Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wordt de game Silent Hill 2 (Konami 2001) geanalyseerd door middel van psychoanalyse. Door de psychoanalytische methode te gebruiken kunnen onderliggende elementen van de game...Show moreIn deze scriptie wordt de game Silent Hill 2 (Konami 2001) geanalyseerd door middel van psychoanalyse. Door de psychoanalytische methode te gebruiken kunnen onderliggende elementen van de game worden blootgelegd. Omdat psychoanalyse onlosmakelijk verbonden is aan de mens, zegt deze scriptie niet alleen iets over de wetenschappelijke potentie van games, maar ook over de werking van games op de speler. Daarnaast geeft Silent Hill 2 nieuwe inzichten in bestaande psychoanalytische theorieën. In deze scriptie zal de diepgewortelde binding met de avatar worden geanalyseerd en hoe het effect van onbeschrijfbaar trauma door een gevoel van onmacht voelbaar wordt bij de speler van Silent Hill 2.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Het doel van dit eindwerkstuk is om aan te tonen dat het werk van Refn, ondanks het gebruik van een overdadige expressieve stijl, niet inhoudsloos is, en dat hij stijl juist inzet om een ...Show moreHet doel van dit eindwerkstuk is om aan te tonen dat het werk van Refn, ondanks het gebruik van een overdadige expressieve stijl, niet inhoudsloos is, en dat hij stijl juist inzet om een (emotionele) reactie op te roepen bij de kijker. Ik zal aantonen dat zowel het overdadige gebruik van kleur als de hoge mate van gewelddadigheid een functie dient, en dat zijn werk raakvlakken heeft met de zogeheten transcendentale stijl.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een studie naar de narratieve werking van het gebruik van voice-over vertellingen in cinema. Met een nadruk op de ironie die dit gebruik creëert in Barry Lyndon (Kubrick, 1975) en Adaptation. ...Show moreEen studie naar de narratieve werking van het gebruik van voice-over vertellingen in cinema. Met een nadruk op de ironie die dit gebruik creëert in Barry Lyndon (Kubrick, 1975) en Adaptation. (Jonze, 2002).Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een vergelijkend onderzoek tussen Twin Peaks (1990) en de films noir Laura (1944) en Kiss Me Deadly (1955), waarin beide films noir worden gebruikt als grond voor het uiteenzetten van zowel de...Show moreEen vergelijkend onderzoek tussen Twin Peaks (1990) en de films noir Laura (1944) en Kiss Me Deadly (1955), waarin beide films noir worden gebruikt als grond voor het uiteenzetten van zowel de vroegere als de latere film noir. Na deze uiteenzetting worden beide films direct vergeleken met Twin Peaks om op deze wijze te betogen waarom de serie als een neo-noir gelezen kan worden.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In this text, I conduct a historical exploration of the theoretical evolution of both the reader in literary studies and viewer in film studies. Spanning from Antiquities right up to contemporary...Show moreIn this text, I conduct a historical exploration of the theoretical evolution of both the reader in literary studies and viewer in film studies. Spanning from Antiquities right up to contemporary criticism, I illuminate their parallel, yet differing, transformations. In both disciplines, the theoretical reader or viewer are initially hypothetical, static, passive entities in object-centric, meaning film or text focused, modes of study. The theory of both film and literary studies eventually evolves to reverse that initial perspective of, and approach to, the relationship of the film or text to its viewer or reader, respectively. Both disciplines follow alternative paths which results in varying nuances and repercussions for their unique conceptions of the reading or viewing subject, the textual or filmic object, and their relation to each other. This work not only explores the evolutions of these disciplines regarding their subject, object, and the relationship thereof, but also examines said variations, nuances, and repercussions encountered to highlight that their greatest divergences stem from their political anchorages. In the end, we achieve a means by which we may draw comparisons between both these two disciplines regarding various conceptions of the reader, viewer, film, and text; enriching the field of Reader(ship), Viewer(ship), and Audience studies by approaching them from a combined perspective.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Deze scriptie onderzoekt Jim Jarmusch als onafhankelijk cineast. Er wordt gekeken wat onafhankelijke cinema als begrip precies inhoudt, en hierna hoe Jarmusch en zijn films hierin een plek kunnen...Show moreDeze scriptie onderzoekt Jim Jarmusch als onafhankelijk cineast. Er wordt gekeken wat onafhankelijke cinema als begrip precies inhoudt, en hierna hoe Jarmusch en zijn films hierin een plek kunnen krijgen. Dit wordt gedaan met theorie van o.a. Yannis Tzioumakis, Janet Staiger en David Laderman.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In dit onderzoek worden middels de overeenkomsten tussen cinema en muziek opgezocht. Met deze nieuwe vergelijking wordt de problematiek van conventionele filmbestudering laten zien die beroep doet...Show moreIn dit onderzoek worden middels de overeenkomsten tussen cinema en muziek opgezocht. Met deze nieuwe vergelijking wordt de problematiek van conventionele filmbestudering laten zien die beroep doet op representatietheorie en narratologie. Met behulp van de filosofie van onder andere Martin Heidegger en Susan Sontag wordt tenslotte een nieuwe vorm van filmervaring voorgesteld: een muzikale ervaring van cinema.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een onderzoek naar magisch realisme in de 21e eeuw in de literatuur van Haruki Murakami en de films van Apitchatpong Weerasethakul. In hoeverre is het hedendaagse magisch realisme, in verhouding...Show moreEen onderzoek naar magisch realisme in de 21e eeuw in de literatuur van Haruki Murakami en de films van Apitchatpong Weerasethakul. In hoeverre is het hedendaagse magisch realisme, in verhouding tot de postkoloniale magisch realistische traditie, veranderd?Show less