In deze scriptie wordt het effect onderzocht van behaalde voorkeurstemmen op de lijstplaatsing bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen met als casus de verkiezingen van 2014 en 2018. De...Show moreIn deze scriptie wordt het effect onderzocht van behaalde voorkeurstemmen op de lijstplaatsing bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen met als casus de verkiezingen van 2014 en 2018. De hoofdvraag luidt dan ook: In hoeverre zijn eerder behaalde voorkeurstemmen bij voorgaande gemeenteraadsverkiezingen een factor voor de kandidaatstelling en het opstellen van kandidatenlijsten bij de gemeenteraadsverkiezingen? Uit de uitgevoerde lineaire en logistische regressieanalyse blijkt dat partijen kandidaten ‘belonen’ met een hogere lijstplaatsing ten opzichte van de voorgaande verkiezingen, die relatief veel voorkeurstemmen behaalden. Er blijken geen significante verschillen in het gevonden effect tussen mannelijke en vrouwelijke kandidaten, landelijke en lokale partijen, landelijke partijen onderling, kandidaten met en zonder raadservaring en gemeenten met meer of minder inwoners.Show less
Studies over parlementaire agenda setting analyseren veelal welke factoren ervoor zorgen dat partijen succesvol hun onderwerpen op de parlementaire agenda krijgen. Het feit dat deze onderwerpen...Show moreStudies over parlementaire agenda setting analyseren veelal welke factoren ervoor zorgen dat partijen succesvol hun onderwerpen op de parlementaire agenda krijgen. Het feit dat deze onderwerpen soms door dezelfde partijen weer van de parlementaire agenda worden geschrapt, wordt daarbij vaak genegeerd. Deze studie analyseert 319 succesvol aangevraagde dertigledendebatten uit de Tweede Kamer om te achterhalen welke factoren een rol spelen het schrappen van zaken van de parlementaire agenda. Uit een nested analysis opgebouwd uit logistische regressies en een content analysis blijkt dat probleemeigenaarschap geen belangrijke factor is bij het intrekken van dertigledendebatten. De mate waarin een partij een populistische oppositiestijl hanteert, hangt daarentegen sterk samen met het intrekken van dertigledendebatten. Populistische partijen trekken minder dertigledendebatten in, omdat dertigledendebatten met name geschikt zijn om democratische controle uit te voeren. Omdat populistische partijen vooral gericht zijn op democratische controle, zijn zij daarom minder geneigd om een dertigledendebat in te trekken.Show less
In maart 2017 kwam zowel de Partij voor de Vrijheid (PVV) als het Forum voor Democratie (FvD) in het Nederlandse parlement. Beide partijen zijn rechts-populistisch, iets wat niet vaak voorkomt in...Show moreIn maart 2017 kwam zowel de Partij voor de Vrijheid (PVV) als het Forum voor Democratie (FvD) in het Nederlandse parlement. Beide partijen zijn rechts-populistisch, iets wat niet vaak voorkomt in Europese parlementen. Bijna al deze partijen zijn gecategoriseerd als radicaal rechts-populistisch of neoliberaal populistisch. De PVV van Wilders is gecategoriseerd als radicaal rechts-populistisch, maar voor het FvD ontbreekt een categorisatie. Dit onderzoek heeft daarom als doel om het FvD te categoriseren binnen het rechts-populisme. Het onderzoek richt zich op de theorie van het radicaal rechts-populisme en het neoliberaal populisme. Aan de hand daarvan worden vijf criteria geformuleerd om het FvD te categoriseren. Hiervoor worden parlementaire documenten (amendementen, moties, vragen en wetsvoorstellen) en parlementaire stemmingen in de periode maart 2017 tot en met 2019 gebruikt. Daaruit blijkt dat het FvD voor vier van de vijf criteria binnen het radicaal rechts-populisme valt. Op één criteria is de partij meer neoliberaal populistisch. Daarom wordt er geconcludeerd dat het FvD een radicaal rechts-populistische partij is.Show less
De parlementaire arena wordt door volksvertegenwoordigers gebruikt om zich te electoraal te profileren. Aan de hand van de Ierse Health Act 2018 wordt in deze studie onderzocht in hoeverre...Show moreDe parlementaire arena wordt door volksvertegenwoordigers gebruikt om zich te electoraal te profileren. Aan de hand van de Ierse Health Act 2018 wordt in deze studie onderzocht in hoeverre electorale stabiliteit een voorspeller is van individuele standpuntbepaling bij abortuskwesties. Met behulp van een innovatieve rubriekmethode worden de speeches van 45 Ierse parlementariërs geanalyseerd, op basis waarvan vastgesteld wordt dat er slechts een beperkt verband waarneembaar is tussen electorale kwetsbaarheid en de mate waarin TD’s uitgesproken standpunten verwoorden. Geconstateerd wordt dat kiezersopvattingen niet noodzakelijkerwijs leidend zijn voor de standpuntbepaling van electoraal kwetsbare parlementariërs. Naarmate hun districten minder eenduidig gestemd hebben bij het abortusreferendum in 2018, kiezen zij er vaker voor om überhaupt geen eigen standpunt in te nemen over de abortuskwestie.Show less