Qatar-Al Jazeera relationship. 

According to this model, the state-sponsored station, Al Jazeera, operates independently in 

routine affairs and only applies a state-sponsored-style of broadcasting during a crisis 

involving the state.35 He argues that this allows Al Jazeera to maintain its credibility, while it 

allows Qatar to exert its influence when necessary. This is only possible, according to 

 
33 Cherribi, Fridays of rage, 57. 
34 Ibid. 
35 Samuel-Azran, Al-Jazeera, Qatar, and New Tactics in State-Sponsored Media Diplomacy,” 1294. 



S2621487 

 

10 

 

Samuel-Azran, because Qatar is a micro-state with minimal direct involvement in 

international conflicts.36 

Philip Seib also builds on the theory of public diplomacy but leaves Qatar out of the 

equation. He argues that media in the Arab world has the task of taking over the political role 

normally fulfilled by political parties.37 To back up this notion, he proposes a new theory of  

public diplomacy, in which not only nation states, but also non-state actors in the international 

sphere aim to persuade foreign audiences through the media. In the case of Al Jazeera, this 

theory suggests that the network functions as a political actor, using its power to influence the 

public.38 He argues that compared to other major international media organizations, Al 

Jazeera is more politically motivated and therefore has developed particularly advanced 

marketing techniques to promote its network abroad.39 

 In her article, Marwa Maziad takes this line of argument even further and argues that 

Al Jazeera might have originally been founded to provide Qatar with more influence, but that, 

through the years, it has ideologically been transformed causing Qatar to lose its grip over the 

network.40 This transformation, she argues, has taken place through a form of slow Islamist 

insurgency within Al Jazeera Mubasher Misr, the Egyptian channel, which after its closure 

has shifted to Al Jazeera Arabic.41 This insurgency, according to Maziad, took place through 

the hiring of an increasing number of Islamist personnel, an argument she has substantiated 

with the confirmation of resigned Al Jazeera journalists.42 Finally, she argues that this has 

caused a clash of agendas between Al Jazeera and the Qatari government, which made Al 

Jazeera a burden to, rather than an instrument of the Qatari government.43 

Chapter 5: The media environment in the Arab World  

The theory of the CNN effect is originally based on a democratic model. In 2005, however, 

Eytan Gilboa suggested that it should also take into consideration the role of the media in 

other non-democratic regimes.44 The application of the theory in this thesis, therefore requires 

looking into the media environment in the Arab World.  

 
36 Samuel-Azran, Al-Jazeera, Qatar, and New Tactics in State-Sponsored Media Diplomacy,” 1308. 
37 Seib, New Media and the New Middle East, 63. 
38 Seib, New Media and the New Middle East, 68. 
39 Ibid. 
40 Marwa Maziad, “Qatar in Egypt: The politics of Al Jazeera,” Journalism 1 (2018): 2. 
41 Maziad, “Qatar in Egypt,” 2. 
42 Ibid., 4. 
43 Ibid.,16. 
44 Gilboa, “The CNN Effect,” 38. 



S2621487 

 

11 

 

Until the 1990’s, the Arab media mainly consisted of mobilized press controlled by 

governments.45 Of this period, scholars have described the 1970s and 1980s as the worst 

decades for media freedom in the Arab World, because the Arab regimes were primarily 

focused on the controlling of free speech.46 Governments executed this control by putting 

television channels, radio stations and print press directly under their control. This meant that 

these news outlets were owned, financed and run by the state. If one of these outlets was not 

under direct state control, it was usually owned by organizations directly connected to the 

government.47 In this period, the media have been described as mere extensions of 

government information ministries.48 

 Particularly relevant is the role of radio and television. The press was under 

government control, but its influence was only limited due to the widespread illiteracy rates in 

Arab countries.49 The first radio stations were founded in the 1920s and television 

broadcasting was founded in the 1950s. Back then, however, most stations were already 

government run. The stations were used to positively reflect on government policies and 

performance, and government officials were frequent guests on the shows.50 As a 

consequence, the media were seen as an extension of their governments.  Scholars have 

argued that this broadcasting model was an autocratic version of the systems in France and 

Britain, where broadcasts were designed with an educational purpose.51 In the Arab World, 

this system indeed fulfilled a practical function, it was used to unify the country, preserve the 

centralized system of government and hold control over the people. Most of all, however, the 

broadcasting system functioned a s propaganda tool to ensure that no opposing or critical 

opinions became accessible to the public.52 

 The conscious use and control of the media to preserve the status quo, had also made 

the Arab countries aware of their vulnerability in relation to the power of this same media.53 

With the arrival of satellite television at the end of the twentieth century, the Arab regimes 

lost some of this control as this development allowed Arab audiences access to non-Arab 

 
45 Gunter and Dickinson, News Media in the Arab World, 1. 
46 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 251. 
47 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 125. 
48 Barrie Gunter and Roger Dickinson, News Media in the Arab World: A Study of 10 Arab and Muslim 

Countries (London: Bloomsbury Academic, 2013), 2. 
49 Gunter and Dickinson, News Media in the Arab World, 3. 
50 Ibid., 4. 
51 Ibid. 
52 Mohamed Zayani, The Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives on New Arab Media (London: 

Pluto Press, 2005), 14. 
53 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 252. 



S2621487 

 

12 

 

channels. These channels created awareness among the Arab public about the lack of diversity 

and quality on the state channels.54 As a result, scholars have identified a new development in 

the Arab media. Arab States are inclined to more commercialization and privatization, but 

still consider the media to be a state-controlled public service. Therefore, a complex 

combination of both models has been introduced, in which networks are privately owned and 

publicly financed.55  

 

Chapter 6: The Al Jazeera Network and its relationship with Qatar 

When Al Jazeera was established, the Arab media were largely controlled by the Arab states 

and they were mostly used in order to maintain their control.56 Nevertheless, in this media 

environment, Al Jazeera was established in 1996, with the incentive of becoming a 

progressive and free media.57 While Al Jazeera evidently runs an independent editorial line, it 

is partly funded by the Qatari government.58 The following chapter will discuss the 

establishment of Al Jazeera as a network and its relationship with Qatar. 

 

6.1 The Al Jazeera Network 

Within the combined model of private and public ownership of media, new Arab media 

networks have been established. According to research, these channels provide an Arab 

perspective to new issues relevant to the Arab World and some even aim to compete with 

major international networks, such as the BBC and the CNN.59  Al Jazeera is an example of 

such a new network and has been considered the precursor in this area.60 With a financial 

contribution from the Qatari emir, it was established in 1996, with the goal of becoming a 

successful international news organization.61 The channel enjoyed a head start, as BBC 

Arabic had just collapsed, and the emir had recruited its staff members to work at Al 

Jazeera.62 Since its establishment, Al Jazeera has given a western style impression, its studios 

were decorated in a modern way, its presenters looked fashionable and its use of language and 

 
54 Gunter and Dickinson, News Media in the Arab World, 5. 
55 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 15. 
56 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 80. 
57 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 251. 
58 Seib, New Media and the New Middle East, 55. 
59Gunter and Dickinson, News Media in the Arab World, 135. 
60 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 15. 
61 Seib, New Media and the New Middle East, 55. 
62 Seib, The Al Jazeera Effect, 144. 



S2621487 

 

13 

 

music appealed to a contemporary audience.63 Since then, Al Jazeera has managed to develop 

itself in becoming a critical voice in the Arab World. It soon became the leading regional 

media outlet and, according to some scholars, dominates Arab public discourse.64 Its airtime 

consists of a twenty-four-hour news flow and live-debate talk shows.65 Al Jazeera has put in 

place a five-member board which consists of senior staff members and journalists, which 

makes the key editorial decisions. Furthermore, a quality control panel was set in place which 

monitors programs along the established code of ethics.66 In 2006, the channel became the Al 

Jazeera Network and Al Jazeera English was founded. Through the years, it has grown into 

one of the networks with the most channels in the world, consisting of more than twenty 

channels, among which AL Jazeera Balkans and Al Jazeera +. Furthermore, the network also 

expanded online, through AlJazeera.net.67 This growth was possible because of Al Jazeera’s 

80 external bureaus around the world, with more than 200 reporters stationed in almost every 

country in the world.68 

 The immense growth of the network was possible because of its widespread 

popularity. According to different surveys conducted in the Arab World, Al Jazeera has 

become one of the three most important news sources in the region.69 Furthermore, research 

also confirmed that not only Al Jazeera was most popular, it was also considered essential by 

the Arab public for keeping up with world events. Only 10 percent of the those surveyed 

never watched Al Jazeera.70 From the same set of surveys has also become apparent that Al 

Jazeera is generally considered the most trustworthy news source. In general, it had the 

reputation of being an honest and fair source for the provision of global news.71 According to 

analysts, this success can be attributed to Al Jazeera’s coverage of Operation Desert Fox in 

1998.72 At that time, Al Jazeera was the only broadcaster with camera crews on the ground in 

Iraq, which allowed the network to capture the attack like no other news organization could.73 

As a result, Al Jazeera was put on the global media map and was compared to international 

 
63 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 250. 
64 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 105. 
65 Ibid. 
66 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 257. 
67 Seib, The Al Jazeera Effect, 109. 
68 Ibid. 
69 Seib, New Media and the New Middle East, 56.; Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 104. 
70 Seib, New Media and the New Middle East, 57. 
71 Ibid. 
72 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 250. 
73 Seib, New Media and the New Middle East, 55. 



