Groepsdynamiek is in elke groep anders, en verandert met de jaren. Een positieve groepsdynamiek gaat samen met prosociaal gedrag van de leerlingen. Dit prosociale gedrag kan gestimuleerd worden...Show moreGroepsdynamiek is in elke groep anders, en verandert met de jaren. Een positieve groepsdynamiek gaat samen met prosociaal gedrag van de leerlingen. Dit prosociale gedrag kan gestimuleerd worden door leerkrachtgedrag te vertonen dat tegemoetkomt aan de drie basisbehoeften (autonomie, competentie en verbondenheid) volgens de Self-Determination Theory (SDT) (Van den Bos et al., 2018; Deci & Ryan, 2000). Om de onderzoeksvraag ‘Wat is de samenhang tussen leerkrachtgedrag en groepsdynamiek in een les in een middenbouwgroep in het basisonderwijs?’ te beantwoorden zijn er observaties gedaan op een basisschool. Aan de hand van twee observatieformulieren zijn acht gedragingen die overeenkomen met de basisbehoeften van de SDT, van negen leerkrachten geobserveerd. Het observatieformulier leerkrachtgedrag ging over empathie/respect voor de leerlingen, inspraak/inbreng van de leerlingen, duidelijkheid en positieve feedback op het gedrag en leren. Het observatieformulier groepsdynamiek ging over de aspecten sfeer, onderlinge betrokkenheid, relatie met de leerkracht en structuur en regels. Na het observeren bleek dat groepsdynamiek als één construct gezien kon worden. Uit de berekende correlaties is gebleken dat alle aspecten van leerkrachtgedrag overwegend positief samenhangen met het construct groepsdynamiek. Duidelijkheid en empathie hebben de sterkste correlatie. Uit de independent t-test is gebleken dat deeltijdleerkrachten meer positieve feedback geven dan voltijdleerkrachten. Wel moet er rekening gehouden worden met het feit dat er maar vier aspecten van leerkrachtgedrag werden gemeten, terwijl leerkrachtgedrag in werkelijkheid uit meer aspecten bestaat. Toch geven de inzichten uit het onderzoek goede handvatten voor leerkrachten om de gemeten aspecten te kunnen verbeteren, waarmee ook de groepsdynamiek zal verbeteren.Show less