Een onderzoek naar het dynamisch assessmentrapport van het Feuerstein Centrum Nederland, bestaande uit zowel een literatuuronderzoek als een kwalitatief onderzoek gebaseerd op interviews die zijn...Show moreEen onderzoek naar het dynamisch assessmentrapport van het Feuerstein Centrum Nederland, bestaande uit zowel een literatuuronderzoek als een kwalitatief onderzoek gebaseerd op interviews die zijn afgenomen bij behandelaren van het centrum. Op basis van het onderzoek zijn adviezen opgesteld voor het centrum, met als doel om de efficiëntie van de vormgeving van het assessmentrapport te bevorderen, op een degelijke manier dat nog steeds wordt voldaan aan de behoeften van de behandelaren. Tot slot volgt een individueel geschreven discussiestuk, bestaande uit een kritische bespreking van de gemaakte keuzes tijdens het onderzoeksproces. Gemaakte stappen gedurende alle fasen van het onderzoek worden behandeld en hun invloed wordt gerelateerd aan de uiteindelijke betrouwbaarheid van de resultaten.Show less
The Curriculum Based Measurement is a tracking system from the United States that can track student progress, allowing teachers to evaluate the effects of their instruction on this progress. The...Show moreThe Curriculum Based Measurement is a tracking system from the United States that can track student progress, allowing teachers to evaluate the effects of their instruction on this progress. The Maze task is part of CBM that can map the progress of students in reading. The CBM tracking system is not yet in use in the Netherlands, which is why it is important that research is carried out within Dutch education. It is therefore important that the scores of the CBM measurements are reliable and valid. The current study contributes to a large number of studies on the reliability and validity of the CBM-Maze scores. The aim of this study is to investigate to what extent the CBM-Maze can reflect children's reading comprehension at text level. The children in this study are examined using two digital Maze formats. These two Maze sizes are; the Standard-Maze and the Scrambled-Maze. The difference between boys and girls on the Standard-Maze scores is also examined. For this purpose, 68 pupils between 10 and 12 years old (M = 10.6, SD = 0.57) from group 7 of regular education participated in this study. The results of the study show that the Standard-Maze scores are higher than the Scrambled-Maze scores, meaning that text-level reading comprehension is an important element in completing a CBM-Maze task. In line with expectations, it also emerged that the Standard format of the Maze task can map both reading comprehension and technical reading. In addition, the results showed that gender has no effect on the Standard-Maze scores. The limitations and implications of the research are also discussed. Before the Maze task can be used as an indicator for reading comprehension in Dutch education, a follow-up study with a larger sample is urgently needed.Show less