This thesis explores textual, iconographical, and archaeological evidence from Ancient Egypt, possibly relating to the biblical accounts of Exodus 1-14, and questions whether any historical truth...Show moreThis thesis explores textual, iconographical, and archaeological evidence from Ancient Egypt, possibly relating to the biblical accounts of Exodus 1-14, and questions whether any historical truth can be uncovered within this narrative.Show less
During the Amarna period of the New Kingdom or the Late Bronze Age, people from the Aegean, Anatolia, the Levant, and Egypt had direct and semi-regular contact with each other. Connections have...Show moreDuring the Amarna period of the New Kingdom or the Late Bronze Age, people from the Aegean, Anatolia, the Levant, and Egypt had direct and semi-regular contact with each other. Connections have always existed but the Late Bronze Age can be considered an age of international relations where a much greater variety of contact can be seen, such as letters, trade containers and motive transfer. Because of this, pottery from different regions was imported into Egypt. Because Amarna has only one layer of occupation, it serves as a timestamp in history which can give us a lot of information about an almost complete social profile at Akhetaten, the ancient name for Amarna. I want to compare the distribution of the imported pottery and their archaeological context and see if there is a connection between the imported pottery and the social layers of the people who lived at Akhetaten. This leads to the following research question: What does the findspot of imported pottery from the Levant, the Aegean, and Cyprus in Tell el-Amarna tell us about their distribution among the different social classes?Show less
Op verscheidene mozaïekvloeren van 3de- tot 7de-eeuwse synagogen en kerken in Palestina en Arabia (Transjordanië) wordt de Tempel gethematiseerd, die na zijn verwoesting in 70 n.Chr. zowel in de...Show moreOp verscheidene mozaïekvloeren van 3de- tot 7de-eeuwse synagogen en kerken in Palestina en Arabia (Transjordanië) wordt de Tempel gethematiseerd, die na zijn verwoesting in 70 n.Chr. zowel in de joodse als christelijke herinnering voortleeft, zij het op van elkaar verschillende manieren. In deze scriptie onderzoek ik aan de hand van case studies de uitwerking die dergelijke Tempelmozaïeken hadden op hun beschouwer, en op de manier waarop die beschouwer de relatie tussen de Bijbelse Tempelcultus en de tegenwoordige synagoge of kerk begreep. Daarbij gaat het om zowel visuele mozaïeken van (mogelijke) Tempelfaçades en voorwerpen uit de Tempelcultus, als om tekstuele verwijzingen naar de Tempel in donorinscripties en psalmcitaten. Steunend op archeologische theorieën over monumentaliteit, die het mogelijk maken om de mozaïeken niet alleen als dragers, maar ook als makers van collectieve herinnering aan de Tempel te beschouwen, beargumenteer ik dat de mozaïeken een conceptuele brug kunnen bouwen tussen het monument dat ze afbeelden (de Tempel) en het monument waarin ze liggen (de synagoge of kerk). Aan de hand van visuele analyse, met oog voor de situering van de mozaïeken binnen de synagoge of kerk en het zintuigelijke samenspel tussen mozaïek en diens decoratieve en liturgische omgeving, ga ik na hoe en in hoeverre deze mozaïeken de laatantieke joodse en christelijke beschouwer uitnodigden om dit verband tussen Tempel en synagoge of kerk te leggen.Show less
Het Egyptische polytheïsme kent vele goden, maar Papyrus Leiden I 350 lijkt ons te vertellen dat deze vele goden wellicht beter gezien kunnen worden als manifestaties van één god. Het doel van dit...Show moreHet Egyptische polytheïsme kent vele goden, maar Papyrus Leiden I 350 lijkt ons te vertellen dat deze vele goden wellicht beter gezien kunnen worden als manifestaties van één god. Het doel van dit werkstuk is om de inhoud van deze papyrus te behandelen met een vertaling en meerdere interpretaties, deze te vergelijken met andere Egyptische documenten, en vervolgens om de opvatting van het Egyptische polytheïsme aan de hand van Papyrus Leiden I 350 zo goed mogelijk te begrijpen.Show less