S2621487 

 

14 

 

news organizations, such as the CNN.74 Through the years, its success grew to such an extent 

that international news organizations were paying Al Jazeera in exchange for its live footage 

from conflict areas in the Middle East.75 

 This comparison with the CNN was not only made because of Al Jazeera’s coverage 

of Operation Desert Fox. Scholars have argued that Al Jazeera’s high-quality journalism and 

new approach towards Arab news, has allowed comparisons to be made between Al Jazeera 

and Western media.76 Since its establishment, Al Jazeera has enjoyed the reputation of being a 

relatively free channel operating in the authoritarian Arab World.77 According to Al Jazeera, 

the network’s editorial team enjoys a high level of editorial freedom despite being funded by 

the Qatari government.78 Al Jazeera’s independence from the state is an aspect that the 

network has always emphasized and which it considers to be unique to the Arab World.79 This 

policy of independency has provided Al Jazeera with the reputation of a network that cares 

for its public and that aims to serve the Arab community. According to observers, this 

reputation has improved the popularity of the network.80 

 This popularity cannot only be accredited to the independent reputation of Al Jazeera. 

The network had also actively endorsed this status through openly discussing topics that are 

highly controversial in the region.81 Through the years, Al Jazeera had become the platform 

for Arabs with opposing views through which it, according to scholars, challenged the 

established political discourse.82 The topics discussed on Al Jazeera varied between political, 

revolutionary and religious subjects, which were debated on televised talk shows.83 Instead of 

government officials, the guests on these shows were often individuals who challenged the 

status quo. They were encouraged to do so by a critical Al Jazeera host, who put controversial 

subjects to discussion.84  Nevertheless, in the talk shows there was also room for the criticism 

of the Arab governments, which was then discussed and challenged.85 Through this different 

approach, scholars have argued, Al Jazeera has managed to provide western style television 

 
74 Seib, New Media and the New Middle East, 55. 
75 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 251. 
76 Gunter and Dickinson, News Media in the Arab World, 135. 
77 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 2. 
78 Seib, New Media and the New Middle East, 70. 
79 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 125. 
80 Seib, New Media and the New Middle East, 70. 
81 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 2. 
82 Ibid. 
83 Cherribi, Fridays of rage, 4. 
84 Seib, New Media and the New Middle East, 58. 
85 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 2. 



S2621487 

 

15 

 

through an Arab lens.86 For this reason, they consider Al Jazeera to be a highly influential 

forum for resistance and critical opinion.87 They also argue that as the leading regional media 

outlet, Al Jazeera determines the Arab social and political agenda and puts pressure on Arab 

governments, forcing them to adjust their policies.88 

 

6.2 The ideology of Al Jazeera 

Despite praise for its high-quality journalism and western style approach, scholars do argue 

that Al Jazeera is led by a specific political ideology which stems from its Arab origins and 

the Arab lens through which it operates. In this way, they have argued, Al Jazeera has 

established an Arab narrative that is associated with pan-Arabism.89 This regional approach 

can evidently be recognized through Al Jazeera’s hiring of staff and use of language. Al 

Jazeera has employed a high diversity of Arabs from all over the Arab World, resulting in an 

Arab unity among its employees.90 As a result, scholars argue, this sense of pan-Arabism is 

also projected in the general message of the network and the language that is used throughout 

its reporting. Al Jazeera only broadcasts in modern standard Arabic and therefore, they argue 

that Al Jazeera had created a sense of unity among its public, along with a core Arab 

narrative.91 This narrative closely hangs together with the rise of anti-Americanism in the 

region. Al Jazeera has, according to critics, created the image of the United States as the 

common denominator for the blood and misery in the region, an image strengthened by the 

conflicts in Palestine or Iraq.92 

 Alongside a sense of Arab unity, scholars have also argued that Al Jazeera is a strong 

advocate for democracy. An assertion that is not only confirmed by its broadcasting, but also 

by different statements made by the network’s editorial staff.93 In general, Al Jazeera’s 

broadcasting has been focused on representing different voices in society, in particular the 

ones that are normally left unheard. This approach stems from the idea that free media is a 

core aspect of democracy. Therefore, Al Jazeera considers it its goal to provide the Arab 

pubic with accurate information of what is going on in their region.94 According to its staff, 

 
86 Gunter and Dickinson, News Media in the Arab World, 135. 
87 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 2. 
88 Seib, New Media and the New Middle East, 58. 
89 Seib, The Al Jazeera Effect, 145. 
90 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 7. 
91 Ibid. 
92 Seib, The Al Jazeera Effect, 145. 
93 Seib, New Media and the New Middle East, 65. 
94 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 125. 



S2621487 

 

16 

 

Al Jazeera is the leading institution in promoting democracy and human rights.95 While this 

advocacy for transparency and freedom of speech in first instance does not seem to put any 

limitation to Al Jazeera’s high-quality journalism, its coverage of the Arab Spring suggested 

the opposite.96 According to critics, during the Arab Spring, Al Jazeera’s advocacy for 

democracy overshadowed its value to high-quality objective journalism, as the network sided 

with the protesters and turned its back towards the authoritarian regimes.97 This had led to the 

coverage of the Arab protests in 2011 that Al Jazeera has been praised for by the West and 

has fueled the network’s popularity there.98 

This democratic goal is closely related to Al Jazeera’s religious ideology which has 

also been called Muslim democracy or political Islam.99 Scholars have linked this ideology to 

Al Jazeera’s apparent religious overtones in its coverage of world events, through which, they 

argue, it constructs a transnational Muslim community.100 An example these scholars have 

used to describe this religious message is Al Jazeera’s regular advertisements for wearing a 

veil.101 This religious identity has not only been linked to Al Jazeera’s support for the 

democratic Islamist movements during the Arab Spring, but also to its relations with extremist 

or terrorist organizations.102 These relations are mainly characterized by Al Jazeera’s airing of 

tapes, not only from Al Qaeda, but also from other extremist groups.103 Not only were these 

tapes broadcasted exclusively on Al Jazeera, the network was also the only media 

organization with possibility of interviewing Al Qaeda leaders, such as Saddam Hussein.104  

The combination of pan-Arabism, the Islam and democracy represent, according to 

scholars, Al Jazeera’s political ideology. Even though it might clash with the network’s policy 

of high-quality objective journalism, it does not seem to limit its credibility as a global news 

network. Sam Cherribi has combined all these aspects in one core ideology, which he called 

‘Islamized pan-Arabism’.105 He describes the ideology as ‘a reconciliation between pan-

Arabism and Islamic solidarity,’ two worldviews that originally were established to 

 
95 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 127. 
96 Seib, New Media and the New Middle East, 65. 
97 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 145. 
98 Kessler, “The Two Faces of Al Jazeeera,” 48. 
99 Cherribi, Fridays of rage, 59. 
100 Cherribi, Fridays of rage, 48. 
101 Ibid. 
102 Ibid., 57. 
103 Kessler, “The Two Faces of Al Jazeeera,” 48. 
104 Ibid. 
105 Cherribi, Fridays of rage, 16.  



S2621487 

 

17 

 

counterbalance each other.106 He argues, however, that the two ideologies are dependent of 

each other in order to survive the rise of extremist Islamic groups. In his view, Al Jazeera has 

managed to successfully combine the two in the central ideology of the network.107 

 

6.3 The relationship between Qatar and Al Jazeera 

Another aspect that shapes the identity of Al Jazeera, is its connection to Qatar. During its 

broadcasts, it is continuously emphasized to the Arab public that Al Jazeera is a Qatari 

network aired from Qatar.108 Furthermore, several scholars have noticed a pattern in which 

Qatar is remarkably absent from Al Jazeera’s critical news coverage.109 They argue that while 

Al Jazeera has caused numerous political rows in the Gulf region, the network has not had 

any significant impact on the domestic politics of Qatar.110 In defense of its editorial policy, 

the network has argued that it could not focus on Qatar’s insignificant internal affairs, while 

more important affairs were taking place in other countries in the region. In particular, 

because Al Jazeera was focused on regional and international audiences, reaching far beyond 

Qatar.111 Nevertheless, critics argue that this might have been the case before 2011, but that 

since then significant Qatari affairs have come to light, such as gross human rights violations, 

which were still not covered on Al Jazeera.112 

Other scholars go even further by suggesting that the Qatari government manipulates 

Al Jazeera in order to control Qatari society.113 They consider this a realistic possibility 

because the network, despite being considered independent, continues to be funded by the 

Qatari government. In fact, while it was established with an initial contribution of $147 

million, the network continues to receive a budget of $30 million on a yearly basis.114 The ties 

with the Qatari government are not only financial. The chair of Al Jazeera’s editorial board, 

for example, is a member of Qatar’s ruling family.115 Therefore, critics argue that Al Jazeera 

might not be government controlled, but that the network only enjoys relative independence 

 
106 Cherribi, Fridays of rage, 16. 
107 Ibid. 
108 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 11. 
109 Maziad, “Qatar in Egypt,” 9. 
110 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 10. 
111 Maziad, “Qatar in Egypt,” 9. 
112 Ibid. 
113 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 10. 
114 Seib, New Media and the New Middle East, 55. 
115 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 17. 



