Dit adviesrapport is geschreven in opdracht van de kinderopvanginstelling KindeRdam. KindeRdam wil de pedagogische kwaliteit van de organisatie verbeteren door trainingen te geven waarbij de nadruk...Show moreDit adviesrapport is geschreven in opdracht van de kinderopvanginstelling KindeRdam. KindeRdam wil de pedagogische kwaliteit van de organisatie verbeteren door trainingen te geven waarbij de nadruk op de visie van Emmi Pikler ligt. Daarbij wilde KindeRdam onderzoeken of de Pikler trainingen die zij geven langdurig samenhangen met een hogere pedagogische kwaliteit en welke factoren ervoor zorgen dat deze gedragsverandering behouden blijft. De vraag die centraal stond tijdens het onderzoek luidde als volgt: In welke mate wordt de pedagogische kwaliteit volgens de visie van Emmi Pikler tien maanden na het voltooien van de training nog toegepast in de praktijk, beoordeeld aan de hand van een observatie-instrument, en hoe ondersteunt de literatuur dit? Om deze vraag te beantwoorden is er een kwantitatief onderzoek uitgevoerd, door middel van observaties op zeven baby- en verticale groepen van KindeRdam die tien maanden geleden de Pikler trainingen gevolgd hebben. De observaties zijn gedaan met behulp van het meetinstrument Pedagogiek in Beeld (PiB) en de resultaten zijn verwerkt met SPSS. Uit het onderzoek is gebleken dat er tien maanden na de trainingen alleen een significant lager verschil werd gevonden op de subschalen Persoonlijke Competentie en Kwaliteit Leefomgeving. Deze daling wordt ondersteund door de literatuur die aangeeft dat trainingen met groepsgesprekken herhaaldelijk minstens een jaar moeten plaatsvinden. Ook is intrinsieke motivatie en het vaardigheidsniveau van belang voor trainingen. Voor de gehele pedagogische kwaliteit is er geen verschil gevonden, dit betekent dat de visie van Emmi Pikler op hetzelfde niveau wordt toegepast in de praktijk, tien maanden na het voltooien van de training. Trainingen die de vakinhoud benadrukken, aansluiten bij bestaande kennis en een actieve leermethode kunnen bijdragen aan deze gedragsverandering. Verder is diversiteit van leeftijd en werkervaring binnen teams een factor die gedragsverandering kan behouden. KindeRdam heeft een sterke start gemaakt met de ontwikkeling van trainingen voor de pedagogisch medewerkers. Er wordt aanbevolen om de training regelmatig opnieuw te herhalen om de gedragsverandering op lange termijn te behouden, door middel van een persoonlijke coach. Daarbij is het aangeraden om gespreksgroepen met collega´s en professionals van verschillende werkvelden te organiseren om ervaringen en uitdagingen te delen. Verder wordt het aanbevolen dat er trainingen ontwikkeld worden die zich richten op het verbeteren van de vaardigheidsniveaus, door zich te richten op de persoonlijke vaardigheden van elke medewerker. Ondanks deze aanbevelingen, is het belangrijkste om te streven naar variatie in leeftijd en werkervaring binnen teams op de kinderopvang groepen. Deze aanbeveling kan meteen mee worden ingezet in de praktijk en er zullen direct voordelen aan zitten.Show less
Dit adviesrapport is geschreven in opdracht van de kinderopvanginstelling KindeRdam. KindeRdam wil de pedagogische kwaliteit van de organisatie verbeteren door trainingen te geven waarbij de nadruk...Show moreDit adviesrapport is geschreven in opdracht van de kinderopvanginstelling KindeRdam. KindeRdam wil de pedagogische kwaliteit van de organisatie verbeteren door trainingen te geven waarbij de nadruk op de visie van Emmi Pikler ligt. Daarbij wilde KindeRdam onderzoeken of de Pikler trainingen die zij geven langdurig samenhangen met een hogere pedagogische kwaliteit en welke factoren ervoor zorgen dat deze