Economic sanctions are as old as history itself. In recent times, economic sanctions are more and more used as a foreign policy tool. Recent research has shown that comprehensive, as well as...Show moreEconomic sanctions are as old as history itself. In recent times, economic sanctions are more and more used as a foreign policy tool. Recent research has shown that comprehensive, as well as targeted sanctions economic sanction have a negative effect on civil liberties. The causal mechanism between targeted sanctions and the deterioration of civil liberties is however only theorized and not empirically studied. This thesis aims at discovering this causal chain in order to provide a better understanding of how to use targeted sanctions as a foreign policy tool. To achieve this, two case studies are conducted on Sierra Leone and Rwanda. The methods used in this thesis are of a qualitative nature and are aimed at process-tracing. The data that is used comes from non-governmental organisations and other datasets. The documents are studied using in-dept document analysis. The results suggest that support exists for the last part of the causal chain. However, by because no support exists for the first part of the causal chain, it cannot be said with certainty that the evidence indeed points at the existence of the second part of the causal mechanism. However, this thesis provides a valuable stepping stone for further research on this subject.Show less
Dit verkennende, inductieve onderzoek heeft als doel om leeftijd als onafhankelijke variabele en als sociaal demografische antecedent van PSM te onderzoeken. In bestaande literatuur wordt over de...Show moreDit verkennende, inductieve onderzoek heeft als doel om leeftijd als onafhankelijke variabele en als sociaal demografische antecedent van PSM te onderzoeken. In bestaande literatuur wordt over de relatie tussen leeftijd en PSM er enerzijds gezegd dat leeftijd wel invloed heeft op PSM terwijl onderzoek van Moynihan en Pandey een contrasterend resultaat laat zien (Moynihan & Pandey, 2007; Perry, 1990). Om te achterhalen wat het mechanisme achter deze relatie voorstelt, is ervoor gekozen om bestaande literatuur verdieping te geven in een kleinschalig onderzoek, waarbij de doelgroep is afgebakend naar backoffice ambtenaren van drie ministeries. De onderzoeksvraag luidt: hoe beïnvloedt leeftijd de mate van PSM van ambtenaren die in de backoffice werkzaam zijn van het Rijk? Om antwoord te geven op deze vraag zijn in totaal tien Rijksambtenaren geïnterviewd. De waargenomen resultaten tonen geen opmerkelijke patronen waaruit kan worden afgeleid dat leeftijd als onafhankelijke variabele een positief of negatief effect heeft op de mate van PSM.Show less
Binnen dit onderzoek is getracht om op een kwalitatieve wijze te onderzoeken of een nationaal algoritmeregister bijdraagt aan de publieke waarden 'transparantie' en 'verantwoording' over de inzet...Show moreBinnen dit onderzoek is getracht om op een kwalitatieve wijze te onderzoeken of een nationaal algoritmeregister bijdraagt aan de publieke waarden 'transparantie' en 'verantwoording' over de inzet van AI en algoritmen door de overheid. Hiertoe is een casestudie uitgevoerd naar het Algoritmeregister van de Nederlandse overheid. Daarbij is gebruik gemaakt van een combinatie van literatuuronderzoek, deskresearch en semigestructureerde interviews met deskundige praktijkmensen uit de publieke sector van Nederland. De bevindingen laten zien dat een nationaal algoritmeregister bijdraagt aan de transparantie en verantwoording over de inzet van AI en algoritmen door de overheid. Niettemin onderstrepen ze ook het belang van een wettelijke verplichting voor publieke organisaties om hun algoritmen écht te publiceren in het algoritmeregister.Show less
