Dit onderzoek beschrijft de invloed van de loopbaanfase van leerkrachten op de professionele identiteit van leerkrachten. De loopbaanfase betreft het aantal jaren dat de leerkracht werkzaam is in...Show moreDit onderzoek beschrijft de invloed van de loopbaanfase van leerkrachten op de professionele identiteit van leerkrachten. De loopbaanfase betreft het aantal jaren dat de leerkracht werkzaam is in het onderwijs. De loopbaanfase van leerkrachten is verdeeld in drie categorieën: tot 7 jaar (N = 27), 8 tot 23 jaar (N = 31) en meer dan 24 jaar (N = 32). Betreffende de professionele identiteit, zijn de ideeën over de mate van zeggenschap en de mate van exclusieve kennis van leerkrachten geanalyseerd. Er zijn 91 leerkrachten die hebben deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 90 een vragenlijst hebben ingevuld en 18 zijn geïnterviewd. Het onderzoek heeft een mixed method design en is relationeel van aard. Na analyse van de kwantitatieve en de kwalitatieve data kan geconcludeerd worden dat er geen invloed is van de loopbaanfase op de ideeën over de mate van zeggenschap en exclusieve kennis van leerkrachten. De kwantitatieve analyse betreffende de invloed van de verschillende loopbaanfasen op de ideeën over de mate van zeggenschap en over de mate van wenselijke exclusieve kennis, is gedaan middels een enkelvoudige regressieanalyse. De kwalitatieve analyse is gedaan aan de hand van transcripties van de gehouden interviews. Uit analyse van de kwalitatieve data kwam naar voren dat leerkrachten ervaring, ontwikkeling en persoonlijkheid belangrijk vinden om een hoge inschatting van de eigen competenties te kunnen geven.Show less