The city of Teotihuacan is located in central Mexico and is well known for its monumental lay-out and large pyramids. As is the case with most Mesoamerican cultures, the subject of human sacrifice...Show moreThe city of Teotihuacan is located in central Mexico and is well known for its monumental lay-out and large pyramids. As is the case with most Mesoamerican cultures, the subject of human sacrifice has played a large role in the research done into the site. This thesis first provides the reader with information about the site of Teotihuacan and the discussion about human sacrifice in the wider Mesoamerican region. The issues with colonial sources and definition will be discussed. What follows is a critical assessment of the evidence that has been put forth to support the existence of human sacrifice at Teotihuacan. This evidence is divided in two types: visual culture and human remains. The visual culture section focuses on two murals and the iconography of hearts. The human remains section focuses on the burial complexes of the Feathered Serpent Pyramid, Moon Pyramid and Sun Pyramid. The conclusion includes both a summary of the findings and a warning for possible biases in Mesoamerican archaeology.Show less
Nahualisme, een belangrijk element in de Meso-Amerikaanse religie, is een heterogeen fenomeen. Het heeft verschillende betekenissen en namen in verschillende culturen en regio’s in heel Meso...Show moreNahualisme, een belangrijk element in de Meso-Amerikaanse religie, is een heterogeen fenomeen. Het heeft verschillende betekenissen en namen in verschillende culturen en regio’s in heel Meso-Amerika. Vaak wordt de Nahual gezien als iemands alter ego, een nevenwezen, waarmee het contact plaatsvindt in dromen. Er zijn ook mensen die in hun Nahual kunnen veranderen. Bij Nahualisme is er een nauwe relatie en zelfs identificatie tussen mensen en dieren/natuurlijke elementen. Dit maakt dat de Nahual als onderdeel van de persoon, de ‘zelf’, kan worden gezien, wat het een aspect van ‘personhood’ maakt. Vandaag de dag komt Nahualisme nog altijd voor, hoewel veranderd door westerse wereldvisies en verschijnselen als syncretisme. In hoeverre het Nahualisme nog gelijk is aan de prekoloniale versie is onduidelijk, maar door archeologisch bewijs en koloniale bronnen kunnen we er zeker van zijn dat het een prekoloniaal concept is. In de koloniale tijd werd Nahualisme over het algemeen als iets duivels, hekserij, gezien. Dit beeld is hedendaags nog steeds van invloed. Nahualisme speelt niet alleen binnen de Meso-Amerikaanse religie, maar ook binnen de ideeën over ziekte en gezondheid. Mens en Nahual delen hetzelfde lot, wat maakt dat wanneer iets met de één gebeurd, dit ook het geval is bij de ander. Mensen kunnen van zowel hun eigen Nahual als die van een ander (een vijand) ziek worden. Per cultuur zijn er verschillende rituelen en gebruiken om een persoon en zijn Nahual weer beter te maken, zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van een limpia (een reiniging).Show less
The use of style occurred very early in archaeology. It is used still today to determine specific proveniences for archaeological objects. A lot of problems tend to occur when trying to determine a...Show moreThe use of style occurred very early in archaeology. It is used still today to determine specific proveniences for archaeological objects. A lot of problems tend to occur when trying to determine a provenience for objects in a region where cultural interaction played a major role. These problems contain questions such as whether culture is recognizable through similarities and differences in small details and whether a style is really specific for a certain culture or region. These and other problems are the central theme of this thesis and these are being analysed with the help of a case study. This case study focuses on finding the place of manufacture of the ritual Mesoamerican book called Codex Borgia. The specific questions that stand central in this thesis are: which theories have been created about the origin of the Codex Borgia and how did the researchers interpret data for this research question? Furthermore, does finding a place of manufacture for the Codex Borgia give us new insights for further research in this area? Five of the many theories concerning this topic have been analysed here. It has been concluded that a couple of the researchers have been focussing on style-culture relations which tend to reveal little about a specific place of manufacture. This is due to the fact that similarities in this style, called the Mixteca-Puebla style, have been found over a large region. It is argued in this thesis that on the basis of style alone a specific region or place cannot be identified. That is why it has been argued that other sources should be used as well such as the content of the book. It has also been argued that we should not focus on trying to find a more specific place of manufacture for the Codex Borgia because it would not give us useful information on which further research can be based. We should not look for big differences in cultures as well, especially in a region where cultural interaction is dominant. Rather, we should focus on trying to understand this interaction and how it came to be.Show less