Research master thesis | Arts and Culture (research) (MA)
open access
Rotterdam was een bloeiende koopvaardijstad in de zeventiende eeuw. Hoewel weinig bekend, was er een aanzienlijke groep kunstenaars actief. Aan de hand van kunstwerken die het dagelijks leven in de...Show moreRotterdam was een bloeiende koopvaardijstad in de zeventiende eeuw. Hoewel weinig bekend, was er een aanzienlijke groep kunstenaars actief. Aan de hand van kunstwerken die het dagelijks leven in de stad, in de kerk en op dan wel aan het water verbeelden, is een beeld geconstrueerd van een welvarende koopvaardijstad. Met behulp van teksten is nagegaan in hoeverre deze afbeeldingen een realistische impressie zijn. Onder het corpus is een schilderij aangetroffen waarop naakten te zien zijn die een bad nemen, terwijl een passagiersboot hen passeert.Show less
Research master thesis | Arts and Culture (research) (MA)
closed access
This research maps the problems experienced by the prelingual Deaf in museums. Most Deaf people face linguistic, educational, and social barriers in museums. Nowadays, more and more museums make an...Show moreThis research maps the problems experienced by the prelingual Deaf in museums. Most Deaf people face linguistic, educational, and social barriers in museums. Nowadays, more and more museums make an effort to create access to their collection of artworks through programmes designed especially for Deaf people, like guided tours in sign language by Deaf museum educators or on tablets. An inclusive museum, however, is not labelling people as ‘Deaf’ or ‘hearing’, but is accessible to everyone without the need to design special programmes for particular groups. This interdisciplinary research combines Museum Studies, philosophy, Disability Studies, and cognitive neurosciences, to raise awareness for the inaccessibility of museums to the prelingual Deaf, and develops a theory of a multisensory presentation of collections of artworks that is accessible and beneficial not only to the Deaf, but also to other visitors. From the viewpoint of the museum visitor as embodied being, this research examines the possibility to make aesthetic judgments based on touch, taste, and smell.Show less