De zeventiende eeuwse cartografen lieten hun kunde blijken door middel van hun decoraties op zeekaarten. Deze decoraties waren grofweg in een aantal categorieën te onderscheiden: schepen,...Show moreDe zeventiende eeuwse cartografen lieten hun kunde blijken door middel van hun decoraties op zeekaarten. Deze decoraties waren grofweg in een aantal categorieën te onderscheiden: schepen, zeemonsters, etnische en overige illustraties. Middels een steekproef van kaarten uit de Universiteitsbibliotheek Leiden is gekeken in hoeverre verschillen zich ontwikkelden tussen illustraties op kaarten van het Atlantisch en kaarten van het Aziatisch gebied.Show less
De University World Cruise van 1926-1927 was een studentencruise rond de wereld aan boord van het ss Rijndam van de Holland-Amerika Lijn. Deze tocht werd georganiseerd door de University Travel...Show moreDe University World Cruise van 1926-1927 was een studentencruise rond de wereld aan boord van het ss Rijndam van de Holland-Amerika Lijn. Deze tocht werd georganiseerd door de University Travel Association en deed gedurende 7 maanden ruim 50 havens en 33 landen aan. Tijdens de cruise kregen de studenten aan boord les van professoren van verschillende Amerikaanse universiteiten. Deze nieuwe vorm van educatief toerisme doet denken aan de Grand Tour van 1550-1830. De scriptie onderzoekt of de University World Cruise een exponent van de Grand Tour was.Show less
In de twintigste eeuw groeide de passagiersvaart naar Nederlands-Indië en vonden er aan boord van de schepen op deze route ingrijpende innovaties plaats. In dit onderzoek wordt aandacht besteed aan...Show moreIn de twintigste eeuw groeide de passagiersvaart naar Nederlands-Indië en vonden er aan boord van de schepen op deze route ingrijpende innovaties plaats. In dit onderzoek wordt aandacht besteed aan deze innovaties en is de relatie tussen veranderingen in de inrichting van de schepen van de Rotterdamse Lloyd en het tijdverdrijf van passagiers aan boord in de periode 1883 tot 1940 onderzocht.Show less
De opkomst van de stoomvaart in de 19e eeuw maakte het voor steeds meer moslims mogelijk om op bedevaart te gaan. Dit massatransport was voor koloniale overheden sterk verbonden met twee gevaren;...Show moreDe opkomst van de stoomvaart in de 19e eeuw maakte het voor steeds meer moslims mogelijk om op bedevaart te gaan. Dit massatransport was voor koloniale overheden sterk verbonden met twee gevaren; het gevaar van epidemische ziektes en dat van antikoloniale ideologieën. Overheden probeerden de pelgrimsvaart daarom te reguleren. De sanitaire regulering van de pelgrimsvaart door de Nederlandse en Nederlands-Indische overheid is de focus van mijn onderzoek.Show less
In de jaren 1937, 1938 en 1939 zijn duizenden inwoners van Nederlands-Indië naar Mekka gereisd om de hadj, de pelgrimage die elke moslim eens in zijn leven moet maken, te volbrengen. In dit...Show moreIn de jaren 1937, 1938 en 1939 zijn duizenden inwoners van Nederlands-Indië naar Mekka gereisd om de hadj, de pelgrimage die elke moslim eens in zijn leven moet maken, te volbrengen. In dit onderzoek is beschreven hoe de hadj verliep in de jaren aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog en welke rol de Koloniale overheid, de Nederlandse scheepvaartmaatschappijen en de pelgrims hierin speelden.Show less