Dit eindwerkstuk bespreekt de digitaal gemanipuleerde foto Chicago Board of Trade III van Andreas Gursky uit 2009 in het licht van het filosofische concept becoming dat door Gilles Deleuze en Félix...Show moreDit eindwerkstuk bespreekt de digitaal gemanipuleerde foto Chicago Board of Trade III van Andreas Gursky uit 2009 in het licht van het filosofische concept becoming dat door Gilles Deleuze en Félix Guattari is geïntroduceerd in 1980. Aan de hand van hedendaagse beschrijvingen en interpretaties van dit concept door onder anderen Gerald Bruns en Leonard Lawlor, wordt onderzocht op welke manier de mensenmassa op de foto traditionele visies op het menszijn overstijgt, en in het proces van becoming gedeconstrueerd en gedeïndividualiseerd wordt. De digitale manipulatie van de foto speelt hierbij een belangrijke rol. De mens verliest hierdoor zijn identiteit en betekenis als individu en vormt samen met zijn soortgenoten een groep die verder gaat dan het overstijgen van het menszijn, namelijk richting het dierlijk worden van de mens: een proces van becoming-animal is in gang gezet. Aan de hand van deze theorie, wordt de groep op de foto geïnterpreteerd als roedel of zwerm die samen een collectief vormt dat op de effectenbeurs de globalisatie in gang houdt. In de door Gursky gecreëerde constructie leven deze becomings-animal een nomadisch bestaan en ondergaan zij een constant, eindeloos proces van ontwikkeling en deterritorialisatie dat Chicago Board of Trade III visualiseert.Show less
Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw werd het archief als statisch fenomeen onder de loep genomen in de zogenaamde archival turn. Het fotoboek The Lottery (2023) van de Amerikaanse fotograaf...Show moreSinds de jaren negentig van de vorige eeuw werd het archief als statisch fenomeen onder de loep genomen in de zogenaamde archival turn. Het fotoboek The Lottery (2023) van de Amerikaanse fotograaf Melissa Catanese (1979) is een voorbeeld van een werk dat te categoriseren is als archival art, een kunstvorm die reflecteert op deze verschuiving binnen het discours. In deze scriptie wordt aan de hand van interdisciplinaire literatuur over archieftheorie, historiografie, sociologie en fotografietheorie geanalyseerd hoe debatten met betrekking tot de waarheidsfunctie van het fotografisch archief inzicht bieden in The Lottery. In het fotoboek wordt materiaal gecombineerd uit verschillende typen archieven, waardoor de geselecteerde foto’s een onduidelijke herkomst hebben. Het proces van selectie en combinatie toont aan hoe de betekenis van fotografie binnen het archief ambigue is. Hierdoor kan het fotoboek worden gezien als een reflectie op het archief als een heterotopie. The Lottery wordt daarnaast besproken in relatie tot historiografische kwesties met betrekking tot narratief en fictie. The Lottery maakt gebruik van parafictieve strategieën, waarin de waarheidsfunctie van fotografie bevraagd wordt door een anachronistische lezing bij de kijker uit te lokken. De nieuwe betekenis die de foto’s krijgen in de context van het fotoboek zijn gebaseerd op vanzelfsprekendheden met betrekking tot gearchiveerde fotografie en realiteit. Dit toont aan hoe feit en fictie met elkaar verwikkeld zijn in dit werk, om deze eigenschap van het medium te bevragen.Show less
In het werk Memory Burn 1-9 (2020) van kunstenaar Kiymet Dastan worden negen discs langzaam verbrand. Het is een poging van Dastan om ‘vergeten’ te materialiseren. In dit essay wordt ingegaan op de...Show moreIn het werk Memory Burn 1-9 (2020) van kunstenaar Kiymet Dastan worden negen discs langzaam verbrand. Het is een poging van Dastan om ‘vergeten’ te materialiseren. In dit essay wordt ingegaan op de rol die materiaal en toeschouwers spelen in Memory Burn 1-9 in het proces van het herinneren. Zo wordt er met een new materialist theoretisch raamwerk van Maria Zirra gekeken naar hoe het toekennen van agency aan de verbrande discs hun rol slechts beperkt beïnvloedt. Tevens is er onderzocht