S2621487 

 

18 

 

since it is government owned. They consider to be the price Al Jazeera has to pay for the 

editorial freedom it enjoys.116 

 The discussion on Al Jazeera’s independence discerns domestic Qatari political issues 

as well as international and regional political matters. Al Jazeera’s was established while 

internal political developments took place in Qatar, through which the country moved towards 

a more liberalized state. Al Jazeera was the main consequence of these developments in the 

media, where censorship was lifted.117 Scholars have argued that the establishment of Al 

Jazeera also fits with Qatar’s goal of gaining more regional influence, in particular, through 

the media sphere.118 They support this claim, by stating that Al Jazeera’s editorial policy and 

Qatar’s foreign policy have striking similarities, in particular concerning the democratic 

Islamist movements and the open stance towards religious extremist organizations.119 In the 

case of Al Qaeda, scholars argue that a symbolic transaction has taken place between Al 

Jazeera, Qatar and Al Qaeda. This transaction has provided Al Qaeda with a legitimate news 

outlet to share its message, Al Jazeera with the exclusivity of this message and Qatar with 

national safety, because Al Qaeda has never launched an attack in Qatar. Observers consider 

this to be specifically remarkable since the United States Central Command is located in 

Qatar.120 

 The similarities between Al Jazeera’s editorial policy and Qatar’s foreign policy have 

put to question the legitimacy of Al Jazeera as an independent network. Several scholars have 

discussed the possibility of Al Jazeera being used as an instrument of power by the Qatari 

government.121 This debate is based on the idea that Al Jazeera’s broadcasting closely reflects 

the political agenda of the Qatari government.122 Within this debate, some scholars have 

argued that in the cases of conflict in both Syria and Egypt, Qatar changed its political 

position and Al Jazeera’s coverage was changed in similar fashion.123 Others, however, have 

argued the opposite, by stating that Al Jazeera’s political discourse is incompatible with 

Qatar’s foreign policy. They argue that friendly relations with neighboring countries is central 

 
116 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 55. 
117 Ibid., 12. 
118 Ibid. 
119 Cherribi, Fridays of rage, 57. 
120 Cherribi, Fridays of rage, 57. 
121 Karim Pourhamzavi and Philip Pherguson, “Al Jazeera and Qatari Foregin Policy: A Critical 

Approach,” Journal of Media Critiques 1, no. 2 (December 2015): 14.; Zayani, The Al Jazeera 

Phenomenon, 10. 
122 Cherribi, Fridays of rage, 57. 
123 Pourhamzavi and Pherguson, “Al Jazeera and Qatari Foregin Policy,” 14. 



S2621487 

 

19 

 

in Qatari foreign policy, which clashes with Al Jazeera’s broadcasting of controversial issues, 

causing friction in the region.124 

 Furthermore, it is also relevant to mention that the relation between Al Jazeera and the 

Qatari government is not unique. Scholars have identified a trend in which media ownership 

and politics are more often intertwined. Examples of this that are mentioned are Silvio 

Berlusconi, Italy’s former Prime Minister, who is a developer of commercial TV and 

publishing in Italy and the Lebanese former Prime Minister Rafiq Al Hariri, who owns the 

satellite channel Future TV. These organizations, however, have not been subject to similar 

diplomatic crises as Al Jazeera.125 

Chapter 7: Qatar’s diplomatic relations with the Gulf countries 

Qatar is a small country in the Gulf region with around 700.000 inhabitants, of which only 

150.000 are Qatari nationals.126 The majority of the population consists of quest workers from 

Pakistan, India and other Arab countries.127 In terms of per capita GDP, Qatar is the richest 

country in the world.128 The country has accumulated its wealth with its oil and gas reserves 

through an economic boom in the 1990s.129 Along with this prosperity, Qatar has also sought 

to increase its political influence region. In the following chapter, Qatar’s development as a 

country, as well as its foreign policy will be discussed. 

 

7.1 Qatar 

Qatar is currently ruled by Sheikh Emir Tamim bin Hamad, the successor of Emir Sheikh 

Hamad bin Khalifa, who ousted his father in 1995 after a bloodless coup.130 Since he 

ascended to power, Emir Sheikh Hamad bin Khalifa attempted to liberalize and modernize the 

country. In 2003, he adopted a constitution, in which a new legislative body was established 

with the power to approve the national budget, to monitor the performance of ministers and to 

draft, discuss and vote on proposed legislations.131 The constitution also provided the Qatari 

population with public liberties, such as religious freedom, the independence of judiciary 

 
124 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 13. 
125 Ibid., 14. 
126 Ibid., 50. 
127 Ibid., 11. 
128 Cherribi, Fridays of rage, 44. 
129 Ibid. 
130 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 258. 
131 Ibid. 



S2621487 

 

20 

 

power and the freedom of the press.132 The latter had already been enlarged in 1995, with the 

abolition of the Ministry of Information, allowing international media access to the country 

such as the New York Times, but also allowing the establishment of Al Jazeera.133 

Furthermore, the constitution provided women with the right to vote, drive, hold government 

office and it has boosted female participation at the Qatari university.134 The reforms also 

consisted of the establishment of an elected body, the Advisory Council, which would consist 

of forty-five members of whom thirty directly elected.135  

 The planned elections, however, have been announced numerous times over the years, 

but have not taken place until today. Furthermore, the actual democratic nature of the reforms 

is limited, as the constitution reserves executive power exclusively to the Emir, and political 

parties are forbidden.136 Also, the power of elected officials is limited to municipal and 

agricultural matters and the media code of 1997 still treats criticism of the state as a criminal 

offense. Through this media code, the state has actually remained in control of the press, 

greatly limiting the production of free, objective news content.137 

 

7.2 Qatari diplomatic relations in the Gulf region 

The reforms of Qatar did not remain limited to domestic issues, because the Emir 

implemented a policy of active international diplomacy. This policy became apparent through 

Qatar’s growing mediating role in international disputes. Examples of this involvement 

include Qatar’s role in mediating in the dispute between Eritrea and Ethiopia, between Iran 

and Arab states, but also between the United States and Libya.138 Nevertheless, Qatar itself 

has also been part of several regional disputes through the years, which, according to 

research, have been characterized by the rivalry between Qatar and Saudi Arabia.139  

 This rivalry originates in 1974, when the United Arab Emirates ceded territory to 

Saudi Arabia that was adjacent to Qatar. When Saudi Arabia wanted to deploy its forces on 

Qatari soil during Iraq’s invasion of Kuwait in 1990, Qatar refused this, and even set up a 

border post, to assert its sovereignty in the area.140 Through the years, these tensions led to a 

 
132 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 53. 
133 Cherribi, Fridays of rage, 63. 
134 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 258. 
135 Ibid. 
136 Ibid. 
137 Cherribi, Fridays of rage, 64. 
138 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 13. 
139 Ibid., 53. 
140 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 51. 



S2621487 

 

21 

 

border dispute that reached its height in September 1992, with the Khafous frontier post 

incident, which caused the death of two Qatari soldiers and one Saudi national. While the 

Qatari government described it as a Saudi attack, the Saudi government considered it a mere 

accident.141 As a consequence, Qatar suspended their 1965 border agreements and boycotted 

the next Gulf Cooperation Council (GCC) meeting, causing diplomatic tensions within the 

council.142 

 During the 1994 Yemen civil war, Qatar took the opposite stance of Saudi Arabia and 

the other Gulf States. While the GCC countries were in support of the southern forces, Qatar 

took the side of the North, by stating that Yemen should remain one country.143 This Qatari 

stance refrained the GCC from recognizing the South as official government of Yemen, again 

causing diplomatic tensions in the Gulf region.144 

 This line of clashes with Saudi Arabia continued after the new Emir, Sheikh Hamad 

bin Khalifa had ousted his father 1995. During the first year of his rule, the Emir had 

provoked a conflict within the GCC, by refusing to accept a Saudi nominee for the function of 

secretary-general. Furthermore, the Emir maintained good relations with Iraq and Iran, which 

was in strong contradiction with the policy of the GGC.145 Tension worsened in 1996, when 

Qatar became the first Gulf country to establish trade relations with Israel, in order to provide 

it with natural gas.146 These relations were established despite of strong reservations of Arab 

countries, who were at the time actually doubting their plans of expanding their economic ties 

with Israel. These reservations were caused by the strong stance of then newly elected prime 

minister Binyamin Netanyahu in the Palestinian peace process.147 Saudi Arabia was 

particularly resistant to the plans, as the pipeline would have to go through its territory. 

