This study contains a comparison between two rebound facilitys were the EQUIP program is given to 17 adolescents between 12 til 18. The EQUIP program is a treatment program for youth with...Show moreThis study contains a comparison between two rebound facilitys were the EQUIP program is given to 17 adolescents between 12 til 18. The EQUIP program is a treatment program for youth with antisocial behavior. The aim of this study is to examine the integrity of EQUIP and the effect of the integrity on false thinking of the participants and the decrease of problem behavior. The study also looked at the effect of instructor variables. An observation-instrument and questionnaire were constructed and the SDQ and HIT were used to find an answer on the reasearch question. The Wilcoxon was used to examine wether there are changes in the behavior and thinking of the participants and if the changes are related to the participation in EQUIP. Test and the Results show that the program integrity was below the minimum of 60%. No significant relation were found between the problems in thinking and participation on EQUIP. The results show an induction in internalising en externalising problems on the SDQ after participate on EQUIP.Show less
Indiceren voor een reboundvoorziening vindt plaats op basis van, nagenoeg ontbrekende, criteria. Voorwaarde is dat een leerling als gedragsproblematisch wordt aangemerkt. Een operationele definitie...Show moreIndiceren voor een reboundvoorziening vindt plaats op basis van, nagenoeg ontbrekende, criteria. Voorwaarde is dat een leerling als gedragsproblematisch wordt aangemerkt. Een operationele definitie van de term “gedragsproblemen”ontbreekt echter. Dit maakt dat indicatie plaats vindt op basis van een individuele visie van een zorg- en adviesteam. Dit kan betekenen dat leerlingen onterecht instromen in een reboundvoorziening, waardoor de indicatie niet passend is. Dit onderzoek beoogt een bijdrage te leveren aan het passend indiceren. Het onderzoek heeft plaats gevonden in de regio Haaglanden. Data zijn verzameld bij leerlingen tussen 12 en 17 jaar. Er zijn leerlingen met een doorverwijzing naar een reboundvoorziening (n=90) en leerlingen die onderwijs volgen binnen de stamscholen (n=98). Aan de leerlingen zijn zelfbeoordeling vragenlijsten voorgelegd. De resultaten van dit onderzoek geven aan dat leerlingen binnen reboundvoorzieningen en leerlingen binnen stamscholen even vaak cognitieve vertekeningen en emotionele problemen rapporteren. Leerlingen die doorverwezen zijn naar een reboundvoorziening rapporteren significant vaker gedragsproblemen dan leerlingen binnen de stamscholen. Cognitieve vertekeningen en emotionele problemen voorspellen gedragsproblemen, bij zowel reboundleerlingen als leerlingen binnen de stamscholen. De resultaten geven aan dat indicatie plaats kan vinden op basis van zelfgerapporteerde gedragsproblemen. Dit is echter een te eenzijdige benadering. Indicatie op basis van emotionele problemen en cognitieve vertekeningen is niet wenselijk, aangezien er op basis van deze variabelen geen onderscheid gemaakt kan worden tussen reboundleerlingen en leerlingen binnen de stamscholen.Show less
Ernstige gedragsproblemen bij jongeren hebben grote impact op de jongere zelf en de maatschappij als geheel. Uit eerder onderzoek blijkt dat agressief gedrag een positief verband heeft met...Show moreErnstige gedragsproblemen bij jongeren hebben grote impact op de jongere zelf en de maatschappij als geheel. Uit eerder onderzoek blijkt dat agressief gedrag een positief verband heeft met cognitieve vertekeningen en de afwezigheid van prosociaal gedrag. In deze studie is onderzocht in hoeverre cognitieve vertekeningen en prosociaal gedrag van reboundjongeren (12-15 jaar) afwijken van jongeren in het regulier voortgezet onderwijs. De studie werd verricht onder 169 jongeren, waaronder 73 reboundjongeren. Ook is geanalyseerd of de leeftijd van de jongeren verband hield met deze factoren. De voornaamste focus in deze studie was echter het meten van het effect op beide factoren van het EQUIP-programma dat in de reboundvoorziening wordt gehanteerd. Dataverzameling is verricht middels zelfrapportage, waarbij bij de reboundjongeren sprake was van een voor- en nameting. De resultaten van het onderzoek gaven aan dat er alleen op prosociaal gedrag verschil zichtbaar was tussen beide groepen, waarbij reboundjongeren zich tegen de verwachtingen in als meer prosociaal omschreven. De leeftijdstoename bleek slechts bij reboundjongeren te zorgen voor een toename in prosociaal gedrag. Het EQUIP-programma liet geen effecten zien op prosociaal gedrag, maar zorgde wel bij alle reboundjongeren voor een vermindering in cognitieve vertekeningen, waarbij de jongere doelgroep (12-13 jarigen) het meest profiteerde; EQUIP rust hen toe met een meer accurate manier van kijken naar gebeurtenissen in de wereld om hen heen.Show less