
	
	

	
	 Small	States	in	World	Politics		

	
Qatar:	A	Small	State	with	a	Loud	Voice	

	
	
	
	

Author:	 	 	 	 	 	 Supervisor:	
H.	M.	Barai	 	 	 	 	 	 Dr.	W.	P.	Veenendaal	

	
	
	
	
	
	
	
Student	number:	1670077	
Date:	02-06-2020	
Words:	7187	
Second	Review:	Prof.	dr.	I.	C.	van	Biezen	
	
	



	 1	

Table	of	content	

Introduction	......................................................................................................................................................	2	

Theoretical	framework	.................................................................................................................................	4	
Expectations	...........................................................................................................................................................................	7	
Conceptualisation	&	Operationalization	...................................................................................................................	7	

Research	Design	&	Case	Selection	..........................................................................................................	10	
Research	Methodology	....................................................................................................................................................	11	

Content	analysis	...........................................................................................................................................	12	
The	Foundation	of	Al	Jazeera	(1995-2001)	...........................................................................................................	12	
The	Arab	Spring	(2010-2012)	......................................................................................................................................	14	
The	Gulf	Crisis	(2017-2019)	..........................................................................................................................................	17	

Conclusion	......................................................................................................................................................	21	

Literature:	.......................................................................................................................................................	23	
News	articles	.......................................................................................................................................................................	23	
Articles/Journals	................................................................................................................................................................	24	
Commentaries	.....................................................................................................................................................................	26	
Websites	.................................................................................................................................................................................	26	
Books	.......................................................................................................................................................................................	27	

Attachment	(1/1):	........................................................................................................................................	29	
Transcript	of	the	interview	with	Rena	Netjes:	......................................................................................................	29	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



	 2	

Introduction		
In	 the	 contemporary	 international	 system	 political	 fault	 lines	 have	 expanded	

from	 the	 classic	military	 and	 economic	 domains	 to	 new,	 less	 tangible	 domains	

such	 as	 mass	 media,	 social	 media,	 cyberspace	 and	 other	 information	 and	

communication	technologies	 in	general.	Many	powerful	states	have	understood	

the	importance	of	a	strong	international	media	network	as	a	tool	of	soft	power.	

Examples	 of	 such	 international	media	 networks	 are	 the	Russian	Russia	Today,	

the	 French	 France24,	 the	 Saudi	 Al	 Arabiya,	 the	 American	 CNN	 and	 Voice	 of	

America,	 the	 German	 Deutsche	 Welle,	 the	 British	 BBC	 and	 the	 Chinese	 China	

Global	 TV	 Network.	 However,	 there	 is	 one	 influential	media	 network	 that	 has	

millions	of	viewers	worldwide,	and	that	is	not	founded	by	a	large	powerful	state	

like	 the	other	media	networks	mentioned.	This	media	network	 is	 the	Qatari	Al	

Jazeera,	 a	media	network	 that	 is	 famous	 for	 its	 coverage	of	 the	 conflicts	 in	 the	

Middle	East,	its	interviews	with	controversial	groups	and	persons	such	as	Osama	

Bin	 Laden,	 its	 coverage	 of	 the	 Arab	 Spring	 (2010-2012)	 and	 its	 negative	

reputation	among	Middle	Eastern	autocrats	(Wolfsfeld,	2011;	pp.	38-39).		

	

This	 research	 will	 examine	 the	 reasons	 behind	 Qatar’s	 ability	 to	 set	 up	 a	

powerful	media	network	like	Al	Jazeera.	Furthermore,	this	research	will	look	at	

the	aims	of	Qatar,	when	it	established	Al	Jazeera	and	whether	it	has	successfully	

achieved	those	goals.		As	the	above-mentioned	examples	show,	studying	the	use	

of	media	 in	order	 to	achieve	goals	 in	 the	 international	arena	has	become	more	

crucial	than	ever	before.		This	is	especially	true	in	the	context	of	the	Middle	East,	

where	many	powerful	states	such	as	the	U.S.,	Russia,	Saudi	Arabia	and	Iran	are	

competing	to	win	the	hearts	and	minds	of	local	populations.		

	

The	 fact	 that	 Qatar	 as	 a	 small	 state	 is	 able	 to	 compete	 in	 such	 a	 highly	

competitive	environment	is	remarkable	to	say	the	least.	As	previous	research	by	

scholars	 such	 as	 Ingebritsen	 (2006)	 has	 shown,	 small	 states	 are	 capable	 of	

influencing	 events	 far	 beyond	 their	 boarders.	 Where	 previous	 shows	 the	

influence	 of	 small	 states	 through	 norm-entrepreneurship	 and	 cooperation	 in	

international	 organisations	 (Ingebritsen,	 2006),	 this	 research	 examining	

alternative	 methods	 used	 by	 small	 states	 to	 increase	 their	 influence	 in	



	 3	

international	 politics.	 More	 specifically	 this	 research	 will	 focus	 on	 the	 use	 of	

media	 as	 a	 tool	 to	 influence	 international	 politics.	 By	 researching	 alternative	

methods	that	can	enable	a	small	state	to	obtain	power,	it	is	possible	to	provide	a	

new,	perhaps	more	positive	perspective	on	the	opportunities	of	small	states.		

	

This	will	 be	 a	 qualitative	 research,	more	 specifically	 a	 case	 study	 of	Qatar’s	Al	

Jazeera	 news	 network.	 In	 the	 content	 analysis	 the	 behaviour	 of	 Qatar	 and	 Al	

Jazeera	during	 three	different	periods	will	be	examined.	The	 first	period	 is	 the	

period	 that	Al	 Jazeera	was	 founded	(1995-2001),	as	examining	 this	period	will	

provide	 an	 answer	 to	 the	 political	 context	 and	 motives	 behind	 Al	 Jazeera’s	

creation.	The	second	period	will	be	the	Arab	Spring	(2010-2012),	as	this	period	

will	be	crucial	in	understanding	how	Al	Jazeera	is	used	to	influence	international	

events.	The	third	period	that	will	be	examined	is	the	Gulf	Crisis	(2017-2019),	an	

examination	of	this	period	provides	an	insight	in	the	long	term	effectiveness	of	Al	

Jazeera’s	 behaviour	 and	 how	 the	 news	 network	 is	 able	 to	 deal	 with	 external	

threats.		

	

	

	 	



	 4	

Theoretical	framework		
From	the	realist	perspective,	the	smallness	of	a	state	has	been	equal	to	weakness.	

Small	states	are	seen	as	subject	to	the	will	of	powerful	states	(Mohammadzadeh,	

2017;	pp.	21-24),	as	reflected	in	the	famous	words	of	Thucydides:	“The	strong	do	

what	they	will,	while	the	weak	suffer	what	they	must”	(Crane,	1998;	pp.	61-66).	

According	 to	 this	 view	 on	 small	 states,	 these	 states	 only	 have	 limited	 options.	

One	option	is	to	form	an	alliance	with	a	powerful	state	in	order	to	survive	within	

its	sphere	of	protection;	this	is	known	as	‘bandwagoning’.	The	other	option	for	a	

small	 state	 is	 ‘balancing’;	 this	means	 that	 a	 small	 state	 forms	 an	 alliance	with	

other	 states	 in	 order	 to	 form	 a	 counterbalancing	 power	 against	 a	 threatening	

powerful	state	(Walt,	1987;	p.	17).	Due	to	these	limited	options,	realists	view	the	

actions	of	small	states	as	a	response	to	the	actions	of	powerful	states,	rather	than	

aimed	at	actively	shaping	and	influencing	international	events	(Browning,	2006;	

pp.	 671-672).	 This	 view	 on	 small	 states	 completely	 disregards	 other	 forms	 of	

influence	 that	 small	 states	 can	 exercise	 on	 international	 events,	 for	 example	

through	the	use	of	soft	power.		

	

The	liberalist	view	on	small	states	accepts	the	ability	of	small	states	to	influence	

outcomes	 through	 international	 institutions.	 Liberalists	 also	 accept	 the	 notion	

that	power	 is	not	merely	 limited	 to	military	 capabilities,	 but	 that	other	 factors	

such	 as	 geography,	 economy,	 domestic	 politics	 etcetera,	 should	 be	 taken	 into	

account	 (Neumann	 &	 Gstöhl,	 2006).	 These	 other	 forms	 of	 power	 that	 are	 not	

based	on	military	power,	are	known	as	soft	power	 (Nye,	1990).	An	example	of	

Nye’s	 soft	 power	 would	 be	 the	 use	 of	 economic	 or	 diplomatic	 measures	 to	

achieve	an	objective	in	international	politics,	instead	of	using	military	power.		

	

Constructivists	 take	 the	 idea	 that	 small	 states	 could	 influence	 and	 shape	

international	events	one	step	further.	Constructivists	argue	that	the	position	of	a	

small	 state	 within	 the	 international	 system	 is	merely	 a	 reflection	 of	 its	 (self-)	

perception;	 therefore	 it	 is	 possible	 for	 small	 states	 to	 change	 their	 position	by	

changing	their	image	(Browning,	2006;	pp.	673-674).	This	idea	makes	it	possible	

to	 look	 at	 the	 positive	 aspects	 of	 smallness,	 rather	 than	 only	 focussing	 on	

weaknesses.	 One	 such	 positive	 attribute	 of	 smallness	 is	 the	 ability	 to	 adapt	



	 5	

quickly	to	circumstances	in	the	international	arena.	Small	states	are	able	to	do	so	

due	to	the	close	cooperation	between	the	national	institution,	while	large	states	

struggle	 to	 adapt	 due	 to	 complex	 domestic	 processes	 and	 a	 multitude	 of	

domestic	actors	(Kazenstein,	1985).		

Another	positive	attribute	of	smallness	is	that	it	is	perceived	as	non-threatening.	

Therefore,	 a	 small	 state	has	 the	ability	 to	 take	certain	actions,	promote	certain	

ideas	 and	 to	 get	 involved	 in	 certain	 disputes	 without	 raising	 the	 suspicion	 of	

having	 a	 hidden	 agenda	 (Browning,	 2006;	 p.	 674;	 Chong,	 2010;	 p.	 385).	 	 The	

ability	to	use	these	two	positive	of	aspects	of	smallness	in	order	to	achieve	great	

goals	on	the	international	 level	has	been	showcased	by	Browning	(2006)	in	his	

research	on	the	identity	of	Finland	and	by	Ingebritsen	(2006)	in	her	research	on	

the	 role	 of	 Scandinavian	 countries	 as	 norm	 entrepreneurs.	 Ingebritsen	 (2006)	

shows	 in	 her	 research	 that	 Scandinavian	 countries	 are	 able	 to	 act	 as	 norm	

entrepreneurs	 due	 to	 their	 non-threatening	 neutral	 position	 in	 international	

politics.	 Browning	 (2006),	 shows	 in	 his	 study	 how	 Finland	 gained	 different	

positions	in	the	region	merely	by	changing	how	it	was	perceived.	Where	it	was	

first	perceived	by	other	states	as	a	weak	and	small	country,	due	to	the	promotion	

of	a	different	image	Finland	eventually	became	a	powerful	player	in	the	region.	

Physically	 not	 much	 had	 changed,	 there	 was	 no	 rapid	 population	 growth,	 the	

territory	and	wealth	did	not	change	drastically,	however	still	Finland	managed	to	

leave	the	image	of	a	small	state	behind	and	instead	started	to	be	perceived	as	an	

equal	 to	 the	 surrounding	 states	 in	 the	 region.	 One	 such	 strategy	 of	 actively	

changing	the	image	of	ones	state,	has	become	know	as	‘nation	branding’	(Anholt,	

2011).	 Nation	 branding	 is	 a	 very	 broad	 concept,	 as	 it	 includes	many	 forms	 of	

branding	and	motivations	behind	the	branding.	Often	states	engaging	 in	nation	

branding	want	to	create	an	image	that	they	are	very	good	in	a	certain	industry	in	

order	 to	 attract	 foreign	 companies,	 or	 by	portraying	 the	 image	of	 safety	 and	 a	

unique	destination	they	tend	to	attract	tourists	(Dinnie,	2008).	However,	nation	

branding	is	not	always	economically	driven,	such	was	the	case	with	Russia.	In	the	

early	2000s	Russia	was	 focussed	on	 creating	 the	 image	of	 a	 powerful,	modern	

democracy	 and	 moving	 away	 from	 its	 image	 during	 the	 Soviet	 Union.	 The	

creation	 of	 the	 international	 Russia	 Today	 news	 network	 was	 one	 of	 the	

strategies	to	change	Russia’s	image	internationally	(Dinnie,	2008;	pp.	107-111).	



	 6	

However	 where	 it	 started	 as	 a	 tool	 to	 promote	 Russia,	 the	 news	 outlet	 soon	

became	a	tool	in	spreading	pro-Russian	ideas	that	clashed	with	the	narratives	of	

European	and	American	news	outlets	and	supporting	Russian	proxies	in	Ukraine	

(Richter,	2017;	pp.	10-23,	36-37).		