Nevertheless, an Israeli trade office was opened in Qatar later that year.148 Furthermore, in 

2002, the US Air Force moved their Gulf headquarters from Saudi Arabia to Qatar. This 

further fueled the rivalry between Saudi Arabia and Qatar, in particular, because the base 

guaranteed Qatar military protection against any possible intervention of Saudi Arabia.149 In 

 
141 “Border incident fuels tension with Riyadh,” Middle East Economic Digest, October 16, 1992, Factiva.  
142 Jonathan Wright, “Qatar stays away from GCC defence meeting,” Reuters News, November 14, 1992, 

Factiva.  
143 “Qatar minister in Oman, hopes Yemen stays united,” Reuters News, June 19, 1994, Factiva.  
144 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 53. 
145 Peter Feuilherade, “Qatar takes a stand,” The Middle East, September 1, 1996, Factiva.  
146 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 57. 
147 Feuilherade, “Qatar takes a stand.” 
148 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 57. 
149 Julian Borger, “US paves way for war on Iraq,” The Guardian, March 27, 2002, 

https://www.theguardian.com/world/2002/mar/27/iraq.julianborger. 

https://www.theguardian.com/world/2002/mar/27/iraq.julianborger


S2621487 

 

22 

 

the following years, Qatar’s diplomatic clashes mainly involved Al Jazeera, and this will be 

discussed in the next chapter. 

Chapter 8: The role of Al Jazeera in Qatar’s diplomatic relations up to and during the 

Arab Spring 

According to scholars, through the years, Al Jazeera has at least once been the subject of 

protest of most if not all Arab governments. In particular, because these governments consider 

Al Jazeera to be a threat to the stability of their regimes. As a result, Al Jazeera has been at 

the center of many disputes in the region, varying from small conflicts to entire diplomatic 

crises.150 Researchers argue that the height of the tensions related to Al Jazeera were reached 

with the protests of the Arab Spring in 2011.151 Therefore, this chapter discusses the disputes 

of the Qatari government involving Al Jazeera from its establishment in 1996, up to the Arab 

Spring. The influence of Al Jazeera on the regional diplomatic relations allows for a closer 

look at the theory of the Al Jazeera effect, which suggests a role for the network as a political 

actor. Furthermore, this chapter also allows for the application of the theory of the CNN-

effect, which indicates a loss of policy control by the ruling regimes.  

 

8.1 Al Jazeera’s role in Qatari diplomatic relations up to the Arab Spring 

Since Al Jazeera’s establishment in 1996, Arab states have continuously complained to the 

Qatari government about the network.152 Already in 1998, the Jordanian minister of 

information declared that he would shut down the Al Jazeera station in Jordan, if the 

government of Qatar would not take steps to prevent any more criticism of Jordan from being 

aired.153 Later that same year, an article appeared in the Saudi press, called ‘Arabsat and 

Another Kind of Pornography’ in which Al Jazeera was deemed equally immoral as 

pornography. According to the article, Arabs watching Al Jazeera were subject to ‘vicious 

and ferocious attacks against their values, principles and beliefs’. 154 The same article 

downgraded the network with the argument that it only hosted people who were not educated 

 
150 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 3. 
151 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 149. 
152 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 3. 
153 Seib, New Media and the New Middle East, 58. 
154 “Saudi writer criticizes Qatari satellite station programmes,” BBC Monitoring Service: Middle East, 
March 21, 1998, Factiva.  



S2621487 

 

23 

 

and qualified enough to discuss important subject such as religion.155 Furthermore, in 2001, 

the Saudi Crown Prince called Al Jazeera a disgrace to the GCC countries.156  

 Saudi Arabia’s criticism of Al Jazeera, however, was not only limited to negative 

publicity and threats. Besides Saudi officials speaking out publicly against Al Jazeera, its 

journalists were at one point even prohibited from reporting from within the country. Around 

the same time, watching satellite television in coffee shops had become prohibited, a measure 

most probably aimed at limiting the reach of Al Jazeera.157  

Another critic of the network is Kuwait. Along with Saudi Arabia, the country 

organized a boycott on businesses that advertised on Al Jazeera.158 In 1999, Kuwait also made 

the decision, similarly to what Saudi Arabia had done years before, to ban Al Jazeera from 

reporting from its soil. This measure was triggered by an Al Jazeera talk show host who had 

allowed a viewer of a live call-in show the publicly criticize the Emir of Kuwait.159 

 The country that has gone furthest to limit the influence of Al Jazeera is Algeria. 

Once, during a talk show in which the Algerian government was criticized for its human 

rights abuses during the country’s civil war, the government felt forced to cut the power to 

several major cities to prevent the public from watching the episode.160 In general, however, 

the most popular diplomatic response to the controversial nature of Al Jazeera was the 

withdrawal of ambassadors of Qatar. Over the years, a total of six countries, Jordan, Saudi 

Arabia, Kuwait, Tunisia, Libya and Morocco, have at certain moments withdrawn their 

ambassadors from Doha as the result of what had been broadcasted on Al Jazeera.161 

 

8.2 Al Jazeera’s role during the Arab Spring 

The Arab Spring was a series of uprisings in the Middle East, and already with the first 

protests, which took place in December 2010 in Tunisia, Al Jazeera was present for 

coverage.162 In doing so, critics have argued that Al Jazeera took the side of the protesters by 

 
155 “Saudi writer criticizes Qatari satellite station programmes.” 
156 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 56. 
157 Ibid., 59. 
158 Ibid., 60. 
159 “Kuwait bans Al-Jazeera television from reporting from Kuwait,” Associated Press Newswires, June 21, 

1999, Factiva.  
160 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 60. 
161 Ibid., 61. 
162 Cherribi, Fridays of rage, 85. 



S2621487 

 

24 

 

being highly critical of the Tunisian media, calling it submissive and presenting it as 

‘conspirators in the propaganda war against the Tunisian people.’163  

 When the protests spread throughout the region, Al Jazeera provided extensive 

coverage of each of the revolutions. Scholars have argued that Al Jazeera has provided the 

‘gunpowder’ needed to fire the people’s anger and join the mass demonstrations, for instance 

by showing government security forces using force against protesters, and graphic images of 

the blood-stained bodies of dead or injured protestors outside on the streets.164 Through its 

coverage, scholars consider Al Jazeera to have contributed significantly to uniting the protest 

movements of different countries by presenting the revolutions not as separate movements, 

but as an encompassing regional event. For this reason, critics have even called Al Jazeera the 

‘facilitator’ of the Arab Spring.165   

 What has characterized Al Jazeera’s reporting of the Arab Spring, is the high presence 

of the network in the demonstrations. According to scholars, Al Jazeera presented itself not 

only as a news network, but also as an active participant in the protests.166 They argue that Al 

Jazeera expressed solidarity for the demonstrations through motivational slogans such as 

‘Egypt… people’s victory,’ accompanied by revolutionary music.167 In particular in Egypt, Al 

Jazeera had managed to deploy an exceptional number of journalists on the ground. As the 

protests took place in many different cities all over Egypt, it seemed nearly impossible for any 

news network to cover every event. Al Jazeera, however, did already have one of the 

network’s largest bureaus in Egypt and therefore, was able to do so.168 

 Al Jazeera’s extensive coverage and active participation in the protests was not simply 

accepted by the ruling regimes. In particular not by those of Tunisia and Egypt. In Tunisia, Al 

Jazeera had already been banned from reporting before the protests.169 Therefore, Al Jazeera 

had managed to establish a network in Tunisia of ‘citizen journalists’ which allowed Al 

Jazeera to broadcast about the Tunisian revolution despite of the ban.170 Al Jazeera took a 

similar approach in Egypt, where the network was also banned five days after the start of the 

protests. Not only did the Egyptian government ban Al Jazeera from reporting from the 

 
163 Ibid., 87. 
164 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 253. 
165 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 147. 
166 Cherribi, Fridays of rage, 91. 
167 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 256. 
168 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 149. 
169 Ibid. 
170 Ibid., 148. 