hoe de destructie van de discs juist materiële herinneringen toevoegt in plaats van verwijdert. De invloed van de toeschouwer blijkt essentieel tijdens het proces van betekenisgeving aan de verbrande discs, wat zowel bij de absent presence theorie van Jacques Derrida als de ideeën van punctum en ‘that-has-been’ van Roland Barthes naar voren komt. Daarnaast laten de fetish theory van Christian Metz en social memories zoals Aleida Assmann die omschrijft, zien hoe het proces van het verbranden naast verlies ook verlangen en herkenning creëert bij toeschouwers. Het verbranden van de discs blijkt dan ook niet enkel een representatie van ‘vergeten’ te zijn, maar dient juist als toegang tot herinneringen van toeschouwers.Show less
In de zeventiende eeuw ontstaat er in de Republiek der Nederlanden een interessant fenomeen: volwassen vrouwen beginnen met het vervaardigen van imposante pronkpoppenhuizen, ook wel ...Show moreIn de zeventiende eeuw ontstaat er in de Republiek der Nederlanden een interessant fenomeen: volwassen vrouwen beginnen met het vervaardigen van imposante pronkpoppenhuizen, ook wel ‘poppekonstkabinetten’ genoemd. De pronkpoppenhuizen van Petronella De la Court (1624-1707), Petronella Dunois (1650-1695), Petronella Oortman (1656-1716) en Sara Ploos van Amstel Rothé (1699-1751) kunnen geteld worden tot de topstukken van de Nederlandse museumcollecties door hun goed bewaarde staat en rijkelijke aankleding. Deze bijzondere stukken worden elke dag bewonderd door vele museumbezoekers en geven een belangrijke inkijk in het dagelijks leven van de welgestelde burgerij in de zeventien en achttiende-eeuwse Republiek. In deze scriptie is - aan de hand van de informatie die de poppenhuizen verschaffen over het dagelijks leven van de gegoede burgerij in de Republiek - onderzocht op welke manier het Hollandse pronkpoppenhuis functioneerde binnen het leven van de vrouw in deze kringen.Show less
Vermeer was born and baptised as a Protestant. Due to his marriage to the Catharina Bolnes, a Catholic woman of high society, Vermeer converted to the Catholic faith. Vermeer started as a history...Show moreVermeer was born and baptised as a Protestant. Due to his marriage to the Catharina Bolnes, a Catholic woman of high society, Vermeer converted to the Catholic faith. Vermeer started as a history painter. Among his first known works are large paintings with religious (Catholic) subject matter. Later, he mainly painted small genre pieces. One of his last works, however, is Allegory of the Catholic Faith, an enormous painting. In this thesis it is argued that the change in painted subject matter is a result of Vermeers conversion to Catholicism. His religious paintings are most probably commissioned. Since the Protestant faith was the State religion in the 17th century Netherlands and the Catholic faith was officially prohibited, the market for paintings with Catholic subject matter was very limited: eligible clients were either hidden churches, or rich Catholic civilians. Economic motives - Vermeer had a large family to maintain - may have urged him to tap into a new market. Genre paintings were popular at the time. The small format of Vermeer's genre paintings involved less costs. Unknown is whether these genre paintings were commissioned. It is assumed that his genre paintings were sold immediately after, of even before, they were finished. Half of Vermeer's paintings were bought by his patrons, the Protestant couple Van Ruijven-De Knuijt from Delft. No relation is apparent between Vermeer's shift to (mainly) genre painting and his stilistic development. Vermeer's fame is mainly due to his non-religious later work, especially his genre pieces.Show less
