In deze these wordt de verhouding tussen verschillende takken van onderzoek onderzocht. Daarbij komt niet alleen de verhouding tussen verschillende vormen van wetenschappelijk onderzoek aan bod,...Show moreIn deze these wordt de verhouding tussen verschillende takken van onderzoek onderzocht. Daarbij komt niet alleen de verhouding tussen verschillende vormen van wetenschappelijk onderzoek aan bod, maar ook de verhouding tussen wetenschappelijk onderzoek in het algemeen en onderzoek zoals zich dat voltrekt in de kunsten. Aan de hand van Dewey en Heidegger wordt een begrip van de structuur van de onderzoeksactiviteit ontwikkelt. Deze dient als alternatief voor het gangbare begrip, waarmee een onderscheid gemaakt wordt tussen verschillende takken van onderzoek (het bekendste: het onderscheid geesteswetenschappelijk en natuurwetenschappelijk onderzoek). Dat gangbare begrip van de structuur van onderzoek ontvangen we van Dilthey, het onderscheid volgt bij Dilthey uit een fundamenteel onderscheid dat hij maken moet (onder druk van Kant) tussen twee wijzen van ervaren. Het is de mogelijkheid om dit onderscheid te maken, tussen een "innerlijke" en een "uiterlijke" wijze van ervaren, die in deze these wordt geproblematiseerd.Show less
In his later work Heidegger introduces a mirror play of four spheres, something which in the first instance seems enigmatic and incomprehensible. This design, what he calls the Geviert (Fourfold),...Show moreIn his later work Heidegger introduces a mirror play of four spheres, something which in the first instance seems enigmatic and incomprehensible. This design, what he calls the Geviert (Fourfold), seems to appear out of nowhere. But on second thoughts it becomes clear that it is a continuation of his earlier work, and it is an answer to the problems of the European thinking. The main question of my study: ‘What includes Heideggers Geviert?’ The thesis consists of four chapters. The first focuses on the conception of the design of the Geviert in Heideggers earlier works, such as Sein und Zeit and Urpsprung des Kunstwerkes. The second one talks about two spheres, the earth and the sky. The third one focuses on the other two spheres, the mortal and the godlike. The fourth chapter treats the relationship and the dynamic between the four spheres. One of the insights is that each sphere contains the dynamic of Heraclit’ phusis-concept. Herewith Heidegger harks back to the origin of the Western thought to address to problems that have sprung into this thinking at the root.Show less
This paper deals with the phenomenon of circumcision and how Freud and Derrida, respectively, viewed this rite. Freud viewed it quite negatively, while Derrida, on the other hand, viewed it in a...Show moreThis paper deals with the phenomenon of circumcision and how Freud and Derrida, respectively, viewed this rite. Freud viewed it quite negatively, while Derrida, on the other hand, viewed it in a much more positive way. Based on a number of primary and secondary sources, we will argue in favor of Derrida’s approach to circumcision, and thus, we will argue against Freud. This is not to say that we reject Freud. Rather, we acknowledge the immense and ongoing influence of the genius of Freud. Yet, we amend his views on circumcision, using Derrida, who, himself, was greatly inspired by Freud. Ultimately, we will argue that Freud’s (somewhat Hegelian) view on circumcision is too rigid. As we will see below, Derrida’s dynamic approach is much more useful in contemporary philosophical debate.Show less
De Duitse filosoof Hans-Georg Gadamer en de Franse filosoof Jacques Derrida hebben beiden een filosofische lezing gegeven van de poëzie van Paul Celan. In deze scriptie wordt onderzocht hoe beide...Show moreDe Duitse filosoof Hans-Georg Gadamer en de Franse filosoof Jacques Derrida hebben beiden een filosofische lezing gegeven van de poëzie van Paul Celan. In deze scriptie wordt onderzocht hoe beide lezingen (Gadamers hermeneutische lezing en Derrida's lezing overeenkomstig de leeswijze van deconstructie) zich tot elkaar verhouden. Dit onderzoek werpt tevens licht op de vraag wat een filosofische benadering van 20e-eeuwse poëzie in kan houden.Show less
Perfectie is eigenlijk perfectionering. Het betreft een gang naar een steeds grotere vervolmaking. Dit impliceert dat je weet waar de perfectionering naar toe moet. Deze gedachte aan perfectie...Show morePerfectie is eigenlijk perfectionering. Het betreft een gang naar een steeds grotere vervolmaking. Dit impliceert dat je weet waar de perfectionering naar toe moet. Deze gedachte aan perfectie heeft zijn sporen achter gelaten in het humanisme. In het humanisme zie je almaar het idee terugkomen dat je kunt zeggen: “dit is echt menselijke, en dit niet”, “dit is hoe de natuur het met ons voor heeft” en “dit is de richting waar de mens naartoe moet”. Het humanisme veronderstelt te weten wat de mens is en de richting waarop hij zich dient te perfectioneren. Deze scriptie onderzoekt hoe de gedachte aan perfectionering speelt in de Nieuwe Tijd en wat de implicaties daarvan zijn voor het humanisme.Show less