S2621487 

 

25 

 

country, it also attempted to block the entire reception of the network.171 It did not take long 

however, until the news was spread about the new frequency that Al Jazeera could be watched 

on. Furthermore, social media platforms such as Facebook and YouTube were used to 

distribute the banned broadcasts of Al Jazeera.172 Despite of the ban, Al Jazeera was not 

stopped from capturing footage from Egypt. Journalists voluntarily decided to remove the Al 

Jazeera logos from their equipment and to continue filming. Alongside this footage, the 

network also relied on videos and images taken by mobile phones and spread via social 

media.173  

 Among the Arab public and the West, Al Jazeera had gained much popularity during 

the Arab Spring. Among the Arab regimes, however, it had not. The belief that Al Jazeera 

was used as an instrument by the Qatar government, was only strengthened during this 

period.174  The unrest surrounding Al Jazeera after the Arab Spring did not remain limited to 

external factors. Internally, Al Jazeera allegedly suffered many resignations of newsreaders, 

talk show hosts and journalists. Critics have argued that these resignations were the result of 

Al Jazeera’s way of covering the Arab Spring, which some considered contrary to its original 

policy of high-quality objective journalism.175 

 

The active role ascribed by researchers to Al Jazeera in the Arab Spring seems to confirm the 

functioning of the network as a political actor as suggested by the Al Jazeera effect. During 

the Arab Spring, the measures, such as the banning of the station by Egypt in Tunisia, were 

directed at the network itself. Nevertheless, in earlier disputes, the Gulf regimes treated Al 

Jazeera as instrument of Qatar, a sentiment that was strengthened during the Arab Spring. 

Furthermore, although originally focused on democratic regimes, the CNN-effect suggests a 

loss of policy control of regimes because of the influence of the media. This theory can to 

some extent be recognized in the reactions of the Gulf states to Al Jazeera. They appeared to 

feel threatened by the network before and during the Arab Spring and considered it necessary 

to limit the reach of the programming of Al Jazeera in their countries. 

 
171 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 253. 
172 Sadiki, Al Jazeera and Democratization, 149. 
173 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 254. 
174 Ibid., 256. 
175 Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” 260. 



S2621487 

 

26 

 

Chapter 9: The 2014 and 2017 Gulf Crises 

Since the controversial reputation of Al Jazeera during the Arab Spring, it had become subject 

to different attempts of Gulf states at controlling the network. The tone had been set with the 

ban of Al Jazeera in Tunisia and Egypt, and while significant regime change had taken place 

in the meantime, the violent attitude in the region against Al Jazeera remained. Therefore, this 

chapter will not only focus on the role of Al Jazeera during the two Gulf Crises, but also on 

the period before the two crises, starting in 2012. 

 

9.1 The 2014 Gulf Crisis 

In the period right after the Arab Spring, diplomatic disputes involving Al Jazeera were 

mostly focused on Egypt. After the protests had toppled President Mubarak, Al Jazeera had 

established a station in Egypt, Al Jazeera Mubasher Misr.176 In late 2012, however, discontent 

arose about the new President Morsi, which lead to the spread of protests through Egypt. This 

time, however, the protesters were not protesting with, but against Al Jazeera. The Egyptian 

Al Jazeera station was located in Cairo, right on Tahrir Square, where one of the protests took 

place. As the government security forces clashed with the protesters, the Al Jazeera station 

was set on fire. The windows were smashed, and two firebombs were thrown inside because 

the protesters accused the station of bias in support of the Muslim Brotherhood.177 

After the coup d’état in July 2013, when president Morsi was ousted, the position of 

Al Jazeera in Egypt was under threat. In September, Al Jazeera accused the Egyptian 

authorities of jamming its satellite signals, to avoid the public from watching the 

programming of the network.178 Independent experts hired by Al Jazeera, identified two 

military installations as the source of the interference. Al Jazeera claimed that, as a result, the 

network had to change frequencies several times to allow viewers to watch the channel.179  

The difficult position of Al Jazeera in Egypt was closely related to tensions between 

Egypt and Qatar. In particular, because Qatar had openly supported the ousted President 

Morsi and the Muslim Brotherhood. The Egyptian government, as a result, considered Al 

Jazeera the mouthpiece of Qatar policy and, therefore, considered to be in support of the 

 
176 “Al-Jazeera Cairo studio set ablaze,” Saudi Gazette, accessed June 16, 2020, 

https://saudigazette.com.sa/article/22875/Al-Jazeera-Cairo-studio-set-ablaze.  
177 “Al-Jazeera Cairo studio set ablaze.” 
178 “Al-Jazeera: Egyptians jamming signals,” Saudi Gazette, accessed June 18, 2020, 

https://saudigazette.com.sa/article/58481/Al-Jazeera-Egyptians-jamming-signals-. 
179 “Al-Jazeera: Egyptians jamming signals.” 

https://saudigazette.com.sa/article/22875/Al-Jazeera-Cairo-studio-set-ablaze
https://saudigazette.com.sa/article/58481/Al-Jazeera-Egyptians-jamming-signals-


S2621487 

 

27 

 

Islamist backers of the former president.180 This clash did not remain limited to Egypt and 

Qatar. In March 2014, Saudi Arabia, Bahrain and the United Arab Emirates decided to 

withdraw their ambassadors from Qatar. Reasons for this decision were the Qatari support of 

the Muslim Brotherhood, and the fact that Qatar had acted ‘as a cheerleader’ for the protests 

of the Arab Spring through Al Jazeera.181 Because, however, according to the Gulf states, the 

diplomatic crisis had caused great instability in the region, the Gulf Cooperation Council 

announced, eight months later during an emergency meeting, that the countries would return 

their ambassadors to Doha.182 In exchange, Al Jazeera announced that it would suspend its 

Egyptian channel until it had obtained ‘the necessary permits’. Observers have argued that 

this was important for upkeeping stability in the region, since Qatar had remained under much 

pressure from the GCC countries to stop ‘the biased coverage of Egypt by the Al Jazeera 

network’.183 

Furthermore, in this same period, Al Jazeera was also covered in the news because of 

the arrest of three Al Jazeera journalists in Egypt. Peter Greste, Mohamed Fahmy and Baher 

Mohamed were arrested because they allegedly had held broadcasting equipment without 

authorization, had broadcasted lies about Egypt on Al Jazeera and that they were default 

members of the Muslim Brotherhood because of working for Al Jazeera.184 At the one year 

anniversary of their arrest, the international community urged the Egyptian authorities to free 

the journalists. While afterwards it had become clear that the journalists would not be free of 

charge for many years to come, the hope for their release was boosted at the time by the 

improved relations between Egypt and Qatar. In particular, because of the closure of Al 

Jazeera Mubasher Misr and because Qatar had expelled several Muslim Brotherhood leaders 

the country it was hosting.185 

 

 
180 “Al-Jazeera suspends Egyptian channel Mubasher Misr.” 
181 Ian Black, “Arab states withdraw ambassadors from Qatar in protest at 'interference',” The Guardian, 
March 5, 2014, https://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/arab-states-qatar-withdraw-ambassadors-

protest. 
182 “Saudi Arabia, UAE and Bahrain end rift with Qatar, return ambassadors,” Reuters News, accessed June 

20, 2020, https://www.reuters.com/article/us-gulf-summit-ambassadors/saudi-arabia-uae-and-bahrain-end-

rift-with-qatar-return-ambassadors-idUSKCN0J00Y420141116.  
183 “Al-Jazeera suspends Egyptian channel Mubasher Misr.” 
184 “Egypt frees Al Jazeera staff jailed for journalism.” 
185 “Egypt urged to free al-Jazeera staff on arrest anniversary,” BBC News, accessed June 20, 2020, 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30623108.  

https://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/arab-states-qatar-withdraw-ambassadors-protest
https://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/arab-states-qatar-withdraw-ambassadors-protest
https://www.reuters.com/article/us-gulf-summit-ambassadors/saudi-arabia-uae-and-bahrain-end-rift-with-qatar-return-ambassadors-idUSKCN0J00Y420141116
https://www.reuters.com/article/us-gulf-summit-ambassadors/saudi-arabia-uae-and-bahrain-end-rift-with-qatar-return-ambassadors-idUSKCN0J00Y420141116
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30623108


S2621487 

 

28 

 

9.2 The 2017 Gulf Crisis 

Three years later, however, Qatar would be involved in what observers have called the worst 

diplomatic dispute in decades. In 2017, Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Bahrain and 

Egypt cut off all land, sea and air links with Qatar.186  The dispute was directly caused by a 

speech given by the Emir of Qatar, in which he criticized the United States, offered support 

for Iran and confirmed his support for Hamas and the Muslim Brotherhood. Furthermore, 

Qatar’s government also announced that it would be withdrawing its ambassadors from Saudi 

Arabia, Bahrain, Egypt and the United Arab Emirates.187 The heart of the crisis, however, 

consists of the unresolved points of conflict from the 2014 crisis. This becomes clear from the 

list of thirteen demands published by Saudi Arabia, the UAE, Bahrain and Egypt in June 

2017. The list consisted of thirteen conditions that Qatar had to fulfill within 10 days, in order 

to end the economic and diplomatic blockade.188 The third point on the list required the 

immediate closure of Al Jazeera.189 The fact that that point was so high on the list, emphasizes 

the importance attached by the Gulf countries to the closure of Al Jazeera. Furthermore, since 