De ontwerper, het doel, de betekenis en de eigenaar van historische sieraden zijn moeilijk te achterhalen. In dit onderzoek worden drie verschillende zestiende-eeuwse zeemonsters bestudeerd. Deze...Show moreDe ontwerper, het doel, de betekenis en de eigenaar van historische sieraden zijn moeilijk te achterhalen. In dit onderzoek worden drie verschillende zestiende-eeuwse zeemonsters bestudeerd. Deze hangers worden met de ornamentprenten van de zestiende-eeuwse Antwerpse Hans I Collaert (1525/30-1580) geassocieerd. Eén van de drie hangers vertoont grote gelijkenis met een ontwerp van Hans I Collaert, maar bij de andere twee zijn veel verschillen op te merken. Verschillende studies hebben al aangetoond dat ontwerpers als de familie Collaert hun ontwerpen veelal baseerden op bredere culturele en maatschappelijke interesses, waaronder zeemonsters. De ontwerpen van deze drie sieraden kunnen ook gezien worden als onderdeel van een regionale noordelijke ornamentstijl en een bredere culturele interesse in zeemonsters, met een rijk zeemonstermotief, gekenmerkt door een beeldentaal van woeste zeemonsters.Show less
In de tweede helft van de zeventiende eeuw werkte Georgius Everhardus Rumphius (1627-1702) in dienst van de VOC aan een lijvig boek betreffende de natuurlijke historie van het gewest Ambon,...Show moreIn de tweede helft van de zeventiende eeuw werkte Georgius Everhardus Rumphius (1627-1702) in dienst van de VOC aan een lijvig boek betreffende de natuurlijke historie van het gewest Ambon, getiteld D’Amboinsche Rariteitkamer (1705). Voor een groot deel van de informatie over de in dit boek beschreven soorten, was hij afhankelijk van de inheemse bevolking en andere niet-Europese bewoners van Ambon. Hoewel er in recente literatuur over de Rariteitkamer kritische analyses zijn uitgevoerd met betrekking tot ongelijke machtsverhoudingen tussen Rumphius en zijn informanten, bestaat er nog steeds het beeld dat hij een uitzonderlijk figuur was die in staat was exclusieve informatie te verkrijgen door zijn goede verhouding ten opzichte van zijn niet-Europese medebewoners op Ambon. Hij zou zichzelf namelijk meer met hen identificeren dan met zijn eigen Europese komaf. In dit artikel wordt aan de hand van demografie, biografische notities en de tekst van de Rariteitkamer dit beeld genuanceerd.Show less
In deze scriptie is onderzocht op welke manier Felix de Rooy (1952) de thematiek van het einde der tijden visueel heeft geïnterpreteerd en geuit in het spiegeldrieluik Apocalypse uit 1986. Hiervoor...Show moreIn deze scriptie is onderzocht op welke manier Felix de Rooy (1952) de thematiek van het einde der tijden visueel heeft geïnterpreteerd en geuit in het spiegeldrieluik Apocalypse uit 1986. Hiervoor is De Rooy en zijn oeuvre eerst gepositioneerd binnen de Caribische kunstcontext, om vanuit daar zijn werkwijze en de kernbegrippen cross culture en cross time te kunnen duiden. De rol van de collagetechniek met zijn kenmerken is onderzocht met betrekking tot het werk Apocalypse. Daarnaast is onderzoek gedaan naar de rol van de gevonden spiegel in de betekenis en het narratief van het werk. Om dat te kunnen duiden, is eerst onderzocht op welke manier het oeuvre van De Rooy, en specifiek het werk Apocalypse, past binnen de bewegingen van de Trash Art en Found Object Art. Daarna is aan de hand van het begrip agency de rol van de gevonden spiegel in de betekenis van het werk geduid.Show less
Tussen de zesde en tweede eeuw voor Christus produceerden de Etrusken rond de drieduizend bronzen handspiegels waarin scènes afkomstig uit Griekse mythen gegraveerd stonden. Deze spiegels diende...Show moreTussen de zesde en tweede eeuw voor Christus produceerden de Etrusken rond de drieduizend bronzen handspiegels waarin scènes afkomstig uit Griekse mythen gegraveerd stonden. Deze spiegels diende als huwelijkscadeau en de gravures geflecteerde dit met en voorkeur voor mythologische scènes die betrekking hebben tot de liefde en het huwelijk. Opvallend is echter dat de gravures niet enkel de gelukzalige liefde tonen, maar juist de voorkeur geven aan de liefdesverhalen met een tragische afloop. De rituelen verbonden aan het Etruskische huwelijk en de begrafenis geven echter een interessante inkijk in de cultuur die dit soort bijzondere objecten voortbrengt. Onderzoek naar de intersectie van deze rituelen, in combinatie met een beshouwing van de mystieke religie van de Etrusken en een kunsthistorische analyse van de gravures, zal een verklaring bieden voor de merkwaardige keuze voor tragische liefde als decoratief thema binnen een huwelijkscadeau.Show less