	

Where	 Ingebritsen	 (2006)	 mainly	 looks	 at	 using	 soft	 power	 (Nye,	 1990)	 in	

international	 organisations	 and	 international	 regimes,	 Chong	 (2010;	 385)	 also	

includes	 the	 use	 of	media	 technologies	 as	 tools	 of	 soft	 power.	 In	 his	 article	 he	

states	 that	 soft	power	 in	general	 can	have	 the	 same	effects	as	hard	power	and	

might	 also	 be	 considered	 as	 dangerous	 by	 adversary	 states.	 This	 idea	 is	

supported	by	Nye	(2004;	p.	54)	as	he	states	that	the	rapid	development	of	media	

technologies	changes	traditional	power	structures	of	governments	and	creates	a	

system	 in	 which	 information	 distribution	 can	 reach	much	 further	 into	 society	

than	 the	 official	 government’s	 agenda.	 He	 goes	 further	 by	 describing	 power	

relations	 in	 international	 politics	 as	 a	 three-dimensional	 chessboard	 with	 soft	

power	 and	 information	 as	 the	 third	 board	 underneath	 economic	 and	 military	

power	(Nye,	2004;	p.	51).	This	idea	is	supported	by	the	example	of	Russia	Today,	

that	a	state	can	influence	international	outcomes	by	using	an	international	media	

platform	(Richter,	2017).	When	looking	at	the	biggest	international	news	outlets	

such	as	Russia	Today,	BBC,	CNN,	Al	Arabiya	and	TRT,	they	are	all	either	based	in	

or	partially	owned	by	powerful	states	such	as	Russia	and	Saudi	Arabia.	However,	

one	 of	 the	 biggest	 international	 news	 outlets	 is	 the	 world	 famous	 Al	 Jazeera	

network.	The	difference	between	Al	Jazeera	and	these	other	news	outlets	is	that	

it	 is	not	owned	by	a	globally	or	 regionally	powerful	 state.	 Instead	Al	 Jazeera	 is	

owned	 by	 Qatar,	 one	 of	 the	 smallest	 countries	 in	 their	 region.	 This	 raises	 the	

question:	 what	 were	 Qatar’s	 goals	 when	 establishing	 Al	 Jazeera	 and	 to	 what	

extent	has	Qatar	been	successful	in	achieving	those	goals?	In	order	to	answer	the	

above	mentioned	 questions	 its	 is	 necessary	 to	 gain	 a	 deeper	 understanding	 of	

the	 subject	 matter	 by	 answering	 the	 following	 sub-questions:	 how	 is	 a	 small	

state	like	Qatar	able	to	establish	a	powerful	international	media	network	like	Al	

Jazeera	and	what	are	the	limits	of	such	a	media	network?	

	



	 7	

Expectations	

This	research	is	aimed	at	understanding	the	factors	behind	Qatar’s	motivation	to	

create	a	powerful	media	network	like	Al	Jazeera.	The	main	point	of	interest	is	the	

small	 size	 of	 Qatar	 in	 comparison	 to	 the	 other	 states	 like	 Russia	 and	 Saudi	

Arabia,	which	have	powerful	international	media	networks	such	as	Russia	Today	

and	 Al	 Arabiya.	 From	 the	 literature	 on	 the	 use	 of	 international	 media	 by	

powerful	states,	it	is	clear	that	media	is	often	used	to	influence	the	public	opinion	

in	other	states.	Therefore	one	expectation	regarding	Qatar’s	motives	behind	the	

creation	of	Al	 Jazeera	 is;	 that	Qatar	has	 created	Al	 Jazeera	as	 an	 instrument	 to	

influence	 the	public	opinion	outside	of	Qatar	 in	 favour	of	 its	 interests.	Another	

expectation	regarding	Qatar’s	motives	is	that	Qatar	as	a	small	state	wants	to	re-

brand	 itself	 and	 change	 the	 perception	 of	 other	 states	 regarding	 its	 own	

capabilities	en	position	in	the	region.			

	

Furthermore,	based	on	the	 fact	 that	Al	 Jazeera	still	exists	after	almost	24	years	

since	 its	 creation	 and	 the	 fact	 that	 it	 has	 millions	 of	 viewers	 worldwide,	 the	

expected	answer	to	how	successful	Qatar	has	been	in	achieving	its	goals	with	Al	

Jazeera	is;	that	Qatar,	at	least	to	a	certain	extent,	has	been	successful	in	achieving	

its	 goals.	A	 fourth	expectation	 is	 that	Qatar	has	been	able	 to	 create	a	powerful	

news	network	like	Al	Jazeera	due	to	the	fact	that	its	has	an	exceptional	high	GDP	

in	comparison	to	 its	 to	territory	and	population.	This	high	GDP	allows	Qatar	to	

invest	 great	 amounts	 of	 money	 in	 Al	 Jazeera,	 amounts	 that	 would	 be	

unaffordable	 for	most	 other	 states	 of	 its	 size.	 The	 final	 expectation	 is	 that	 the	

power	 of	 Al	 Jazeera	 and	 indirectly	 that	 of	 Qatar	 will	 be	 limited,	 based	 on	 the	

realist	 literature.	 The	 reasoning	 behind	 this	 expectation	 is	 that	Al	 Jazeera	 as	 a	

tool	 to	 gain	 influence	 in	 the	 region	 will	 not	 be	 sufficient	 to	 overcome	 classic	

limitations	of	small	states	such	as	the	lack	of	security	due	to	small	size.		

	

Conceptualisation	&	Operationalization	

In	 order	 to	 answer	 the	 research	 question,	 it	 is	 necessary	 to	 determine	 the	

different	 characteristics	 of	 the	 concepts	 that	 form	 the	 foundation	 of	 this	

research.		The	first	concept	is	that	of	the	‘small	state’.	Within	this	research	a	state	



	 8	

is	 considered	 to	 be	 an	 entity	 that	 meets	 the	 criteria	 of	 the	 Montevideo	

Convention	(Montevideo).	Therefore	a	state	should	have	a	territory,	government,	

permanent	population	 and	 the	 ability	 to	 interact	with	other	 states.	 In	 order	 to	

avoid	any	discussions	 regarding	 recognition,	only	member	 states	of	 the	United	

Nations	 will	 be	 considered	 as	 states	 within	 the	 context	 of	 this	 research.	

Membership	of	the	United	Nations	will	be	considered	as	sufficient	evidence	of	a	

state’s	recognition	by	the	international	community.		

	

Where	international	 law	provides	clear	characteristics	for	states,	 the	answer	to	

the	question	of	which	states	 can	be	considered	small	 is	 relative	 to	 the	context.	

Generally	 a	 state	 is	 classified	 as	 small	 based	 on	 the	 size	 of	 its	 population,	

territory,	 GDP	 and/or	 military	 power.	 The	 most	 common	 threshold	 for	

classifying	a	state	as	small,	is	a	population	of	below	the	1,5	million.	The	standard	

of	a	population	bellow	1,5	million	is	also	used	by	the	World	Bank	(World	Bank).	

However,	due	to	the	comparative	nature	of	this	research,	smallness	measured	by	

abstract	 numbers	 is	 less	 relevant	 than	 smallness	 measured	 from	 a	 relative	

perspective.	As	Al	Jazeera	and	Qatar	will	be	examined	as	an	exceptional	case	in	

the	context	of	other	powerful	media	networks	that	are	financed	by	large	states,	it	

will	suffice	that	Qatar	is	much	smaller	than	the	other	states	with	powerful	media	

networks	 and	 that	Qatar	 is	much	 smaller	 than	 its	 regional	 neighbours	 such	 as	

Saudi	Arabia	and	 Iran.	For	 this	 reason	 this	 study	 classifies	 a	 state	as	 small	not	

based	 on	 concrete	 number,	 but	 based	 on	 relative	 smallness	 in	 comparison	 to	

regional	competitors.			

	

Another	concept	 that	 is	mentioned	 in	 the	main	research	question	 is	 ‘powerful’.		

The	 power	 of	 a	 media	 network	 can	 best	 be	 measured	 by	 its	 reach,	 as	 an	

increased	 reach	 of	 a	media	 network	 also	 increases	 its	 potential	 to	 influence	 a	

larger	 amount	 of	 people.	 Whether	 a	 media	 network	 such	 as	 Al	 Jazeera	 or	 Al	

Arabiya	 are	 considered	 powerful	 can	 therefore	 be	measures	 by	 the	 amount	 of	

countries	 in	 which	 it	 is	 available,	 the	 amount	 of	 viewers	 and	 the	 amount	 of	

followers	 on	 social	media	 platforms	 such	 as	 Facebook,	 Twitter,	 Instagram	 and	

Youtube.	

	



	 9	

The	exact	goals	of	Qatar	will	be	measured	by	analysing	Qatar’s	actions	regarding	

Al	 Jazeera	 within	 the	 context	 of	 the	 three	 different	 time	 periods	 that	 will	 be	

analysed.	 In	 order	 determine	 how	 successful	 Qatar	 has	 been	 in	 achieving	 its	

goals,	 the	 short-term	 and	 long-term	 consequences	 of	 Qatar’s	 actions	 will	 be	

analysed.	 The	 degree	 of	 success	 will	 then	 be	 determined	 by	 assessing	 the	

negative	and	positive	effects	of	the	outcomes	for	Qatar.	

	

	 	



	 10	

Research	Design	&	Case	Selection		
In	this	research	the	main	focus	will	be	on	finding	underplaying	factors	that	can	

enable	a	small	state	to	compete	with	large	states	through	the	use	of	media.	Due	

to	 the	 Layered	 structure	 of	 the	 research	 question	 and	 the	 sub-questions,	 it	 is	

clear	that	the	questions	are	aimed	at	obtaining	a	deeper	understanding	of	the	Al	

Jazeera/Qatar	 case.	This	 research	will	be	a	 single	 case	 study	 (Hague	&	Harrop,	

2013;	pp.	361-363),	but	it	will	be	consisting	of	three	different	time	periods	that	

will	be	analysed.	These	three	different	time	periods	will	be	the	foundation	of	Al	

Jazeera	 (1995-2001),	 the	 Arab	 Spring	 (2010-2012)	 and	 the	 Gulf	 Crisis	 (2017-

2019).			

	

The	small	state	that	is	selected	for	this	research	is	the	state	of	Qatar.	Despite	its	

size,	 Qatar	 has	 one	 of	 the	 most	 powerful	 international	 media	 networks	 (Al	

Jazeera),	while	all	the	other	powerful	media	networks	such	as	CNN,	Russia	Today	

and	Al	Arabiya	have	been	created	by	large	powerful	states.	Therefore	Qatar	can	

be	considered	a	deviant	case,	as	it’s	media	network	Al	Jazeera	is	competing	in	a	

field	 where	 generally	 only	 powerful	 states	 are	 able	 to	 compete.	 With	 its	 2,6	

million	 inhabitants	 and	 300.000	 nationals,	 Qatar	 is	 one	 of	 the	 least	 populated	

states	 in	 the	world	 (World	 Fact	 Book).	 Qatar	 has	 been	 selected	 instead	 of	 the	

United	Arab	Emirates	(UAE)	for	the	following	reasons;	the	first	reason	is	that	the	

UAE	 has	 a	 population	 three	 times	 the	 size	 of	 Qatar’s	 population	 and	 it	 is	

considered	an	average	sized	state	 in	 the	region,	 in	contrast	 to	Qatar	which	 is	a	

relative	 small	 state.	The	 second	 reason	why	 the	UAE	and	Sky	News	Arabia	are	

not	 selected	 for	 this	 research	 is	 that	 Sky	 New	 Arabia	 only	 exists	 since	 2012,	

which	means	that	there	is	less	data	to	collect	in	comparison	to	Al	Jazeera,	which	

exists	 for	 almost	24	years.	The	 final	 reason	 is	 that	 Sky	News	Arabia	 is	 far	 less	

popular	than	Al	Jazeera.	

	

The	 specific	 time	 periods	 that	 will	 be	 examined	 in	 this	 research	 are	 the	

foundation	of	Al	Jazeera	(1995-2001),	the	Arab	Spring	(2010-2012)	and	the	Gulf	

Crisis	 (2017-2019).	This	makes	 it	possible	 to	 create	 three	moments	within	 the	

history	of	Al	Jazeera	and	Qatar,	that	can	be	approached	like	separate	cases	due	to	

the	completely	different	circumstances.	However	at	the	same	time	all	three	time	



	 11	

periods	are	linked	and	their	analysis	is	necessary	for	a	thorough	understanding	

of	the	relation	between	Qatar’s	interests	and	Al	Jazeera.	The	first	period	provides	

an	 insight	 in	 the	 circumstances	 that	 created	 led	 to	 Al	 Jazeera’s	 creation.	 The	

second	period	provides	an	insight	in	a	period	that	Al	Jazeera’s	popularity	was	at	

an	 all	 time	high	 and	allowed	 the	news	outlet	 to	 influence	 international	 events.	