Al Jazeera has already been a point of frustration for many years, the closure of the station 

had become one of the most important conditions for the Gulf states to even start 

negotiations.190 In particular, because Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Egypt and 

Bahrain had already blocked Al Jazeera’s website before the start of the crisis.191  

 Another indication that the 2017 crisis was caused by unresolved issues of the 2014 

crisis was the publication of the secret Riyadh agreements by the CNN, which were leaked by 

an unconfirmed source from the region. The leaked documents consist of two secret 

agreements between Qatar and the Gulf countries in 2013 and 2014.192 The Gulf countries 

claimed that Qatar had not complied with the agreements, which explains the cause of the 

second diplomatic crisis in 2017. In the documents, Qatar agreed to avoid any interference in 

the domestic affairs of the Gulf countries. Furthermore, the prohibition of support for the 

Muslim Brotherhood by Qatar and the prevention of the use of Al Jazeera as platform for 

 
186 Fernandez, “The Qatar-Gulf crisis,” 159. 
187 David Roberts, “Qatar row: What's caused the fall-out between Gulf neighbours?,” BBC News, June 5, 

2017, https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40159080. 
188 “What are the 13 demands given to Qatar?” 
189 Ibid. 
190 Kevin Ponniah, “Qatar crisis: Can Al Jazeera survive?,” BBC News, June 8, 2017, 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40187414.  
191 Ponniah, “Qatar crisis: Can Al Jazeera survive?” 
192 Jim Sciutto and Jeremy Herb, “Exclusive: The secret documents that help explain the Qatar crisis,” 

CNN, July 11, 2017, https://edition.cnn.com/2017/07/10/politics/secret-documents-qatar-crisis-gulf-

saudi/index.html. 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40159080
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40187414
https://edition.cnn.com/2017/07/10/politics/secret-documents-qatar-crisis-gulf-saudi/index.html
https://edition.cnn.com/2017/07/10/politics/secret-documents-qatar-crisis-gulf-saudi/index.html


S2621487 

 

29 

 

groups challenging the Egyptian government, were specifically mentioned in the 

agreements.193  

 This helps to explain that Al Jazeera is part of the central focus of the Gulf countries in 

the 2017 crisis. They consider Al Jazeera a ‘key pillar of Qatar’s foreign policy and soft-

power influence among a wider Arab/Muslim audience’.194 In particular, because according to 

the Gulf states, Qatar used Al Jazeera to spread a positive view towards Islamist movements, 

often with negative consequences for the Arab regimes.195 In a ‘fact sheet’ about ‘Qatar’s 

History of Funding Terrorism and Extremism’, published on the Saudi Arabian government 

website, is stated that Qatar has long shown negligence in combatting terrorism within its 

borders and for years has publicly been known to have supported, ISIS, Al‐Qaeda, Al‐Nusra, 

Hamas and the Muslim Brotherhood.196 In the same ‘fact sheet’, a link is made between 

Qatar’s alleged support for terrorist groups and Al Jazeera, because it is claimed that Qatar 

uses Al Jazeera to promote the Muslim Brotherhood’s agenda.197 

 

The functioning of Al Jazeera as a political actor as suggested by the Al Jazeera effect does 

not seem justified during the Gulf crises. While during the Arab Spring, measures were aimed 

directly at Al Jazeera, during the Gulf crises, they were aimed at Qatar. The Gulf crises, 

however, do confirm the threat posed by Al Jazeera to the Gulf regimes. This is reflected in 

the fact that Al Jazeera is one of the main subjects of both the diplomatic crises. The Gulf 

regimes seemed to consider as such a threat to their power, that it caused an escalation of the 

diplomatic relations with Qatar. 

 

Chapter 10: Analysis 

The existing body of academic research about Al Jazeera is largely focused on either Al 

Jazeera’s functioning as media network, as independent political actor or as an instrument of 

the Qatari government. This thesis sets out to take a different approach by focusing on Al 

Jazeera as subject of Qatar’s diplomatic relations. 

 
193 Sciutto and Herb, “Exclusive: The secret documents that help explain the Qatar crisis.” 
194 Joseph M. Fernandez, “The Qatar-Gulf crisis: The attack on media freedom and the West’s loss of 

moral authority,” Pacific Journalism Review 24, no. 2 (2018): 160. 
195 Fernandez, “The Qatar-Gulf crisis,” 160. 
196 “Fact Sheets: Qatar’s History of Funding Terrorism and Extremism,” The Embassy of the Kingdom of 

Saudi Arabia, accessed June 18, 2020, https://www.saudiembassy.net/fact-sheets/qatar%E2%80%99s-

history-funding-terrorism-and-extremism. 
197 “Fact Sheets: Qatar’s History of Funding Terrorism and Extremism.” 

https://www.saudiembassy.net/fact-sheets/qatar%E2%80%99s-history-funding-terrorism-and-extremism
https://www.saudiembassy.net/fact-sheets/qatar%E2%80%99s-history-funding-terrorism-and-extremism


S2621487 

 

30 

 

The existing academic debate does reflect an important aspect of why the Gulf 

countries specifically demanded the closure of Al Jazeera in the 2014 and 2017 Gulf 

Crises.198 According to scholars, Al Jazeera is considered a threat by the Gulf regimes 

because of its controversial approach to news reporting in which it exposes sensitive and 

problematic issues in a way that is not custom to the Arab World. Furthermore, they argue 

that the Gulf states consider Al Jazeera to have broadcasted lies about their regimes and that 

Qatar uses Al Jazeera to promote the agenda of the Muslim Brotherhood, an organization 

which they affiliate with terrorism.199 

It must also be mentioned that Al Jazeera is extensively linked to Qatar, on the 

network itself200, but also in the international media. In an average news article of the BBC or 

the CNN, Al Jazeera is introduced as the ‘Qatari-owned al-Jazeera network’.201 This already 

gives the network a backlog, due to the years long rivalry between Qatar and Saudi Arabia, 

but also due to the other diplomatic disputes Qatar has had in the region over the years.202 The 

constant reminder of that Al Jazeera is a Qatari network, must have influenced the reputation 

of Al Jazeera in the Gulf region. Even though, it does not directly explain why Al Jazeera has 

become a subject central in the Gulf crises, it is an aspect that must be taken into 

consideration while looking at why Al Jazeera has been so highly disputed in the region. 

This, however, does not answer the question of why Al Jazeera, and not any other 

global news network that reports news about the Gulf region, has become the subject of a 

diplomatic crises. To do so, requires looking into what distinguishes Al Jazeera from the other 

global media networks, such as the CNN, the BBC or France 24. The first thing that comes to 

mind is the often-discussed alleged ideology of Al Jazeera. In particular, the combination of 

promoting Islamism, Pan-Arabism and democracy, which Al Jazeera has been open over 

through the years203, but has strongly denied during the 2017 Gulf crisis.204 A BBC 

representative, while comparing the BBC to Al Jazeera, has once even literally stated that 

what distinguishes Al Jazeera from the BBC is the fact that the BBC was a platform for 

debate, while Al Jazeera had a ‘self-stated explicit political purpose’.205 The difference is, 

 
198 “What are the 13 demands given to Qatar?” 
199 “Fact Sheets: Qatar’s History of Funding Terrorism and Extremism.” 
200 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 11. 
201 “Al-Jazeera suspends Egyptian channel Mubasher Misr,” BBC News, accessed June 18, 2020, 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30585551.  
202 Zayani, The Al Jazeera Phenomenon, 56. 
203 Seib, New Media and the New Middle East, 65. 
204 Ponniah, “Qatar crisis: Can Al Jazeera survive?” 
205 Seib, New Media and the New Middle East, 65. 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30585551


S2621487 

 

31 

 

however, that when an English speaking Western viewer does not agree with the tone of the 

coverage from one of the networks, he has plenty of alternatives to choose from, while an 

Arab in the Gulf region does not have this option. 

What does distinguish Al Jazeera from other major global media networks, is its 

popularity in both the English- and Arabic speaking world. This has been allowed for by the 

different channels of the network, Al Jazeera Arabic and Al Jazeera English, which according 

to research, both have a discreetly different editorial policy.206 Furthermore, the channels have 

a different function and target audience and, therefore, also have different effects on the 

public. Therefore, this thesis suggests adding a different dimension to the existing theory, 

which requires distinguishing between the different channels of the network, while looking 

more specifically into the target audience. Both the CNN-effect and the Al Jazeera effect are 

applicable to research into the functioning and effects of Al Jazeera as a network. The CNN-

effect, in the context of non-democratic regimes, allows for research into the loss of policy 

control caused by Al Jazeera as a network, which seemed to pose a threat to the ruling 

regimes of the Gulf region. The Al Jazeera Effect allows for research into the possible 

functioning of Al Jazeera as a political actor, although the application of the theory to the 

Gulf crises shows that this claim is not entirely justified. An extension of these theories is 

necessary, because neither distinguish between the two channels of the network, while Al 

Jazeera Arabic, as a distinct channel of the network, has a different effect globally than Al 

Jazeera English.  