In dit essay wordt het vrouwenbeeld in Franse posters uit de negentiende eeuw onderzocht. Het doel van dit onderzoek is om te kijken in hoeverre het beeld van de new woman en de verleidelijke vrouw...Show moreIn dit essay wordt het vrouwenbeeld in Franse posters uit de negentiende eeuw onderzocht. Het doel van dit onderzoek is om te kijken in hoeverre het beeld van de new woman en de verleidelijke vrouw in de commerciële poster contrasterende beelden zijn. Door middel van interdisciplinair onderzoek waarbij er gebruik werd gemaakt van genderstudies, zijn verschillende vrouwentypen in negentiende-eeuwse posterkunst worden geanalyseerd. Uit deze analyse blijkt dat er opvallende overeenkomsten zijn tussen verleidelijke vrouwentypen en ‘progressieve’ vrouwentypen als de new woman. Het commerciële aspect van de posterkunst zorgt ervoor dat de verleidelijkheid altijd aanwezig is, maar dat dit niet betekent dat de vrouw in de poster geen intellectualiteit kan uitstralen. Daarnaast blijkt uit het onderzoek naar het nieuwe toeschouwerschap van het medium dat de poster een nieuw soort toeschouwer aantrok, waar ook vrouwen bij hoorden. De verschillende vrouwentypen in de posterkunst van de late negentiende eeuw blijken allemaal reflecties te zijn op veranderende genderrollen in de samenleving.Show less
De transi is een uiting van een bepaalde cultuur rondom de dood in de late Middeleeuwen. Deze lijkt te bestaan uit verschillende uitdrukkingen in de kunst en literatuur, zoals de ars moriendi:...Show moreDe transi is een uiting van een bepaalde cultuur rondom de dood in de late Middeleeuwen. Deze lijkt te bestaan uit verschillende uitdrukkingen in de kunst en literatuur, zoals de ars moriendi: Middeleeuwse stervenshandleidingen en gedichten over de dood. In deze scriptie wordt de cultuur van het omgaan met de dood in de late Middeleeuwen geschetst. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Van welke cultuur in het omgaan met de dood in de Late Middeleeuwen is de transitombe van het echtpaar Brederode een uiting? Om de gedachte- en beeldwereld waar de transi onderdeel van is inzichtelijker te maken, is in dit onderzoek een greep gedaan uit de stervensliteratuur. Op basis van de stervensliteratuur is de gedachte- en beeldwereld van het sterven in de late Middeleeuwen geschetst, waardoor de cultuur waarvan de transitombe onderdeel van is inzichtelijker is gemaakt.Show less
Dit onderzoek richt zich op de betekenissen en invloed van het in het Uffizi tentoongestelde schilderij Judith onthoofdt Holofernes uit 1620-21 van Artemisia Gentileschi (1593-1653) binnen...Show moreDit onderzoek richt zich op de betekenissen en invloed van het in het Uffizi tentoongestelde schilderij Judith onthoofdt Holofernes uit 1620-21 van Artemisia Gentileschi (1593-1653) binnen verschillende historische, sociale en culturele contexten. De verschillende betekenissen die zijn ontleend aan het schilderij worden onderzocht door een interdisciplinaire benadering van kunstgeschiedenis, waarbij historische analyse, iconografische interpretatie en discoursanalyse worden toegepast. Het werk van Gentileschi wordt vergeleken met dat van haar mannelijke tijdgenoten en beschouwd binnen de opkomst van de feministische kunstgeschiedenis. Daarnaast worden de keuzes door museumconservatoren met betrekking tot de interpretatie van kunstwerken onderzocht aan de hand van de vertoning van Judith onthoofdt Holofernes van Gentileschi naast het in 2012 gemaakte schilderij Judith en Holofernes van Kehinde Wiley (1977-). Deze studie maakt onder andere gebruik van de theorieën van Roland Barthes, Mieke Bal en Michel Foucault om de beeldtaal en constructie van betekenis te begrijpen. De analyse van het schilderij en de contextuele benadering dragen bij aan een dieper begrip van dit kunstwerkShow less