The	 final	 time	 period	 is	 one	 in	which	 Al	 Jazeera	 and	 Qatar	 are	 directly	 under	

attack,	which	in	turn	provides	insight	in	how	resilient	Qatar	and	Al	Jazeera	are.		

Research	Methodology	

The	main	setup	of	this	research	will	be	qualitative,	due	to	the	fact	that	its	specific	

aim	is	to	gain	a	deeper	understanding	of	Qatar’s	motives	behind	the	creation	of	a	

media	network	 like	Al	 Jazeera.	For	this	reason	a	research	design	that	aims	at	a	

more	 thorough	 understanding	 of	 the	 subject	 is	 more	 desired.	 Due	 to	 the	

chronological	 element	between	 the	 creation	of	Al	 Jazeera,	 the	Arab	Spring	 and	

the	Gulf	Crisis,	process-tracing	(Collier,	2011)	will	be	used	 to	determine	causal	

effects	of	 these	elements	and	 the	behaviour	of	Qatar	and	Al	 Jazeera	within	 the	

context	of	these	time	periods.	The	main	method	of	data	collection	will	be	content	

analysis,	 in	 which	 reports,	 news	 articles,	 academic	 literature,	 commentaries,	

books	 and	 an	 interview	with	 an	 expert	 from	 the	 Clingendael	 Institute	 will	 be	

triangulated.	In	order	to	avoid	biased	information	about	Al	Jazeera’s,	the	choice	

has	 been	 made	 to	 minimize	 the	 analysis	 of	 content	 from	 Al	 Jazeera’s	 Arab	

competitors	such	as	Al	Arabiya	and	Sky	News	Arabia,	when	answering	questions	

regarding	Al	Jazeera’s	motives.	Furthermore,	the	interview	with	the	expert	from	

the	Clingendael	Institute	will	be	semi-structured	and	aimed	at	finding	an	answer	

to	the	abovementioned	research	question	and	the	sub-questions.	The	decision	to	

conduct	a	semi-structured	interview	is	based	on	the	idea	that	this	will	allow	the	

interviewer	to	continue	questioning	in	a	certain	direction	if	answers	need	more	

explanation.	These	 interviews	will	 then	 in	 turn	be	used	 to	 triangulate	with	 the	

findings	 from	 external	 sources	 that	 came	 forward	 during	 the	 content	 analysis.	

This	will	ensure	higher	reliability	of	the	findings,	due	to	the	use	of	triangulation	

between	the	different	types	of	sources.		

	

	



	 12	

Content	analysis		

The	Foundation	of	Al	Jazeera	(1995-2001)	

Since	Qatar’s	independence	in	1971	it	had	been	a	small	emirate	in	the	shadow	of	

Saudi	Arabia.	Qatar’s	 foreign	policy	was	aligned	 to	 that	of	Saudi	Arabia,	as	 this	

form	of	bandwagoning	was	 the	best	 alternative	 to	 ensure	Qatar’s	 survival	 as	 a	

small	state.	Saudi	Arabia	was	the	most	logic	candidate	to	bandwagon	with,	due	to	

its	proximity	to	Qatar,	its	far	reaching	religious,	economic	and	political	power,	its	

powerful	allies	such	as	the	U.S.	and	its	cultural,	religious	and	ethnic	similarities	

with	Qatar.	However,	 this	harmonious	relation	between	both	states	came	to	an	

abrupt	end	 in	1995.	 In	 this	year	 the	young	ambitious	Qatari	prince	Hamad	bin	

Khalifa	 Al	 Thani	 seized	 power	 through	 a	 bloodless	 coup	 against	 his	 father;	

Khalifa	bin	Hamad	Al	Thani	(Cockburn,	1995).	Several	sources	confirm	that	the	

new	Emir	wanted	 to	 change	 the	 slow-moving	 traditional	policies	 of	Qatar,	 and	

wanted	to	move	towards	a	more	modern	and	independent	Qatar	(Ayub,	2013;	p.	

3;	Attachment,	answer	to	q.	1).	Saudi	Arabia	was	opposed	to	the	new	policies	of	

Qatar	 and	 according	 to	 a	 Stratfor	 aided	 two	 coup	 attempts	 against	 the	 Qatari	

Emir	 in	 the	 early	 2000s	 (Stratfor,	 2002),	 this	 in	 turn	 encouraged	 the	 Emir	 to	

continue	its	efforts	to	break	away	from	Saudi	influence.	

	

One	of	 the	Emir’s	 first	steps	towards	a	more	modern	Qatar	was	the	creation	of	

the	Al	Jazeera	news	network	in	1996.	Al	Jazeera	was	the	first	Arab	news	network	

that	was	created	in	the	image	of	other	Western	news	networks	such	as	CNN	and	

BBC.	Perhaps	not	very	surprising	as	Al	Jazeera	was	a	continuation	of	BBC	Arabic.	

This	 branch	of	 the	BBC	was	 a	 cooperation	between	 the	BBC	and	Saudi	Arabia.	

Due	to	a	dispute	about	content	that	was	not	in	line	with	Saudi	Arabia’s	interests,	

the	cooperation	stopped	and	Qatar	seized	the	opportunity	to	buy	its	publishing	

rights	 and	 hire	 its	 very	 experienced,	 western-educated	 and	 highly	 skilled	

journalists.		

	

Studies	 from	before	 the	Arab	Spring	and	the	Gulf	Crisis	show	that	Al	 Jazeera	 is	

the	most	independent	Arab	news	outlet,	one	with	a	reporting	quality	that	equals	

other	 Western	 news	 outlets.	 These	 studies	 also	 show	 that	 Al-Jazeera	 acts	



	 13	

independently	 from	 its	 sponsor	 Qatar	 (Bahry,	 2001;	 Lynch,	 2006;	 Al-Nsairat,	

2010;	Al	 Jenaibi,	 2010).	However,	more	 recent	 studies	 have	 found	 results	 that	

refute	 the	 findings	of	previous	studies,	by	showing	a	clear	connection	between	

Qatari	 interests	 and	 Al-Jazeera’s	 output	 and	 thereby	 exposing	 a	 certain	 pro-

Qatari	bias	 in	Al-Jazeera’s	reporting	(Samuel-Azran,	2013;	Nasr,	2014).	A	study	

of	Al	 Jazeera	showed	 that	 the	media	outlet	was	very	critical	when	 it	 came	 to	a	

wide	variety	of	subjects,	persons	and	events.	However	the	main	conclusion	of	the	

study	was	 that	 Al	 Jazeera	 never	 criticized	 its	 own	 sponsor,	 Qatar	 (El-Nawawy	

and	 Iskandar,	2003).	Another	studies	shows	 that	Al	 Jazeera	Arabic	 is	 following	

the	exact	narrative	as	the	Qatari	Emir	when	it	came	to	the	turbulent	relationship	

between	Saudi	Arabia	and	Qatar.	However,	this	same	study	also	showed	that	the	

English	 version	 of	 Al	 Jazeera	 remained	 relatively	 neutral	 in	 comparison	 to	 its	

Arabic	counterpart	(Samuel-Azran,	2013).	

	

One	 thing	 is	 clear;	 the	 Qatari	 government	 has	 been	 the	 biggest	 sponsor	 of	 Al	

Jazeera	 since	 its	 establishment	 in	 1996.	 Despite	 this	 fact,	 Qatar	 has	 always	

denied	the	accusation	of	having	any	 influence	on	the	content	of	Al	 Jazeera.	The	

Qatari	 Emir,	 Sheikh	Hamad	 bin	 Khalifa	 Al	 Thani	 provided	Al	 Jazeera	with	 137	

million	 US	 dollars	 in	 funding	 during	 the	 foundation	 of	 the	 news	 network.	 He	

repeatedly	emphasized	Al	Jazeera’s	independence	and	classified	the	funding	as	a	

loan,	not	a	grant.	A	2003	report	to	the	U.S.	Congress	about	Al	Jazeera	shows	that	

the	Qatari	 Emir	 has	 repeatedly	 said	 that	 Al	 Jazeera	would	move	 towards	 total	

privatization	 by	 the	 year	 2001	 (Sharp,	 2003).	 However	 this	 same	 report	 also	

shows	 that;	 Al	 Jazeera	 failed	 to	 cover	 its	 expenses	 by	 its	 incomes	 from	 other	

investments	 and	 advertisement.	 By	 2001	only	 35	 to	 40	percent	 of	Al	 Jazeera’s	

costs	 were	 covered	 by	 its	 incomes.	 Therefore	 the	 Emir	 of	 Qatar	 extended	 the	

initial	 loan	of	137	million	US	dollar	 indefinitely	 (Sharp,	2003).	 	The	Emir	 even	

went	a	step	further	and	according	to	Forbes	Magazine	(Helman,	2009),	between	

2001	 and	 2009	 the	 Emir	 spend	more	 than	 1	 billion	 US	 dollars	 on	 the	 English	

version	of	Al	Jazeera.	Besides	that	he	spend	amore	than	a	100	million	US	dollar	

per	year	on	the	Arabic	branch	of	Al	Jazeera	to	make	up	for	its	structural	revenue	

deficit	(Helman,	2009).	

	



	 14	

This	raises	the	question;	how	is	a	small	state	with	just	300.000	nationals	and	2,6	

million	inhabitants	capable	of	spending	such	great	amounts	of	money	on	a	news	

network?	 The	 answer	 is	 rather	 straightforward:	 Qatar	 is	 exceptionally	 rich	 in	

comparison	to	most	other	small	states.	The	exception	lays	in	the	fact	that	Qatar	

has	large	amounts	of	fossil	fuels,	providing	a	large	amount	of	income	that	has	to	

be	 shared	by	 a	 relative	 small	 amount	 of	 inhabitants.	Qatar	with	 its	 2,6	million	

inhabitants	had	a	GDP	of	201	billion	US	dollars	 in	2019.	In	comparison,	Qatar’s	

GDP	 is	more	 than	double	 than	 that	of	Armenia,	Albania,	 Jamaica	and	Lithuania	

combined,	 while	 each	 of	 these	 states	 have	 a	 similar	 amount	 of	 inhabitants	 as	

Qatar	(Worldometer	&	Tradingeconomics).	Due	to	their	low	GDP	in	comparison	

to	that	of	Qatar,	these	similar	sized	states	could	not	maintain	such	an	expensive	

news	network	without	it	having	visible	negative	effects	on	their	state	treasury.		

	

This	raises	the	question;	why	would	Qatar	invest	such	a	great	amount	of	money	

for	 more	 than	 two	 decades	 in	 a	 news	 network	 that	 is	 not	 profitable	 from	 a	

financial	 perspective,	 neither	 in	 the	 short	 term	 nor	 in	 the	 long	 term.	 This	

question	can	be	answered	by	examining	Al	Jazeera’s	behaviour	during	the	Arab	

Spring,	 as	 this	 was	 the	 moment	 that	 Al	 Jazeera	 truly	 showed	 its	 value	 and	

potential	as	an	Qatari	asset	in	international	politics.	

	

The	Arab	Spring	(2010-2012)	

In	December	2010	the	people	of	Tunisia	took	to	the	streets,	chanting:	“Ash-shab	

yurid	isqat	an-nizam”	(The	people	want	to	bring	down	the	regime).	Within	a	two	

year	 period	 the	 chant	 could	 be	 heard	 on	 the	 streets	 of	 Egypt,	 Libya,	 Yemen,	

Bahrain,	 Syria	 and	many	other	Middle	Eastern	 states.	This	uprising,	 commonly	

know	 as	 the	 Arab	 Spring,	 was	 the	 result	 of	 decades	 of	 economic	 difficulties,	

political	 grievances,	 corruption	and	demographic	 changes.	Most	 regimes	 in	 the	

Middle	 East	 had	 not	 expected	 that	 small	 local	 protests	 in	 Tunisia	 could	 have	

started	 a	 chain	 of	 events	 that	 would	 eventually	 shape	 the	 next	 decade	 of	 the	

Middle	East’s	political	reality.	As	most	Middle	Eastern	regimes	were	still	 trying	

to	make	 sense	of	 the	 situation,	 it	 seemed	as	 if	 this	was	 the	moment	Qatar	had	



	 15	

waited	for.	Qatar	saw	the	Arab	Spring	as	an	opportunity	to	reshape	the	regional	

power	structures	in	favour	of	its	own	ambitions	(Schanzer,	2017).		