gedragsverandering behouden blijft. De vraag die centraal stond tijdens het onderzoek luidde als volgt: In welke mate wordt de pedagogische kwaliteit volgens de visie van Emmi Pikler tien maanden na het voltooien van de training nog toegepast in de praktijk, beoordeeld aan de hand van een observatie-instrument, en hoe ondersteunt de literatuur dit? Om deze vraag te beantwoorden is er een kwantitatief onderzoek uitgevoerd, door middel van observaties op zeven baby- en verticale groepen van KindeRdam die tien maanden geleden de Pikler trainingen gevolgd hebben. De observaties zijn gedaan met behulp van het meetinstrument Pedagogiek in Beeld (PiB) en de resultaten zijn verwerkt met SPSS. Uit het onderzoek is gebleken dat er tien maanden na de trainingen alleen een significant lager verschil werd gevonden op de subschalen Persoonlijke Competentie en Kwaliteit Leefomgeving. Deze daling wordt ondersteund door de literatuur die aangeeft dat trainingen met groepsgesprekken herhaaldelijk minstens een jaar moeten plaatsvinden. Ook is intrinsieke motivatie en het vaardigheidsniveau van belang voor trainingen. Voor de gehele pedagogische kwaliteit is er geen verschil gevonden, dit betekent dat de visie van Emmi Pikler op hetzelfde niveau wordt toegepast in de praktijk, tien maanden na het voltooien van de training. Trainingen die de vakinhoud benadrukken, aansluiten bij bestaande kennis en een actieve leermethode kunnen bijdragen aan deze gedragsverandering. Verder is diversiteit van leeftijd en werkervaring binnen teams een factor die gedragsverandering kan behouden. KindeRdam heeft een sterke start gemaakt met de ontwikkeling van trainingen voor de pedagogisch medewerkers. Er wordt aanbevolen om de training regelmatig opnieuw te herhalen om de gedragsverandering op lange termijn te behouden, door middel van een persoonlijke coach. Daarbij is het aangeraden om gespreksgroepen met collega´s en professionals van verschillende werkvelden te organiseren om ervaringen en uitdagingen te delen. Verder wordt het aanbevolen dat er trainingen ontwikkeld worden die zich richten op het verbeteren van de vaardigheidsniveaus, door zich te richten op de persoonlijke vaardigheden van elke medewerker. Ondanks deze aanbevelingen, is het belangrijkste om te streven naar variatie in leeftijd en werkervaring binnen teams op de kinderopvang groepen. Deze aanbeveling kan meteen mee worden ingezet in de praktijk en er zullen direct voordelen aan zitten.Show less
In opdracht van kinderopvangorganisatie KindeRdam onderzocht deze studie de mogelijke invloed van de benadering van Emmi Pikler op de pedagogische kwaliteit van de babyopvang, na het volgen van...Show moreIn opdracht van kinderopvangorganisatie KindeRdam onderzocht deze studie de mogelijke invloed van de benadering van Emmi Pikler op de pedagogische kwaliteit van de babyopvang, na het volgen van twee Pikler Babytrainingen. De onderzoeksvraag luidde: "Is er tijdens het volgen van de training naar de visie van Emmi Pikler een verschil te meten in de pedagogische kwaliteit op baby- en verticale groepen, in vergelijking met groepen waar pedagogisch medewerkers deze training niet hebben gevolgd?" De literatuur toonde aan dat het hebben van een pedagogische visie, zoals de Piklervisie, een positief effect kan hebben op de pedagogische kwaliteit. Echter, dit geldt voornamelijk wanneer de volledige visie wordt geïmplementeerd. De bevindingen van deze studie suggereerden dat na het volgen van twee Pikler Babytraining geen algemene verbetering in pedagogische kwaliteit kan worden vastgesteld in vergelijking met de controlegroepen, wat dan ook de hypothese in de huidige studie was. Het empirische onderzoek werd uitgevoerd