De opkomst van het internet en specifiek sociale media hebben voor veranderingen gezorgd binnen de journalistiek. Door middel van het internet kan het publiek steeds makkelijker in contact komen...Show moreDe opkomst van het internet en specifiek sociale media hebben voor veranderingen gezorgd binnen de journalistiek. Door middel van het internet kan het publiek steeds makkelijker in contact komen met journalisten. Ook ieders mogelijkheid om vrijelijk op het internet te kunnen publiceren heeft het journalistieke werk veranderd. Bovendien hebben de journalist en diens organisatie niet langer een monopolie op de verspreiding van het nieuws. Als gevolg van deze veranderingen is de networked journalist ontstaan. De traditionele journalistieke structuur maakte plaats voor openheid en interactiviteit die het internet biedt, hoewel de kernkarakteristieken van de journalistiek – waaronder haar maatschappelijke functie en het analyseren en filteren van nieuws – bleven bestaan. Journalist en burger werken toenemend samen aan het journalistieke product. Het sociale mediaplatform Twitter is een voorbeeld van hoe dit networked journalism zich kan manifesteren. Het platform biedt de mogelijkheid voor journalist en publiek om makkelijk in contact te komen en meningen uit te wisselen. Maatschappelijke thema’s worden op Twitter vaak besproken en bediscussieerd. Het thema ‘migratie’ is vanaf de zomer van 2015 sterk vertegenwoordigd op de publieke en nieuwsagenda, en roept ook op Twitter veel reacties van gebruikers op. Voor dit onderzoek zijn de tweets van elf Nederlandse journalisten die berichten over migratie geanalyseerd, evenals de reacties die zij krijgen op Twitter. Vervolgens zijn deze elf journalisten geïnterviewd over hoe zij omgaan met de verschillende soorten reacties, of de journalisten deze tweets nuttig achten en of de tweets gebruikt worden voor het journalistieke werk. Dit verkennende onderzoek brengt daarmee twee zaken in kaart: enerzijds categoriseert het de soort reacties die journalisten die berichten over migratie krijgen op Twitter, anderzijds categoriseert dit onderzoek de manier waarop deze journalisten omgaan met Twitterreacties.Show less
Artemisia Gentileschi's "Judith en Holofernes" (1620) is eerder onderzocht vanuit historisch, kunsthistorisch en psychologisch oogpunt. Het schilderij valt binnen de stijl van de Caravaggisten....Show moreArtemisia Gentileschi's "Judith en Holofernes" (1620) is eerder onderzocht vanuit historisch, kunsthistorisch en psychologisch oogpunt. Het schilderij valt binnen de stijl van de Caravaggisten. Geweldadige, bloederige onderwerpen zoals "Judith en Holofernes" waren bij deze schilders zeer geliefd. Als we kijken naar de visuele strategieën die door Gentileschi en haar collega's werden toegepast, zien we een opvallende gelijkenis met filmtechnieken in hedendaagse horrorfilms. Om dit te illustreren wordt het schilderij vergeleken met een shot van een onthoofding in de film "Sweeney Todd" (2007). In horrorfilms worden cinematografische technieken gecombineerd met mise-en-scene om emotionele reacties bij de kijker op te roepen. Veel van deze visuele strategieën lijken ook al in de zeventiende eeuw te zijn toegepast, wat te zien is aan de kleding van de figuren in het werk en aan het gebruik van clair-obscur om spanning en dramatiek te creëren. De observatie van overeenkomsten tussen de wijze waarop horrorfilms en zeventiende-eeuwse schilders emoties proberen op te wekken bij de toeschouwer voegt een extra dimensie toe aan het onderzoek aangaande de voorkeur van zeventiende-eeuwse schilders voor 'bloederige' onderwerpen.Show less
This study researches the role of accountability in several late medieval middle Dutch texts. The thesis underlines the importance of cultural factors like religion and honor in the thinking about...Show moreThis study researches the role of accountability in several late medieval middle Dutch texts. The thesis underlines the importance of cultural factors like religion and honor in the thinking about accountability of medieval officials.Show less
