Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Deze scriptie gaat over hoe Baudri van Bourgueil (1046-1130) Ovidius' ballingschapsgedichten (de Tristia en Epistulae ex Ponto) recipieert in zijn poèmes 97 en 98. Mijn onderzoek maakt de receptie...Show moreDeze scriptie gaat over hoe Baudri van Bourgueil (1046-1130) Ovidius' ballingschapsgedichten (de Tristia en Epistulae ex Ponto) recipieert in zijn poèmes 97 en 98. Mijn onderzoek maakt de receptie in drie stappen inzichtelijk, te weten 'selectie', 'interpretatie' en 'toe-eigening'. Eerst wordt gekeken op welke elementen uit Ovidius' ballingschapsgedichten Baudri nadruk vestigt, bijvoorbeeld door hem letterlijk te citeren. Door de vergelijking tussen de gedichten van Baudri en Ovidius worden ook al enkele verschillen tussen de twee schrijvers duidelijk. In de tweede instantie wordt gekeken hoe Baudri kennis over Ovidius vergaarde en hoe hij diens gedichten onder ogen kreeg in de hoge middeleeuwen. Tenslotte wordt onderzocht wat Baudri's motieven geweest kunnen zijn om Ovidius na te volgen. Dit laatste hoofdstuk maakt de receptiepuzzel compleet en laat zien hoe Baudri de eeuwenoude gedichten naar zijn eigen hand zette.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In dit eindwerkstuk heb ik geprobeerd het gedicht De reditu suo van Rutilius Namatianus te koppelen aan theorieën over landschap, aan de hand van de vraag, hoe Rutilius omgaat met het landschap...Show moreIn dit eindwerkstuk heb ik geprobeerd het gedicht De reditu suo van Rutilius Namatianus te koppelen aan theorieën over landschap, aan de hand van de vraag, hoe Rutilius omgaat met het landschap waar hij doorheen reist. Op twee verschillende niveaus heb ik geprobeerd te beschrijven hoe deze omgang in De reditu suo plaatsvindt. Op macroniveau zien we een aantal contrasten, die als een soort thema’s door het gehele gedicht lopen. Analyse op microniveau biedt de mogelijkheid om de afzonderlijke plaatsen die Rutilius bezoekt los te halen uit de langere lijn van het reisnarratief, en zo te bekijken hoe de plaatsen als mnemotopen functioneren.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
De Revolutionibus van Copernicus wordt vaak gezien als het begin van de Wetenschappelijke Revolutie: een scherpe afzetting tegen de gevestigde orde en de klassieke wetenschap van die tijd. Men...Show moreDe Revolutionibus van Copernicus wordt vaak gezien als het begin van de Wetenschappelijke Revolutie: een scherpe afzetting tegen de gevestigde orde en de klassieke wetenschap van die tijd. Men leest een breuk met de klassieken en het begin van de moderne wetenschap, maar zorgvuldige lezing van het Latijn laat zien dat Copernicus zijn nieuwe modellen volledig wenst te integreren in de toenmalige wetenschap. Deze scriptie probeert aan de hand van de brontekst te laten zien dat De Revolutionibus eerder een evolutie van de klassieke wetenschap is, dan een revolutie hiervan.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
open access
2018-01-24T00:00:00Z
In deze scriptie wordt onderzocht hoe de Katholieke Kerk in de late oudheid haar machtspositie heeft willen legitimeren door middel van een drakenlegende. Daarbij wordt de legende op drie...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht hoe de Katholieke Kerk in de late oudheid haar machtspositie heeft willen legitimeren door middel van een drakenlegende. Daarbij wordt de legende op drie verschillende manieren benaderd. Ten eerste met het begrippenapparaat van Erfgoedstudies, ten tweede met behulp van de narratologie en ten slotte wordt gekeken hoe de legende is ingebed in andere orale -en literaire tradities.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Voor de Nederlandse humanist Erasmus is de zoektocht naar de manier waarop de klassieken geïntegreerd dienen te worden binnen het christendom een thema van cruciaal belang. Zo behandelt hij dit...Show moreVoor de Nederlandse humanist Erasmus is de zoektocht naar de manier waarop de klassieken geïntegreerd dienen te worden binnen het christendom een thema van cruciaal belang. Zo behandelt hij dit thema in zijn Antibarbari (1520). In deze dialoog probeert Erasmus de lezer te overtuigen van het nut en de waarde van de bestudering van de klassieken voor de christen. In mijn bacheloreindwerkstuk heb ik de methode onderzocht waarmee hij dit realiseert, met andere woorden, hoe de structuur en vormgeving van zijn betoog bijdragen aan de overtuigingskracht ervan. Om deze methode te begrijpen heb ik geanalyseerd hoe Erasmus zich in de Antibarbari bedient van receptie van klassieke en christelijke literatuur.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
During his reign, Benito Mussolini used ancient Rome and the Roman Empire as models for his fascist ideology. In his Romae Laudes, translated into Latin by Vincenzo Ussani, Mussolini depicts...Show moreDuring his reign, Benito Mussolini used ancient Rome and the Roman Empire as models for his fascist ideology. In his Romae Laudes, translated into Latin by Vincenzo Ussani, Mussolini depicts ancient Rome from a fascist perspective. In this Latin text, allusions are made to Latin texts from antiquity, both at text level and at theme level. Thus, Mussolini makes a connection between the imperial and the contemporary Rome, and he consciously uses ancient Rome in order to propagate fascist ideology.Show less
Research master thesis | Classics and Ancient Civilizations (research) (MA)
closed access
This thesis explores the understudied work Latium (1671) by the German Jesuit Athanasius Kircher (1602-1680). Rather than focussing on the accuracy of its content, it provides insight in the...Show moreThis thesis explores the understudied work Latium (1671) by the German Jesuit Athanasius Kircher (1602-1680). Rather than focussing on the accuracy of its content, it provides insight in the reasons that motivated its coming into existence. By contextualizing this work in the antiquarian, Jesuit, scientific, political and religious traditions in the seventeenth century, this study addresses questions that are central to the field of classical reception studies.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
closed access
Sedulius' Carmen Paschale, een epos dat de wonderen van Jezus Christus bezingt, getuigt van een paradoxale houding ten opzichte van de klassieke auteurs. In woord wijst hij ze regelmatig fel af om...Show moreSedulius' Carmen Paschale, een epos dat de wonderen van Jezus Christus bezingt, getuigt van een paradoxale houding ten opzichte van de klassieke auteurs. In woord wijst hij ze regelmatig fel af om de leugens die ze propageren, maar in de praktijk staan Sedulius' verzen bol van reminiscenties aan klassieke werken. Deze paradoxale houding wordt in deze scriptie uitgewerkt en vergeleken met die van andere christelijke auteurs uit de vierde en vijfde eeuw, waaruit het sterke vermoeden rijst dat Sedulius' epos geïnspireerd is door het werk van Hiëronymus, die in zijn werk eenzelfde dubbelzinnige houding ten opzichte van de klassieken tentoonspreidt.Show less