Tegenwoordig wordt er in media en publieke opinie steeds meer waarde gehecht aan het concept genderneutraal opvoeden. Uit eerder onderzoek blijkt dat niet genderneutraal opvoeden kinderen al op...Show moreTegenwoordig wordt er in media en publieke opinie steeds meer waarde gehecht aan het concept genderneutraal opvoeden. Uit eerder onderzoek blijkt dat niet genderneutraal opvoeden kinderen al op jonge leeftijd in een ‘gender hokje’ plaatst. Op de lange termijn heeft dit gevolgen voor verschillen in beroepskeuzes en inkomsten van mannen en vrouwen. Om dit te voorkomen moet er al vroeg worden gekeken naar genderneutraal opvoeden. Gendersocialisatie begint namelijk al op de kinderopvang. In dit onderzoek is daarom een eerste aanzet van een observatie-instrument voor genderneutraal opvoeden op de kinderopvang ontwikkeld. De onderzoekstudenten hebben dit instrument ontwikkeld gebaseerd op wetenschappelijke literatuur over gender(overtuigingen), uit zowel de gezins-, kinderopvang- als schoolcontext. Het formulier bestaat uit negen categorieën die zijn ondergebracht in zes subschalen, namelijk: activiteiten, gender, interactie, mate van instructie, corrigeren en de ruimte van de kinderdagverblijven. Er zijn in totaal elf observaties gedaan om het observatie-instrument aan te scherpen en de betrouwbaarheid ervan te testen. Uit de analyses over de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid bleek dat het observatie-instrument in zijn geheel betrouwbaar was, maar dat nog niet alle subschalen voldoende betrouwbaar geacht konden worden. De beschrijvingen van de observatoren met betrekking tot de ruimte kwamen grotendeels overeen. Er is nog verder onderzoek nodig om ervoor te zorgen dat ook alle subschalen een goede interbeoordelaarsbetrouwbaarheid hebben en het observatie-instrument in de praktijk gebruikt kan worden. Hoewel dit onderzoek een duidelijk startpunt vormt voor een observatie-instrument om genderneutraal opvoedgedrag mee in kaart te kunnen brengen, is vervolgonderzoek aan te raden om het instrument verder te ontwikkelen en bruikbaar te maken voor de praktijk.Show less
Genderneutraal opvoeden komt steeds meer voor in onze maatschappij. In dit onderzoek is bekeken wat er in de literatuur bekend is over genderneutraal opvoeden. Daarnaast is onderzocht wat de visie...Show moreGenderneutraal opvoeden komt steeds meer voor in onze maatschappij. In dit onderzoek is bekeken wat er in de literatuur bekend is over genderneutraal opvoeden. Daarnaast is onderzocht wat de visie van de pedagogisch medewerkers van kinderopvangorganisatie Kibeo over genderneutraal opvoeden is. Uit het literatuuronderzoek bleek dat de kinderopvang invloed heeft op de ontwikkeling van kinderen. De eerste levensjaren van een kind vormen een belangrijke basis voor de ontwikkeling, zo ook voor de ontwikkeling van genderidentiteit. Het is gebleken dat pedagogisch medewerkers van invloed zijn op de (gender)ontwikkeling van een kind. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat de invloed van de kinderopvang eveneens van invloed is op de ontwikkeling van genderidentiteit. Naast dit literatuuronderzoek is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Dit is gedaan door interviews uit te voeren naar de visie van pedagogisch medewerkers. Deze respondenten hebben zich aangemeld via een oproep die is gedaan door een beleidsmedewerker van Kibeo namens de onderzoekers. De respondenten waren vrouwelijke pedagogisch medewerkers die op de groepen werkten met kinderen van nul tot vier jaar oud. Er zijn tien semigestructureerde diepte-interviews afgenomen, die gehouden zijn aan de hand van een vooraf geschreven topic guide. Dit werd gebruikt als rode draad in de interviews, maar hier werd van afgeweken als het interview daarom vroeg. Na het transcriberen van de interviews zijn deze in het computerprogramma Atlas.ti gecodeerd. De belangrijkste codes die aan tekstfragmenten zijn gekoppeld, zijn codes voor de visies van de pedagogisch medewerkers, de gender contrastereotyperende opmerkingen die werden gedaan en de sturing van de respondenten. Na het coderen zijn de interviews aan de hand van deze codes geanalyseerd. Uit de analyse bleek dat het grootste deel van de pedagogisch medewerkers een positieve houding heeft ten opzichte van genderneutraal opvoeden. Door het merendeel van de medewerkers werd het geaccepteerd als er door kinderen met elk soort speelgoed gespeeld werd, ongeacht hun gender. Een belangrijke overeenkomst hierin was de autonomie van het kind. Er waren ook twee negatieve meningen ten opzichte van genderneutraal opvoeden, waarin werd aangegeven dat er een grens zat aan genderneutraal opvoeden en waarin werd afgevraagd of het wel mogelijk zou zijn. Ook door deze medewerkers werd echter het spelen met verschillende soorten speelgoed ongeacht gender geaccepteerd. Naast tekstfragmenten over de visie van de pedagogisch medewerkers over genderneutraal opvoeden zijn er tekstfragmenten bekeken over de sturing van de pedagogisch medewerkers en de omgang met de ouders van de kinderen. Hieruit is gebleken dat de meeste respondenten kinderen aansporen om met allerlei soorten speelgoed te spelen en dat dit vaak in het belang is van de ontwikkeling van de kinderen. Zo laten de respondenten zien dat ze inderdaad voor het belang en de autonomie van het kind kiezen. Aan de omgang met de ouders kan worden gezien dat een deel van de pedagogisch medewerkers de wensen van de ouders voorop stelt en een deel de autonomie van het kind. Door dit onderzoek is er een begin van een algemene visie van de pedagogisch medewerkers van Kibeo in kaart gebracht, maar dit is nog niet bruikbaar voor een beleid voor genderneutraal opvoeden binnen de kinderopvangorganisatie Kibeo. Het advies is om voor dit eventuele beleid in gesprek te gaan met de pedagogisch medewerkers en om nog meer onderzoek te doen naar genderneutraal opvoeden.Show less