	

While	social	media	networks	such	as	Facebook	and	Twitter	have	been	credited	

with	 enabling	 the	 Arab	 spring	 to	 take	 place,	 the	 effect	 of	 these	 social	 media	

networks	is	often	overestimated.	In	contrast,	the	effect	of	Al	Jazeera	on	the	Arab	

Spring	 has	 been	 underestimated.	 In	 2010	 Facebook	 and	 Twitter	 were	 not	 as	

commonly	used	in	the	Middle	East	as	they	are	today.	 In	many	states	where	the	

protests	took	place,	smart	phones	and	internet	were	only	available	to	a	 limited	

group	of	people	from	the	middle-upper	class.	Libya	and	Yemen	for	example,	have	

some	of	the	lowest	internet	coverage	in	the	world,	however	both	states	had	some	

of	 the	 biggest	 protests	 that	 escalated	 into	 full-blown	 civil	 wars.	 Another	 issue	

with	identifying	social	media	as	the	main	contributor	to	the	Arab	Spring	is	that	a	

large	 amount	 of	 people	 from	 the	 lower	 class	 are	 illiterate	 and	 therefore	 not	

capable	 of	 using	 such	 platforms	 (Brown,	 Guskin	&	Mitchell,	 2012).	Meanwhile	

literacy,	access	 to	 internet	and	high-tech	phones	are	not	needed	to	receive	and	

understand	 the	 message	 of	 Al	 Jazeera.	 Furthermore,	 an	 article	 from	 the	

Brookings	 Institute	 states	 that	 since	Al	 Jazeera	 is	 available	 through	 satellite,	 it	

could	reach	almost	every	corner	of	the	Middle	East	and	therefore	regimes	were	

struggling	 to	 find	 effective	ways	 to	 block	 it	 (Telhami,	 2013).	 	 Now	 the	masses	

were	able	 to	see	 the	crimes	and	corruption	of	 their	governments,	as	Al	 Jazeera	

provided	 them	 content	 that	 had	 always	 been	 blocked	 by	 the	 state	 owned	

television	 channels	 (Ismael	 &	 Ismael,	 2013;	 p.	 234).	 During	 the	 revolution	 in	

Libya	 for	 example,	 the	 only	 non-state	 owned	 news	 sources	 available	 for	 the	

Libyan	population	were	Al	Jazeera	and	Al	Arabia	(Owais,	2011;	p.	13).	

	

During	the	Arab	Spring	Al	Jazeera	was	very	supportive	of	the	protests	(Steinberg,	

2012;	Attachment,	answer	to	q.	7),	something	that	angered	many	of	Qatar’s	Gulf	

Cooperation	Council	(GCC)	allies	such	as	Saudi	Arabia,	 the	UAE	and	Bahrain,	as	

the	protest	also	threatened	their	autocratic	regimes.	At	first	it	seems	odd	that	Al	

Jazeera	 was	 supporting	 such	 a	 pro-democracy	 movement,	 while	 Qatar’s	

government	is	an	autocratic	regime.	However,	Qatar	seemed	not	to	be	concerned	

but	acted	pragmatic	by	taking	the	opportunity	to	change	the	political	landscape	



	 16	

in	the	Middle	East	in	its	own	favour.	This	was	made	possible	due	to	Al	Jazeera’s	

reputation	as	a	reliable	and	professional	news	outlet	and	Qatar’s	official	policy	to	

deny	 everything	 that	 suggests	 its	 influence	 over	 Al	 Jazeera.	 These	 two	 factors	

combined	resulted	 in	Al	 Jazeera’s	 image	as	an	 independent	and	 impartial	news	

network.	 At	 the	 same	 time	 this	 image	 meant	 that	 Qatar	 could	 not	 be	 held	

accountable	 directly	 for	 Al	 Jazeera’s	 critical	 content,	 even	 if	 this	 content	

undermined	 Qatar’s	 allies.	 However,	 by	 looking	 at	 the	 parallel	 direction	 of	 Al	

Jazeera’s	 content	 and	 Qatar’s	 interests	 it	 is	 clear	 that	 the	 dichotomy	 between	

Qatar’s	and	Al	Jazeera	is	merely	artificial.			

	

The	 first	 obvious	 sign	 that	 Al	 Jazeera	 functioned	 as	 a	 tool	 to	 achieve	 Qatar’s	

objectives,	 was	 its	 selective	 criticism	 and	 coverage	 during	 the	 Arab	 Spring.	 Al	

Jazeera	 extensively	 criticized	 governments	 that	 were	 also	 considered	

undesirable	 by	Qatar.	 Simultaneously	 Al	 Jazeera	 also	 encouraged	 protesters	 in	

these	 states	 by	 increasing	 its	 content	 on	 corruption	 scandals	 and	 human	 right	

violations	 that	were	 linked	to	 these	governments.	Meanwhile	Wiki-leaks	cables	

claimed	 that	 Al	 Jazeera	 deliberately	 remained	 silent	 about	 the	 protests	 and	

killing	of	civilians	in	the	then	Qatari	allied	state	of	Bahrain	(Booth,	2010).		As	the	

Arab	 Spring	 continued,	 it	 was	 time	 for	 the	 next	 step	 in	 Qatar’s	 foreign	 policy.	

According	 to	 an	 article	 by	 Defence	 for	 Democracies	 that	 was	 published	 in	

Newsweek;	the	first	step	was	the	removal	of	the	undesired	regimes;	the	second	

step	was	 installing	 regimes	 that	were	either	dependant	on	or	 friendly	 to	Qatar	

(Schanzer,	2017).		

	

According	to	a	2011	article	in	the	New	York	Times;	one	such	group	supported	by	

Al	Jazeera,	and	indirectly	by	Qatar,	is	the	Muslim	Brotherhood.	An	exiled	spiritual	

leader	named	Al	Qaradawi	was	allowed	to	stay	in	Qatar	and	Al	Jazeera	provided	

airtime	that	allowed	him	to	convey	his	message	and	 incite	his	 followers	to	rise	

against	 the	 regime	 of	 Mu’ammar	 al-Gadaffi	 (Mekay,	 2011).	 Interestingly	 this	

same	 article	 also	 notes	 that	 all	 the	messages	 that	Al	Qaradawi	was	 allowed	 to	

convey	through	Al	 Jazeera	were	 the	ones	 that	were	 in	 line	with	Qatar’s	 foreign	

policies.	 A	 report	 by	 Reuters	 shows	 that	 besides	 the	 Muslim	 Brotherhood	 in	

Egypt,	Al	Jazeera	also	promoted	a	more	positive	image	of	Al	Nusra	in	Syria	and	



	 17	

warlords	 in	 Libya	 that	were	 linked	 to	 Al	 Qaida	 (Perry	&	 Al	 Khaledi,	 2017).	 Al	

Jazeera’s	support	 for	 these	groups	mainly	came	 in	 the	 form	of	re-branding	and	

providing	an	outlet	for	their	messages.	An	article	from	independent	explains	that	

re-branding	 these	 terrorist	 groups	 as	 moderate	 was	 necessary	 in	 order	 to	

remove	 them	 from	US	 terror	 lists,	which	would	 in	 turn	allow	Qatar	 to	directly	

fund	them	(Fisk,	2016).	When	asked	about	 these	 terrorist	groups’	bad	records,	

the	Qatari	Emir	responded	that	he	believed	these	groups	to	be	political	activist,	

which	 would	 eventually	 transition	 in	 peaceful	 democratic	 groups	 once	 the	

conflicts	in	Libya	and	Syria	would	be	over	(Freer,	2018).	Re-branding	also	aimed	

at	 changing	 people’s	 perception	 of	 these	 terrorist	 groups,	 in	 order	 to	 obtain	

more	 support	 and	 legitimacy	 for	 these	 groups.	While	 Al	Nusra	 and	 the	 Libyan	

warlords	 remained	 in	 the	contest	 for	power	 in	 the	civil	wars	 that	 followed	 the	

Arab	Spring,	the	Muslim	Brotherhood	did	succeed	in	obtaining	power	as	one	of	

their	 members,	 as	 Mohammed	 Morsi,	 was	 elected	 president	 of	 Egypt	 (Al	

Qassemi,	2012).		

	

One	 important	 question	 remains	 unanswered;	 what	 are	 the	 limits	 of	 Qatar’s	

approach	 of	 using	 Al	 Jazeera	 as	 an	 instrument	 to	 influence	 international	

outcomes.	The	answer	can	be	found	in	the	aftermath	of	the	Arab	Spring	and	the	

current	Gulf	Crisis	that	started	in	2017.	During	the	Gulf	Crisis,	Qatar	was	forced	

to	 come	 to	 the	 foreground	 and	 therefore	 it	 could	 not	 hide	 behind	 the	 neutral	

image	of	Al	Jazeera	as	it	had	done	in	the	past	two	decades.		

	

The	Gulf	Crisis	(2017-2019)	

In	June	2017	rivalries	between	Qatar	and	the	other	members	of	the	GCC	reached	

a	 boiling	 point.	 	 Saudi	 Arabia,	 Bahrain,	 Egypt	 and	 the	 UAE	 isolated	 Qatar	 by	

imposing	 an	 unprecedented	 embargo.	 	 Qatar	 was	 isolated	 by	 land,	 as	 Saudi	

Arabia	closed	Qatar’s	only	land	border.	Meanwhile	all	the	above-mentioned	GCC	

members	closed	their	airspace	and	imposed	a	sea	blockade	on	Qatar	(Verrasto	&	

Alterman,	2017).	According	 to	 a	2017	 commentary	by	 researchers	 at	 the	CSIS;	

these	 actions	mainly	 damaged	Qatar’s	 economy,	 as	 Qatar	 Airlines	 struggled	 to	

reach	its	customers,	income	from	the	export	of	fossil	fuels	declined	and	the	price	



	 18	

of	 imported	 goods	 increased.	 On	 top	 of	 the	 already	 harsh	 measures	 against	

Qatar,	the	above-mentioned	GCC	member	also	expelled	all	Qatari	nationals	from	

their	territory,	regardless	of	whether	they	had	family,	property	or	businesses	in	

these	states	(Verrasto	&	Alterman,	2017).	

	

	A	report	 from	Clingendael	 Institute	states	 that	 the	 initial	 reasoning	behind	the	

extreme	measures	was	that	by	applying	enough	pressure	on	the	Qatari	citizens,	

they	would	eventually	rise	up	against	Emir	Tamim	Bin	Hamad	Al-Thani	or	that	

other	Qatari	 officials	would	 commit	 an	 internal	 coup	 (Meester	 et	 al.,	 2018;	pp.	

28-29).	The	negative	 impact	on	Qatar’s	economy,	would	also	negatively	 impact	

Qatar’s	 ability	 to	 influence	 events	 outside	 its	 borders.	As	 time	passed,	 the	GCC	

members	 became	 aware	 that	 the	measures	 did	 not	 have	 the	 desired	 effect	 as	

Qatar	 started	 to	 cooperate	more	 closely	with	 Turkey	 and	 Iran.	 In	 a	 desperate	

attempt	to	return	to	the	power	structure	of	before	the	1995	coup,	one	in	which	

Qatar	had	no	 independent	 foreign	policy;	 the	GCC	member	announced	a	 list	 of	

demands.		

	

The	main	 demands	were;	 that	Qatar	 should	 cut	 off	 any	 ties	with	 Iran,	 remove	

Turkish	 forces	 from	 its	 territory,	 adhere	 to	previous	demands	and	agreements	

set	by	Saudi	Arabia,	stop	supporting	‘terrorist’	organizations	such	as	the	Muslim	

Brotherhood	and	the	dismantlement	of	the	Al	Jazeera	news	network	(Verrasto	&	

Alterman,	2017).	The	fact	that	Al	Jazeera	has	made	it	to	a	list	of	13	demands	that	

includes	 Iran,	 the	Turkish	military	and	 the	Muslim	Brotherhood,	 shows	 that	Al	

Jazeera	 is	 considered	a	 serious	 threat	 to	 the	GCC	members.	This	only	 confirms	

the	power	of	Al	 Jazeera	 as	 a	 tool	 to	 influence	 events	 in	 the	 region	 and	 that	 its	

image	 has	 developed	 in	 the	 past	 two	 decades	 from	 a	 rather	 harmless	 news	

network	 to	 a	 serious	 tool	 of	 international	 politics.	 The	 fact	 that	 it	 is	 also	

considered	as	 such	 is	 in	 stark	 contrast	with	 its	 former	 image.	 In	a	 report	 from	

2003	 to	 the	 US	 Congress	 about	 Al	 Jazeera,	 the	 news	 network	 was	 considered	

moderate	and	no	threat	to	US	foreign	policy	in	the	Middle	East.	The	same	report	

did	consider	other	Arab	media	as	a	threat,	despite	the	fact	that	Al	Jazeera	was	the	

most	 critical	 news	 network	 when	 it	 came	 to	 the	 war	 in	 Iraq	 and	 Afghanistan	

(Sharp,	2003;	p.	12).	In	the	almost	two	decades	that	have	passed	the	image	of	a	



	 19	

neutral	and	harmless	Al	 Jazeera	has	clearly	 changed	due	 to	Al	 Jazeera’s	 role	 in	

the	 Arab	 Spring,	 the	 anti-Qatar	 propaganda	 from	 Saudi	 and	 Egyptian	 news	

platforms	and	Al	 Jazeera’s	 increasingly	biased	 reporting	when	 it	 comes	 to	 Iran	

and	Turkey	(Safira,	2013;	Attachment,	answer	to	q.	4).		