What distinguishes Al Jazeera from other global news networks is that Al Jazeera is 

successful on a global level as well as a regional level through its two most successful 

channels. Particularly relevant is the fact that the network broadcasts in Arabic on the regional 

level and in English on a global level. In the current academic debate, when taken into 

account the two different channels, it has very often led to the comparison of the Al Jazeera 

Arabic and Al Jazeera English.207 This thesis argues that the two levels cannot simply be 

separated from each other into two different subjects of research, because worldwide Al 

Jazeera is generally considered as one network. For example, because of its sympathetic 

coverage of the Arab Spring, not only Al Jazeera English gained popularity in the West, but 

 
206 Marwan M. Krady, “Al Jazeera and Al Jazeera English: A comparative institutional analysis,” in Kuala 

Lumpur Calling: Al-Jazeera English in Asia, ed. M. Kugelman (Washington, DC: Woodrow Wilson 

International Center for Scholars, 2008), 26. 
207 Krady, “Al Jazeera and Al Jazeera English.”; Kessler, “The Two Faces of Al Jazeeera.” 



S2621487 

 

32 

 

Al Jazeera as a network did.208 Furthermore, during the 2017 Gulf crisis, the Gulf countries 

did not only demand the closure of Al Jazeera Arabic, but of the entire Al Jazeera network.209 

This, however, has provided Al Jazeera with a unique position in comparison to other 

major global news networks, which are not active in both the English speaking and the Arabic 

speaking world. In particular, because the global success of Al Jazeera English has provided 

Al Jazeera as a network with a certain level of credibility in the Arab world, where censorship 

is the dominant approach to media. While both the United Kingdom and the United States 

have attempted to establish Arabic news channels, such as BBC Arabic and Al Hurra, they 

have not managed to become similarly successful.210 Therefore, the BCC and the CNN have 

never posed a similar threat to the ruling Arab regimes as Al Jazeera. There are two relevant 

explanations for this. Firstly, during the period of research, there is no media channel 

comparable to Al Jazeera active in the region. Thus, providing Al Jazeera with a monopoly in 

news in its category and providing the network with a high level of popularity, since it was 

the only channel that provided ‘real news’.211 Secondly, the population of the Gulf region has 

a very low English proficiency, which highly limits their possibility of turning towards 

alternative news sources.212  

With this argumentation, this thesis will contribute to the theory of multilevel 

interactions as proposed by Gilboa, Robinson, Gabrielsen Jumbert and Miklian.213 It proposes 

an alternative option which includes major global media networks, that do not only have an 

English-speaking target public. Therefore, it adds the possibility of a lack of different news 

sources among the target public. In the case of Al Jazeera, this means that different levels of 

media are fulfilled by one media network. According to the existing theory of multilevel 

interactions, Pakistanis in living in Norway may have Norwegian, Pakistani, European and 

global news sources to their availability. This thesis, however, argues that nationals from any 

of the Gulf countries, who do not speak English, consider Al Jazeera as their only available 

 
208 Kessler, “The Two Faces of Al Jazeeera,” 48. 
209 “What are the 13 demands given to Qatar?” 
210 Seib, The Al Jazeera Effect, 29. 
211 Erik Ipsen, “Demise of BBC Arabic TV: Nothing Lost in Translation,” New York Times, May 6, 1996, 

https://www.nytimes.com/1996/05/06/news/demise-of-bbc-arabic-tv-nothing-lost-in-translation.html. ; 

‘Freedom in the World,’ Freedom House, accessed June 19, 2020, 

https://freedomhouse.org/sites/default/files/FH_FIW_2017_Report_Final.pdf.  
212 “EF English Proficiency Index 2017,” Education First, accessed June 19, 2020, 

https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v7/ef-epi-2017-english.pdf. 
213 Gilboa, Gabrielsen Jumbert, Mikian and Robinson, “Moving media and conflict studies beyond the 

CNN effect,” 660. 

https://www.nytimes.com/1996/05/06/news/demise-of-bbc-arabic-tv-nothing-lost-in-translation.html
https://freedomhouse.org/sites/default/files/FH_FIW_2017_Report_Final.pdf
https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v7/ef-epi-2017-english.pdf


S2621487 

 

33 

 

trustworthy news source,214 they lack an independent local news source, which role is fulfilled 

by Al Jazeera, as a regional source. Furthermore, even if a citizen from the Gulf region would 

speak a (limited) level of English, there is a good chance that Al Jazeera would still be their 

global media network of choice, based on the high level of popularity Al Jazeera enjoys in the 

Gulf region and the trust that the Gulf population has proven to have in the network.215 

During the period of research, Al Jazeera was the only network that had a channel that 

provided quality news through an Arab lens, which was, therefore, specifically focused on the 

Arab public. Therefore, further research into media-state relations requires deeper research 

into the target audience(s) of the specific media network. In particular, because this also 

seemed to have contributed to why Al Jazeera was considered such a threat by the Gulf 

countries in the period following the Arab Spring up to the 2017 Gulf crisis.  

 

Chapter 11: Conclusion 

Since it was founded in 1996, Al Jazeera has been the subject of controversies and diplomatic 

conflicts involving the Qatari state, which have come to a height during the 2014 and 2017 

Gulf crises. This thesis has set out to find out why Al Jazeera continued to be central in these 

crises of the Qatari state. In particular, because while it is funded by the Qatari state, Al 

Jazeera is an independent news network, similar to other global news networks like the BBC 

and CNN. It has done so by means of the following research question, ‘How has the regional 

critique on Al Jazeera impacted the diplomatic relations of Qatar?’ 

 Among the obvious reasons why Al Jazeera was considered a threat by the Gulf states, 

are that Al Jazeera broadcasted controversial news and that Al Jazeera remained closely 

associated with the Qatari state. These reasons, however, do not yet answer the research 

question central in this thesis. Answering this question required looking at Al Jazeera as one 

network, consisting of different channels, each with its own target audience. Both Al Jazeera 

Arabic and Al Jazeera English are successful channels among their own specific target 

audience. This is a phenomenon unique to Al Jazeera, in comparison to other global media 

networks, such as the BBC and CNN.  

 The fact that Al Jazeera was the only successful free Arabic medium in the Gulf 

region, combined with the low level of English proficiency in the Gulf states has put Al 

Jazeera in a unique, powerful position. Through this argumentation, this thesis adds to the 

 
214 Seib, New Media and the New Middle East, 57. 
215 Ibid. 



S2621487 

 

34 

 

theory of multilevel interaction of media, by proposing the addition of the possibility of one 

media network functioning on multiple media levels. In the case of Al Jazeera, these were the 

regional and global level. Through this combination, Al Jazeera had gained a unique position 

because among the population of the Gulf region, it considered the only available trustworthy 

Arabic news channel. This powerful position has made the network vulnerable for becoming 

the subject of controversies and the diplomatic crises of Qatar.  

 

Bibliography 

 

Ajami, Fouad. “What the Muslim World Is Watching.” New York Times, November 18, 2001.  

https://www.nytimes.com/2001/11/18/magazine/what-the-muslim-world-is-

watching.html.  

 

Amnesty International. “Egypt frees Al Jazeera staff jailed for journalism,” Accessed June 23,  

2020. https://www.amnesty.org.uk/egypt-frees-al-jazeera-staff-mohammed-fahmy-

baher-mohamed-prison-journalism.  

 

Al Jazeera. Who we are.” Accessed June 19, 2020. https://www.aljazeera.com/aboutus/. 

Associated Press Newswires. “Kuwait bans Al-Jazeera television from reporting from 

Kuwait.” June 21, 1999. Factiva.  

 

BBC News. “Al-Jazeera journalist arrested in Germany.” Accessed June 23, 2020.  

https://www.bbc.com/news/world-europe-33213799. 

 

BBC News. “Al-Jazeera suspends Egyptian channel Mubasher Misr.” Accessed June 18,  

2020. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30585551.  

 

BBC News. “Egypt's Muslim Brotherhood declared 'terrorist group'.” Accessed June 23,  

2020. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-25515932. 

 

BBC News. “Egypt urged to free Al-Jazeera staff on arrest anniversary.” Accessed June 20,  

2020. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30623108.  

 

BBC Monitoring Service: Middle East. “Saudi writer criticizes Qatari satellite station  

programmes.” March 21, 1998. Factiva.  

 

Black, Ian. “Arab states withdraw ambassadors from Qatar in protest at 'interference'.” The  

Guardian, March 5, 2014. https://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/arab-

states-qatar-withdraw-ambassadors-protest. 