In kranten, tijdschriften, op sociale media en in de politiek wordt sinds 2021 steeds vaker gesproken over een verminderd vertrouwen in het openbaar bestuur, politici en ambtenaren (Van der Meer,...Show moreIn kranten, tijdschriften, op sociale media en in de politiek wordt sinds 2021 steeds vaker gesproken over een verminderd vertrouwen in het openbaar bestuur, politici en ambtenaren (Van der Meer, 2023). Er wordt zelfs gesproken van een zogeheten crisisgevoel in de samenleving. Dit crisisgevoel is ontstaan door een combinatie van verschillende nationale en internationale crises (Van der Meer, 2023). De oorzaak hiervan is dat in de afgelopen jaren verschillende crises hebben plaatsgevonden waarbij, direct of indirect, sprake was van overheidsfalen. Denk onder meer aan de Inflatiecrisis, de Energiecrisis, de Klimaatcrisis, de Stikstofcrisis, de Statushouders- en Vluchtelingencrisis, de Woningmarktcrisis en de Toeslagencrisis (Van der Meer, 2022). Deze crises hebben een zekere vorm van wantrouwen aangewakkerd in de samenleving ten opzichte van het openbaar bestuur. Het vertrouwen in het openbaar bestuur leek eind 2022 een dieptepunt te hebben bereikt. Tekenend hiervoor waren de omgekeerde vlaggen die overal in het land hingen. Wel moet gezegd worden dat het verminderd vertrouwen zich niet beperkt tot het openbaar bestuur alleen. Dit vraagstuk gaat immers verder dan het gevoel dat er sprake is van een onbetrouwbare overheid, niet goed functionerende politici of een slechte publieke dienstverlening. Het gaat juist over een verminderd vertrouwen in allerlei instituties in het land zoals banken, ziekenhuizen, de rechtspraak, de media en het onderwijs (Van der Meer, 2023; Blok & Lummel, 2022)’’. Derhalve kan worden gesteld dat beide vaststellingen waar zijn: het verminderd vertrouwen in het openbaar bestuur kent verschillende oorzaken èn is onlosmakelijk verbonden met de crises die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. In deze masterscriptie wordt onderzoek gedaan naar de invloed van de Toeslagenaffaire op het verminderd vertrouwen van burgers in het openbaar bestuur en de betrouwbaarheid van publieke dienstverlening. Welke verklarende factoren spelen hierbij een rol? Hoe hangen burgervertrouwen en betrouwbaarheid van publieke dienstverlening met elkaar samen? In hoeverre is het burgervertrouwen gepolariseerd? En in hoeverre is de Toeslagenaffaire een katalysator of juist een hoofdoorzaak geweest van het dalende burgervertrouwen? De vraagstelling die laatstgenoemde vragen bij elkaar brengt en centraal staat in dit onderzoek, luidt: ''In hoeverre heeft het overheidsfalen in de Toeslagenaffaire het vertrouwen van burgers in het openbaar bestuur en de betrouwbaarheid van de publieke dienstverlening negatief beïnvloed?''.Show less
Door de jaren heen hebben verschillende discussies in het land de spanningen bloot gelegd tussen bestuurders van regionale samenwerkingsverbanden en gemeenteraden. Zo zijn er zorgen over...Show moreDoor de jaren heen hebben verschillende discussies in het land de spanningen bloot gelegd tussen bestuurders van regionale samenwerkingsverbanden en gemeenteraden. Zo zijn er zorgen over besluitvormingsprocessen en is er kritiek op de legitimiteit van het regionaal bestuur. In dit onderzoek worden aanbevelingen gegeven die legitimering van regionale samenwerkingsverbanden doen vergroten. Daarbij wordt de vraag beantwoord in hoeverre bestuurders invloed kunnen uitoefenen en welke factoren nog meer van belang kunnen zijn. Regionale samenwerkingsverbanden kunnen uit verschillende soorten regelingen bestaan. De mate van legitimiteit is afhankelijk van wat soort regeling het is. Wil je de betrokkenheid, en zo ook de legitimering vergroten, kan je als raad ervoor kiezen om voor een soort regeling te kiezen waar raadsleden ook in participeren. Wanneer gekozen wordt voor een collegeregeling is het van belang de raad bij de voorbereiding goed mee te nemen. Het betekent dat je als gemeenteraad goed moet nadenken per samenwerkingsverband wat voor soort regeling dit moet zijn. Naast de verschillende verschijningsvormen van regionale samenwerkingsverbanden, is de mate van samenwerking en de manier waarop de governance is ingericht ook van belang voor legitimering van besluitvorming. Het is belangrijk dat raadsleden weten wat hun instrumentarium is. Daarnaast komt naar voren dat griffiers een cruciale taak hebben als het gaat om meer regio in de raad te krijgen om zodoende betrokkenheid te vergroten. Wanneer het gaat om de governance kan een regionale prioritering worden gemaakt, waarna gestalte gegeven kan worden aan regionale experteams, waarbij per gemeenten raadsleden worden afgevaardigd. Het gebruik van de theorie van de two level game en de toepasbaarheid op de regionale en lokale arena, heeft ervoor gezorgd dat er een beter beeld is ontstaan van de invloed die bestuurders kunnen hebben op de legitimering van bestuurlijke besluitvorming. De theorie van two level games zegt dat het van belang is dat zowel op lokaal als regionaal niveau de uitkomsten van onderhandelingen goed worden begrepen. Diegenen die als linking pin hierin acteren zijn de bestuurders. Bij het acteren in de lokale en regionale arena is het van belang dat bestuurders zich laten voeden met informatie vanuit de raad en regelmatig een terugkoppeling geven aan de raad. Zij vergroten hiermee de democratische legitmering door de raad een versterkt gevoel te geven van controleerbaarheid.Show less