De negentiende-eeuwse Franse kunstenaar Honoré Daumier staat bekend om zijn politiek kritische karikaturen, waarin hij op provocerende wijze de koning en zijn ministers van de Juli Monarchie bespot...Show moreDe negentiende-eeuwse Franse kunstenaar Honoré Daumier staat bekend om zijn politiek kritische karikaturen, waarin hij op provocerende wijze de koning en zijn ministers van de Juli Monarchie bespot. De overheid voelde zich in het nauw gedreven door de lithografieën die werden verspreid, waardoor er door de negentiende eeuw heen steeds zwaardere censuurregels werden opgelegd. In dit essay wordt uiteen gezet hoe Daumier zijn stijl aanpaste om binnen de geldende censuurregels kritische prenten te blijven publiceren. In een casestudy wordt beargumenteerd dat Daumiers karikatuur Le Cuisinier (1836) een cumulatie is van karakteristieken die hij heeft ontwikkeld aan het begin van zijn carrière en dat deze specifieke prent tegelijkertijd ook een omslagpunt is geweest in zijn oeuvre.Show less
De benaming ‘Latijns-Amerikaanse kunst’ geeft ten onrechte het gevoel dat alle kunst gemaakt door kunstenaars uit de regio te labelen zijn. In deze scriptie is onderzocht of er nieuwe inzichten ten...Show moreDe benaming ‘Latijns-Amerikaanse kunst’ geeft ten onrechte het gevoel dat alle kunst gemaakt door kunstenaars uit de regio te labelen zijn. In deze scriptie is onderzocht of er nieuwe inzichten ten aanzien van het schilderij Sin Titulo (1970) van de Nikkei (Japans- Peruaanse) kunstenares Tilsa Tsuchiya (1928-1984) konden worden verkregen, door het te relateren aan de inheemse beeldtraditie in Peru, waaronder de precolumbiaanse verbeelding van mythen. Om deze vraag te beantwoorden, is onderzoek gedaan naar beeldtradities in de Peruaanse moderne kunst, zoals het Surrealisme, in combinatie met interdisciplinair literatuuronderzoek en interviews met Tilsa Tsuchiya. Precolumbiaanse kunst kent een rijk verleden en was geliefd onder schilders in de twintigste eeuw, hierdoor ontstond er een kunstbeweging genaamd Indigenisme. Tsuchiya heeft elementen uit de precolumbiaanse beschavingen gebruikt, die ze op een vernieuwende manier met elkaar heeft gecombineerd. In hoeverre ze zich hierin onderscheidt van andere moderne kunstenaars uit dezelfde periode die indigenisme toepassen, zou aangetoond moeten worden met verder onderzoek.Show less
In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de nieuw ontdekte schilder Felix Knijff, een Utrechtse Caravaggist. Allereerst zal biografische informatie worden verschaft waarmee het leven van Knijff...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de nieuw ontdekte schilder Felix Knijff, een Utrechtse Caravaggist. Allereerst zal biografische informatie worden verschaft waarmee het leven van Knijff en de artistieke kringen waarin hij zich begaf worden gereconstrueerd. Daarna volgt een (stilistische) analyse op basis van een door Knijff gesigneerd schilderij. Werken die in hoge mate overeenkomsten vertonen met dit schilderij zullen worden vergeleken en beargumenteerd zal worden waarom deze, al dan niet, passen binnen het oeuvre van Knijff.Show less
Dit essay gaat in op de macht van architectuur en hoe deze in The Second Generation of Peak Tower (2019) van Cui Jie te zien is. Architectuur kan invloed hebben op de mens in de stad en hoe de mens...Show moreDit essay gaat in op de macht van architectuur en hoe deze in The Second Generation of Peak Tower (2019) van Cui Jie te zien is. Architectuur kan invloed hebben op de mens in de stad en hoe de mens zich hierin beweegt. Naast invloed kan architectuur ook een poging doen om autoriteit uit te stralen over de stad en zijn inwoners. In de kunststroming van het Modernisme zien we het bewustzijn van deze macht van architectuur terugkomen in architectonische werken en andere beeldende kunst. Modernisme is onder andere de