Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
This MA thesis attempts to detect as much as possible democratic and undemocratic features in the Laws of Plato. At the next stage there is a comprehensive analysis on how and why these features...Show moreThis MA thesis attempts to detect as much as possible democratic and undemocratic features in the Laws of Plato. At the next stage there is a comprehensive analysis on how and why these features could be characterized as democratic or undemocratic. In the end of the thesis there is a concise comparison of Magnesia with democratic Athens and also with Callipolis, the ideal society from the Republic of Plato. Finally there is an attempt to decribe the political color of Magnesia.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
My hypothesis is that the Mitanni were not in fact a suzerain to these states but predominantly a coalition partner. The best way to test this hypothesis is to use the primary sources extant and...Show moreMy hypothesis is that the Mitanni were not in fact a suzerain to these states but predominantly a coalition partner. The best way to test this hypothesis is to use the primary sources extant and analyse the text to try and gain an understanding of whether this hypothesis is accurate. The two central, and competing, theories are the suzerain theory and the coalition theory as they shall be called through this thesis.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
Hoe denkt de geschiedschrijver Herodotus over de Atheense democratie? Om deze vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar het staatsvormendebat (Hdt. 3.80-84) waarin Perzische edellieden debatteren...Show moreHoe denkt de geschiedschrijver Herodotus over de Atheense democratie? Om deze vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar het staatsvormendebat (Hdt. 3.80-84) waarin Perzische edellieden debatteren over wat de beste staatsvorm is: democratie, oligarchie of monarchie. Vervolgens kijk ik in hoeverre deze argumenten worden bevestigd dan wel weerlegd door de gebeurtenissen in de rest van de Historiën, met name de uitweidingen over Athene en Sparta. Hieruit kunnen we concluderen dat Herodotus weliswaar niets ziet in de monarchie (tirannie), maar ook erg sceptisch is over de democratie, omdat deze staatsvorm zeer veel kwalijke kenmerken deelt met de tirannie. Het volk gedraagt zich immers ook vaak als een soort tiran, zoals we zien in Herodotus' beschrijving van de Atheense geschiedenis, waarin de volksvergadering keer op keer slechte (vaak door geldzucht) ingegeven beslissingen neemt, zonder dat het hierover rekenschap hoeft af te leggen. Uiteindelijk doet de precieze staatsvorm er minder toe, meent Herodotus, dan het feit dat er een ordenend principe is, een nomos, zoals Sparta die kent, die de driften van de mensen en de machthebbers intoomt.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
closed access
This thesis is meant to shed some light on the subject of the benben-stone. To find an answer to the research question 'Can the benben-stone be perceived as a pareidolia?', the nature of the benben...Show moreThis thesis is meant to shed some light on the subject of the benben-stone. To find an answer to the research question 'Can the benben-stone be perceived as a pareidolia?', the nature of the benben-stone is discussed. The original benben-stone as well as the later versions are examined and pareidolias and simulacra within Egyptology are reviewed.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
Iedere lezer vormt een bepaald verwachtingspatroon bij het lezen van een tekst. Soms poogt de schrijver echter doelbewust om de lezer te hinderen in het vormen van een correct verwachtingspatroon....Show moreIedere lezer vormt een bepaald verwachtingspatroon bij het lezen van een tekst. Soms poogt de schrijver echter doelbewust om de lezer te hinderen in het vormen van een correct verwachtingspatroon. In hoeverre is er in de Cena Trimalchionis van Petronius sprake van (de)stabilisatie door al dan niet te spelen met dit verwachtingspatroon?Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
closed access
In 1444 schrijft Enea Silvio Piccolomini (*1405 - †1464), de toekomstige paus Pius II die deze functie zal uitoefenen van 1458 tot zijn dood in 1464, de 'Chrysis'. De 'Chrysis' is een Latijnse...Show moreIn 1444 schrijft Enea Silvio Piccolomini (*1405 - †1464), de toekomstige paus Pius II die deze functie zal uitoefenen van 1458 tot zijn dood in 1464, de 'Chrysis'. De 'Chrysis' is een Latijnse komedie die sterk geënt is op de komedies van Terentius en Plautus. In deze masterscriptie zal ik de intertekstualiteit tussen enerzijds de komedies van Terentius en Plautus en anderzijds de 'Chrysis' onderzoeken aan de hand van de literatuurtheorie van Gérard Genette. Hierbij richt ik me in het bijzonder op zijn theorie van transtekstualiteit, een begrip dat Genette definieert als "tout ce qui le [texte] met en relation, manifeste ou secrète, avec d'autres textes" ("all that sets the text in a relationship, whether obvious or concealed, with other texts").Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
This thesis deals with the reception of Hesiod's Typhonomachy in books 1 and 2 of Nonnus's Dionysiaca. Through a thematic approach, describing three central themes as well as the character Typhoeus...Show moreThis thesis deals with the reception of Hesiod's Typhonomachy in books 1 and 2 of Nonnus's Dionysiaca. Through a thematic approach, describing three central themes as well as the character Typhoeus himself and the context of the story within both the Theogony and the Dionysiaca, this thesis will analyse the ways in which Nonnus used Hesiod's Typhonomachy as a source for his own version of that story.Show less