Psychopathy causes a great burden for both the patient, his or her caregivers and for the rest of society. Secondary psychopathy seems to be environment-related and secondary psychopaths may...Show morePsychopathy causes a great burden for both the patient, his or her caregivers and for the rest of society. Secondary psychopathy seems to be environment-related and secondary psychopaths may therefore benefit from treatment. An important topic of psychopathy research is to examine what causes the development of secondary psychopathy in children. The prevalence of personality disorders is higher in ethnic minority groups within Western Europe. A possible explanation for the increased risk of personality disorders in ethnic minority groups is lower self-esteem, which can be caused by the experience of being isolated from a group. This study focused on the relationship between implicit and explicit self-esteem and secondary psychopathic traits in adolescents between 12 and 17 years and the effect of ethnicity on this relationship. Questionnaires were used to measure psychopathic traits and explicit self-esteem, respectively by the Youth Psychopathic Traits Inventory and the Rosenberg Self-Esteem Scale. Implicit self-esteem was determined with the aid of a computer task, the Implicit Association Task Self-Esteem, in which the reaction time was measured. As predicted, low self-esteem in Moroccan youth was correlated with higher levels of psychopathic traits and vice versa, which might be explained by the social-defeat model. On the contrary, this relationship wasn’t found for native Dutch adolescents. There seems to be no effect of social defeat for native Dutch adolescents. The ethnic differences in the relationship between self-esteem and psychopathic traits could not be explained by differences in socio-economic background. These results demonstrate that self-esteem is important in predicting secondary psychopathic traits in Moroccan youth. The social-defeat model gives an explanation for this relationship. In the future preventive programs should focus on increasing self-esteem, especially among ethnic minority groups, to reduce the chance of developing secondary psychopathic traits and psychopathy.Show less
In dit onderzoek is de invloed van sekse op de samenhang tussen de affectieve factor van psychopathie en sociale competentie onderzocht. De respondenten waren jongens (N = 244) en meisjes (N = 170)...Show moreIn dit onderzoek is de invloed van sekse op de samenhang tussen de affectieve factor van psychopathie en sociale competentie onderzocht. De respondenten waren jongens (N = 244) en meisjes (N = 170) van het VMBO en MBO. Jongens lieten een hogere mate van de affectieve factor van psychopathie, problemen met leeftijdsgenoten en mindere mate van pro-sociaal gedrag zien dan meisjes. Er was een positief verband tussen de affectieve factor van psychopathie en problemen met leeftijdsgenoten en een negatief verband tussen de affectieve factor van psychopathie en pro-sociaal gedrag. Sekse lijkt geen invloed te hebben op het verband tussen de affectieve factor van psychopathie en sociale competentie.Show less
Dit onderzoek richt zich op de beleving van sociale steun onder overbelaste jongeren, het verschil tussen overbelaste autochtone en Marokkaanse jongeren en het verband tussen sociale steun met...Show moreDit onderzoek richt zich op de beleving van sociale steun onder overbelaste jongeren, het verschil tussen overbelaste autochtone en Marokkaanse jongeren en het verband tussen sociale steun met schoolmotivatie en welbevinden. Drieëntwintig jongeren (13-26 jaar) uit de provincie Zuid-Holland, die deelnemen aan het Pluscoachtraject, werd gevraagd naar de schoolmotivatie, welbevinden en naar hun beleving van sociale steun aan de hand van vragenlijsten en een interview. Uit de resultaten bleek dat jongeren een positieve beleving hadden van sociale steun en dat er geen verschil was in beleving van sociale steun tussen Marokkaanse en Nederlandse jongeren. Tevens werd er geen verschil en verband gevonden tussen een hoge en een lage mate van ervaren sociale steun enerzijds en schoolmotivatie en welbevinden anderzijds.Show less
