In dit onderzoek naar agendavorming binnen Nederlandse stadsgemeenten wordt aan de hand van Kingdon’s Multiple Streams Approach gezocht naar een verklaring voor de agendavormingsverschillen tussen...Show moreIn dit onderzoek naar agendavorming binnen Nederlandse stadsgemeenten wordt aan de hand van Kingdon’s Multiple Streams Approach gezocht naar een verklaring voor de agendavormingsverschillen tussen de gemeenten Zoetermeer en Schiedam, op het beleidsterrein van biodiversiteit. Uit comparative within-case-analysis komt in de studie naar voren dat de MSA van Kingdon op Nederlands gemeenteniveau succesvol kan worden gebruikt om agendavorming te verklaren; er wordt een relatie gevonden tussen de afhankelijke variabele in het onderzoek (agendavorming) en verklarende variabelen die uit de theorie voortvloeien. De meest vooraanstaande bevinding in het onderzoek is het belang van budgettering, politiek draagvlak en een duidelijke probleemdefinitie onder beleidsmakers. Uit de verkregen data volgt dat deze concepten een verklarende rol spelen bij de totstandkoming van agendavorming. De onderzoeksresultaten gaan dan ook gepaard met de aanbeveling ten overstaan van beleidsmakers om zich op deze concepten te richten wanneer zij beleid doorgang proberen te laten vinden tot de beleidsagenda.Show less
De Europese Unie (EU) heeft om de klimaatverandering tegen te gaan verschillende duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. In 2020 moet 20% van het totaal aan opgewekte energie, hernieuwbaar worden...Show moreDe Europese Unie (EU) heeft om de klimaatverandering tegen te gaan verschillende duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. In 2020 moet 20% van het totaal aan opgewekte energie, hernieuwbaar worden opgewekt. Voor 2030 is deze doelstelling 32%. Deze doelstellingen zijn gesteld om in 2050 als Europese Unie klimaat- en energieneutraal te zijn. Nederlandse gemeenten hebben invloed op of deze doelstellingen gehaald worden. Wanneer wordt ingezoomd op twee Nederlandse gemeenten, Alkmaar en Dordrecht, die vergelijkbaar zijn in oppervlakte en inwonersaantal, wordt duidelijk dat Alkmaar in verhouding tot Dordrecht beter op weg is om het aandeel in gebruikte energie uit hernieuwbare bronnen t.o.v. het totale energiegebruik te verhogen en dus de EU doelstellingen te halen. Dit terwijl de beleidsdoelen die zijn opgenomen in de beleidsstukken en coalitieakkoorden van de gemeenten overeenkomen. Hoewel de implementatieprestatie output van tussen de gemeenten dus hetzelfde is, verschillen zij op implementatieprestatie outcome. In dit onderzoek wordt, aan de hand van vier onafhankelijke variabelen die de implementatieprestatie van gemeenten t.o.v. het Europese beleid kunnen verklaren, achterhaald welke processen binnen een gemeente hier de grootste verklaring voor zijn. Hiermee wordt de bestaande theoretische kennis die bestaat over deze onafhankelijke variabelen uitgebreid en wordt onderzocht of deze variabelen naast implementatieprestatie output ook de verschillen in outcome tussen gemeenten kunnen verklaren. Een vergelijkende case study toont vervolgens aan dat de variabele beleidsondernemerschap de verschillen op beleidsimplementatie tussen de gemeenten kan verklaren. De variabele policy saliency is geen verklaring voor de verschillen. De variabelen interne coördinatie en beleidsvoorkeuren zijn een verklaring voor de verschillen, maar enkel wanneer deze samenvallen met de variabele beleidsondernemerschap.Show less