The performances of primary school students are equal when comparing students using a traditional mathematics textbook and students using a realistic mathematics textbook. However, little is known...Show moreThe performances of primary school students are equal when comparing students using a traditional mathematics textbook and students using a realistic mathematics textbook. However, little is known about the strategy use of these students. In this study the relationships are examined between the textbooks (traditional or realistic) and strategy use, between instruction of the teacher and strategy use and between the textbooks and instruction. Besides, it is examined how the instruction of the teacher effects the relationship between textbooks and strategy use. Students of the sixth grade (N = 2133) of randomly drawn Dutch primary schools made two or three division problems according to an incomplete research design. Their notes were analysed and categorised in three kinds of strategies: the traditional algorithm for long division, the column-based division and other strategies. A coding system was used. Three direct relationships were found for the two examined division problems: between textbooks and strategy use, between instruction and strategy use and between textbooks and instruction. Students using a traditional textbook or receiving instruction in the traditional algorithm used the traditional algorithm more often than students using a realistic textbook or students who did not receive the instruction. Column-based division was only used by students using a realistic textbook. Instruction in the traditional algorithm was more often given when using a traditional textbook in comparison to using a realistic textbook. The correlation between textbooks and strategy use could be partially explained by the instruction of the teacher. So, textbooks as well as instruction correlate with the strategy use in division problems. This is the reason it is important that schools are critical when selecting a new mathematics textbook and look for ways to optimize the instruction of the teachers.Show less
Twee rekenkundig begrippen die door de wetenschap als belangrijke elementen van het rekenonderwijs worden gezien zijn flexibiliteit en adaptiviteit. Onder flexibiliteit wordt het kennen en kunnen...Show moreTwee rekenkundig begrippen die door de wetenschap als belangrijke elementen van het rekenonderwijs worden gezien zijn flexibiliteit en adaptiviteit. Onder flexibiliteit wordt het kennen en kunnen toepassen van meerdere strategieën verstaan en onder adaptiviteit het kiezen voor de best passende strategie, dit kan zowel voor het kind als de opgave zijn. De resultaten op deze gebieden vallen echter vaak tegen. In dit onderzoek wordt er gekeken naar de mate waarin leerkrachten flexibiliteit en adaptiviteit stimuleren en de mate waarin ze hierbij differentiëren naar rekenniveau. Er is een interview afgenomen bij tien leerkrachten van groep 5, bij vier van hen zijn er ook lesobservaties gedaan. Binnen dit interview wordt onder andere gevraagd naar de verschillende rekenstrategieën die worden ingezet om te kijken naar flexibiliteit en een zestal scenario’s besproken waarbij er wordt gekeken naar de verschillende stimulansen van adaptiviteit en hoe vaak deze worden ingezet. De mate waarin leerkrachten meerdere strategieën aanbieden en hiermee flexibiliteit stimuleren is erg wisselend, de mate waarin de leerkrachten adaptiviteit stimuleren is dit ook. Binnen de differentiatie is er veel variatie tussen de verschillende leerkrachten.Show less