Verschillende opmaakfactoren van een tekst kunnen het leesproces en het leesbegrip van de lezer beïnvloeden. Het aanpassen van de opmaak van een tekst kan mogelijk leiden tot een hogere...Show moreVerschillende opmaakfactoren van een tekst kunnen het leesproces en het leesbegrip van de lezer beïnvloeden. Het aanpassen van de opmaak van een tekst kan mogelijk leiden tot een hogere leessnelheid en een hoger tekstbegrip. Beeline Reader is een digitale web extensie, waarbij gebruik gemaakt wordt van kleurovergangen in de tekst, waardoor het leesproces mogelijk verbeterd wordt, om zo het tekstbegrip te verhogen. In het huidige onderzoek is onderzocht in hoeverre traditionele opmaakfactoren van een tekst (regelafstand en regellengte) en het gebruik van Beeline Reader invloed hebben op het leesproces van ervaren lezers (N =21). Dit is onderzocht door het uitvoeren van een leestaak, bestaande uit acht teksten, vier teksten in combinatie met Beeline Reader en vier teksten in Zwart-Wit. Door middel van eyetracking is het leesproces van de lezers onderzocht. Uit het onderzoek komt naar voren dat Beeline Reader geen invloed heeft op het leesproces (totale leessnelheid, duur van de eerste lezing, duur van de tweede lezing) en het tekstbegrip. Teksten met een dubbele regelafstand zorgen voor een hogere leessnelheid ten opzichte van een enkele regelafstand, zolang deze maar gecombineerd is met een lange regellengte. Mogelijk komt dit door ‘crowding’ effecten. Tevens wordt er sneller gelezen bij teksten met een korte regellengte, zolang deze gecombineerd worden met een enkele regelafstand. Geconcludeerd kan worden dat traditionele opmaakfactoren van de tekst invloed hebben op het leesproces van ervaren lezers, maar dat dit afhankelijk is van hoe de regelafstand en regellengte zijn gecombineerd.Show less
New technological developments in the current educational setting make it possible to optimize the layout of a text, regarding reading time and reading comprehension. Such a new development in the...Show moreNew technological developments in the current educational setting make it possible to optimize the layout of a text, regarding reading time and reading comprehension. Such a new development in the field of reading is the Beeline reader. In the current study we examined the effects this reader has on reading time and comprehension while reading a digital text, for students from the University of Leiden (N = 19). Also considered the layout of the text, in which the length (long or short) and vertical distance (single or double) of the sentences differ within four conditions: short-single, short-double, long-single and long-double. Participants read regular and Beeline digital texts within all four conditions, while we measured their eyemovements. Afterwards they answered questions about the texts. No advantages were observed for the use of the Beeline reader, for reading time and comprehension. However, a significant effect was found for text layout for both regular and Beeline texts, regarding reading time. The observed trade-off between reading time and layout suggests that a long sentence length and single vertical line spacing induces more reading time. Whereas a layout with a long sentence length and double vertical line spacing (long-double) results in significant less reading time. Comprehension question were also answered most correct within the long-double layout, although a main effect for layout wasn’t found. These findings will be discussed and recommendations will be made regarding future research.Show less
Playful learning experience such as the emerging educational version of escape rooms give teachers new opportunities in digital and game based learning, for example in teaching 21st century skills....Show morePlayful learning experience such as the emerging educational version of escape rooms give teachers new opportunities in digital and game based learning, for example in teaching 21st century skills. Based on flow theory it is expected that learners can experience increased levels of skill and challenge (flow) and plenty of immersion and engagement in an educational escape room. Here we examined the best predictor and potential mediatiors of the psychological constructs skill, challenge, immersion and engagement in the relationship with perceived learning. Another goal in this research was exploring the potential individual differences in the experience of flow like age, gender, media experience, cognitive development and collaboration. For the purpose of our last goal, an extensive qualitative research was carried out to examine the group of learners who didn’t experienced flow while playing. The research also provides insight into positive points and improvements for escape room design in the future. Five school classes with students between 10-13 years (N=141) have played the educational escape room of the Bibliotheek Eemland for an hour. Through puzzles and mysteries, the students followed a storyline about a missing vlogger. Learning objectives were various 21st century skills such as social media understanding and programming. Data has been obtained with a self-report questionnaire and additional information from the teacher. It turned out that skill and challenge where the best predictor of the perceived learning. Interesting, because based on the theory, skill and challenge are used to express the degree of flow experiences. Collaboration turned out to be positive related to the flow experience. Most of the students experienced flow and high levels of immersion and engagement while playing the educational escape room, regardless of their personal characteristics. But indications are found for ‘a lot of previous experience with escape rooms’, which may be related to not experiencing flow.Show less