Since the so-called migration crisis of 2015/2016, European governments have innovated in their migration management policies leading to the adoption of a new dissemination channel for Migration...Show moreSince the so-called migration crisis of 2015/2016, European governments have innovated in their migration management policies leading to the adoption of a new dissemination channel for Migration-Information Campaigns (MICs) which is social media. The literature shows that social media properties can significantly influence government digital communication including MICs. Nevertheless, social media adoption for MICs broadcasting and social media features’ impacts are two academically underexplored phenomena. Consequently, this thesis attempts to answer the following question: “How do social media properties impact the establishment and management of digital Migration-Information Campaigns run by public administrations?” where the properties are conceptualized into six affordances: visibility, communicability, interactivity, anonymity, persistence and editability. To do so, we carried out a qualitative and exploratory multiple-case research based on semi-structured interviews with European public servants and partner organizations involved in MICs development. The results of this research suggest that the distinct affordances of social media do have significant influences on MICs formulation and management depending on how they are perceived in terms of opportunities and constraints of actions. Some additional insights on safety matters, attaining the right audience and paid advertising use were brought up through multiple affordances. The findings invite policymakers to create proper social media guidelines for MICs, allocate adequate resources and re-evaluate their MICs for several improvements.Show less
In sociological research, historical and sociological institutionalism is used to understand the decision-making process within institutions. Since Russia attacked Ukraine in 2022, the EU has...Show moreIn sociological research, historical and sociological institutionalism is used to understand the decision-making process within institutions. Since Russia attacked Ukraine in 2022, the EU has frequently underlined to take action to support Ukraine and its sovereignty. This research will create an understanding of how the EU comes to conflict policy and why the institution eventually imposed economic sanctions in response to Russia.Show less
This research study examines the impact of the Dutch Work and Security Act (WWZ) on job quality in the Netherlands, specifically focusing on earnings, job security, and working conditions. Using a...Show moreThis research study examines the impact of the Dutch Work and Security Act (WWZ) on job quality in the Netherlands, specifically focusing on earnings, job security, and working conditions. Using a Difference-in-Difference (DiD) approach, the study compares the effects of the WWZ between two groups: employees with temporary contracts (treatment group) and employees with permanent contracts (control group). The Longitudinal Internet Studies for Social Sciences (LISS) dataset from 2013 to 2019 is utilized for the analysis. The results indicate that the WWZ has a significant positive effect on job security and working conditions, supporting the hypotheses. However, satisfaction with income is not significantly affected by the WWZ, contrary to expectations. When considering different sectors, the effects of the WWZ on job quality are not significant overall, except for a significant positive effect on job security in the commercial service sector. This finding suggests that there may be additional factors influencing job quality in different sectors, warranting further investigation. Overall, this study contributes to the understanding of the outcomes and consequences of the WWZ in terms of job quality for temporary employees in the Netherlands.Show less