 

Borger, Julian. “US paves way for war on Iraq.” The Guardian, March 27, 2002.  

https://www.theguardian.com/world/2002/mar/27/iraq.julianborger. 

 

Collier, David. “Understanding Process Tracing.” Political Science and Politics 4 (October  

2011): 823-830. 

 

https://www.nytimes.com/2001/11/18/magazine/what-the-muslim-world-is-watching.html
https://www.nytimes.com/2001/11/18/magazine/what-the-muslim-world-is-watching.html
https://www.amnesty.org.uk/egypt-frees-al-jazeera-staff-mohammed-fahmy-baher-mohamed-prison-journalism
https://www.amnesty.org.uk/egypt-frees-al-jazeera-staff-mohammed-fahmy-baher-mohamed-prison-journalism
https://www.aljazeera.com/aboutus/
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30585551
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-25515932
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30623108
https://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/arab-states-qatar-withdraw-ambassadors-protest
https://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/arab-states-qatar-withdraw-ambassadors-protest
https://www.theguardian.com/world/2002/mar/27/iraq.julianborger


S2621487 

 

35 

 

Cherribi, Sam. Fridays of rage: Al Jazeera, the Arab Spring, and political Islam. Oxford:  

Oxford University Press, 2017.  

 

Education First. “EF English Proficiency Index 2017.” Accessed June 19, 2020.  

https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v7/ef-epi-

2017-english.pdf. 

 

Fernandez, Joseph M. “The Qatar-Gulf crisis: The attack on media freedom and the West’s  

loss of moral authority.” Pacific Journalism Review 24, no. 2 (2018): 158-164. 

 

Feuilherade, Peter. “Qatar takes a stand,” The Middle East, September 1, 1996. Factiva.  

 

Freedom House. ‘Freedom in the World.’ Accessed June 19, 2020.  

https://freedomhouse.org/sites/default/files/FH_FIW_2017_Report_Final.pdf. 

 

Gilboa, Eytan. “The CNN Effect: The Search for a Communication Theory of International  

Relations.” Political Communication 22 (2005): 27-44. 

 

Gilboa, Eytan, Maria Gabrielsen Jumbert, Jason Miklian and Piers Robinson. “Moving media  

and conflict studies beyond the CNN effect.” Review of International Studies 42, no. 2  

(2016): 654-672. 

 

Gulf News. “What are the 13 demands given to Qatar?” Accessed June 20, 2020.  

https://gulfnews.com/world/gulf/qatar/what-are-the-13-demands-given-to-qatar-

1.2048118.  

 

Gunter, Barrie and Roger Dickinson. News Media in the Arab World: A Study of 10 Arab and  

Muslim Countries. London: Bloomsbury Academic, 2013. 

 

Hammond, Andrew. “Analysis – Egypt’s Al Jazeera ban channel’s key role.” Reuters News,  

January 30, 2011. https://www.reuters.com/article/uk-egypt-aljazeera/analysis-egypts-

al-jazeera-bans-channels-key-role-idUKTRE70T2X220110130. 

 

Ipsen, Erik. “Demise of BBC Arabic TV: Nothing Lost in Translation.” New York Times, May  

6, 1996. https://www.nytimes.com/1996/05/06/news/demise-of-bbc-arabic-tv-nothing-

lost-in-translation.html.  

 

Krady, Marwan M. “Al Jazeera and Al Jazeera English: A comparative institutional analysis.”  

in Kuala Lumpur Calling: Al-Jazeera English in Asia, edited by M. Kugelman, 23-30.  

Washington, DC: Woodrow Wilson International Center for Scholars, 2008. 

 

Maziad, Marwa. “Qatar in Egypt: The politics of Al Jazeera.” Journalism 1 (2018): 1-21.  

 

Middle East Economic Digest. “Border incident fuels tension with Riyadh.” October 16,  

1992. Factiva.  

 

Ponniah, Kevin. “Qatar crisis: Can Al Jazeera survive?” BBC News, June 8, 2017.  

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40187414.  

 

Pourhamzavi, Karim and Philip Pherguson, “Al Jazeera and Qatari Foregin Policy: A Critical  

https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v7/ef-epi-2017-english.pdf
https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v7/ef-epi-2017-english.pdf
https://freedomhouse.org/sites/default/files/FH_FIW_2017_Report_Final.pdf
https://gulfnews.com/world/gulf/qatar/what-are-the-13-demands-given-to-qatar-1.2048118
https://gulfnews.com/world/gulf/qatar/what-are-the-13-demands-given-to-qatar-1.2048118
https://www.reuters.com/article/uk-egypt-aljazeera/analysis-egypts-al-jazeera-bans-channels-key-role-idUKTRE70T2X220110130
https://www.reuters.com/article/uk-egypt-aljazeera/analysis-egypts-al-jazeera-bans-channels-key-role-idUKTRE70T2X220110130
https://www.nytimes.com/1996/05/06/news/demise-of-bbc-arabic-tv-nothing-lost-in-translation.html
https://www.nytimes.com/1996/05/06/news/demise-of-bbc-arabic-tv-nothing-lost-in-translation.html
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40187414


S2621487 

 

36 

 

Approach,” Journal of Media Critiques 1, no. 2 (December 2015): 11-23.  

 

Qiblawi, Tamara, Mohammed Tawfeeq, Elizabeth Roberts and Hamdi Alkhshali. “Qatar rift:  

Saudi, UAE, Bahrain, Egypt cut diplomatic ties.” CNN, July 27, 2017. 

https://edition.cnn.com/2017/06/05/middleeast/saudi-bahrain-egypt-uae-qatar-

terror/index.html. 

 

Reuters News. “Qatar minister in Oman, hopes Yemen stays united.” June 19, 1994. Factiva.  

 

Reuters News. “Saudi Arabia, UAE and Bahrain end rift with Qatar, return ambassadors.”  

Accessed June 20, 2020. https://www.reuters.com/article/us-gulf-summit-

ambassadors/saudi-arabia-uae-and-bahrain-end-rift-with-qatar-return-ambassadors-

idUSKCN0J00Y420141116.  

 

Roberts, David. “Qatar row: What's caused the fall-out between Gulf neighbours?” BBC  

News, June 5, 2017. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40159080. 

 

Robinson, Piers. The CNN effect; The Myth of news, foreign policy and intervention. New  

York: Routledge, 2002 

 

Sadiki, Larbi. Al Jazeera and Democratization. New York: Routledge, 2015.  

 

Samuel-Azran, Tal. “Al-Jazeera, Qatar, and New Tactics in State-Sponsored Media  

Diplomacy.” American Behavioral Scientist 57, no. 9 (2013): 1293-1311. 

 

Saudi Gazette. “Al-Jazeera Cairo studio set ablaze.” Accessed June 16, 2020.  

https://saudigazette.com.sa/article/22875/Al-Jazeera-Cairo-studio-set-ablaze.  

 

Seib, Philip. New Media and the New Middle East. New York: Palgrave Macmillan, 2007.  

 

Seib, Philip. The Al Jazeera Effect: How the New Global Media Are Reshaping World  

Politics. Washington D.C.: Potomac Books, Inc., 2008.  

 

Sultan, Nabil. “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring.” Journal of Arabian Studies 3, no.  

2 (2013): 249-264. 

 

The Embassy of the Kingdom of Saudi Arabia. “Fact Sheets: Qatar’s History of Funding  

Terrorism and Extremism.” Accessed June 18, 2020. 

https://www.saudiembassy.net/fact-sheets/qatar%E2%80%99s-history-funding-

terrorism-and-extremism. 

 

Wright, Jonathan. “Qatar stays away from GCC defence meeting.” Reuters News, November  

14, 1992. Factiva.  

 

Zayani, Mohamed. The Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives on New Arab Media.  

London: Pluto Press, 2005.  

https://edition.cnn.com/2017/06/05/middleeast/saudi-bahrain-egypt-uae-qatar-terror/index.html
https://edition.cnn.com/2017/06/05/middleeast/saudi-bahrain-egypt-uae-qatar-terror/index.html
https://www.reuters.com/article/us-gulf-summit-ambassadors/saudi-arabia-uae-and-bahrain-end-rift-with-qatar-return-ambassadors-idUSKCN0J00Y420141116
https://www.reuters.com/article/us-gulf-summit-ambassadors/saudi-arabia-uae-and-bahrain-end-rift-with-qatar-return-ambassadors-idUSKCN0J00Y420141116
https://www.reuters.com/article/us-gulf-summit-ambassadors/saudi-arabia-uae-and-bahrain-end-rift-with-qatar-return-ambassadors-idUSKCN0J00Y420141116
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40159080
https://saudigazette.com.sa/article/22875/Al-Jazeera-Cairo-studio-set-ablaze
https://www.saudiembassy.net/fact-sheets/qatar%E2%80%99s-history-funding-terrorism-and-extremism
https://www.saudiembassy.net/fact-sheets/qatar%E2%80%99s-history-funding-terrorism-and-extremism

