In deze studie is er onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid en validiteit van een taalvaardigheidstoets als indicator voor algemene taalvaardigheid. Participanten waren 135 (73 meisjes en 58...Show moreIn deze studie is er onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid en validiteit van een taalvaardigheidstoets als indicator voor algemene taalvaardigheid. Participanten waren 135 (73 meisjes en 58 jongens) leerlingen uit het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs van één NT2 onderwijslocatie uit de Randstad. Het CBM meetinstrument was de taalvaardigheidstoets en de criteriumvariabelen in dit onderzoek waren de rapportcijfers Nederlands van de leerlingen. De resultaten gaven aan dat de taalvaardigheidstoets zowel betrouwbaar als valide is als indicator voor de algemene taalvaardigheid. De betrouwbaarheid varieerde van .709 tot .843, wat een hoog positief verband is. De correlaties tussen het rapportcijfer Nederlands en de taalvaardigheidstaken varieerden tussen de .386 en de .518, wat een matige positieve samenhang is. Het sterkste verband is gevonden aan het einde van het schooljaar. Hieruit kan geconcludeerd worden, dat de taalvaardigheidstoets een redelijke indicator is voor de algemene taalvaardigheid van de leerlingen met Nederlands als tweede taal.Show less