Een Pluscoach-traject is een interventie, opgezet door Cardea Jeugdzorg, om jongeren met multi-problematiek (praktisch) te ondersteunen en te helpen aan een definitieve startkwalificatie. In deze...Show moreEen Pluscoach-traject is een interventie, opgezet door Cardea Jeugdzorg, om jongeren met multi-problematiek (praktisch) te ondersteunen en te helpen aan een definitieve startkwalificatie. In deze studie werd de samenhang tussen het ontbreken van sociale steun van steunende factoren (clubs, ouders/verzorgers en peers) en antisociaal gedrag (liegen, vechten en stelen), risicovol gedrag (alcohol- en drugsmisbruik) en benedengemiddeld schools presteren (op Nederlands en Wiskunde) onderzocht bij jongeren die deelnamen aan een Pluscoach traject (N=23). De respondenten werden geïnterviewd en vulden een gestandaardiseerde vragenlijst in. Een positief verband werd verwacht tussen het ontbreken van steun en antisociaal gedrag, risicovol gedrag en benedengemiddeld schools presteren. Daarnaast werd verwacht dat dit probleemgedrag en schools presteren voorspeld zou worden vanuit het missen van één of meerdere steunende factoren. Gevonden werd dat er een sterk verband was tussen het ontbreken van steunende factoren enerzijds en stelen en drugsmisbruik anderzijds. Daarnaast werden stelen en drugsmisbruik voorspeld vanuit het ontbreken van één of meerdere steunende factoren. Het lijkt daarom van belang voor een coach in een Pluscoach-traject zich te focussen op de steunende factoren die een jongere tot zijn of haar beschikking heeft, het contact met deze factoren te stimuleren en daar waar mogelijk uit te breiden.Show less
Uit eerder onderzoek is gebleken dat adolescenten uit multiprobleemgezinnen over het algemeen een negatief toekomstperspectief hebben. In dit verslag wordt een vooronderzoek gerapporteerd over de...Show moreUit eerder onderzoek is gebleken dat adolescenten uit multiprobleemgezinnen over het algemeen een negatief toekomstperspectief hebben. In dit verslag wordt een vooronderzoek gerapporteerd over de mogelijke samenhang tussen leeftijd, begeleidingstijd, probleemgedrag en het toekomstperspectief van adolescenten die deelnemen aan het Pluscoach project. De steekproef bestond uit 23 overbelaste adolescenten van 12 tot 26 jaar uit regio Zuid-Holland Noord. Leeftijd, begeleidingstijd en internaliserend probleemgedrag bleken niet gerelateerd aan het toekomstperspectief. Hoe meer externaliserend probleemgedrag adolescenten rapporteerden des te positiever hun toekomstperspectief bleek. Mogelijk komt dit doordat zij meer dan adolescenten die internaliserend probleemgedrag rapporteerden het gevoel hebben hun eigen toekomst te kunnen sturen.Show less
Overbelaste jongeren gaan gebukt onder meervoudige problematiek waardoor de weg naar het behalen van een diploma moeizaam kan verlopen. Deze meervoudige problematiek verklaart waarom zij soms...Show moreOverbelaste jongeren gaan gebukt onder meervoudige problematiek waardoor de weg naar het behalen van een diploma moeizaam kan verlopen. Deze meervoudige problematiek verklaart waarom zij soms probleemgedrag vertonen. Om overbelaste jongeren te ondersteunen in het verwerven van een diploma, is in september 2010 het project Pluscoach van start gegaan in de regio Zuid-Holland Noord. In dit onderzoek is door middel van interviews en een vragenlijst onderzocht met welk probleemgedrag jongeren kampen. Daarop aansluitend is nagegaan of in de belevingswereld van jongeren een verschuiving plaats heeft gevonden bij aanvang van het (plus)coachtraject, van probleemgedrag richting een grotere aandacht voor leerprestaties. De onderzoeksgroep bestond uit 23 overbelaste jongeren van 13 tot 26 jaar. De resultaten van de interviews verschilden van de resultaten van de vragenlijst. De gedragsproblemen, die de jongeren in de interviews aangaven waren vooral school-gerelateerd. In de belevingswereld van de jongeren zijn deze problemen verminderd en 73% van de jongeren gaf aan nu meer aandacht voor leerprestaties te hebben door de samenwerking met een (plus)coach. De resultaten van de vragenlijst toonden aan dat 64% van de jongeren nog steeds met aanzienlijke problemen kampen op internaliserend gebied. Een grotere aandacht voor jongeren met internaliserende problematiek lijkt daarom van belang.Show less