Sinds 11 maart 2020 wordt er gesproken van een wereldwijde pandemie. Dit huidige onderzoek vond plaats in de periode november/december 2020, waarbij de coronamaatregelen invloed zouden kunnen...Show moreSinds 11 maart 2020 wordt er gesproken van een wereldwijde pandemie. Dit huidige onderzoek vond plaats in de periode november/december 2020, waarbij de coronamaatregelen invloed zouden kunnen hebben op vriendschapskwaliteit en academische prestaties van adolescenten. Er is in deze studie onderzocht wat de invloed is van de coronamaatregelen op het online en fysieke contact met leeftijdsgenoten van jonge adolescenten. Daarnaast zijn de relaties tussen contact met leeftijdgenoten, vriendschapskwaliteit en schoolresultaten onderzocht. De volgende online vragenlijsten zijn afgenomen bij 119 adolescenten met de leeftijd van 12 t/m 16 jaar: zelfrapportage vragenlijsten over covid-19 en schoolresultaten, de NRI en Lerid FQS. In november/december waren de coronamaatregelen strenger dan in september/oktober, maar er is geen significant verschil waargenomen in het online en fysieke contact met leeftijdsgenoten tussen deze periodes. Er is wel gevonden dat er bij meer online contact met leeftijdsgenoten, sprake is van een lagere vriendschapskwaliteit bij de jonge adolescenten. Fysiek contact met leeftijdsgenoten heeft echter geen significant effect op de vriendschapskwaliteit. Daarnaast blijkt dat er bij meer online en fysiek contact met leeftijdsgenoten, sprake is van significant lagere schoolresultaten bij de jonge adolescenten. Daarentegen hebben vriendschapskwaliteit en de interactie van contact met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit geen significante effecten op de schoolresultaten. Voor het welzijn (vriendschapskwaliteit) en de schoolresultaten van de jonge adolescenten is het dus aan te raden het online contact met leeftijdsgenoten te verminderen. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is om te kijken naar het contact met leeftijdsgenoten tijdens en zonder de coronamaatregelen en het onderzoek offline te doen.Show less