	

It	seems	that	Qatar’s	strategy	since	the	1995	coup	has	been	one	of	remaining	a	

neutral	 image	when	it	comes	to	conflicts	 in	the	region.	This	was	made	possible	

by	 Qatar’s	 neutral	 non-threatening	 image,	 which	 in	 turn	 was	 made	 possible	

through	the	use	of	nation-branding,	active	mediation	and	the	use	of	Al	 Jazeera.	

However	 with	 an	 increase	 in	 regional	 polarization	 between	 Iran	 and	 Saudi	

Arabia	 and	 Qatar’s	 aggressive	 policy	 during	 the	 Arab	 Spring,	 this	 image	 of	 a	

harmless	small	state	was	completely	scattered.	Before	Qatar	was	able	to	use	Al	

Jazeera	 in	 order	 to	 criticize	 the	US	military	 operations	 in	 the	Middle	East,	 and	

meanwhile	 remain	 friendly	 relations	 with	 the	 US	 by	 hosting	 the	 biggest	 US	

military	 base	 in	 the	 region	 (Telhami,	 2017;	 Al	 Ansari,	 2017).	 However	 in	 the	

current	 Gulf	 Crisis	 any	 duality	 between	 Qatar	 and	 Al	 Jazeera	 is	 completely	

disregarded,	both	are	seen	as	pursuing	one	single	agenda	and	therefore	both	are	

targeted	 by	 Qatar’s	 rivals.	 The	 fact	 that	 both	 are	 targeted	 within	 the	 same	

context,	 also	 forces	Qatar	 and	Al	 Jazeera	 to	 defend	 each	 other,	which	 could	 in	

turn	 damages	 their	 image	 as	 independent	 and	 neutral	 entities	 (Attachment,	

answer	to	q.	5).	

	

The	 immediate	 effect	 of	 Al	 Jazeera’s	 influence	 in	 the	 region	 was	 clear	 when	

looking	at	 the	Arab	Spring.	However,	 it	 remains	a	question	whether	Qatar	was	

able	 to	 use	 Al	 Jazeera	 in	 order	 to	 obtain	 long-term	 gains.	 For	 now	 the	 future	

looks	bleak,	as	Qatar	has	become	more	isolated	due	to	the	GCC	blockade	and	its	

image	 as	 a	 neutral	 non-aggressive	 state	 damaged	 due	 to	 desperate	 actions	 to	

gain	support	from	Iran	(Bryant,	2014;	Hiltermann,	2017;	Attachment,	answer	to	

q.	 4).	 Furthermore,	 nothing	 remains	 of	 Qatar’s	 gains	 during	 the	 Arab	 Spring.	

Soon	after	the	Muslim	Brotherhood	gained	power	in	Egypt,	Saudi	Arabia	funded	

the	 Egyptian	military	 in	 their	 successful	 attempt	 to	 retake	 the	 power	 (Hearst,	

2013).	Meanwhile	 the	warlords	 in	Libya	and	Al	Nusra	 in	Syria	have	not	gained	

any	significant	positions	of	power	after	almost	a	decade	of	fighting.	Even	though	



	 20	

long-term	 success	 of	Al	 Jazeera	 is	 unclear,	 the	network	has	 shown	 remarkable	

achievements	from	a	journalistic	perspective	and	political	perspective.		

	

However,	 it	 seems	 that	 currently	 Qatar	 is	 mainly	 preoccupied	 with	 its	 own	

survival,	as	Al	Jazeera	has	turned	a	blind	eye	to	the	human	rights	abuses	by	Iran	

and	 Turkey,	while	 at	 the	 same	 time	 it	 has	 been	 praising	 controversial	 Iranian	

figures.	Therefore	it	is	safe	to	say	that	even	in	this	situation,	Al	Jazeera	remains	

Qatar’s	most	valuable	assets	in	international	politics	(Khatib,	2013;	pp.	426-427),	

as	it	allows	Qatar	to	improve	relations	with	Iran	and	Turkey.	One	key	asset	that	

might	 prevent	Qatar	 from	 completely	 being	 reliable	 on	Turkey	 and	 Iran	 is	 the	

fact	 that	 the	 largest	 US	 airbase	 is	 situated	 in	 Qatar	 and	 therefore	 any	 direct	

attacks	 by	 GCC	 members	 will	 be	 prevented	 by	 the	 U.S.	 in	 the	 short-term	 (Al	

Ansari,	2017).		

	

	

	

	

	

	

	

	 	



	 21	

Conclusion	
From	 the	 analysis	 it	 is	 clear	 that	Qatar	 created	Al	 Jazeera	 as	part	 of	 a	broader	

attempt	to	gain	more	independence	from	Saudi	Arabia.	In	the	first	decade	since	

its	creation,	Al	Jazeera	served	as	a	platform	for	the	Qatari	government	to	express	

their	 thought	 about	 international	 events	 without	 being	 held	 accountable.	 The	

main	purpose	of	Al	Jazeera	was	mainly	nation	branding,	as	it	sought	to	reshape	

the	perception	other	states	had	on	Qatar.	In	that	sense	it	was	very	similar	to	how	

Russia	Today	started	as	a	platform,	aimed	at	re-branding	the	states	image.	Qatar	

had	been	successful	in	achieving	this	goal,	as	Al	Jazeera	became	the	most	popular	

Arab	news	outlet,	reaching	millions	of	viewers	in	the	region	leaving	its	regional	

competitors	far	behind.		

	

As	 expected,	 to	 a	 certain	 extent	 Al	 Jazeera	 was	 also	 used	 by	 Qatar	 as	 an	

instrument	 to	 influence	 international	outcomes	 in	 its	own	 favour.	This	became	

clear	during	 the	Arab	Spring,	when	Al	 Jazeera	used	 the	opportunity	 to	support	

regimes	that	were	in	favour	of	Qatar.	By	supporting	those	regimes,	Qatar	hoped	

to	 increase	 its	 influence	 in	 the	 region	by	 creating	new	allies.	This	 attempt	was	

successful	 in	 the	 first	 years	of	 the	Arab	Spring,	 as	 regime	after	 regime	 fell	 and	

new	pro-Qatari	regimes,	such	as	the	Muslim	Brotherhood	in	Egypt	gained	power.	

However,	 the	 effects	 of	 this	 success	 did	 not	 last	 long.	 Syria,	 Yemen	 and	 Libya	

turned	into	warzones	in	which	the	groups	supported	by	Qatar	failed	to	gain	any	

significant	power.	Meanwhile	Saudi	Arabia	supported	the	removal	of	the	Muslim	

Brotherhood	 from	 power	 in	 Egypt	 and	 thereby	 reversed	 the	 biggest	 gain	 the	

Qatari’s	had	made	during	the	Arab	Spring.		

	

Qatar’s	main	assets	was	its	enormous	wealth,	as	this	enabled	Qatar	to	finance	its	

nation	 branding	 efforts	 such	 as	Al	 Jazeera	 and	 to	 finance	 pro-Qatari	 groups	 in	

states	 such	 as	 Syria	 and	 Libya.	 However,	 Qatar	 remains	 a	 small	 state	 and	

therefore	its	capabilities	remain	limited	when	compared	with	a	powerful	country	

like	 Saudi	 Arabia.	 This	 was	 made	 clear	 when	 Saudi	 Arabia	 financed	 a	 coup	

against	 the	 Muslim	 Brothers	 in	 Egypt	 and	 thereby	 proved	 that	 Qatar	 was	 no	

match	in	a	head	to	head	confrontation.	This	shows	that	despite	Qatar’s	attempts	



	 22	

to	shape	the	region	through	the	use	of	soft	power,	the	lack	of	hard	power	backing	

it	up	mean	that	it	was	not	able	to	preserve	its	gains.		

	

Based	 on	 the	 constructivist	 literature	 it	 could	 have	 been	 expected	 that	 Qatar	

would	be	able	 to	change	 its	position	within	 the	region	by	altering	perspectives	

through	 the	 use	 of	 Al	 Jazeera	 as	 a	 tool	 of	 nation	 branding.	 This	 constructivist	

perspective	provides	a	satisfying	explanation	 for	 the	role	of	Qatar	between	 the	

coup	in	1995	and	the	Gulf	Crisis	in	2017.	However,	when	looking	at	the	broader	

picture,	the	realist	view	on	small	states	provides	a	more	convincing	explanation	

for	Qatar’s	current	situation.	Qatar	started	as	a	small	 state	bandwagoning	with	

the	 more	 powerful	 Saudi	 Arabia,	 and	 after	 a	 twenty-year	 period	 of	

experimenting	with	nation	branding,	it	was	forced	in	to	the	sphere	of	influence	of	

other	 powerful	 states	 such	 as	 Turkey	 and	 Iran,	 something	 also	 visible	 in	 Al	

Jazeera’s	 support	 for	 these	 states.	Whether	Qatar	 is	 completely	 bandwagoning	

with	 these	powerful	 states,	 or	whether	 it	 is	merely	 an	 act	 of	 balancing	 against	

Saudi	Arabia	and	the	other	GCC	members,	remains	to	be	seen.	One	thing	is	clear;	

realism	provides	a	more	satisfying	explanation	 for	Qatar’s	security	choices	and	

the	fact	that	it	failed	to	secure	the	gains	of	nation	branding	and	Al	Jazeera	due	to	

a	lack	of	hard	power	in	comparison	to	its	larger	rivals.			

	

These	 findings	 are	 relevant	 to	 the	 broader	 study	 of	 alternative	 mechanisms	

through	which	small	states	can	influence	international	politics.	Furthermore	the	

findings	of	this	research	provide	clear	image	of	the	potentials	and	limits	for	small	

states	using	news	media	platforms	as	a	tool	of	soft	power.	Besides	the	theoretical	

relevance	of	these	findings,	the	findings	are	also	relevant	in	practice.	Especially	

for	small	Gulf	states	such	as	Bahrain,	Kuwait,	the	UAE	and	Oman,	as	these	might	

also	decide	at	one	point	to	gain	more	independence	from	Saudi	Arabia.	The	UAE	

has	 its	own	 international	news	outlet,	Sky	News	Arabia,	 since	2012.	For	 future	

research	 regarding	 the	 UAE’s	 use	 of	 its	 Sky	 News	 Arabia,	 the	 findings	 of	 this	

research	can	be	used	as	a	 starting	point.	And	 finally,	 I	would	encourage	 future	

researchers	to	research	the	role	of	Al	Jazeera	after	the	current	Gulf	Crisis	(2017-

2019),	 as	 it	 is	 unclear	 how	 Qatar	 and	 Al	 Jazeera	 will	 come	 out	 of	 this	 power	

struggle.	 	



	 23	

Literature:	
	

News	articles	
Al	Ansari,	S.	(2017,	10	September).	The	case	for	moving	Al-Udeid	airbase	from	

Qatar.	The	Hill.	Accessed	at:	https://thehill.com/opinion/international/354555-

the-case-for-moving-al-udeid-airbase-from-qatar	

	

Booth,	R.	(2010,	6	December).	WikiLeaks	cables	claim	al-Jazeera	changed	

coverage	to	suit	Qatari	foreign	policy.	The	Guardian.	Accessed	at::	

https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-

jazeera-qatari-foreign-policy	

	

Cockburn,	P.	(1995,	28	June).	Emir	of	Qatar	deposed	by	his	son.	The	Independent.	

Accessed	at:	https://www.independent.co.uk/news/world/emir-of-qatar-

deposed-by-his-son-1588698.html	

	

Fisk,	R.	(2016,	29	July).	Don’t	be	fooled	by	reports	that	al-Qaeda	and	Nusra	have	

split	for	the	good	of	the	suffering	Syrian	people.	Indepenent	UK.	Accessed	at:	

https://www.independent.co.uk/voices/dont-be-fooled-by-the-news-that-al-

qaeda-and-nusra-have-split-for-the-good-of-the-syrian-people-a7161776.html	

	

Hearst,	D.	(2013,	20	August).	Why	Saudi	Arabia	is	Taking	a	Risk	Backing	the	

Egyptian	Coup.	The	Guardian.	Accessed	at:	

https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/aug/20/saudi-arabia-

coup-egypt	

	

Helman,	C.	(2009,	25	June).	Will	Americans	Tune	To	Al	Jazeera?	Forbes.	Accessed	

at:		https://www.forbes.com/forbes/2009/0713/comcast-al-qaeda-will-

americans-tune-to-al-jazeera.html#597aa54e6b80	

	

Hiltermann,	J.	(2017,	18	June).	“Qatar	Punched	Above	Its	Weight.	Now	It’s	Paying	

the	Price,”	The	New	York	Times.	Accessed	at:	



	 24	

https://www.nytimes.com/2017/06/18/opinion/qatar-saudi-arabia-iran-

muslim-brotherhood.html	

	

Mekay,	E.	(2011,	2	March).	Too	Late,	Qaddafi	Seeks	the	Aid	of	Muslim	Clerics.	The	

new	York	Times	Accessed	at:	

https://www.nytimes.com/2011/03/03/world/africa/03iht-M03-FATWA.html	

	

Perry,	T.,	&	Al-Khalidi,	S.	(2017,	14	June).	Gulf	crisis	seen	widening	split	in	Syria	

rebellion.	Reuters.	Accessed	at:	https://www.reuters.com/article/us-gulf-qatar-

syria/gulf-crisis-seen-widening-split-in-syria-rebellion-idUSKBN19517O	

	

Schanzer,	J.	(2017,	6	August).	Qatar	must	end	its	support	of	the	worst	of	the	

worst	in	Libya.	Newsweek.	Accessed	at:	https://www.newsweek.com/qatar-

support-worst-worst-libya-must-end-646280	

	

Telhami,	S.	(2013,	15	June).	Al	Jazeera:	The	Most-Feared	News	Network.	