In dit onderzoek staat centraal hoe in 2017 op Twitter de ongeloofwaardigheid van de media, in de context van de MH17-ramp, discursief werd geconstrueerd. Daarbij is gebruik gemaakt van Luhmanns...Show moreIn dit onderzoek staat centraal hoe in 2017 op Twitter de ongeloofwaardigheid van de media, in de context van de MH17-ramp, discursief werd geconstrueerd. Daarbij is gebruik gemaakt van Luhmanns theorie over ver- en wantrouwen als middel om de complexiteit van de wereld te verminderen. De onderzoeksvraag is beantwoord middels een op Foucault geïnspireerde discoursanalyse waarbij gebruik is gemaakt van 415 tweets die uitingen van wantrouwen en mediascepticisme bevatten. Data is verzameld via Obi4Wan. Uit de 415 tweets zijn drie discursieve thema’s gedistilleerd, waarvan het dominante thema ‘mainstream media als propaganda-instrument’ nader is onderzocht. De perceptie van accounts is dat media ingezet wordt, of zichzelf inzetten, als propaganda-instrument voor de overheid. Media zouden niet geloofwaardig zijn omdat zij niet onafhankelijk zijn; zij misbruiken hun macht om de publieke opinie te sturen met misleidende informatie. Door alternatieve media te vertrouwen en gevestigde media te wantrouwen, wordt regulier nieuws door accounts afgestoten. Dit afstoten is een actieve keuze en zorgt voor complexiteitsreductie omdat andere keuzes en opties worden ontweken. De hoofdvraag laat zich niet kort en bondig beantwoorden omdat de ongeloofwaardigheid van de media in de context van de MH17-ramp op meerdere manieren discursief wordt geconstrueerd. Via discours wordt gedistantieerd van de ‘leugens’ van de media waardoor de accounts dichterbij hun eigen ervaren werkelijkheid blijven. Mogelijkheden voor vervolgonderzoek worden genoemd. Show less
Er zijn talloze dingen die men met een lijk kan doen. Hoewel de moderne keuze die Nederlanders hebben tussen crematie en begraven nu een vanzelfsprekende keuze lijkt, is dit nog geen honderd jaar...Show moreEr zijn talloze dingen die men met een lijk kan doen. Hoewel de moderne keuze die Nederlanders hebben tussen crematie en begraven nu een vanzelfsprekende keuze lijkt, is dit nog geen honderd jaar het geval. Aan het eind van de 19e eeuw en in het interbellum werd er een fikse politieke strijd gevoerd voor de legalisering van crematie. Een groep die een grote rol speelde in die strijd maar doorgaans onderbelicht is gebleven in de historiografie waren de socialisten. Dit onderzoek streeft ernaar de rol van deze socialisten bij het legaliseren van crematie te belichten. Dit is bekeken door de vragen: Wie wilden er cremeren? Hoe kwam men in aanraking met crematie? en Wele argumenten werden aangehaald?Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
De laatste tijd klinkt de roep om een meer politieke lezing van literatuur uit de patriottentijd. Leemans en Johannes stellen dat het moeilijk voorstelbaar is dat het sentimentalistische proza...Show moreDe laatste tijd klinkt de roep om een meer politieke lezing van literatuur uit de patriottentijd. Leemans en Johannes stellen dat het moeilijk voorstelbaar is dat het sentimentalistische proza amper maatschappelijke of politieke lading in zich draagt en ‘de politieke rafelranden van de Duitse Sturm en Drangliteratuur in Nederland netjes [zouden] zijn verwijderd’. Hoewel zij de donder noemen als mogelijke aanwijzing, werken zij hun twijfel echter nauwelijks verder uit. Ook Nieuwenhuis stelt dat door het indringende gebruik van taal voor politieke intenties, er eigenlijk geen ‘onbesmette’ teksten in deze jaren bestonden. Vaak was de politieke strekking onmiskenbaar, maar deze kon ook impliciet zijn. Voortbouwend op deze gedachtegang is in dit bachelorwerkstuk onderzocht of de sentimentalistische briefromans van Rhijnvis Feith politiek te lezen zijn als zij intertekstueel in verband gebracht met de politieke filosofie van Jean-Jacques Rousseau.Show less
