In dit onderzoek wordt getracht een antwoord te vinden op de vraag welke kansen leerkrachten zien in thematisch begrijpend leesonderwijs en wat zij nodig hebben om dit aan te bieden. Vanuit...Show moreIn dit onderzoek wordt getracht een antwoord te vinden op de vraag welke kansen leerkrachten zien in thematisch begrijpend leesonderwijs en wat zij nodig hebben om dit aan te bieden. Vanuit literatuur blijkt dat thematisch onderwijs voor- en nadelen kent. De voordelen zijn vooral onderwijsfilosofisch. Het grootste nadeel is de weinige evidentie rondom thematisch onderwijs. Belangrijke aspecten van begrijpend lezen, zoals woordenschat, achtergrondkennis en motivatie, kunnen verbeterd worden door thematisch onderwijs, mits de implementatie goed verloopt. Om te onderzoeken wat het onderwijspersoneel nodig heeft, zijn twee focusgroepen gehouden (n=10). De gemiddelde leeftijd was 34,66 en de werkervaring varieerde tussen 1 en 30 jaar. De transcripten zijn gecodeerd op vier thema’s; attitude, kennis, kunde en praktische zaken. De belangrijkste resultaten waren het lage competentiegevoel van de leerkrachten, de positieve houding t.o.v. thematisch begrijpend lezen, de behoefte aan bijscholing, schoolvisie en samenwerking. Daarnaast vonden de leerkrachten het moeilijk om rijke teksten en jeugdliteratuur in te zetten. Implicaties beschrijven het belang van de competentiegevoelens en zelfverzekerdheid van leerkrachten en pleiten voor de investering in professionalisering en scholing van de leerkrachten. Vervolgonderzoek is nodig om de effectiviteit van thematisch begrijpend leesonderwijs te bepalen en de verklaring te vinden voor het lage competentiegevoel van de leerkrachten.Show less
Binnen dit onderzoek is de mate van kennis, houding en gedrag ten opzichte van rekendifferentiatie onderzocht bij basisschoolleerkrachten van groep 3 tot en met 8. Hierbij was de centrale...Show moreBinnen dit onderzoek is de mate van kennis, houding en gedrag ten opzichte van rekendifferentiatie onderzocht bij basisschoolleerkrachten van groep 3 tot en met 8. Hierbij was de centrale onderzoeksvraag: In hoeverre differentiëren leerkrachten in het basisonderwijs tijdens de rekenles en wat is hun kennis, houding en gedrag ten opzichte hiervan? Ook is gekeken of individuele verschillen van leerkrachten in leeftijd, onderwijservaring en bouw waarin hij of zij werkzaam is hier invloed op heeft. Voor dit onderzoek is een vragenlijst uitgezet waar door middel van een 5-punts-likert schaal die kennis, houding en gedrag van de leerkrachten werd uitgevraagd. Bij het analyseren van de vragenlijst zijn de resultaten van achttien respondenten meegenomen. Uit de resultaten bleek dat de houding van de leerkrachten significant hoger uitviel dan de kennis en het gedrag. Ook bleek dat er geen significante verschillen gevonden zijn in leeftijd, onderwijservaring en bouw. De mate van kennis, houding en gedrag zijn dus niet significant verschillend wanneer de leerkrachten in een van deze achtergrondkenmerken verschillen. Iedere leerkracht zou, ongeacht de ervaring, leeftijd en bouw waarin het werkzaam is, in staat moeten zijn om effectief te kunnen differentiëren.Show less
Uit internationaal vergelijkend onderzoek blijkt dat het leesvaardigheidsniveau van de Nederlandse leerlingen de afgelopen jaren is gedaald. De achteruitgang op het gebied van begrijpend lezen is...Show moreUit internationaal vergelijkend onderzoek blijkt dat het leesvaardigheidsniveau van de Nederlandse leerlingen de afgelopen jaren is gedaald. De achteruitgang op het gebied van begrijpend lezen is ook opgemerkt door een Nederlandse scholengemeenschap. In deze studie is onderzocht in hoeverre de leerkrachten van groep vijf tot en met acht uit deze scholengemeenschap aangeven kennis te hebben van belangrijke aspecten van het begrijpend leesonderwijs en in hoeverre zij deze belangrijke aspecten zeggen toe te passen tijdens de lessen begrijpend lezen. De belangrijke aspecten betreffen: technisch lezen, woordenschat, begrijpen, evalueren en reflecteren, informatie opzoeken en leesplezier. Uit de analyse van de vragenlijst blijkt dat de leerkrachten significant minder kennis zeggen te hebben van het aspect evalueren en reflecteren dan van het aspect woordenschat en begrijpen. Leerkrachten zeggen significant meer tijd te besteden aan de aspecten woordenschat en begrijpen, terwijl er significant minder tijd besteed wordt aan technisch lezen. Verder lijkt het aantal jaar ervaring de zelf gerapporteerde kennis van de aspecten niet te voorspellen. Leerkrachten met een aanvullende taalcursus geven gemiddeld aan meer kennis te hebben over alle aspect dan leerkrachten zonder taalcursus. Voor het aspect woordenschat is dit significant. Ook geven leerkrachten van de Academische Pabo aan gemiddeld meer kennis te hebben dan leerkrachten die de Reguliere Pabo hebben gevolgd. Dit was voor het aspect leesplezier significant. De implicaties van de resultaten en de beperkingen van de studie worden bediscussieerd, waarna tot slot suggesties worden gedaan voor toekomstig onderzoek.Show less