One of the most universal expressions of language is probably the invective, that is to say insults, slurs, and other offensive utterances. As a scholarly discipline, ‘swearing research’ has been...Show moreOne of the most universal expressions of language is probably the invective, that is to say insults, slurs, and other offensive utterances. As a scholarly discipline, ‘swearing research’ has been slow to take hold, but is now increasingly popular among historians, and to a lesser extent linguists. Within the field of Assyriology we know of many texts that contain derogatory language, which have been studied in isolated contexts. This thesis marks the first systematic study into insults in the Old Babylonian lexicon. It incorporates Sumerian school texts – famous for their combative dialogues – and letters from the AbB and ARM series. It lays the groundwork for further research in the form of a database that includes over 900 entries: insults from various contexts, as well as the terms that denote the act of insulting. This forms the basis for a typology that characterises every insult by language, genre, type, directness, context, and other categories. A number of interesting patterns are immediately visible. Firstly, a very small number of literary texts accounts for the majority of insults that were collected. However, the types of slurs generally correspond with those found in less represented categories, such as personal letters. Secondly, one can identify a division between extensive offensive statements with a build-up and punchline, and individual insulting words. Animal names are common here, especially ‘dog’ and ‘pig’, but more creative ones also occur abundantly. Thirdly, the inclusion of insulting terms (e.g. ṭapālum “to insult”) allows us to cross-reference them with their respective most popular insults. This is especially useful to determine what the ancient authors of the texts perceived as offensive, rather than us modern commentators. Lastly, and perhaps most importantly, the collection and study of insults shows just how human they were. The results demonstrate the promising possibilities of this new branch of Assyriological scholarship. They are not necessarily restricted to the negative and belligerent aspects of humanity communication. The study of offensive language can also, for example, serve to study the social context of literature produced by the scribal elite, and by extension rhetoric, argumentation, or sentiment among real-life historical agents in different settings.Show less
Spot en satire zijn niet weg te denken uit de grote maatschappelijke debatten van vandaag de dag. Sterker nog, met de opkomst van de sociale media is er altijd wel de gelegenheid een spottende noot...Show moreSpot en satire zijn niet weg te denken uit de grote maatschappelijke debatten van vandaag de dag. Sterker nog, met de opkomst van de sociale media is er altijd wel de gelegenheid een spottende noot toe te voegen. Dit heeft een rol die groter is dan enkel stemmingmakerij: spot kan een sterk regulerende functie hebben en is bij uitstek een uitingsvorm van sociale controle. Als een bepaalde visie of eigenschap belachelijk wordt gemaakt, draagt men die visie of eigenschap niet graag uit in de publieke sfeer en worden er sociaal-culturele grenzen gecreëerd. Dit geldt ook voor de wereld van het oude Israël. Deze scriptie schept duidelijkheid over de rol van spot bij een centraal thema in de Hebreeuwse Bijbel, namelijk de strijd tussen Ba‘al en YHWH. Grote delen van het Oude Testament hebben te maken met de verhoudingen tussen de God van Israël en deze Ba‘al, die een belangrijke concurrent blijft tot het einde van de monarchie. Waar veel onderzoek is gedaan naar de toedracht, ontwikkeling en historiciteit van deze religieuze strijd, is er relatief minder aandacht besteed aan de rol van spot in de afwijzing van Ba‘al door de Yahwistische elite. Deze scriptie benadert literaire elementen uit de Hebreeuwse Bijbel niet enkel als historiografische documenten, maar vooral als literaire composities die gebruikt worden als een wapen in deze culturele strijd. Zo wordt de volgende vraag beantwoord: Op welke manieren wordt er in de Hebreeuwse Bijbel gebruik gemaakt van literaire spot met Ba‘al, en welke rol speelt die spot binnen de religieuze strijd tussen YHWH en Ba‘al?Show less