Dit onderzoek onderzocht de effecten van sporten zonder podcast versus het sporten met podcast op de cognitieve emotieregulatie (het op een cognitieve manier omgaan met emotionele input (Garnefski...Show moreDit onderzoek onderzocht de effecten van sporten zonder podcast versus het sporten met podcast op de cognitieve emotieregulatie (het op een cognitieve manier omgaan met emotionele input (Garnefski en Kraaij, 2007)) bij deelnemers met verschillende stressniveaus. Omdat veel mensen last hebben van stress, is het belangrijk om te weten hoe mensen beter met stress kunnen omgaan door middel van sporten. Deelnemers aan het huidige onderzoek waren 89 jongvolwassenen (leeftijd 18-35 jaar) zonder gezondheidsklachten. De deelnemers moesten een recente negatieve ervaring ophalen, waarna ze willekeurig werden ingedeeld in drie condities: sporten zonder podcast (Ex), sporten met podcast (ExPod) en een controle conditie (Rust). In dit onderzoek werd gekeken of (1) deelnemers die sporten na het ophalen van een negatieve ervaring meer adaptieve cognitieve emotieregulatie lieten zien dan deelnemers die rusten?; (2) Laten deelnemers die een podcast luisteren tijdens het sporten na het ophalen van een negatieve ervaring minder cognitieve emotieregulatie zien dan deelnemers die geen podcast luisteren tijdens het sporten?; (3) Maken deelnemers met een hoog stressniveau na het ophalen van een stressvolle situatie minder adaptief gebruik van cognitieve emotieregulatie strategieën tijdens het sporten?; En (4) maken deelnemers met een hoog stressniveau in de ExPod conditie minder adaptief gebruik van cognitieve emotieregulatie dan deelnemers met een hoog stressniveau in de Ex conditie, oftewel is er een modererend effect van stress? De resultaten konden niet aantonen dat sporten met en zonder het luisteren naar een podcast zorgt voor meer adaptieve cognitieve emotieregulatie dan rust. Ook kon niet worden aangetoond dat een hoog stressniveau hier een modererende rol in speelt. Deze bevindingen konden eerder onderzoek, dat aantoonde dat er een relatie bestaat tussen sporten en cognitieve emotieregulatie, niet ondersteunen. Vervolgonderzoek zou kunnen kijken naar het effect van lichte intensieve sport en de relatie tussen het fitness niveau van deelnemers en sporten op de cognitieve emotieregulatie.Show less
Eerder onderzoek laat zien dat sporten kan helpen bij het adaptief inzetten van cognitieve emotieregulatie. Tegenwoordig gaat sporten vaak gepaard met het luisteren van een podcast. Volgens de...Show moreEerder onderzoek laat zien dat sporten kan helpen bij het adaptief inzetten van cognitieve emotieregulatie. Tegenwoordig gaat sporten vaak gepaard met het luisteren van een podcast. Volgens de Cognitive Load Theory zou deze cognitieve belasting de mentale middelen van mensen opeisen, waardoor er geen ruimte meer over is voor het adaptief inzetten van cognitieve emotieregulatie tijdens het sporten. Het doel van dit onderzoek is daarom om het effect van het luisteren naar een podcast tijdens het sporten op het gebruik van cognitieve emotieregulatie te testen en te onderzoeken of afleiding een mogelijke verklaring kan zijn voor dit effect. De deelnemers in dit onderzoek waren fysiek gezonde studenten tussen de 16 en 35 jaar oud, die eerst enkele vragenlijsten hebben ingevuld en daarna voor een experimentele taak willekeurig werden ingedeeld in een sport conditie (N = 30) of een sporten met podcast conditie (N = 31). Statistische analyses toonden aan dat deelnemers in de sportconditie niet meer gebruik maakten van adaptieve cognitieve emotieregulatie dan deelnemers in de sporten met podcast conditie. Daarnaast is er ook geen significant bewijs gevonden voor de mediërende rol van afleiding op het adaptief gebruik van cognitieve emotieregulatie. De resultaten suggereren dat luisteren naar een podcast tijdens het sporten niet leidt tot minder adaptief gebruik van cognitieve emotieregulatie dan wanneer er wordt gesport zonder te luisteren naar een podcast en dat afleiding hier geen verklaring voor is. De podcast werd door de deelnemers niet als cognitief belastend ervaren, wat een mogelijke verklaring biedt voor de gevonden resultaten. De huidige studie geeft weer dat toekomstig onderzoek het beste gebruik kan maken van een cognitief belastende podcast om te testen of Cognitive Load Theory kan worden toegepast binnen de context van het cognitieve emotieregulatie proces.Show less