Brookings	Institution	Accessed	at:		https://www.brookings.edu/articles/al-

jazeera-the-most-feared-news-network/	

	

Telhami,	S.	(2013,	26	June)	“Behind	the	Abdication	of	Qatar’s	Emir,”	Reuters,	

accessed	at:	http://blogs.reuters.com/great-debate/2013/06/26/behind-the-

abdication-of-qatars-emir/	

	

Articles/Journals		
Al-Jenaibi,	B.	(2010).	‘New	Age	of	Press	Democracy	in	the	Middle	East.	Arabic	

News	Channels:	Al-Jazeera’,	International	Journal	of	Academic	Research,	2(4),	pp.	

385-394.	

	

Anholt,	S.	(2011).	‘Beyond	the	Nation	Brand:The	Role	of	Image	and	Identity	in	

International	Relations,’		The	Journal	of	Public	Diplomacy,	2(1)	,	pp.	6-12.	

	

Bahry,	L.	Y.	(2001).	‘The	New	Arab	Media	Phenomenon:	Qatar's	Al-Jazeera’,	

Middle	East	Policy,	8(2),	pp.	88–99.		



	 25	

	

Browning,	C.	S.	(2006).	Small,	Smart	and	Salient?	Rethinking	Identity	in	the	Small	

States	Literature,	Cambridge	Review	of	International	Affairs,	19(4),	pp.	669-684.	

	

Chong,	A.	(2010).	Small	State	Soft	Power	Strategies:	Virtual	Enlargement	in	the	

Cases	of	the	Vatican	City	State	and	Singapore,	Cambridge	Review	of	International	

Affairs,	23(3),	pp.	383-405.	

	

Collie,	D.	(2011).	Understanding	Process	Tracing.	Political	Science	and	Politics,	

44(4),	pp.	823-830.	

	

Ingebritsen,	C.	(2006).	Norm	Entrepreneurs:	Scandinavia’s	Role	in	World	

Politics,	in	Ingebritsen,	C.,	Neumann,	I.	B.,	Gstöhl,	S.	&	Beyer,	J.	(eds.).	(2006).	

Small	States	in	International	Relations.	Reykjavik:	University	of	Iceland	Press.	

	

Ismael,	J.	S.	&	Ismael,	S.	T.	(2013).	The	Arab	Spring	and	the	Uncivil	State.	Arab	

Studies	Quarterly	,	35(3),	pp.	229-240.	

	

Khatib,	L.	(2013).	Qatar’s	Foreign	Policy:	The	Limits	of	Pragmatism.	International	

Affairs,	89(2),	pp.	417–431.	

	

Nasr,	A.	(2014).	Al-Jazeera	and	the	Arab	Uprisings:	The	Language	of	Images	and	a	

Medium's	Stancetaking.	Communication	Culture	&	Critique,	7(4),	pp.	397-414.	

	

Neumann,	I.	B.	&	Gstöhl,	S.	(2006).	Lilliputians	in	Gulliver’s	World?	Small	States	

in	International	Relations,	in	Ingebritsen,	C.,	Neumann,	I.	B.,	Gstöhl,	S.	&	Beyer,	J.	

(eds.).	(2006).	Small	States	in	International	Relations.	Reykjavik:	University	of	

Iceland	Press.	

	

Nye,	J.	(1990).	Soft	Power.	Foreign	Policy,	80,	pp.	153-171.		

	

Owais,	R.	(2011).	Arab	Media	during	the	Arab	Spring	in	Egypt	and	Tunisia:	Time	

for	Change.	Middle	East	Media	Educator,	1(1),	pp.	9-13.	



	 26	

	

Samuel-Azran,	T.	(2013).	‘Al-Jazeera,	Qatar,	and	New	Tactics	in	State-Sponsored	

Media	Diplomacy’,	American	Behavioral	Scientist,	57(9),	pp.	1293-1311.	

	

Commentaries	
Al	Qassemi,	S.	S.	(2012).	‘Morsi’s	win	is	Al	Jazeera’s	loss’,	Al-Monitor.	

	

	Bryant,	C.	C.	(2014).	“Behind	Qatar’s	bet	on	the	Muslim	Brotherhood,”	The	

Christian	Science	Monitor.	

	

Safira,	A.	(2013).	Al	Jazeera?	Among	the	Last	in	the	Ratings	for	Arab	Spring	

Countries.	Reset	Dialogues	on	Civilization.	

	

Steinberg,	G.	(2012).	‘Qatar	and	the	Arab	Spring:	Support	for	Islamists	and	New	

Anti-Syrian	Policy’,	SWP	Comments.	

	

Verrasto,	F.	A.	&	Alterman,	J.	B.	(2017).	“Qatar	Crisis:	Turmoil	in	the	GCC.”	Center	
for	Strategic	and	International	Studies.	

	

Websites		

Tradingeconomics	(accessed	30	April	2020).	www.tradingeconomics.com	

	

World	Bank	(accessed	20	April	2020).	www.worldbank.org	

	

Worldometer	(accessed	2	May	2020).	www.worldometer.info	

	

World	Fact	Book	(accessed	19	April	2020)	www.cia.gov	

	

Reports	

Al-Nsairat,	A.	H.	(2010).	‘Al-Jazeera:	The	Famous	Channel	in	the	Middle	East’,	

Peace	&	Conflict	Monitor.	

	



	 27	

Brown	A.,	Guskin,	E.	&	Mitchell,	A.	(2012).	The	Role	of	Social	Media	in	the	Arab	

Uprisings.	PEW	Research	Centre	Report.	

	

Meester,	J.,	van	den	Berg,	W.	&	Verhoeven,	H.	(2018).	Riyal	Politik:	The	Political	

Economy	of	Gulf	Investments	in	the	Horn	of	Africa.	Clingendael	CRU	Report.		

	

Richter,	M.	L.	(2017).	What	We	Know	About	Russia	Today.	European	Values:	

Kremlin	Watch	Report.	

	

Sharp,	J.	(2003).	‘The	Al-Jazeera	News	Network:	Opportunity	or	Challenge	for	

U.S.	Foreign	Policy	in	the	Middle	East?’,	CRS	Report	for	Congress:	Middle	East	

Policy	Analyst.		

	

Stratfor	(2002).	“Qatar	Coup	Plot	May	Thwart	U.S.	War	Plans,”	Stratfor	Report.	

	

Books	
Crane,	Gregory.	(1998).	Thucydides	and	the	Ancient	Simplicity:	The	Limits	of	

Political	Realism.	University	of	California	Press.		

	

Dinnie,	K.	(2008).	Nation	Branding:	Concepts,	Issues	and	Practice.	Burlington:	

Butterworth-Heinemann.	

	

El-Nawawy,	M.	&	Iskandar,	A.	(2003).	Al-Jazeera:	The	Story	of	the	Network	that	is	

Rattling	Governments	and	Redefining	Modern	Journalism.	Cambridge:	Perseus	

Book	Group.	

	

Freer,	C.	(2018).	Rentier	Islamism:	The	Influence	of	the	Muslim	Brotherhood	in	Gulf	

Monarchies.	Oxford	University	Press.	

	

Hague,	R.	&	Harrop,	M.	(2013).	Comparative	Government	and	Politics.	Hampshire:	

Palgrave	Macmillan.	

	



	 28	

Klabbers,	J.	(2016).	Montevideo	Convention	on	Rights	and	Duties	of	States.	

International	Law	Documents	.	Cambridge:	Cambridge	University		

	

Lynch	M.	(2006).	Voices	of	the	New	Arab	Public:	Iraq,	Al-Jazeera,	and	Middle	East	

Politics	Today.	New	York:	Columbia	University	Press.	

	

Nye,	J.	(2004).	Soft	Power:	Means	to	Success	in	World	Politics,	Hachette:	Public	

Affairs	

	

Walt,	S.	M.	(1987).	The	Origins	of	Alliance.	Ithaka:	Cornell	University	Press.	

	

Wolfsfeld,	G.	(2011).	Making	Sense	of	Media	and	Politics.	Abingdon:	Taylor	&	

Francis.	

	

	

	

	 	



	 29	

Attachment	(1/1):	
	

Transcript	of	the	interview	with	Rena	Netjes:	
	

Rena	 Netjes	 is	 currently	 researcher	 at	 Clingendael	 institute,	 researching	 the	

North	East	of	Syria.	She	is	an	Arabist	and	former	Egypt	and	Libya	correspondent.	

	

Question	1:	Waarom	heeft	Qatar	Al	Jazeera	opgericht?	

	

Answer	to	question	1:	Saoedi-Arabië	domineert	al	decennialang	de	Golf	region	

en	 behandelt	 kleine	 Golfstaten	 zoals	Qatar	 als	 een	 soort	 provincie	 van	 Saoedi-

Arabië.	Qatar	wilde	zich	losworstellen	van	de	invloed	van	Saoedi-Arabië	en	heeft	

daarbij	Al	Jazeera	opgericht,	want	Al	Jazeera	gaf	de	kleine	staat	Qatar	een	eigen	

stem.	Dit	was	erg	revolutionair	voor	die	tijd	aangezien	de	andere	grote	Arabische	

mediazenders	uit	bijvoorbeeld	Egypte	en	Saoedi-Arabië	een	verlengstuk	waren	

van	 de	 regimes	 van	 die	 staten.	 Al	 Jazeera	 was	 veel	 meer	 vrij	 en	 kritisch	 in	

vergelijking	tot	de	andere	Arabische	nieuwszenders.	Dit	stoorde	de	Saoedi’s	en	

Emarati’s	 enorm.	 Ze	 (Qatar)	 wilden	 zichzelf	 heel	 erg	 op	 de	 kaart	 zetten	

doormiddel	van	Al	Jazeera.	Qatar	is	maar	een	heel	klein	landje	en	ze	kunnen	niet	

zichzelf	 op	 de	 kaart	 zetten	 door	 bijvoorbeeld	 een	 groot	 landbouwproject	 te	

beginnen	of	iets	dergelijks,	dus	was	een	media	platform	een	ideaal	alternatief.	Dit	

(het	zichzelf	op	de	kaart	zetten)	is	ze	ook	erg	goed	gelukt	met	Al	Jazeera,	vooral	

in	 de	 eerste	 jaren.	 In	 de	 afgelopen	 jaren	 is	 er	 wel	 steeds	 meer	 kritiek	 op	 Al	

Jazeera.	

	

Question	 2:	 Zijn	 de	 doel	 die	 Qatar	 had	met	 de	 oprichting	 van	 Al	 Jazeera	 ook	

bereikt?	

	

Answer	 to	 question	 2:	 Er	 is	 de	 laatste	 tijd	 natuurlijk	 wel	 verandering	 in	

gekomen.	 Ik	heb	 jaren	 lang	Al	Arabiya,	Sky	News	Arabia	en	Al	 Jazeera	gevolgd.	