stijl waarin de huidige Peak Tower is gebouwd. Deze is te zien in het werk van Cui Jie, wat centraal staat in dit essay. In dit essay wordt onderzoek gedaan naar de macht van architectuur door de geschiedenis te achterhalen van de afgebeelde Peak Tower in Hong Kong en de betekenis van de manier van weergaven in het werk van Cui Jie, waar culturele associaties zijn weggelaten. Dit onderzoek laat zien dat The Second Generation of Peak Tower een dubbele betekenis met zich meebrengt. Enerzijds verwijst de titel naar de Peak Tower wat het werk in een context plaatst, maar anderzijds is deze context niet terug te zien in het werk van Cui Jie omdat hier geen culturele associaties terug te vinden zijn. De Peak Tower wordt hiermee een neutraal object dat zich overal zou kunnen plaatsen.Show less
In dit essay wordt de fotoserie Photos I’ll never take (2013) van Tina Reid-Peršin (1959) gerelateerd aan het familiealbum in de fotografie en moederschap als onderdeel van de identiteit van...Show moreIn dit essay wordt de fotoserie Photos I’ll never take (2013) van Tina Reid-Peršin (1959) gerelateerd aan het familiealbum in de fotografie en moederschap als onderdeel van de identiteit van vrouwen. In dit werk poseert de maker als moeder in archetypische familiefoto’s, samen met een pop die haar gewenste kind verbeeldt. Door het gebruik van de pop te relateren aan andere kunstwerken wordt het effect op de toeschouwer hiervan duidelijk. Zowel in de beeldcultuur in het dagelijks leven als in de beeldende kunst blijkt dat de vrouwelijke identiteit verbonden is aan moederschap. Door de handelingen van Reid-Peršin te koppelen aan de performativiteitstheorie kan geconcludeerd worden dat de maker invloed kan uitoefenen op haar identiteit. De privékwestie van onvruchtbaarheid is met deze serie naar het publieke domein gebracht en kan gezien worden als een kritiek op de vermeende maakbaarheid van het leven en het beeld van de moeder in de samenleving.Show less
Dit artikel onderzoekt de opvallende overeenkomsten tussen de futuristische beweging en het werk van hedendaagse kunstenaar Cildo Meireles, met behulp van het theoretisch kader voorgesteld door...Show moreDit artikel onderzoekt de opvallende overeenkomsten tussen de futuristische beweging en het werk van hedendaagse kunstenaar Cildo Meireles, met behulp van het theoretisch kader voorgesteld door Paul Virilio. Virilio's theorieën over snelheid, technologie en de impact van moderniteit bieden een lens waardoor de gedeelde zorgen en artistieke expressies van deze twee onderscheidende maar onderling verbonden artistieke bewegingen geanalyseerd kunnen worden. De futuristen, opkomend in het begin van de 20e eeuw, omarmden de dynamiek en snelheid van het moderne leven en vierden de machine, industrialisatie en de transformerende kracht van technologie. Op vergelijkbare wijze behandelt Meireles, een gerenommeerde hedendaagse kunstenaar, thema's als verstedelijking, globalisering en de invloed van technologie in zijn werk.Show less
Dit artikel bestudeert een alternatieve tentoonstellingsvorm waarbij objecten uit verschillende culturen worden gecombineerd. Daarvoor wordt de opstelling van de vaste collectie ‘Van Oost en West’...Show moreDit artikel bestudeert een alternatieve tentoonstellingsvorm waarbij objecten uit verschillende culturen worden gecombineerd. Daarvoor wordt de opstelling van de vaste collectie ‘Van Oost en West’ in keramiekmuseum Princessehof onderzocht. Aan de hand van narrative framing, naar het concept van Mieke Bal, wordt de informatie die de tentoonstelling overdraagt bekeken. Door de narrative framing van de tentoonstelling te analyseren, wordt de transculturele tentoonstelling genoemd, aan de hand van Pao-Li Yangs trans-border arrangement en Monica Juneja’s transculturele benadering. Daarnaast wordt bestudeerd hoe de tentoonstelling resonantie en verwondering teweegbrengt. Door die ervaringen op te roepen, draagt de tentoonstellingswijze bij aan de waarde voor het publiek.Show less