Het Family Stress Model (FSM) gaat ervan uit dat een lage sociaal economische status (SES) van het gezin zorgt voor meer stress waardoor ouders minder positief ouderschap laten zien en minder...Show moreHet Family Stress Model (FSM) gaat ervan uit dat een lage sociaal economische status (SES) van het gezin zorgt voor meer stress waardoor ouders minder positief ouderschap laten zien en minder positief ouderschap is gerelateerd aan meer internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij het kind (Conger & Donnellan, 2007). Minderheden zouden naast algemene stressoren in het gezin ook stressoren kunnen ervaren die specifiek zijn voor hun minderhedenstatus, zoals acculturatiestress. In deze studie is onderzoek gedaan naar het FSM met acculturatiestress als een immigrant-specifieke vorm van stress in een steekproef van 75 Turks-Nederlandse kinderen van vijf en zes jaar en hun moeders. Vragenlijsten werden ingevuld door ouders voor gegevens over de SES van het gezin, acculturatiestress van moeder en internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij kinderen. Positief ouderschap werd gemeten met behulp van een observatie van een interactietaak tussen moeder en kind. Opleidingsniveau van moeder was significant gerelateerd aan de afwezigheid van intrusief ouderschap en deze relatie werd gedeeltelijk gemedieerd door de acculturatiestress van moeder. Hoe hoger het opleidingsniveau van moeder, hoe minder acculturatiestress zij ervoer. Minder acculturatiestress was vervolgens significant gerelateerd aan minder intrusief ouderschap. Acculturatiestress van moeder was significant gerelateerd aan gedragsproblemen maar niet aan emotionele symptomen bij kinderen. Hoe meer acculturatiestress moeder ervoer, hoe meer gedragsproblemen haar kind vertoonde. Positief ouderschap van moeder was geen mediator in het verband tussen de acculturatiestress van moeder en probleemgedrag bij kinderen. Acculturatiestress is een risicofactor voor minder positief ouderschap van mensen met een Turkse achtergrond in Nederland. Het is dus belangrijk voor professionals en onderzoekers om zich te realiseren dat stressoren specifiek voor een minderhedenstatus ook een rol kunnen spelen in de opvoeding van kinderen.Show less
Kinderen die meer prosociaal gedrag vertonen laten minder vaak agressief en antisociaal gedrag zien, hebben meer succes op school, ervaren vaker acceptatie van leeftijdsgenoten en zijn meer sociaal...Show moreKinderen die meer prosociaal gedrag vertonen laten minder vaak agressief en antisociaal gedrag zien, hebben meer succes op school, ervaren vaker acceptatie van leeftijdsgenoten en zijn meer sociaal competent. In dit onderzoek wordt onderzocht of emotionele warmte van de ouders samenhangt met prosociaal gedrag van Turks-Nederlandse kinderen en of deze samenhang sterker wordt naarmate kinderen meer inhibitie vertonen. Moeders (N = 75) en vaders (N = 55) van Turks-Nederlandse gezinnen hebben de Egna Minnen Beträffande Uppfostran (EMBU) ingevuld voor het meten van ouderlijke warmte. Moeders hebben de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) en de Child Behavior Questionnaire (CBQ) ingevuld voor het meten van respectievelijk prosociaal gedrag en inhibitie van het kind. Door middel van een hiërarchische regressieanalyse is onderzocht of ouderlijke warmte en inhibitie van het kind samenhangen met prosociaal gedrag en of inhibitie een modererende rol speelt in de samenhang tussen ouderlijke warmte en prosociaal gedrag. Ouderlijke warmte en inhibitie van het kind hingen niet samen met prosociaal gedrag. Inhibitie speelde tevens geen modererende rol in de relatie tussen ouderlijke warmte en prosociaal gedrag. Mogelijke verklaringen hiervoor kunnen liggen de leeftijd van de kinderen, de methodologie die voor dit onderzoek gebruikt is en de verschillen tussen de Nederlandse en Turkse cultuur.Show less