binnen de kinderdagverblijven van KindeRdam. Zestien groepen werden verdeeld in acht experimentele groepen (Pikler-getraind) en acht controlegroepen, waarbij gebruik werd gemaakt van het observatie-instrument Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB). Met dit instrument werden 36 items gemeten verdeeld over vijf domeinen: Emotionele Veiligheid, Persoonlijke Competentie, Normen en Waarden, Sociale Competentie en Kwaliteit van de Leefomgeving. Data-analyse, met behulp van onafhankelijke t-toetsen en een chi-kwadraattoets, toonde significante verschillen tussen de groepen op het domein Kwaliteit van de Leefomgeving. Hier scoorden de Pikler-getrainde groepen lager dan de controlegroep, wat voor dit domein een wenselijke uitkomst was. In de andere domeinen werden geen significante verschillen gevonden. Naar aanleiding van deze studie werd aan KindeRdam geadviseerd om door te gaan met de trainingen. Er is geen reden om er vanuit te gaan dat de Pikler Babytraining geen invloed heeft op de pedagogische kwaliteit na volledige implementatie. Wel werd aangeraden om de voortgang goed te blijven monitoren, en de training hierop aan te passen om de pedagogische kwaliteit op de babygroepen te optimaliseren.Show less
In opdracht van kinderopvangorganisatie KindeRdam onderzocht deze studie de mogelijke invloed van de benadering van Emmi Pikler op de pedagogische kwaliteit van de babyopvang, na het volgen van...Show moreIn opdracht van kinderopvangorganisatie KindeRdam onderzocht deze studie de mogelijke invloed van de benadering van Emmi Pikler op de pedagogische kwaliteit van de babyopvang, na het volgen van twee Pikler Babytrainingen. De onderzoeksvraag luidde: "Is er tijdens het volgen van de training naar de visie van Emmi Pikler een verschil te meten in de pedagogische kwaliteit op baby- en verticale groepen, in vergelijking met groepen waar pedagogisch medewerkers deze training niet hebben gevolgd?" De literatuur toonde aan dat het hebben van een pedagogische visie, zoals de Piklervisie, een positief effect kan hebben op de pedagogische kwaliteit. Echter, dit geldt voornamelijk wanneer de volledige visie wordt geïmplementeerd. De bevindingen van deze studie suggereerden dat na het volgen van twee Pikler Babytraining geen algemene verbetering in pedagogische kwaliteit kan worden vastgesteld in vergelijking met de controlegroepen, wat dan ook de hypothese in de huidige studie was. Het empirische onderzoek werd uitgevoerd binnen de kinderdagverblijven van KindeRdam. Zestien groepen werden verdeeld in acht experimentele groepen (Pikler-getraind) en acht controlegroepen, waarbij gebruik werd gemaakt van het observatie-instrument Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB). Met dit instrument werden 36 items gemeten verdeeld over vijf domeinen: Emotionele Veiligheid, Persoonlijke Competentie, Normen en Waarden, Sociale Competentie en Kwaliteit van de Leefomgeving. Data-analyse, met behulp van onafhankelijke t-toetsen en een chi-kwadraattoets, toonde significante verschillen tussen de groepen op het domein Kwaliteit van de Leefomgeving. Hier scoorden de Pikler-getrainde groepen lager dan de controlegroep, wat voor dit domein een wenselijke uitkomst was. In de andere domeinen werden geen significante verschillen gevonden. Naar aanleiding van deze studie werd aan KindeRdam geadviseerd om door te gaan met de trainingen. Er is geen reden om er vanuit te gaan dat de Pikler Babytraining geen invloed heeft op de pedagogische kwaliteit na volledige implementatie. Wel werd aangeraden om de voortgang goed te blijven monitoren, en de training hierop aan te passen om de pedagogische kwaliteit op de babygroepen te optimaliseren.Show less