In Nederland vindt een toename van radicalisering plaats. Radicalisering is een proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate opvattingen ontwikkelt die op gespannen voet staan met de...Show moreIn Nederland vindt een toename van radicalisering plaats. Radicalisering is een proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate opvattingen ontwikkelt die op gespannen voet staan met de democratische rechtsstaat. Het expertisebureau Trias Pedagogica zet zich door middel van opvoeddebatten in voor de preventie van radicalisering. Binnen deze debatten ligt de focus op het ontwikkelen van positief ouderschap binnen gezinnen met een migratieachtergrond. Op verzoek van de organisatie is binnen dit onderzoek gekeken in hoeverre deze interventie past bij een nieuwe doelgroep; ouders zonder migratieachtergrond. Om dit te bewerkstelligen is onderzocht in hoeverre de wetenschappelijke onderbouwing van de opvoeddebatten overeenkomt met wat bekend is uit de wetenschappelijke literatuur. Daarnaast zijn gestructureerde interviews met ouders zonder migratieachtergrond afgenomen om hun verwachtingen over de opvoeddebatten uit te vragen. De resultaten helpen Trias Pedagogica om hun opvoeddebatten te laten aansluiten bij de doelgroep van ouders zonder migratieachtergrond. De resultaten van het literatuuronderzoek tonen aan dat de oudergerichte opvoeddebatten een werkzame methode vormen voor de preventie van radicalisering. Echter, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het benadrukken van het individuele functioneren van de jongere een waardevolle toevoeging kan zijn. Daarbij is het van belang om te focussen op het vergroten van de veerkracht van jongeren. Uit het empirische onderzoek is gebleken dat de ouders deel zouden nemen aan de opvoeddebatten, mits zich bepaalde omstandigheden voordoen. Bovendien lopen de verwachtingen van de ouders over de opvoeddebatten uiteen wat betreft het gezinsfunctioneren, gedragsverandering van het kind en bewustwording van de ouder zelf. Daarnaast verwachtten een aantal ouders dat door deelname aan de opvoeddebatten de ouder-kind communicatie mogelijk verbetert of dat zij zich meer bewust worden van de ontwikkeling van hun kind en hun rol binnen de opvoeding. Niettemin werd ook door een aantal ouders getwijfeld aan de effectiviteit van de opvoeddebatten met betrekking tot gedragsverandering van het kind. Aan de hand van dit onderzoek is een advies geschreven voor het expertisebureau Trias Pedagogica. Er wordt aanbevolen om meer de nadruk te leggen op het individuele functioneren van de jongeren en op het vergroten van hun veerkracht. Daarnaast bevat het adviesrapport handvatten voor een volgende werving van ouders zonder migratieachtergrond voor de opvoeddebatten.Show less
In Nederland vindt een toename van radicalisering plaats. Radicalisering is een proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate opvattingen ontwikkelt die op gespannen voet staan met de...Show moreIn Nederland vindt een toename van radicalisering plaats. Radicalisering is een proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate opvattingen ontwikkelt die op gespannen voet staan met de democratische rechtsstaat. Het expertisebureau Trias Pedagogica zet zich door middel van opvoeddebatten in voor de preventie van radicalisering. Binnen deze debatten ligt de focus op het ontwikkelen van positief ouderschap binnen gezinnen met een migratieachtergrond. Op verzoek van de organisatie is binnen dit onderzoek gekeken in hoeverre deze interventie past bij een nieuwe doelgroep; ouders zonder migratieachtergrond. Om dit te bewerkstelligen is onderzocht in hoeverre de wetenschappelijke onderbouwing van de opvoeddebatten overeenkomt met wat bekend is uit de wetenschappelijke literatuur. Daarnaast zijn gestructureerde interviews met ouders zonder migratieachtergrond afgenomen om hun verwachtingen over de opvoeddebatten uit te vragen. De resultaten helpen Trias Pedagogica om hun opvoeddebatten te laten aansluiten bij de doelgroep van ouders zonder migratieachtergrond. De resultaten van het literatuuronderzoek tonen aan dat de oudergerichte opvoeddebatten een werkzame methode vormen voor de preventie van radicalisering. Echter, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het benadrukken van het individuele functioneren van de jongere een waardevolle toevoeging kan zijn. Daarbij is het van belang om te focussen op het vergroten van de veerkracht van jongeren. Uit het empirische onderzoek is gebleken dat de ouders deel zouden nemen aan de opvoeddebatten, mits zich bepaalde omstandigheden voordoen. Bovendien lopen de verwachtingen van de ouders over de opvoeddebatten uiteen wat betreft het gezinsfunctioneren, gedragsverandering van het kind en bewustwording van de ouder zelf. Daarnaast verwachtten een aantal ouders dat door deelname aan de opvoeddebatten de ouder-kind communicatie mogelijk verbetert of dat zij zich meer bewust worden van de ontwikkeling van hun kind en hun rol binnen de opvoeding. Niettemin werd ook door een aantal ouders getwijfeld aan de effectiviteit van de opvoeddebatten met betrekking tot gedragsverandering van het kind. Aan de hand van dit onderzoek is een advies geschreven voor het expertisebureau Trias Pedagogica. Er wordt aanbevolen om meer de nadruk te leggen op het individuele functioneren van de jongeren en op het vergroten van hun veerkracht. Daarnaast bevat het adviesrapport handvatten voor een volgende werving van ouders zonder migratieachtergrond voor de opvoeddebatten.Show less
This study examined the relationship between religion, a history of emotional neglect and mental well-being in adolescents. The mental well-being of adolescents in the Netherlands has declined...Show moreThis study examined the relationship between religion, a history of emotional neglect and mental well-being in adolescents. The mental well-being of adolescents in the Netherlands has declined concerningly in recent years. An experience of emotional neglect can have a substantial impact on mental well-being. Despite the serious consequences that can follow, emotional neglect has received limited attention. Therefore, this study examines to what extent religion can be a protective factor for adolescents’ mental well-being. Religion can serve as a form of social support and can be an important source of identity-building. Adolescents (N=217) aged 16 to 24 completed an online survey, containing different questionnaires. Mental well-being was measured using the WEMWBS and emotional neglect using the CTQ-SF. Religion has been surveyed on two aspects: beliefs and religious practice, both using questions from an existing dataset. Results were obtained across three groups: Christians, Muslims and non-believers. First, a one-way ANOVA showed that there was no difference between nonbelieving, Christian and Muslim adolescents in their mental well-being. In addition, the regression showed that religious practice did not appear to significantly predict adolescents' mental well-being. Finally, the multiple regression did show a significant result: emotional neglect significantly predicts lower mental well-being. However, religion does not influence the effect between emotional neglect and adolescents' mental well-being. In conclusion, no evidence was found that religion has an effect on adolescents' mental well-being. Religion was also not found to be a protective factor after experiencing emotional neglect. However, this research has confirmed that emotional neglect has a negative effect on adolescents’ mental well-being. Therefore, emotional neglect and adolescents’ mental well-being deserves more public and scientific attention.Show less