Emotionele intelligentie is een nog weinig onderzocht begrip welke mogelijk een grote invloed heeft op het dagelijks leven van een persoon. In huidig onderzoek wordt de relatie tussen emotionele...Show moreEmotionele intelligentie is een nog weinig onderzocht begrip welke mogelijk een grote invloed heeft op het dagelijks leven van een persoon. In huidig onderzoek wordt de relatie tussen emotionele intelligentie en autistische kenmerken bij kinderen en jeugdigen van 4 tot en met 18 jaar onderzocht. Daarbij wordt nader ingegaan op de mediërende rol van interpersoonlijke vaardigheden op deze relatie. De steekproef (N=294) bestond uit 42.2% meisjes en 57.8% jongens met een gemiddelde leeftijd van 10.68 jaar. Via het internet hebben ouders de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV), Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV) en de vragenlijst voor Emotioneel Intelligentie Quotiënt (EIQ) ingevuld. Aan de hand van de uitkomsten van de regressieanalyses kan worden geconcludeerd dat er een duidelijke relatie aanwezig is tussen emotionele intelligentie en autistische kenmerken (β=-.37). Daarnaast is gebleken dat er een significante relatie bestaat tussen interpersoonlijke vaardigheden en autistische kenmerken (β=-.38). De resultaten tonen aan dat er sprake is van meer autistische kenmerken bij een lager emotioneel intelligentieniveau en/of minder interpersoonlijke vaardigheden. Tevens is er sprake van partiële mediatie, welke aantoont dat een deel van het effect tussen emotionele intelligentie en autistische kenmerken wordt weggevangen door interpersoonlijke vaardigheden. Voor de praktijk is het de aanbeveling zich, naast het trainen van sociale vaardigheden bij mensen met autisme, te richten op het trainen van de emotionele intelligentie om mogelijk de interpersoonlijke vaardigheden te verbeteren en de autistische kenmerken te verminderen. Aanbevelingen voor verder onderzoek zijn het hanteren van een duidelijke definiëring voor emotionele intelligentie, het opzetten van longitudinaal en experimenteel onderzoek, zorgen voor een representatieve steekproef en onderzoek onder subpopulaties. Daarnaast is het een aanbeveling om verder onderzoek te richten op de rol van cognitief functioneren in de relatie tussen emotionele intelligentie en autistische kenmerken.Show less