Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Deze scriptie geeft een historisch overzicht van de stadsfilm. Zo worden de city-films uit de Weimar Republiek besproken, de film noir, de Parijse nouvelle vague, en stedelijke dystopieën zoals...Show moreDeze scriptie geeft een historisch overzicht van de stadsfilm. Zo worden de city-films uit de Weimar Republiek besproken, de film noir, de Parijse nouvelle vague, en stedelijke dystopieën zoals Alphaville (Jean-Luc Godard, 1965). Vervolgens wordt de film Playtime (1967) van Jacques Tati in dit genre geplaatst, aan de hand van een analyse van de film. In deze analyse wordt ingegaan op setdesign en architectuur, visuele humor en de representatie van de stad.Show less
In deze MA thesis is gekozen voor een bij uitstek cinefiele aanpak: het oeuvre van Alex van Warmerdam is geanalyseerd aan de hand van diens zelfverklaarde inspiratiebronnen. Op basis van analyses...Show moreIn deze MA thesis is gekozen voor een bij uitstek cinefiele aanpak: het oeuvre van Alex van Warmerdam is geanalyseerd aan de hand van diens zelfverklaarde inspiratiebronnen. Op basis van analyses van Psycho (Alfred Hitchcock, 1960), The French Connection (William Friedkin, 1971), The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone, 1966), Deliverance (John Boorman, 1972), en Un Flic (Jean-Pierre Melville, 1972) is getracht de thematische en stilistische kenmerken in het werk van Van Warmerdam te omlijnen. Hierbij is gebruikgemaakt van het auteursbegrip zoals dat door de critici van Cahiers du cinéma in het verleden werd gehanteerd, met het verschil dat er meer ruimte is voor ambiguïteit. Definitieve uitspraken over Van Warmerdams werk zijn vermeden, indachtig diens uitspraak dat hij een 'angst voor betekenis' heeft. Van Warmerdam herinnert ons eraan dat films een multiplex aan interpretaties in zich draagt, omdat hij zelf elke vorm van morele, psychologische, sociale, politieke en ideologische complicaties liever via ambiguïteit en humor adresseert.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog kennen een complexe traditie. In dit werkstuk wordt deze traditie ten gronde uit onderzocht en wordt er een verschil aangekaart tussen films uit de 20e...Show moreNederlandse films over de Tweede Wereldoorlog kennen een complexe traditie. In dit werkstuk wordt deze traditie ten gronde uit onderzocht en wordt er een verschil aangekaart tussen films uit de 20e eeuw en films uit de 21e eeuw. Zo kenmerkt de 20e eeuw zich door de vertoning van ´authentieke verzetsposities´ en de 21e eeuw door het vele gebruik van ´strategische maskerades´.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Ik ga epileptische en non-psychogene epileptische insulten als productieve pathologie behandelen aan de hand van twee films, te weten Thelma (Joachim Trier, 2017) en El Aura (Fabián Bielinsky, 2005...Show moreIk ga epileptische en non-psychogene epileptische insulten als productieve pathologie behandelen aan de hand van twee films, te weten Thelma (Joachim Trier, 2017) en El Aura (Fabián Bielinsky, 2005). Hoewel de twee verhalen ver uiteen liggen, heb ik voor deze films gekozen omdat de productieve pathologie een sterke gemene deler vormt. Bovendien is de visuele beleving van een insult door filmische middelen in beide films van belang voor het narratief. Het close-readen van scenes met aanvallen benadrukt de relatie tussen mise-en-scene en het verhaal. De analyses van de films zullen ertoe dienen om de (narratieve) context van de insulten helder te krijgen, om uiteen te zetten wat de functie van de aanvallen is. Dat beeld en plot elkaar hier versterken, is voor mij een belangrijke reden voor een uitvoerige analyse, omdat het de kracht van cinema als verhalend medium aantoont. Hierbij vang ik aan met de productieve pathologie in El Aura , waar ik zal betogen hoe epilepsie hem een verscherpte zintuiglijke perceptie geeft en hoe zijn aanvallen en het bijhorende controleverlies het verhaal beïnvloeden. Hierna zal ik Thelma bespreken, waarbij ik aandacht besteed aan de relatie tussen haar verlangen en haar psychogene non-epileptische insulten, met een vergelijkende analyse met Day of Wrath (Carl Theodor Dreyer, 1943). Het verband tussen haar verlangen en haar aanvallen ontluikt uiteindelijk ook in een productieve pathologie met grote invloed op het narratief.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
This final assignment offers a comparison between the Spanish found footage horror film series REC and various Spanish and international horror film traditions.
