Doel: Aanleiding voor dit onderzoek is het gebrek aan kennis over temperament in relatie tot onderwijs. Onderzocht wordt of een bepaald temperamentsprofiel kinderen differentieel gevoelig maakt...Show moreDoel: Aanleiding voor dit onderzoek is het gebrek aan kennis over temperament in relatie tot onderwijs. Onderzocht wordt of een bepaald temperamentsprofiel kinderen differentieel gevoelig maakt voor het educatieve computerprogramma Bereslimme Boeken. Verwacht wordt dat kinderen met een hoge score op temperamentsschalen Surgency en/of Negative Affectivity en/of een lage score op de temperamentsschaal Effortful Control het meest zullen profiteren van het programma Bereslimme Boeken ten opzichte van de kinderen met andere scores op deze schalen. Methode: Dit onderzoek betreft een experimental pretest-posttest controlgroup design. De kinderen in de Bereslimme Boekengroep worden vergeleken met de kinderen in de Samenslimgroep (controlegroep). Dit wordt gedaan aan de hand van een woordenschatmeting die zowel als voor- en nameting wordt afgenomen. De temperamentsschalen worden bepaald aan de hand van de Children’s Behavior Quistionnaire (Very Short Form), ingevuld door de ouders. Resultaten: Surgency bleek bijna een significante voorspeller voor scores op de nameting (p=.051). Er was sprake van een trend. De andere schalen voorspelden de scores op de nameting niet. Conditie bleek alleen significant van invloed op de nameting als werd gecontroleerd voor Surgency. Bij de schalen Negative Affectivity en Effortful Control bleek de conditie geen significante voorspeller. Er werden geen interactie-effecten van conditie en temperamentsschaal gevonden. Conclusie: Geen van de temperamentstrekken die in dit onderzoek worden onderzocht, maakt kinderen differentieel gevoelig voor de effecten van het educatieve computerprogramma Bereslimme Boeken.Show less
Het kiezen van goede, vroegschoolse interventies die aansluiten bij de behoeftes van risicoleerlingen om de woordenschat te vergroten is van belang, aangezien de woordenschat een belangrijke...Show moreHet kiezen van goede, vroegschoolse interventies die aansluiten bij de behoeftes van risicoleerlingen om de woordenschat te vergroten is van belang, aangezien de woordenschat een belangrijke voorspeller is van het leren begrijpend lezen en aangezien het financiële en cognitieve rendement van een vroege interventie het grootst is. In de huidige studie wordt onderzocht of kinderen uit groep twee met een D- of E-CITO-score hun woordenschat verschillend verbeteren na het gebruik van Bereslimme Boeken en of deze Bereslimme Boeken bijdragen aan de verbetering van de woordenschat. Data van het onderzoek Wat Werkt voor Wie is ter beschikking gesteld om deze vragen te beantwoorden. De participanten (n = 171) werden random toegewezen aan de experimentele conditie Bereslimme Boeken of aan de controleconditie SamenSlim, waarin zij in voorjaar 2013 gedurende drie maanden met de computerspellen werkten. CITO-scores werden ter beschikking gesteld door de school en in zowel de voor- als nameting werd er een woordenschattest afgenomen. Aan de hand van de resultaten kan de aanwezigheid van het Mattheüseffect bij deze risicoleerlingen niet worden bevestigd, aangezien uit de voormeting bleek dat er op basis van de CITO-score geen significant onderscheid gemaakt kan worden tussen de leerlingen waarvan verwacht werd dat zij een relatief sterke woordenschat zouden hebben en leerlingen waarvan verwacht werd dat zij een relatief zwakke woordenschat zouden hebben. Ook is er geen significant verschil gevonden in de vooruitgang van de woordenschat na het gebruik van de Bereslimme Boeken en na het gebruik van SamenSlim, waardoor de effectiviteit van Bereslimme Boeken op de woordenschatontwikkeling in dit onderzoek niet kan worden aangetoond.Show less