In deze scriptie worden verscheidene portretten van Maria van Bourgondië (1457-1482) onderzocht. Van deze Bourgondische hertogin, die van 1477 tot 1482 aan de macht was, zijn veel portretten...Show moreIn deze scriptie worden verscheidene portretten van Maria van Bourgondië (1457-1482) onderzocht. Van deze Bourgondische hertogin, die van 1477 tot 1482 aan de macht was, zijn veel portretten overgeleverd. Zij vormt hierdoor een interessante representante van haar tijd, positie en gender. Centraal in deze scriptie staat de vraag hoe Maria van Bourgondië geprofileerd werd in portretten uit de periode 1457-1519 en wat de betekenissen en functies waren van de manieren waarop zij werd uitgebeeld. Met een analyse van een corpus portretten uit deze periode heb ik aangetoond dat drie rollen overheersen die de figuur van Maria vervult in de portretten: hertogin, vrome en devote echtgenote en een derde rol hier aangeduid met de term mater familias. Met het onderzoek heb ik getracht de verscheidene manieren waarop een vijftiende-eeuwse vorstin in de kunst is verbeeld aan het licht te brengen. De manieren waarop Maria is verbeeld tonen aan dat vrouwen diverse traditionele rollen toebedeeld kregen in de vijftiende-eeuwse kunst. Maria van Bourgondië wist zich desondanks als regerend hertogin te profileren. De portretten van deze hertogin vertonen verscheidene weergaven die elk hun eigen betekenis en functie hadden. In deze scriptie wordt echter maar een klein deel van de vele overgeleverde portretten van Maria van Bourgondië behandeld. Veel ruimte is nog over voor verder onderzoek naar portretten van deze bijzondere vrouw.Show less