Waar begint de persoonlijke invloed van de eigenaar en eindigt de algemene historische context? Het gebruik van stoelen in het interieur van de gegoede burgerij in de eerste helft van de 18e eeuw...Show moreWaar begint de persoonlijke invloed van de eigenaar en eindigt de algemene historische context? Het gebruik van stoelen in het interieur van de gegoede burgerij in de eerste helft van de 18e eeuw was het resultaat van het samenkomen van traditie, persoonlijke smaak en mogelijkheden binnen de historische context. Door literatuur, contemporaine voorbeelden en visuele bronnen, zoals schilderijen en prenten, te analyseren is het gebruik van stoelen in deze periode onderzocht. Het is duidelijk geworden dat vooral de diversiteit van elementen binnen de stoelen eventueel in combinatie met de rest van het interieur kon worden bepaald door de persoonlijke smaak van de eigenaar. Hierbij zijn kleur, afwerking, materiaalgebruik en stijl belangrijke aspecten.Show less
Ten American Painters was een bijzondere groep onafhankelijke Amerikaanse kunstenaars die zich in 1898 afscheidde van de Society of American Artists, deze laatstgenoemde organisatie zou te...Show moreTen American Painters was een bijzondere groep onafhankelijke Amerikaanse kunstenaars die zich in 1898 afscheidde van de Society of American Artists, deze laatstgenoemde organisatie zou te conservatief en commercieel zijn geworden. Ten bleef twintig jaar bestaan. De Society was twintig jaar hiervoor om soortgelijke redenen opgericht uit de National Academy of Design. De leden van Ten besloten om elk jaar een groepstentoonstelling te houden. De afscheiding begon bescheiden, zonder manifest of verklaringen maar verliep niet onopgemerkt en publiciteit was onvermijdelijk. Deze publiciteit in de vorm van krantenartikelen uit kranten als de New York Times en recensies in kunsttijdschriften zijn de hoofdbronnen voor de scriptie. Deze primaire bronnen verschaffen voldoende informatie om een helder beeld te scheppen van de receptiegeschiedenis en hoe deze veranderde door de jaren waarin de groep bestond en de jaarlijkse exposities hield. Om de kunstkritiek in context te plaatsen, zijn ook de beschikbare catalogi van de tentoonstellingen gebruikt. Deze contemporaine documenten vormen de belangrijkste bronnen voor dit onderzoek.Show less
In deze scriptie is getracht een antwoord te vinden op de vraag wat de relatie is tussen de werkwijze van Vincent van Gogh en de materialen die hij gebruikte, met nadruk op de fabrieksmatige verf...Show moreIn deze scriptie is getracht een antwoord te vinden op de vraag wat de relatie is tussen de werkwijze van Vincent van Gogh en de materialen die hij gebruikte, met nadruk op de fabrieksmatige verf die hij gebruikte. Dit is afgebakend door alleen naar de Arles-periode te kijken. Het eerste hoofdstuk beantwoordt de vraag wat de eigenschappen zijn van de belangrijkste pigmenten die Van Gogh gebruikt heeft. Hierbij is vergelijkend onderzoek gedaan, waarbij REVIGO het voornaamste uitgangspunt is geweest. Daarnaast is de ontstaansgeschiedenis van de verven ook meegenomen in de argumentatie van dit hoofdstuk. In het tweede hoofdstuk is er met een casestudy een antwoord gegeven op de vraag welke verven Van Gogh in een bepaalde periode gebruikte en hoe hij deze gebruikt heeft in zijn schilderijen. Deze casestudy bestaat uit een verf bestelling van Vincent in een brief aan zijn broer Theo. Vervolgens is er met een eigen onderzoeksmethode een antwoord gevonden op de deelvraag van dit hoofdstuk. De bevindingen van dit hoofdstuk zijn toegepast op 'Veld met irissen bij Arles'.Show less
In deze bachelorscriptie wordt geprobeerd een antwoord te geven op de vraag welke positie de meubelmakers Reynier, Hendrik en Johannes van Venedien hebben ingenomen in de Haagse meubelmakerij in de...Show moreIn deze bachelorscriptie wordt geprobeerd een antwoord te geven op de vraag welke positie de meubelmakers Reynier, Hendrik en Johannes van Venedien hebben ingenomen in de Haagse meubelmakerij in de 18e eeuw.Show less
