The purpose of this study is to examine gender bias and stereotypes in history books used in group 5 of Dutch elementary schools. Nine books from six different publishers were sampled that have...Show moreThe purpose of this study is to examine gender bias and stereotypes in history books used in group 5 of Dutch elementary schools. Nine books from six different publishers were sampled that have been used during the school year 2015-2016. Activities of each character from these books are examined individually by looking at the type of activity, the posture of the individual, the position in the frame and the locality. The time frame of the images are from the periods of “hunters and farmers”, “Greeks and Romans”, “monks and knights” up to and including “cities and states”, as defined by the Committee for the Development of the Dutch Canon. Men are overrepresented in general, portrayed in diverse, active and public roles. Women, children and the elderly are underrepresented, and often in gender stereotypical manners. After establishing male bias in the reconstructions, ample archaeological evidence is provided for alternative gender representations in the past. Despite more than thirty years of feminist inspired archaeological research, reconstructions are still androcentric and reinforce current socio-cultural defined gender norms that disadvantages the representation of women and minorities, but men as well. It is imperative that gender archaeology is incorporated in archaeological epistemology, whereby different constituents involved in writing historic curriculum are informed of relevant developments within our science.Show less
De aanname van de women, peace and security agenda door de VN Veiligheidsraad duidt op groeiende aandacht voor de rol van vrouwen binnen conflictsituaties. Ook in de academische wereld is deze...Show moreDe aanname van de women, peace and security agenda door de VN Veiligheidsraad duidt op groeiende aandacht voor de rol van vrouwen binnen conflictsituaties. Ook in de academische wereld is deze tendens zichtbaar. Echter, wetenschappelijk onderzoek richt zich met name op de output van beleid, zoals de effecten die veiligheidsbeleid heeft voor de rol van vrouwen, en niet zozeer op de manier waarop er bij de vorming van veiligheidsbeleid aandacht wordt besteed aan vrouwen. Dit onderzoek richt zich op de mate waarin er binnen de VN Veiligheidsraad, het voornaamste startpunt van veiligheidsbeleid, sprake is van een gender bias ten aanzien van de invulling van human security. Aan de hand van het constructivistisch feminisme wordt onderzocht of er sprake is van een dichotome denkwijze binnen de VN Veiligheidsraad, waarbij verschillende rollen en betekenissen worden toegewezen aan mannen en vrouwen. Deze benadering is gericht op de manier waarop denkbeelden rondom gender invloed uitoefenen op de uitkomsten van internationale politiek. Middels discourse analysis wordt gekeken naar resoluties van de VN Veiligheidsraad, presidentiële statements en meeting records van vergaderingen in de periode 1997-2012. Hierbij worden twee fases bekeken, te weten 1997-2000 en 2010-2012, waarbinnen alle documenten aangaande de conflictsituatie in de Democratische Republiek Congo geanalyseerd worden.Show less