Mijn	 eigen	 preferentie	 ging	 uit	 naar	 Al	 Arabiya	 maar	 ik	 volgde	 alle	 drie	 de	

zenders.	Maar	het	Saoedi	Al	Arabiya	en	het	Emirati	Sky	News	Arabia	zijn	 in	de	

afgelopen	 jaren	 en	 vooral	 na	 dat	 MBS	 aan	 de	 macht	 kwam	 in	 Saoedi-Arabië	



	 30	

veranderd	in	Saoedi	en	Emirati	propagandakanalen,	die	echt	vrijwel	alleen	maar	

propaganda	maken.	Al	 Jazeera	 is	ook	pro-Qatar,	maar	ze	hebben	wel	veel	meer	

vrijheid	 en	 zijn	 veel	 meer	 objectief	 dan	 de	 andere	 twee.	 Ik	 ken	 persoonlijk	

journalisten	van	Sky	News,	Al	Arabiya	en	Al	Jazeera	en	ik	zie	dat	de	journalisten	

van	Al	 Jazeera	heel	professioneel	 zijn	en	ook	veel	kennis	hebben	van	het	werk	

dat	ze	doen.	Ik	denk	dat	Al	Jazeera	en	sommige	andere	Arabische	zenders	op	veel	

punten	 veel	 professioneler	 en	 kritischer	 zijn	 dan	 bijvoorbeeld	 Nederlandse	

media,	 ook	doen	 ze	 veel	meer	hun	best.	Die	 vraag	komt	 vast	 nog	wel	maar	de	

laatste	tijden	is	Al	Jazeera	wel	geswitched,	na	die	blokade	(de	2017	Golf	Crisis)	is	

Al	Jazeera	veel	positiever	en	minder	kritisch	richting	Turkije	en	Iraan,	terwijl	dit	

eerst	niet	zo	was.	Maar	als	je	die	bias	weet	en	die	er	uitfiltert,	dan	kun	je	wel	zien	

dat	 Al	 Jazeera,	 op	 deze	 twee	 landen	 na,	 heel	 kritisch	 is	 als	 het	 gaat	 om	 de	

schending	 van	mensenrechten	 in	 het	Midden-Oosten.	 Al	 Jazeera	 doet	 als	 enige	

verslag	 van	 de	 situatie	 in	 veel	 van	 deze	 Midden-Oosterse	 landen	 terwijl	 Al	

Arabiya	en	Sky	News	Arabia	dit	niet	doen.	Dus	als	je	echt	wilt	weten	wat	er	aan	

de	hand	is	in	die	landen	dan	is	Al	Jazeera	meestal	de	een	hele	goede	plek	om	te	

kijken.	 Je	 hebt	 bijvoorbeeld	 ook	 hele	 goede	 Arabische	 nieuwszenders	 zo	 als	

bijvoorbeeld	Suriya	Tv,	maar	die	zijn	voornamelijk	gefocust	op	Syrië,	 terwijl	Al	

Jazeera	elke	dag	weer	van	veel	verschillende	landen	nieuws	naar	buiten	brengt	

waardoor	 het	 ook	 kijkers	 uit	 veel	 verschillende	 delen	 van	 de	 regio	 en	 van	 de	

wereld	trekt.	Want	Al	Jazeera	pakt	de	ene	avond	de	situatie	in	Egypte,	dan	weer	

Syrië	en	dan	weer	Marokko,	waardoor	je	een	veel	completer	beeld	krijgt	van	de	

Arabische	wereld.		

	

Question	3:	Is	er	een	onderscheid	tussen	Al	Jazeera	en	de	andere	internationale	

Arabische	 nieuwszenders	 zoals	 Al	 Arabiya	 en	 Sky	 News	 Arabia?	 Zo	 ja,	 wat	

onderscheid	Al	Jazeera	van	de	rest?	

	

Answer	to	Question	3:	Het	Arabische	media	landschap	is	de	afgelopen	jaren	erg	

veranderd.	Hier	in	Istanbul	heb	je	ook	veel	nieuwe	oppositie	stations,	als	je	kijkt	

naar	Syrië.	Oriënt	uit	Dubai	was	er	al	sinds	2008	en	die	hebben	nu	ook	een	studio	

in	Istanbul,	maar	ze	zitten	nog	wel	grotendeels	in	Dubai,	het	is	wel	opvallend	dat	

dat	 kan.	 Suriya	 Tv	 bestaat	 pas	 sinds	 een	 paar	 jaar	 en	 je	 hebt	 ook	 een	 aantal	



	 31	

Egyptische	oppositie	partijen	die	hier	zijn	gevestigd,	één	van	een	Moslimbroeder,	

eentje	zit	er	tussen	in	en	nog	een	grote	liberale	zender	genaamd	Al	Sharq	Tv,	van	

Ayman	Nour.	Ook	zijn	er	een	paar	Libische	zenders	en	een	paar	Iraakse	zenders,	

allemaal	gevluchte	oppositie	die	in	Istanbul	zitten.	Tussen	Al	Jazeera	en	de	twee	

grootste	 concurrenten;	 het	 Emirati	 Sky	 News	 Arabia	 en	 het	 Saoedische	 	 Al	

Arabiya,	die	alle	drie	tientallen	miljoenen	views	hebben	in	het	Midden-Oosten	is	

het	verschil	met	de	 laatste	twee	dat	ze	de	afgelopen	jaren	echt	door	het	 ijs	zijn	

gezakt.	Al	Arabiya	heeft	nu	al	een	paar	jaar	twee	keer	per	dag	een	uur	lang	een	

programma	 waar	 in	 ze	 alleen	 maar	 aan	 het	 benoemen	 zijn	 wat	 er	 allemaal	

verschrikkelijk	is	aan	Sjiieten.	Dus	alles	wat	slecht	is	aan	Sjiieten	wordt	bij	elkaar	

geharkt.	 Je	 kunt	 tegen	 Iran	 zijn,	maar	 in	 dergelijke	 programma’s	wordt	 er	 een	

beeld	gecreëerd	alsof	Iran	verschrikkelijk	is	terwijl	Saoedi-Arabië	altijd	helemaal	

goed	 is,	 het	 is	 compleet	 uit	 balans.	 Alles	 wat	 Sjiitisch	 is	 wordt	 in	 dergelijke	

programma’s	als	slecht	gezien	en	het	enige	dat	ze	doen	 is	haten	op	de	Sjiieten.	

Een	ander	voorbeeld	is	dat	ze	bij	Al	Arabiya	de	slogan	van	“de	mensen	willen	het	

regime	neerhalen”,	 “Ash-shab	yurid	isqat	an-nizam”,	de	slogan	van	de	Arabische	

Lente,	die	hebben	ze	bij	Al	Arabiya	veranderd.	Je	hoort	eerst	“the	people	want”	in	

het	Arabisch	en	vervolgens	hebben	ze	het	zo	gemonteerd	alsof	de	mensen	op	het	

Egyptische	 Tahrir	 Plein	 iets	 roepen	 dat	 het	 Saoedische	 regime	 past.	 Dit	 sort	

onprofessionele,	bijna	kinderachtige	acties,	zorgen	er	voor	dat	Al	Arabiya	en	Sky	

News	Arabia	bijna	niet	meer	serieus	te	nemen	zijn.	

	

Question	4:	Is	er	een	verschil	in	retoriek	tussen	Al	Jazeera	English	en	Al	Jazeera	

Arabic?	

	

Answer	 to	 question	4:	Bij	Al	 Jazeera	English	zijn	de	scherpe	kantjes	er	van	af	

gehaald	en	 is	de	kwaliteit	 iets	beter.	Bij	Arabisch	heb	 je	soms	programma’s	die	

raar	zouden	zijn	voor	een	Westers	publiek.	Zo	was	er	laats	bijvoorbeeld	een	hele	

lofzang	voor	Soleimani	(Qasem	Soleimani,	de	Iraanse	generaal	die	begin	2020	in	

Irak	werd	vermoord	doormiddel	van	Amerikaanse	drones),	dit	is	heel	raar	want	

een	 groot	 deel	 van	 hun	 (Al	 Jazeera’s)	 publiek	 komt	 uit	 Syrië	 en	 Irak	 	 en	 die	

hadden	juist	heel	veel	last	van	Soleimani.	Het	is	daarom	heel	raar	dat	Al	Jazeera	

die	keuze	heeft	gemaakt	en	daar	hebben	ze	dan	ook	veel	kritiek	op	gekregen	van	



	 32	

andere	Arabische	nieuwszender	in	deze	landen.	Je	hebt	soms	van	die	mishaps	in	

Al	Jazeera	Arabic	die	 je	bij	Al	Jazeera	English	nooit	zou	zien.	Uit	dit	soort	steun	

voor	 Iran	blijkt	wel	dat	ze	 Iran	blijkbaar	nodig	hebben	om	te	overleven	tijdens	

deze	GCC	crisis.	Dit	komt	voornamelijk	omdat	het	een	situatie	van	leven	of	dood	

is,	Saudi-Arabië	reed	 in	2011	ook	Bahrein	binnen	en	Qatar	weet	dat	als	ze	niet	

beschermd	worden	door	Turkije	en	Iran,	dat	ze	dan	ook	binnengevallen	kunnen	

worden	door	Saudi-Arabië.	Ook	de	VS	gaat	mee	in	de	retoriek	van	Saoedi-Arabië	

en	Egypte,	 aangezien	zelfs	Trump	zei	dat	Qatar	de	echte	 terroristen	zijn.	Dit	 is	

eigenlijk	 gewoon	 het	 herhalen	 van	 wat	 er	 in	 Saoedische	 en	 Egyptische	 media	

wordt	gezegd,	de	Egyptische	media	 is	overigens	nog	erger	als	het	aan	komt	op	

kwaliteit	 van	 journalistiek.	 Vergeleken	 met	 Egyptische	 nieuwsmedia	 is	 zelf	 Al	

Arabiya	nog	gematigd.	 In	de	Egyptische	nieuwszenders	wordt	er	zelfs	beweerd	

dat	 de	 broer	 van	 Obama	 bij	 Al-Qaeda	 zit	 en	 dat	 Hillary	 Clinton	 eigenlijk	 een	

Moslimbroeder	 is	 en	 zo	 gaat	 het	 maar	 door.	 Ik	 hoop	 dat	 ik	 je	 vraag	 heb	

beantwoord,	 want	 ik	 moet	 eerlijk	 zeggen;	 Arabieren	 die	 discussiëren	 ook	 wel	

hard,	veel	harder	dan	dat	we	hier	gewend	zijn	en	daardoor	kan	het	soms	ook	wel	

hard	aankomen	voor	Westerse	kijkers	terwijl	het	onder	Arabieren	erg	normaal	is	

om	 een	 harde	 discussie	 te	 hebben	 zonder	 dat	 dit	 meteen	 als	 agressief	 of	

beledigend	wordt	gezien.	Waar	ik	wel	voor	wil	pleiten	voor	Al	Jazeera,	is	dat	ze	

wel	vaak	 Israëlische	militairen	 in	de	uitzending	hebben.	Dit	 terwijl	 ze	wel	heel	

erg	 tegen	 de	 bezetting	 zijn,	 dit	 laat	 zien	 dat	 ze	 ondanks	 hun	 bias	 wel	 vaak	

proberen	 om	 de	 andere	 partij	 het	 woord	 te	 geven.	 Ook	 hebben	 ze	 veel	

Christelijke	correspondenten	en	geven	ze	ook	aandacht	aan	de	Christenen	in	de	

regio,	dus	Al	Jazeera	heeft	zeker	veel	pluspunten	die	je	niet	terug	ziet	bij	andere	

nieuwszenders.	 Ik	 denk	 dat	 Al	 Jazeera	 in	 dat	 opzicht	 zelf	 beter	 is	 dan	 de	

Nederlandse	media,	aangezien	ik	nog	nooit	dat	soort	interviews	in	Nederlandse	

nieuwsuitzendingen	zie.		

	

Question	 5:	 Hoe	 betrouwbaar/neutraal	 wordt	 Al	 Jazeera	 gezien	 door	 haar	

publiek	in	het	Midden-Oosten?	En	is	dit	veranderd	in	de	afgelopen	20	jaar?	

	

Answer	 to	 question	5:	Al	 Jazeera	 is	de	 laatste	 tijd	minder	neutraal	geworden,	

vooral	 in	 vergelijking	 met	 bijvoorbeeld	 Syrische	 oppositie	 nieuwszenders	 die	



	 33	

wel	kritiek	hebben	op	hun	eigen	oppositie	en	op	Turkije	terwijl	Al	Jazeera	bijna	

nooit	 kritiek	 heeft	 op	 Qatar	 en	 als	 het	 wel	 ooit	 kritiek	 heeft	 dan	 is	 het	 heel	

minimaal.	Op	Al	Arabiya	 zul	 je	nooit	kritiek	horen	op	Saoedi-Arabië,	dus	er	 zit	

zeker	wel	 een	 gradatie	 tussen	 deze	 verschillende	 zenders.	 Al	 Jazeera	 is	 vooral	

sinds	de	blokkade	(2017	Golf	Crisis)	steeds	minder	objectief.	Dit	was	duidelijk	te	

zien	tijdens	de	recente	protesten	in	Iran,	toen	was	Al	Jazeera	erg	stil,	 terwijl	ze	

ondertussen	wel	andere	landen	bekritiseren	als	het	aan	komt	op	mensenrechten.	

