Het NCJ heeft studenten van de Universiteit Leiden benaderd om een valide en betrouwbare Nederlandse vragenlijst te vinden die het construct sociale steun meet. In dit onderzoek is getracht het...Show moreHet NCJ heeft studenten van de Universiteit Leiden benaderd om een valide en betrouwbare Nederlandse vragenlijst te vinden die het construct sociale steun meet. In dit onderzoek is getracht het antwoord te vinden op de vraag: ‘Is de CASSS-R-NL een betrouwbare en valide methode voor het meten van bronnen van sociale steun bij Nederlandse leerlingen van 12-18 jaar oud?’. De mogelijke bronnen die zijn geselecteerd in dit onderzoek zijn: ouders, leraar, beste vriend en klasgenoten. De Child and Adolescent Social Support Scale (CASSS) is gekozen als meest geschikte vragenlijst, aangezien deze vragenlijst al gevalideerd is en geschikt is voor het meten van dit construct. De CASSS is vertaald door middel van ‘back translation’ en ingekort op basis van voorgaand onderzoek over de CASSS. Hier is de CASSS-R-NL uitgekomen. Uit statistische analyses van empirisch onderzoek met de CASSS-R-NL blijkt dat het een betrouwbare en potentieel valide vragenlijst is. Op basis van het uitgevoerde literatuur- en empirisch onderzoek zijn er twee adviezen opgesteld. Het advies met betrekking tot de vragenlijst is om de CASSS-R-NL te gebruiken. Deze vragenlijst is al vertaald en ingekort, wat het gebruiksgemak vergroot. Daarnaast is de CASSS-R-NL betrouwbaar en potentieel valide. Het tweede advies is om te kijken naar het construct ‘emotioneel welbevinden’ in combinatie met sociale steun, aangezien de literatuur laat zien dat sociale steun voornamelijk samenhangt met emotioneel welbevinden.Show less
Met de toenemende vraag naar opvang en veranderende doelen van onderwijs groeien opvang en onderwijs in Nederland naar elkaar toe. Een voorbeeld van een organisatie waarbij opvang en onderwijs...Show moreMet de toenemende vraag naar opvang en veranderende doelen van onderwijs groeien opvang en onderwijs in Nederland naar elkaar toe. Een voorbeeld van een organisatie waarbij opvang en onderwijs samenwerken is een integraal kindcentrum (IKC). Beide partijen werken binnen een IKC interprofessioneel samen (IPS) aan de ontwikkeling van kinderen. In dit onderzoek werd gekeken naar de geambieerde mate van IPS bij schoolteams die in de transitie zitten van basisschool naar IKC. Hiervoor zijn drie kernconcepten opgesteld: de pedagogische visie, doorlopende leerlijn en praktische organisatie. Er is een vragenlijst afgenomen bij 43 respondenten. De vragenlijst bestond uit vier vignetten met in totaal elf vragen. Zowel de huidige als de geambieerde situatie van de participanten werd uitgevraagd. Uit het onderzoek bleek dat de ambities voor IPS van de schoolteams hoger waren dan de mate van IPS in de huidige situatie. Binnen de teams werd geen opvallende spreiding of gepiektheid gevonden. Verder waren de ambities van de directies over het algemeen hoger dan die van de schoolteams, hoewel dit per school en kernconcept verschilde. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn o.a. het houden van focusgroepen om de resultaten te duiden en het opnieuw afnemen van de vragenlijst op een later punt in de transitie.Show less