Master thesis | Leraar VHO in de Bètawetenschappen: Wiskunde (MA)
open access
In dit onderzoek is onderzocht hoe “probleemaanpak via herkenning en heuristieken” (PAHH) gebruikt kan worden als hulpmiddel bij het oplossen van meetkundige problemen. Hiertoe is samen met...Show moreIn dit onderzoek is onderzocht hoe “probleemaanpak via herkenning en heuristieken” (PAHH) gebruikt kan worden als hulpmiddel bij het oplossen van meetkundige problemen. Hiertoe is samen met leerlingen een lijst met standaardopgaven samengesteld. Vervolgens zijn de leerlingen aan de slag gezet met verschillende meetkundige problemen. Leerlingen bepaalden aan de hand van een hulpmiddel met de standaardopgaven in hoeverre ze een probleem herkenden. Op basis van het herkenningsniveau werden heuristieken aangereikt die ze konden gebruiken voor verdere oplossing van het probleem. Aan de hand van audio-opnames en uitwerkingen van de leerlingen is geanalyseerd hoe de leerlingen de opgaven hebben opgelost. Daarnaast is in een enquête is de leerlingen gevraagd wat ze van de gebruikte methode vonden. De leerlingen zijn zelf overwegend positief over de aanpak. De lijst met standaardopgaven helpt leerlingen bij herkenning van een probleem. De aangereikte heuristieken werden echter niet vaak bewust gebruikt. Wanneer de beheersing van de standaardopgaven onvoldoende was, lukte het de leerlingen niet om de opgaven volledig op te lossen. Door herkenning van (deel)problemen lukte het de leerlingen stappen richting de oplossing van een probleem te zetten. Wel zullen leerlingen meer getraind moeten worden op deze manier van probleemoplossen. Ook zal er meer aandacht besteed moeten worden aan beheersing van de standaardopgaven.Show less