Na de Oktoberrevolutie van 1917 was het onduidelijk of het CUC (een soort parlement) of de Raad van Volkscommissarissen (het kabinet) de hoogste macht had. Deze scriptie onderzoekt waarom de leden...Show moreNa de Oktoberrevolutie van 1917 was het onduidelijk of het CUC (een soort parlement) of de Raad van Volkscommissarissen (het kabinet) de hoogste macht had. Deze scriptie onderzoekt waarom de leden van het CUC er niet in slaagden om hun formele machtspositie te verdedigen.Show less
De twee taken van de Comisión de la Verdad y Reconciliación lijken met elkaar in conflict. Is dit echt zo? Of zijn de taken goed te combineren? Dit wordt behandeld met betrekkeing tot de Quechua...Show moreDe twee taken van de Comisión de la Verdad y Reconciliación lijken met elkaar in conflict. Is dit echt zo? Of zijn de taken goed te combineren? Dit wordt behandeld met betrekkeing tot de Quechua minderheid in Peru. Deze minderheid was in grote getale aanwezig in het gebied waar de burgeroorlog werd uitgevochten. Ongeveer 80% van de slachtoffers viel onder deze minderheid.Show less
Het enactivisme is een benadering binnen de cognitiewetenschappen, waarvan aanhangers cognitieve processen beschouwen als lichamelijke processen die ontstaan door de wederkerige interactie tussen...Show moreHet enactivisme is een benadering binnen de cognitiewetenschappen, waarvan aanhangers cognitieve processen beschouwen als lichamelijke processen die ontstaan door de wederkerige interactie tussen het organisme en de omgeving. Enactivisten doen een poging om de cognitie- en neurowetenschappen te verreiken met ideeën uit de traditionele filosofie van de fenomenologie. In mijn onderzoek laat ik zien dat ze met deze poging in een spanningsveld terechtkomen, een spanningsveld tussen de subjectieve ervaring en objectieve meting van lichamelijke processen. Om verdieping en inzicht in het spanningsveld te bieden, onderzoek ik de verschillende epistemische waarden van beide stromingen. Zo beschouw ik dat binnen de cognitie- en neurowetenschappen het geven van causale verklaringen een belangrijke waarde is, om te kunnen interveniëren in processen. Daarnaast beschrijf ik dat binnen de fenomenologie betekenisvolle ervaring centraal staat, om terug te keren naar de dingen zelf. Ik beargumenteer dat enactivisten in staat zijn om de cognitie- en neurowetenschappen te integreren met ideeën uit de fenomenologie, op voorwaarde dat ervaring de gemeenschappelijke grond blijft waaruit onderzoek ontspringt en causale verbanden worden gezien als de stabiele eenheid van meerdere ervaringen.Show less
Deze masterscriptie is geschreven tijdens de master Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden in opdracht van Omroep West. De effecten van constructieve journalistiek op de...Show moreDeze masterscriptie is geschreven tijdens de master Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden in opdracht van Omroep West. De effecten van constructieve journalistiek op de waardering van de nieuwsvoorziening van Omroep West staan hierbij centraal. Door middel van kwantitatief onderzoek wordt antwoord gegeven op de onderzoeksvraag: ‘Welk effect heeft de overgang naar constructieve journalistiek op de perceptie van het publiek van Omroep West?’. Voordat de stroming van constructieve journalistiek werd opgenomen in het beleid van Omroep West is er een survey verspreid onder het publiek van de omroep. Bijna 500 respondenten hebben deze survey ingevuld die in 2017 is verspreid. Na een periode van meer dan een jaar is dezelfde survey wederom verspreid onder de respondenten (N= 116). Na het analyseren van de verkregen data van de surveys in SPSS wijst dit onderzoek uit welk effect de overgang naar constructieve journalistiek op het publiek van Omroep West heeft gehad. Constructieve journalistiek kan een mogelijke verfrissing zijn tussen de bestaande negatieve berichtgeving en een bijdrage leveren om het ‘news gap’ te verkleinen. Deze nieuwe vorm van journalistiek draait om oplossingsgerichtheid en het bieden van context. De theorie over constructieve journalistiek toont aan dat een juiste toepassing van de elementen van deze stroming een positief effect heeft op nieuwsconsumenten. Dit onderzoek toont aan dat, in tegenstelling tot de theorie, de overgang naar constructieve journalistiek geen positief