In deze scriptie wordt de datering van een verloren gegane voorstelling uit de vijftiende eeuw getoetst aan de hand van de allerlei informatie die we vinden op twee overgebleven kopieën uit de...Show moreIn deze scriptie wordt de datering van een verloren gegane voorstelling uit de vijftiende eeuw getoetst aan de hand van de allerlei informatie die we vinden op twee overgebleven kopieën uit de zestiende eeuw. Deze informatie bestaat uit de voorgestelde kostuums, de wapens, de nar, het tafereel en achtergrond. Ook is gekeken naar de geschiedenis van de originele voorstelling. Uitgangspunt voor de datering was de datering van Post, die meent dat de voorstelling tussen 4 oktober 1430 en 10 november 1431 gemaakt moet zijn. Niets wat in deze scriptie is besproken, kan de datering met zekerheid weerleggen. De wapens en de kostuums ondersteunen de datering zelfs. Dit heeft een aantal consequenties. Zo zijn Filips de Goede, Isabella van Portugal en de nar van Filips de Goede afgebeeld. Aangezien het hier gaat om een zeer specifieke periode, 1430-1431, vormen de voorgestelde kostuums bovendien een rijke bron voor kleding uit deze periode. Een andere consequentie is dat we waarschijnlijk kijken naar een specifieke gebeurtenis in 1430-1431 met betrekking tot Filips de Goede. Aanwijzingen in deze scriptie laten zien dat deze gebeurtenis geïdealiseerd is en dat het in ieder geval niet om een huwelijksvoltrekking kan gaanShow less
De Weense Madonna van Jan Gossaert uit 1527 is een opmerkelijk schilderij. Het kindje Jezus heeft vrouwelijke borsten en Maria maakt bij hem het typische gebaar dat vrouwen maken wanneer ze...Show moreDe Weense Madonna van Jan Gossaert uit 1527 is een opmerkelijk schilderij. Het kindje Jezus heeft vrouwelijke borsten en Maria maakt bij hem het typische gebaar dat vrouwen maken wanneer ze borstvoeding geven. Bij bestudering van Jan Gossaerts oeuvre blijkt dat een dergelijke voorstelling van Madonna met Kind zo veelvoorkomend is in zijn werk, dat er gesproken kan worden van een thema. In deze scriptie is gekeken naar de iconografische elementen op de Weense Madonna die het schilderij karakteriseren als een voorstelling van Jezus als moeder. Bovendien worden een paar normatieve tradities besproken die hebben bijgedragen aan de legitimatie van een, bezien door hedendaagse ogen, opmerkelijk thema binnen de christelijke traditie van Gossaerts tijd. Er wordt tevens een vergelijking gemaakt met voorstellingen van Christus met vrouwelijke kenmerken van andere kunstenaars en met meer confessionele voorstellingen van de Madonna met Kind.Show less
De hedendaagse kunstenaar Ronald Ophuis draagt met zijn schilderijen bij aan het ethische debat omtrent de representatie van extreem geweld in verhouding tot de persfotografie en de beeldende kunst.
The continuity of chinoiserie in the application of Chinese elements in post-1990 Euro-American women’s ready-to-wear is reflected in the presence of stereotype. Both chinoiserie and the...Show moreThe continuity of chinoiserie in the application of Chinese elements in post-1990 Euro-American women’s ready-to-wear is reflected in the presence of stereotype. Both chinoiserie and the application of Chinese elements in Euro-American ready-to-wear are not the same as how elements are in the Chinese art. In addition, the applied Chinese elements in both situations reflected a China that is different from how China really is. However, in both aspects, the application of Chinese elements in Euro-American ready-to-wear is much closer to the Chinese culture. Besides, Euro-American fashion designers took the authentic Chinese elements as their inspiration sources, while chinoiserie was developed on objects that will not be considered as Chinese art by Chinese people.Show less
This paper is about the representation of nobility and peasants in Flemish tapestries in the period 1500-1515. The scenes depicted in the tapestries contain images of both nobility and the lower...Show moreThis paper is about the representation of nobility and peasants in Flemish tapestries in the period 1500-1515. The scenes depicted in the tapestries contain images of both nobility and the lower classes, in this research is examined whether the nobility had an influence on the images on the tapestries. And why the scenes that are chosen for the tapestries contained inmages of the lower classes.Show less
Het Nederlandse hofje van liefdadigheid komt voor in een variëteit aan verschijningsvormen. In dit onderzoek wordt toegespitst op de architectuur van drie hofjes daterend uit de zeventiende tot...Show moreHet Nederlandse hofje van liefdadigheid komt voor in een variëteit aan verschijningsvormen. In dit onderzoek wordt toegespitst op de architectuur van drie hofjes daterend uit de zeventiende tot begin achttiende eeuw. Dit zijn het Frans Loenenhofje in Haarlem, het Eva van Hoogeveenshofje in Leiden en het Van Brants Rus Hofje in Amsterdam. Bij elk hofje wordt afgevraagd in hoeverre de invloed van stichters en architecten heeft geleid tot een verscheidenheid in de architectuur van liefdadigheidshofjes in de zeventiende tot het begin van de achttiende eeuw.Show less