For this research, I investigated a selection of prints of Atlas Van Stolk, to substantiate the claim that they encourage critical thought and public debate. With an art-historical analysis of...Show moreFor this research, I investigated a selection of prints of Atlas Van Stolk, to substantiate the claim that they encourage critical thought and public debate. With an art-historical analysis of these works, I demonstrate that the cooperation between Atlas Van Stolk and the Rotterdam Public Library makes them as a whole greater than a sum of its parts. A brief overview of the task that the Rotterdam City Council has set to make Atlas Van Stolk publicly accessible, provides insight into the future aims of the Van Stolk collection. A historical analysis of the origins and collection policy explains the role and function of the collection to serve both historical and public interest: now and in the future. A subsequent analysis of the library as a public space sheds light on its mission and public policy and explains its position to expose heritage to a wide audience. The outline of the history, present, and future substantiates the connection between Atlas Van Stolk and the Rotterdam Public Library to actively pursue social development and education. An art-historical analysis of nineteen newsprints from the time 1500-1815 demonstrates that the combination of entertainment and education in these prints makes newsprints an inherently publicly engaging medium. Theoretical analysis of the intermediality of a selection of prints explains their educational and entertaining function because of the interplay between text and image. The public sphere and the public space come together because the library functions to create a democratic environment that stimulates critical thought, active citizenship, and community participation. The outcomes of the theoretical analysis and the methodology are translated into present-day cultural values of democracy and critical citizenship within the public sphere by means of the exhibition proposal.Show less
De scriptie ‘Anthonis Mor en zijn werk’ gaat in op de factoren die impact hebben gehad op de loopbaan van de schilder Anthonis Mor. Mor kreeg zijn opleiding in het atelier van Jan van Scorel (1495...Show moreDe scriptie ‘Anthonis Mor en zijn werk’ gaat in op de factoren die impact hebben gehad op de loopbaan van de schilder Anthonis Mor. Mor kreeg zijn opleiding in het atelier van Jan van Scorel (1495-1562) in Utrecht. In hoofdstuk twee wordt het werk van Jan van Scorel besproken en de betekenis die hij gehad kan hebben voor Anthonis Mor. Jan van Scorel beschikte over een groot netwerk. Hoofdstuk drie gaat in op dat netwerk en op de politieke omstandigheden in die tijd. Via de relaties van Jan van Scorel kwam Anthonis Mor in contact met het hof van Maria van Hongarije (1505-1558) en haar adviseur Antoine Perrenot de Granvelle (1517-1586). In feite begint dan zijn leven als portrettist. Meer dan tien jaar werkte hij voor de Habsburg familie en haar entourage. Hij werd schilder in dienst van Filips II (1527-1598). Hoofdstuk vier beschrijft de traditie van portretteren waar Anthonis Mor op voortbouwt. Het was belangrijk dat bepaalde beeldelementen in de portretten terugkwamen. Deze iconografie wordt besproken in hoofdstuk vijf. Het laatste hoofdstuk gaat in op de schildertechniek. De scriptie start met een beschrijving van het leven van Anthonis Mor. Deze beschrijving is meer een biografische schets omdat er in feite - buiten zijn werk - niet veel over hem bekend is.Show less