Reading problems are associated with school failure and other problems. Yet, almost 14% of the students experience reading difficulties. Reading interventions aim to improve the reading abilities...Show moreReading problems are associated with school failure and other problems. Yet, almost 14% of the students experience reading difficulties. Reading interventions aim to improve the reading abilities of students. It is necessary that effective interventions are used, but also that there is a method by which teachers can determine whether a reading intervention is effective for individual students. The maze task of CBM is such a method. Teachers can easily evaluate the instruction using maze task data. However, researched has shown that teachers experience difficulties adjusting instruction based on data. One of the reasons is that teachers do not have enough general knowledge about reading instruction. Another possible reason is that teachers do not know how to change an ineffective instruction for individual students. In this study, the relation between general knowledge and the ability to change the instruction when ineffective was examined. Participants were 23 teachers (83% female; 17% male) in primary school (N = 13), special primary education (N = 5) and secondary education (N = 4). Teachers made a reading knowledge test to measure general knowledge. Also, teachers were asked to suggest ideas for a change in an ineffective instruction. Students completed 2-minute maze tasks. The relation between scores on the reading knowledge test and the amount of ideas suggested. The performance on the maze tasks were examined. An one-way ANOVA showed that there was no relation found. More research needs to be conducted to design an instrument that differentiates teachers based on general knowledge. In addition, future research needs to examine whether the types of ideas that teachers generate have an influence on student growth.Show less
Het Curriculum Based Measurement (CBM) is in Amerika vele malen onderzocht en staat bekend om zijn grote mate van effectiviteit. Met de CBM taak kunnen docenten op simpele wijze het leesbegrip bij...Show moreHet Curriculum Based Measurement (CBM) is in Amerika vele malen onderzocht en staat bekend om zijn grote mate van effectiviteit. Met de CBM taak kunnen docenten op simpele wijze het leesbegrip bij leerlingen meten, de progressie volgen, op een effectieve wijze de taak nakijken en de gescoorde punten bijhouden, en aan de hand van de progressie die wel of niet gemaakt wordt beslissingen maken binnen hun instructie programma. Het CBM is in Nederland niet in gebruik, daarom wordt er binnen dit onderzoek onderzocht of de CBM maze betrouwbaar, valide en sensitief tot groei als indicator van de Nederlandse leesvaardigheid is. Er hebben leerlingen (N= 475) van het voortgezet onderwijs afkomstig uit het praktijkonderwijs (Pro) tot Havo/ Vwo en uit verschillende klassen (één tot en met vier) geparticipeerd binnen dit onderzoek. En er is voor twee meetpunten (met een tussentijd van drie maanden) data verzameld. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat de CBM maze taken betrouwbaar zijn, er beter gescoord wordt op de maze taken na een periode van drie maanden, maar niet dat de CBM maze als indicator van de Nederlandse leesvaardigheid gebruikt kan worden.Show less