We leven in een post-digitaal tijdperk, waarin het digitale en non-digitale volledig met elkaar is verstrengeld. Om in dit multimediale, open landschap te overleven, moet de journalistiek zich...Show moreWe leven in een post-digitaal tijdperk, waarin het digitale en non-digitale volledig met elkaar is verstrengeld. Om in dit multimediale, open landschap te overleven, moet de journalistiek zich scherper profileren. Dit vraagt om een aanscherping van de journalistieke expertise en roept vragen op zoals: hoe zien journalistieke nieuwsmedia het werkveld en op welke manier proberen ze de afbakening tussen professionele journalist en de burger scherp te houden? Deze scriptie is een replicatieonderzoek van het Amerikaanse onderzoek “Redefining Journalistic Expertise in the Digital Transformation: A content Analysis of Job Announcements”(Guo & Volz, 2019), maar dan gericht op de Nederlandse journalistiek. Gebaseerd op de expertise theorie, wordt journalistieke expertise in kaart gebracht aan de hand van een classificatiesysteem. Dit bestaat uit vier categorieën journalistieke expertise, waarmee onderzocht kan worden welke vormen van expertise terug te vinden zijn in Nederlandse journalistieke vacatures. Er is een dataset aangelegd van honderd vacatures en deze zijn onderworpen aan een kwantitatieve inhoudsanalyse. Op deze manier kan in kaart worden gebracht wat men verstaat onder expertise, met name journalistieke expertise, en hoe dit in vacatures van nieuwsmedia wordt gepresenteerd.Show less