In de 18e eeuw werd er in Pompeï een alabastron opgegraven. Hierdoor kwam de alabastron in een andere context terecht dan voorheen: vanuit Pompeï komt het object terecht in een archeologische...Show moreIn de 18e eeuw werd er in Pompeï een alabastron opgegraven. Hierdoor kwam de alabastron in een andere context terecht dan voorheen: vanuit Pompeï komt het object terecht in een archeologische context. Vervolgens kwam het object in 1899 terecht in een museale context. Deze verplaatsingen van de ene naar de andere context hebben als gevolg dat er betekenistransformaties plaatsvinden in de alabastron. In dit essay zullen deze betekenistransformaties geanalyseerd worden aan de hand van Wood’s fenomenologie, een filosofische stroming die de menselijke ervaring van een object vooropstelt in de betekenis ervan. Verder zal elke betekenistransformatie van het object bekeken worden aan de hand van drie fenomenologische dimensies. Om te beginnen de materiële dimensie, duidend op de fysieke aard van het object zelf. Daarnaast zal de individuele dimensie in acht genomen worden, slaande op het perspectief van het individu, afhankelijk van persoonlijke meningen, identiteit, kennis en ervaring. Tenslotte zal gekeken worden naar de groepsdimensie, een dimensie waarin de collectieve kennis van een samenleving centraal staat.Show less