effect heeft gehad op de perceptie van de berichtgeving door het publiek van Omroep West. Hier zijn een aantal mogelijke oorzaken voor. Bijvoorbeeld dat constructieve journalistiek in te kleine mate is toegepast op de berichtgeving om waarneembaar en/of doorslaggevend te zijn bij de waardering van de stellingen door het publiek. Daarnaast kan het ook onvolledig zijn toegepast of merken de respondenten de veranderingen die teweeg zijn gebracht door constructieve journalistiek niet genoeg op. Eventueel vervolgonderzoek kan wenselijk zijn om verdere verduidelijking te krijgen over de invloed van deze mogelijke oorzaken.Show less
Kort voor de Japanse inval in Nederlands-Indië (1942) werd een groep van 146 geïnterneerde Indische NSB'ers, de onverzoenlijken, naar Suriname verscheept. Meer dan een jaar na het einde van de...Show moreKort voor de Japanse inval in Nederlands-Indië (1942) werd een groep van 146 geïnterneerde Indische NSB'ers, de onverzoenlijken, naar Suriname verscheept. Meer dan een jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog werden zij vervolgens naar Nederland gebracht waar zij probeerden gerehabiliteerd te worden. In deze scriptie is getracht de beleidslijn ten aanzien van deze groep - de Surinamegroep - te reconstrueren.Show less
Voortbestaan in Geregtigheid: Afrikaner Identiteit en de Geest van N.P. Van Wyk Louw. Hoe een veranderende Afrikaner identiteit van invloed was op de ondergang van apartheid
Deze masterthesis onderzoekt de manier waarop sagen over het vermeend in leven zijn van doodverklaarde popsterren retorisch worden geconstrueerd in traditionele nieuwsmedia en op het vernaculaire...Show moreDeze masterthesis onderzoekt de manier waarop sagen over het vermeend in leven zijn van doodverklaarde popsterren retorisch worden geconstrueerd in traditionele nieuwsmedia en op het vernaculaire web. Allereerst wordt een wetenschappelijk fundament gegeven voor het ontstaan van dit soort sagen. Met daarbij de conclusie dat populaire muziekcultuur in onze hedendaagse consumptiemaatschappij een prominente, haast religieuze rol heeft. Fans creëren een cultic milieu rondom een artiest, waardoor zij niet kunnen geloven dat een artiest sterfelijk is. Ter afbakening bestaat dit onderzoek uit case studies: sagen over de dood van Elvis Presley, Tupac en Kurt Cobain. Onderzocht wordt de manier waarop journalisten en forumdeelnemers op Nederlandstalige websites dit soort sagen wel of niet geloven. Daarbij zijn 44 nieuwsartikelen en 28 forumdiscussies onderwerp van onderzoek. Eerder onderzoek van Donovan (2004) en Burger (2014) gaven vier stijlen van (on)geloof: fervent geloof, instrumenteel geloof, debunking en ervaringsgeloof. Uit deze scriptie blijkt dat op het vernaculaire web al deze vormen van geloof ook naar voren komen. In het journalistieke discours komen fervent geloof en instrumenteel geloof niet voor. Wel blijkt dat journalisten middels distancing het oordeel van de (on)waarheid van een sage bij de lezer leggen. Zij geloven intrinsiek niet in een sage, maar vinden hem wel vermakelijk. Hiermee kan een vijfde geloofsvorm worden toegevoegd aan het model van Donovan en Burger: ludiek geloof. Hiernaast worden de argumenten van forumdeelnemers en journalisten onder de loep genomen. Aangetoond wordt dat de argumenten die op het vernaculaire web naar voren komen veel rijker en diverser zijn dan in nieuwsmedia. Het is aannemelijk dat journalisten vanwege hun journalistieke autoriteit het niet nodig achten om veel en diverse argumenten te gebruiken. Terwijl forumdeelnemers in een veel vrijer vernaculair discours de ruimte hebben om vrijer te spreken. Daarbij worden ook ethostechnieken onderzocht. En hieruit blijkt dat journalisten zeer gering ethos-technieken toepassen om de (on)waarheid van een sage aan te tonen. Ze variëren vooral de afstand tot de bron van een verhaal, om duidelijk te maken dat zij zelf niet achter het ontstaan van een sage zitten. Op fora worden er veel en verschillende ethos-technieken gebruikt. Gebruikers maken elkaar veelvuldig zwart of beroepen zich bijvoorbeeld op autoriteiten.Show less