Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Lezen in het voorgezet onderwijs begint met het lezen van jeugdliteratuur in de onderbouw. Veel jongeren houden echter niet van lezen, vooral het VMBO is een zorgenkindje. Zo blijken de zwakste...Show moreLezen in het voorgezet onderwijs begint met het lezen van jeugdliteratuur in de onderbouw. Veel jongeren houden echter niet van lezen, vooral het VMBO is een zorgenkindje. Zo blijken de zwakste lezers en lezer met een negatieve houding ten opzichte van lezen vooral op het VMBO te zitten (Witte, 2008). Stichting lezen heeft daarom speciale aandacht gevraagd voor lezen op het VMBO. In maart 2013 is hiervoor een nieuwe methode van start gegaan: Leescase!. In een case-study op de middelbare school ‘Krimpenerwaard college’ in Krimpen a/d IJssel is onderzocht hoe leerlingen uit twee klassen VMBO-2 deze lesmethode waarderen ten opzichte van hun eigen lesmethode. Uit de voorlopige conclusie is gebleken dat een groot deel van de onderzoeksgroep een negatieve leesattitude en leesmotivatie heeft en dat zij over het algemeen weinig lezen, waardoor zij een geschikte doelgroep zijn van het project.Uit het onderzoek blijkt dat de leerlingen Leescase! niet erg waarderen. De methode werkt vanuit één roman en veel klassikaal. Uit dit onderzoek kan echter moeilijk geconcludeerd worden welke onderdelen meer gewaardeerd worden en welke onderdelen minder, omdat de lessen aangepast zijn voor dit onderzoek. Ook verschilt de aanpak van de docenten erg veel om eenduidige uitkomsten te krijgen. Kwalitatief onderzoek zou meer duidelijkheid kunnen bieden over individuele beleving en waardering per onderdeel.Show less