Ze	waren	 tijdens	deze	protesten	duidelijk	 tegen	de	demonstraten	die	om	meer	

mensenrechten	vragen,	terwijl	ze	deze	normaal	altijd	steunden.	Dus	hier	valt	ook	

Al	 Jazeera	 door	 de	mand.	 Er	 zijn	 ook	 een	 grote	 groep	mensen	 in	 het	Midden-

Oosten	die	echt	een	hekel	hebben	aan	Al	Jazeera,	vooral	omdat	dit	soort	mishaps	

vaak	niet	snel	worden	vergeven.	Dit	is	voor	jou	vast	ook	wel	bekend	maar	dit	is	

duidelijk	 te	 zien	 bij	 de	 Emirati’s,	 dat	 sommige	mensen	 zo	 een	 verschrikkelijke	

hekel	 hebben	 aan	 de	 Moslimbroeders	 dat	 ze	 automatisch	 iedereen	 die	 hun	

interviewt	of	inhuurt	als	werknemer,	meteen	om	zeep	willen	helpen.	Terwijl	als	

je	 naar	 Al	 Jazeera	 kijkt,	 dan	 zijn	 er	 veel	 Moslimbroeders,	 maar	 ook	 andere	

groepen	zo	als	de	Liberalen	komen	ook	aan	het	woord,	en	omdat	 iedereen	aan	

het	woord	komt	is	het	erg	scheef	dat	ze	zo	erg	worden	afgerekend	op	het	feit	dat	

ze	ook	Moslimbroeders	een	platform	geven.		

	

Question	6:	Hoe	verklaart	u	het	feit	dat	Al	Jazeera	over	het	algemeen	erg	kritisch	

is	 tegenover	 het	 Amerikaanse	 buitenlandsbeleid	 in	 het	Midden-Oosten,	 terwijl	

Qatar	wel	gelegenheid	bied	aan	de	grootse	Amerikaanse	 luchtmachtbasis	 in	de	

region?	

	

Answer	 to	 question	 6:	 Ook	 hier	 heeft	 Al	 Jazeera	 een	 ruime	 benadering.	 Ze	

hebben	bijvoorbeeld	een	programma	dat	vanuit	Washington	word	uitgezonden	

en	waar	vrijwel	 alle	 correspondenten	ook	Amerikanen	 zijn.	 Ze	discussiëren	op	

het	scherpst	van	de	snede	tijdens	met	hun	gasten,	maar	ze	blijven	vaak	wel	heel	

fair.	Dit	soort	programma’s	bieden	de	kijkers	ook	vaak	meer	informatie	dan	dat	

je	 via	Nederlandse	nieuwszenders,	 juist	door	de	 felle	discussies	krijgen	kijkers	

beide	perspectieven	te	horen.	Ondanks	dat	Al	Jazeera	genoeg	kritiek	heeft	op	het	

beleid	van	de	VS,	voornamelijk	de	Irak	oorlog,	toch	maakt	de	zender	duidelijk	dat	



	 34	

het	 grootste	probleem	de	Arabische	dictators	 zijn	 en	niet	de	Amerikanen.	Veel	

andere	 Arabische	 mediazenders	 laten	 het	 zo	 lijken	 dat	 IS	 bestaat	 door	 de	

Amerikanen	 Irak	 zijn	 binnengevallen,	 terwijl	 Al	 Jazeera	 laat	 zien	 dat	 het	 veel	

ingewikkelder	 is.	Ze	hebben	wel	kritiek	op	het	beleid	van	de	VS,	maar	ze	 laten	

ook	duidelijk	de	onderliggende	fouten	zien	 in	bepaalde	beslissingen,	de	manier	

waar	op	er	om	wordt	gegaan	met	de	lokale	bevolking	en	mismanagement	in	de	

nieuwe	regimes	die	door	de	Amerikanen	worden	gesteund	en	dus	geven	ze	een	

veel	beter	onderbouwde	kritiek	die	ook	zeker	niet	onterecht	is.			

	

Question	 7:	 Wat	 was	 de	 rol	 van	 Al	 Jazeera	 in	 de	 Arabische	 Lente	 en	 in	 de	

conflicten	die	hier	op	volgden?	

	

Answer	 to	 question	 7:	 Al	 Jazeera	 is	 zeker	 niet	 de	 oorzaak	 geweest	 voor	 de	

Arabische	Lente,	aangezien	niemand	had	verwacht	dat	er	op	zo	een	grote	schaal	

geprotesteerd	 zou	 worden	 en	 de	 verregaande	 gevolgen	 die	 deze	 opstanden	

zouden	hebben.	Maar	zes	weken	voor	de	opstanden	 in	Egypte	was	 ik	daar	met	

een	college	van	mij	en	we	hebben	een	artikel	geschreven	waar	 in	we	al	zeiden	

dat	het	niet	goed	ging	in	Egypte	door	allerlei	misstanden	binnen	de	overhead	en	

verkiezingsfraude,	 alleen	 we	 hadden	 nooit	 verwacht	 dat	 er	 uiteindelijk	 zulke	

grootschalige	 protesten	 zouden	 komen.	 Er	 waren	 wel	 veel	 indicatoren,	 maar	

niemand	had	dit	verwacht.	Dus	Al	 Jazeera	heeft	het	ook	niet	veroorzaakt	maar	

AL	 Jazeera	heeft	het	 zeker	wel	 geholpen	 toen	de	protesten	eenmaal	begonnen.	

Want	 bijvoorbeeld	 op	 het	 Tahrir	 Plein	 stonden	 allemaal	 bordjes	 met	 “heb	 je	

foto’s	of	video’s,	stuur	ze	dan	naar	Al	Jazeera”	en	Al	Jazeera	liet	ook	veel	van	die	

videomaterialen	zien.	Toen	mijn	NOS	collega’s	op	29	december	2010	naar	Egypte	

kwamen,	 toen	was	er	overal	op	de	Egyptische	regimemedia	 te	zien	dat	het	zou	

gaan	 om	 Hezbollah	 leden	 die	 protesteerden	 en	 niet	 de	 Egyptenaren	 zelf.	

Ondertussen	kwam	Al	Jazeera	wel	met	het	echte	nieuws.	Op	25	janurai	2010	wist	

ik	dat	ze	gingen	protesteren	en	 ik	had	een	Koptische	actievoerde	geïnterviewd	

en	die	zei	we	gaan	proberen	te	protesteren,	in	Tunesië	was	het	al	in	volle	gang.	

Samir	Omar	van	Al	Jazeera	die	stond	op	die	dag	vroeg	in	de	ochtend	klaar	op	het	

Tahrir	 Plein	 en	 hij	 zei;	 “Ik	 zie	 hier	 niemand,	 dus	 er	 gaat	 waarschijnlijk	 niets	

gebeuren.”,	 	 en	 ik	 heb	 die	 dag	 ook	 mijn	 lunch	 met	 collega’s	 niet	 afgezegd	



	 35	

aangezien	we	 er	 allemaal	 van	 uit	 gingen	 dat	 er	 niets	 zou	 gebeuren.	 Pas	 in	 de	

avond	kwamen	we	er	achter	dat	er	opeens	een	grote	groep	mensen	was	komen	

opdagen.	 Al	 Jazeera	 wist	 toen	 dus	 ook	 niet	 of	 er	 iets	 ging	 gebeuren,	 want	 ze	

gaven	ook	 in	de	ochtend	aan	dat	er	niets	aan	de	hand	was.	Dit	 laat	zien	dat	Al	

Jazeera	 zeker	 niet	 achter	 de	 protesten	 zat,	 zoals	 door	 sommige	 media	 wordt	

beweerd,	aangezien	zij	zelf	ook	niet	precies	wisten	wat	er	aan	de	hand	was.	Dus	

Al	Jazeera	faciliteerde	de	protesten	door	de	stem	van	de	mensen	naar	buiten	te	

brengen,	maar	ze	hebben	de	protesten	zeker	niet	gestart.	Terwijl	Al	Jazeera	deze	

mensen	 een	 stem	 gaf,	 probeerde	 de	 regimes	 in	 Egypte,	 Tunesië	 en	 Libië	 deze	

stemmen	te	onderdrukken	en	de	toestand	zo	te	framen	dat	het	zou	lijken	als	of	

de	mensen	die	in	opstand	kwamen	een	kleine	groep	criminelen	waren.		Naast	dat	

ze	mensen	een	stem	gaven,	zorgde	Al	Jazeera	er	ook	voor	dat	de	misdaden	van	de	

regimes	naar	buiten	kwamen	en	dat	anderen	in	andere	landen	ook	de	verhalen	

zagen	 waardoor	 ze	 geïnspireerd	 werden	 en	 zich	 gesteund	 voelden.	 Vooral	 in	

Egypte	 keken	 de	meeste	mensen	 naar	 Al	 Jazeera,	 terwijl	 mensen	 in	 Libië	 ook	

bijvoorbeeld	naar	BBC	Arabic	keken.	Dit	was	ook	de	reden	dat	op	een	gegeven	

moment	Al	Jazeera	in	Egypte	werd	gesloten.	Maar	dat	was	geen	slimme	zet	want	

toen	 wisten	 de	 mensen	 zeker	 dat	 het	 regime	 iets	 te	 verbergen	 had.	 Alles	 bij	

elkaar	was	Al	Jazeera	een	verbinder,	die	er	voor	zorgde	dat	al	die	mensen	uit	die	

verschillende	 landen	 zo	 als	 Yemen,	 Syrië,	 Egypte	 en	 zo	 voort	 zich	 verbonden	

voelden	en	ook	elkaars	verhalen	hoorden.	Ik	durf	verder	geen	harde	uitspraken	

te	doen	over	de	rol	van	Al	Jazeera	in	de	conflicten	in	Yemen	en	Libië	aangezien	ik	

toen	 nog	 erg	 bezig	 was	 met	 de	 toestand	 in	 Egypte	 en	 ik	 heb	 die	 landen	 niet	

verder	onderzocht.		

	

Question	8:	Hoe	verklaart	u	de	directe	aanval	op	Al	Jazeera	door	de	andere	GCC	

leden	tijdens	de	2017	Golf	Crisis?	En	waarom	verbieden/blokkeren	deze	regimes	

Al	Jazeera	binnen	hun	staat?		

	

Answer	to	question	8:	Dit	hebben	ze	gedaan	juist	omdat	Al	Jazeera	de	Saoedi’s	

en	Emirati’s	een	doorn	in	het	oog	is.	Al	Jazeera	blijft	die	toestand	met	Khashoggi	

herhalen,	 ze	 blijven	mensenrechtenschendingen	 in	 de	 Emiraten	 aankaarten	 en	

ook	blijven	ze	kritisch	nieuws	uitbrengen	over	de	Saoedische	oorlog	 in	Yemen.	



	 36	

Dit	soort	nieuws	zie	je	niet	op	de	andere	internationale	zender	als	Al	Arabiya	en	

Sky	News	Arabia	 en	 daarom	willen	 ze	Al	 Jazeera	 sluiten,	 zo	 simpel	 is	 het.	Dus	

ondanks	alle	biases	en	alle	mishaps	will	ik	Al	Jazeera	wel	die	credits	geven,	want	

zij	zijn	de	enige	die	die	dingen	aankaarten.	Ik	weet	wat	er	in	Saoedi-Arabië	en	de	

Emiraten	gaande	is	dankzij	Al	Jazeera.	Zo	schrik	ik	soms	als	ik	hoor	hoe	positief	

sommige	mensen	zijn	over	de	Emiraten,	maar	dit	komt	door	dat	ze	alles	weten	te	

verbergen.	Ik	heb	veel	Emirati	disidents		geïnterviewd	en	die	geven	ook	aan	dat	

ze	 ondertussen	heel	 veel	mensenrechten	 schenden.	 Zo	 zien	we	hoe	 ze	mensen	

gevangenen	laten	martelen	in	Yemen	en	hoe	ze	hun	eigen	dictators	aan	de	macht	

willen	brengen	zoals	nu	Khalifa	Haftar	in	Libië.	Maar	sinds	de	blokkade	zien	we	

dat	Al	Jazeera	ook	steeds	meer	biased	is	geworden,	vooral	omdat	ze	mild	zijn	als	

het	 om	 Turkije	 gaat	 en	 Iran.	 Maar	 dat	 heb	 je	 ook	 in	 Nederland,	 want	 ook	 in	

Nederland	 is	 het	 nieuws	niet	 gebalanceerd	want	hier	wordt	 alles	wat	Erdogan	

doet	ook	als	slecht	gezien.	En	het	is	ook	erg	wat	de	Turken	doen	als	het	gaat	om	

journalisten	 oppakken	 en	 de	militaire	 inval	 in	 Afrin,	maar	 de	 Turkse	 acties	 in	

Idlib	 hebben	 heel	 veel	 mensenlevens	 gered	 en	 hebben	 een	 tweede	

vluchtelingencrisis	voor	Europa	tegengehouden	en	daar	hoor	je	de	Nederlandse	

media	 niet	 over.	 Al	 Jazeera	 heeft	 veel	 minpunten,	 maar	 als	 geheel	 is	 het	 veel	

beter	dan	de	meeste	nieuwskanalen	en	daarom	is	het	onterecht	dat	Al	Jazeera	de	

laatste	tijden	alleen	maar	negatief	in	het	nieuws	is	terwijl	ze	ook	heel	veel	goede	

punten	hebben	ondanks	hun	bias	in	sommige	onderwerpen.		

	


