Binnen dit onderzoek is de mate van kennis, houding en gedrag ten opzichte van rekendifferentiatie onderzocht bij basisschoolleerkrachten van groep 3 tot en met 8. Hierbij was de centrale...Show moreBinnen dit onderzoek is de mate van kennis, houding en gedrag ten opzichte van rekendifferentiatie onderzocht bij basisschoolleerkrachten van groep 3 tot en met 8. Hierbij was de centrale onderzoeksvraag: In hoeverre differentiëren leerkrachten in het basisonderwijs tijdens de rekenles en wat is hun kennis, houding en gedrag ten opzichte hiervan? Ook is gekeken of individuele verschillen van leerkrachten in leeftijd, onderwijservaring en bouw waarin hij of zij werkzaam is hier invloed op heeft. Voor dit onderzoek is een vragenlijst uitgezet waar door middel van een 5-punts-likert schaal die kennis, houding en gedrag van de leerkrachten werd uitgevraagd. Bij het analyseren van de vragenlijst zijn de resultaten van achttien respondenten meegenomen. Uit de resultaten bleek dat de houding van de leerkrachten significant hoger uitviel dan de kennis en het gedrag. Ook bleek dat er geen significante verschillen gevonden zijn in leeftijd, onderwijservaring en bouw. De mate van kennis, houding en gedrag zijn dus niet significant verschillend wanneer de leerkrachten in een van deze achtergrondkenmerken verschillen. Iedere leerkracht zou, ongeacht de ervaring, leeftijd en bouw waarin het werkzaam is, in staat moeten zijn om effectief te kunnen differentiëren.Show less
Uit internationaal vergelijkend onderzoek blijkt dat het leesvaardigheidsniveau van de Nederlandse leerlingen de afgelopen jaren is gedaald. De achteruitgang op het gebied van begrijpend lezen is...Show moreUit internationaal vergelijkend onderzoek blijkt dat het leesvaardigheidsniveau van de Nederlandse leerlingen de afgelopen jaren is gedaald. De achteruitgang op het gebied van begrijpend lezen is ook opgemerkt door een Nederlandse scholengemeenschap. In deze studie is onderzocht in hoeverre de leerkrachten van groep vijf tot en met acht uit deze scholengemeenschap aangeven kennis te hebben van belangrijke aspecten van het begrijpend leesonderwijs en in hoeverre zij deze belangrijke aspecten zeggen toe te passen tijdens de lessen begrijpend lezen. De belangrijke aspecten betreffen: technisch lezen, woordenschat, begrijpen, evalueren en reflecteren, informatie opzoeken en leesplezier. Uit de analyse van de vragenlijst blijkt dat de leerkrachten significant minder kennis zeggen te hebben van het aspect evalueren en reflecteren dan van het aspect woordenschat en begrijpen. Leerkrachten zeggen significant meer tijd te besteden aan de aspecten woordenschat en begrijpen, terwijl er significant minder tijd besteed wordt aan technisch lezen. Verder lijkt het aantal jaar ervaring de zelf gerapporteerde kennis van de aspecten niet te voorspellen. Leerkrachten met een aanvullende taalcursus geven gemiddeld aan meer kennis te hebben over alle aspect dan leerkrachten zonder taalcursus. Voor het aspect woordenschat is dit significant. Ook geven leerkrachten van de Academische Pabo aan gemiddeld meer kennis te hebben dan leerkrachten die de Reguliere Pabo hebben gevolgd. Dit was voor het aspect leesplezier significant. De implicaties van de resultaten en de beperkingen van de studie worden bediscussieerd, waarna tot slot suggesties worden gedaan voor toekomstig onderzoek.Show less
New technological developments in the current educational setting make it possible to optimize the layout of a text, regarding reading time and reading comprehension. Such a new development in the...Show moreNew technological developments in the current educational setting make it possible to optimize the layout of a text, regarding reading time and reading comprehension. Such a new development in the field of reading is the Beeline reader. In the current study we examined the effects this reader has on reading time and comprehension while reading a digital text, for students from the University of Leiden (N = 19). Also considered the layout of the text, in which the length (long or short) and vertical distance (single or double) of the sentences differ within four conditions: short-single, short-double, long-single and long-double. Participants read regular and Beeline digital texts within all four conditions, while we measured their eyemovements. Afterwards they answered questions about the texts. No advantages were observed for the use of the Beeline reader, for reading time and comprehension. However, a significant effect was found for text layout for both regular and Beeline texts, regarding reading time. The observed trade-off between reading time and layout suggests that a long sentence length and single vertical line spacing induces more reading time. Whereas a layout with a long sentence length and double vertical line spacing (long-double) results in significant less reading time. Comprehension question were also answered most correct within the long-double layout, although a main effect for layout wasn’t found. These findings will be discussed and recommendations will be made regarding future research.Show less
Playful learning experience such as the emerging educational version of escape rooms give teachers new opportunities in digital and game based learning, for example in teaching 21st century skills....Show morePlayful learning experience such as the emerging educational version of escape rooms give teachers new opportunities in digital and game based learning, for example in teaching 21st century skills. Based on flow theory it is expected that learners can experience increased levels of skill and challenge (flow) and plenty of immersion and engagement in an educational escape room. Here we examined the best predictor and potential mediatiors of the psychological constructs skill, challenge, immersion and engagement in the relationship with perceived learning. Another goal in this research was exploring the potential individual differences in the experience of flow like age, gender, media experience, cognitive development and collaboration. For the purpose of our last goal, an extensive qualitative research was carried out to examine the group of learners who didn’t experienced flow while playing. The research also provides insight into positive points and improvements for escape room design in the future. Five school classes with students between 10-13 years (N=141) have played the educational escape room of the Bibliotheek Eemland for an hour. Through puzzles and mysteries, the students followed a storyline about a missing vlogger. Learning objectives were various 21st century skills such as social media understanding and programming. Data has been obtained with a self-report questionnaire and additional information from the teacher. It turned out that skill and challenge where the best predictor of the perceived learning. Interesting, because based on the theory, skill and challenge are used to express the degree of flow experiences. Collaboration turned out to be positive related to the flow experience. Most of the students experienced flow and high levels of immersion and engagement while playing the educational escape room, regardless of their personal characteristics. But indications are found for ‘a lot of previous experience with escape rooms’, which may be related to not experiencing flow.Show less