Sommige historici betogen dat er in de Bijbel al over genocide gesproken wordt. Anderen beweren juist dat er géén sprake is van genocide in de antieke wereld. Er zijn verschillende casussen waarbij...Show moreSommige historici betogen dat er in de Bijbel al over genocide gesproken wordt. Anderen beweren juist dat er géén sprake is van genocide in de antieke wereld. Er zijn verschillende casussen waarbij grote groepen mensen bewust gedood zijn, maar van genocide kan in de Oudheid niet gesproken worden. Zowel bij de vernietiging van Carthago, het antisemitisme en de christenvervolgingen ontbreekt het in de Oudheid aan een extreem vijandbeeld dat gericht is tegen de fundamenten van een groep. Daarnaast ontbreekt het in de Oudheid aan een gecoördineerd plan om de vernietiging in werk te stellen. In de moderne tijd waren beide elementen wel sterk aanwezig en het verschil kan verklaard worden door bepaalde condities die niet in de Oudheid aanwezig waren. Het ontbreken van het eerste element kan verklaard worden uit de opkomst van de homogene natiestaat en de verschillende biologische rassentheorieën in de 19e eeuw. De biologische redenatie zorgt voor een motief en rechtvaardiging van een nieuw concept, de vernietiging van een groep die de superieure homogeniteit bedreigt. In de Oudheid bestonden er nog geen biologische rassentheorieën en leefde men in rijken waar uniformiteit geen streven was. Het ‘onveranderlijke’ idee van een groep gebaseerd op de fundamentele karaktertrekken bestond nog niet en concluderend heeft een genocidaal vijandbeeld niet tot ontwikkeling kunnen komen in de Oudheid. Het ontbreken van het tweede element kan verklaard worden uit de logistieke efficiëntie die een genocide vereist maar wel in de 19e en 20e eeuw.Show less