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Dit onderzoek analyseert de rol van haute couture filmkostuums. Het aandachtspunt ligt bij de kostuums van de vrouwelijke personages in de films Kika (1993) en The Cook, the Thief, His Wife &...Show moreDit onderzoek analyseert de rol van haute couture filmkostuums. Het aandachtspunt ligt bij de kostuums van de vrouwelijke personages in de films Kika (1993) en The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (1989). Jean-Paul Gaultier is de kostuumontwerper voor beide films. Kostuums in films worden veelal gezien als een onvermijdelijke toevoeging, maar dit onderzoek wil door middel van Gaultiers kostuums aantonen dat filmkostuums wel degelijk in staat zijn om betekenis te genereren.Show less
De populariteit van Scandinavische films en series is in de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Een genre dat opvallend vaak terugkomt is de Scandinavische misdaad, ofwel de Nordic noir. Zoals de...Show moreDe populariteit van Scandinavische films en series is in de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Een genre dat opvallend vaak terugkomt is de Scandinavische misdaad, ofwel de Nordic noir. Zoals de naam al aangeeft, leent dit genre elementen uit de klassieke, Amerikaanse film noir. Vervolgens worden typisch Scandinavische ingrediënten aan de mix toegevoegd wat een unieke, herkenbare stijl oplevert.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze BA Thesis wordt het onderscheidende van de Election films van Johnnie To Kei-fung ten opzichte van de "heroic bloodshed" films van John Woo (Ng Yu-sum) onderzocht. Hierbij wordt ten eerste...Show moreIn deze BA Thesis wordt het onderscheidende van de Election films van Johnnie To Kei-fung ten opzichte van de "heroic bloodshed" films van John Woo (Ng Yu-sum) onderzocht. Hierbij wordt ten eerste aandacht besteed aan de inhoudelijke en esthetische aspecten van het actie- en misdaadgenre waarbinnen To en Woo opereren, en ten tweede aan de politieke situatie van Hong Kong in relatie met de Volksrepubliek China.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In de scriptie wordt beoogt te kijken op welke manier de films Red Sorghum, Ju Dou en Raise the Red Lantern van Zhang Yimou de periode van de Culturele Revolutie in China representeren door middel...Show moreIn de scriptie wordt beoogt te kijken op welke manier de films Red Sorghum, Ju Dou en Raise the Red Lantern van Zhang Yimou de periode van de Culturele Revolutie in China representeren door middel van een vergelijking met de revolutionaire cinema uit het Mao tijdperk.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De zombiefilm is in de 21e eeuw erg populair geworden. In dit BA-eindwerkstuk wordt onderzocht hoe de cultstatus van de zombiefilm hervormd is tot een subgenre voor het grote publiek.
Uitvoerig onderzoek naar de Bromance als genre-hybride in film. Ten eerste wordt de traditie van de term retrospectief belicht. Ten tweede wordt gekeken hoe de Bromance zich verhoudt tot reguliere,...Show moreUitvoerig onderzoek naar de Bromance als genre-hybride in film. Ten eerste wordt de traditie van de term retrospectief belicht. Ten tweede wordt gekeken hoe de Bromance zich verhoudt tot reguliere, klassieke genres zoals sciencefiction, horror of comedy. Is de Bromance als afzonderlijke genre-categorie te beschouwen of heeft de Bromance altijd een samenhang met een ander genre? Om deze vraag te beantwoorden, kijkt deze scriptie eerst naar specifieke genres die met terugwerkende kracht duidelijke kenmerken hebben van de Bromance: de western (hoofdstuk 1), de road movie (hoofdstuk 2), en klassieke comedy's (hoofdstuk 3). Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 nagegaan hoe de films die vandaag de dag tot Bromance gerekend worden zich hiervan onderscheiden, en daarbij de vraag te beantwoorden of dat verschil rechtvaardigt dat de Bromance als een op zichzelf staand genre kan worden beschouwt met eigen (vertel)conventies.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De documentaire is een geschikte genre om een perspectief op de wereld te tonen. Hiervoor kunnen verschillende vormen van documentaire worden gebruikt, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. In dit...Show moreDe documentaire is een geschikte genre om een perspectief op de wereld te tonen. Hiervoor kunnen verschillende vormen van documentaire worden gebruikt, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. In dit BA-eindwerkstuk zal gekeken worden naar drie verschillende recente documentaires van Nederlandse filmmakers die elk een andere vorm gebruiken om de hedendaagse vluchtelingencrisis inzichtelijk te maken. Aan de hand van De Kinderen van Juf Kiet (2016), Stranger In Paradise (2016), en Those Who Feel The Fire Burning (2015) zal in dit eindwerkstuk inzicht worden gegeven in de hedendaagse problematiek en maatschappelijke kwesties rondom de recente vluchtelingencrisis. Ze maken gebruik van verschillende vormen zoals direct cinema, reflexieve documentaire en poëtische docufictie om zo verschillende perspectieven op de vluchtelingencrisis te laten zien.Show less
Master thesis explores the use of long takes in contemporary Latin American Cinema, with the help of the works by Carlos Reygadas, Pablo Larraín and Lucrecia Martel
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Deze scriptie onderzoekt hoe de film Son of Saul zich verhoud tot het klassieke debat rond de visuele representatie van de Holocaust. Aan de hand van theorieën van onder andere Theodor Adorno,...Show moreDeze scriptie onderzoekt hoe de film Son of Saul zich verhoud tot het klassieke debat rond de visuele representatie van de Holocaust. Aan de hand van theorieën van onder andere Theodor Adorno, Ernst van Alphen, Jean Baudrillard en Georges Didi-Huberman wordt dit debat geschetst. Vervolgens wordt door middel van een close reading geanalyseerd hoe de film van regisseur László Nemes zich hiertoe verhoud, met een specifieke focus op de cinematografie.Show less